Lapset on rasittavaa porukkaa !

  • 45 487
  • 307

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Onko se sitten jollain tavalla väärin että minua vituttaa huonosti käyttäytyvät ja rääkyvät lapset? Ilmeisesti joidenkin mielestä kaikkien pitäisi sietää huutamista vain sillä perusteella että möykkä lähtee pikku pirpanasta. No hajotkaa te henkilökohtaiseen helvettiinne, minä menen iltaharjannostajaisiin ja toivon hartaasti ettei korttelin säteelle satu yhtään vaippoihin puettua palosireeniä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko se sitten jollain tavalla väärin että minua vituttaa huonosti käyttäytyvät ja rääkyvät lapset? Ilmeisesti joidenkin mielestä kaikkien pitäisi sietää huutamista vain sillä perusteella että möykkä lähtee pikku pirpanasta. No hajotkaa te henkilökohtaiseen helvettiinne, minä menen iltaharjannostajaisiin ja toivon hartaasti ettei korttelin säteelle satu yhtään vaippoihin puettua palosireeniä.

Laitetaanko tässä nyt samalle viivalle huonosti käyttäytyvät ja rääkyvät (ilmeisesti tarkoitat itkeviä) lapset. Ihan vain tiedoksi Beeman. Sinäkin olet itkenyt/rääkynyt vauvana/lapsena. Se aika suht luonnollinen tila. Sen poistamista ei voi edes harjoitella. Huonosti käyttäytyminen on sitten ihan eri asia, jota en ymmärrä minäkään. Mutta vastuu tässäkin tapauksessa on, varsinkin pienten lapsien kohdalla, vanhemmilla.

Jos sinua vituttaa itkeminen/rääkyminen, niin ei siinä mitään. Siihen sinulla on täysi oikeus. Ilmeisesti olet sitten joskus pienenä ollut hyvinkin viittuntunut myös itseesi.
 
Viimeksi muokattu:

timosusi

Jäsen
Tietysti muutenkin mies on ylimmässä asemassa, joten tietynlaiset yksityiskohdat asusteissa sallitaan, itselläni on yleensä piiska tai baskeri mukana.

Ehdottoman totta! Suosittelen edellisten lisäksi sampion tapaa erottumaan naisista ja lapsista miehisillä ominaisuuksilla myös kylmemmissä olosuhteissa. Tällöin suosin huosuttomuusvalinnan sijaan - varsinkin sen kansoitusidean takia - viiksiä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No hajotkaa te henkilökohtaiseen helvettiinne, minä menen iltaharjannostajaisiin ja toivon hartaasti ettei korttelin säteelle satu yhtään vaippoihin puettua palosireeniä.
Meinaatko ruveta huutamaan ja möykkäämään?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko se sitten jollain tavalla väärin että minua vituttaa huonosti käyttäytyvät ja rääkyvät lapset?
Otetaanpa vaihteeksi asiallisesti: Ei ole väärin, minuakin ottaa päähän vastaava. Tässä on vain pari päivää jo vatkattu sitä, että mitä on häiriökäyttäytyminen ja idiootit vanhemmat. Lapsista lähtee ääntä, ja ellei käytös ole jatkuvaa ja määrätietoista kiusantekoa, on sitä vain pakko jossain määrin sietää. Vanhemmat voivat edesauttaa lasten viihtymistä, mutta ei heidän tarvitse kusi sukassa joka paikassa kulkea. Hienoon ravintolaan tai konserttiin ei kannata nappuloita kantaa, mutta julkisissa ja ruokakaupoissa asiointia on vähän vaikeampi rajata perustellusti.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Jos sinun mielestäsi ravintola illalla 19-23 välillä on oikea paikka 0-3wee lapselle niin onnea valitsemallasi tiellä. Käsittääkseni ravintola ei sen ikäselle tarjoa juuri minkäänlaista elämystä vaan oikea paikka olisi omassa syöttötuolissa vetämässä sosetta lärvään.

Ruokaravintola voi hyvin esimerkiksi kesällä olla tuohon aikaan ihan hyvä paikka. Ei lapsiperheiden elämä ole mitään mr. Roboton elämää, että mennään samojen kaavojen mukaan joka päivä. Välillä vähän uniajat heittelevät ja siinä ravintolan syöttötuolissakin voi hyvin syödä.

Ja minkä takia tarha-ikäisten sinappitehtaiden pitäis kulkea julkisilla ruuhka-aikoihin? Käsittääkseni ainakin pääkaupunkiseudulla lähin tarha on lähes poikkeuksetta kävelymatkan päässä ja sitäpaitsi eikö äitiyslomalla voi olla siihen saakka kunnes lapsi täytää kolme?

Helsingissä ei mitenkään välttämättä, varsinkin uusilla asuinalueilla päiväkotituotanto lahaa pahasti lasten määrän jäljessä. Useat näiden lasten vanhemmista kun sattuvat käymään töissä, niin pitää lapset viedä ruuhka-aikaan tarhaankin.

Hoitovapaalla voi olla siihen asti kunnes lapsi täyttää kolme, mutta liksa on stadi-lisälläkin noin 500e miinus verot, hoitovapaa alkaa sen jälkeen kun lapsi on noin 9 kuukautta vanha.

Erityinen lämmin ajatus lähtee tämän näppäimistön ääreltä kaikille niille nuorille pikkuäideille ja -isille jotka raahaavat lastenvaununsa ruuhkabussiin/-spåraan tai tavarataloon 16-18 välisenä aikana.

Eihän meillä ole mitään asiaa ulos enää klo 18 jälkeen ja kun työt loppuvat klo 16, niin siinä välissä pitää kaupat ja kotiinpääsy hoitaa. Sori, ei voi auttaa.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Minä, kun en pidä lapsista ollenkaan, pyrin välttämään tilanteita, missä niiden kanssa joutuu tekemisiin.

On kuitenkin kaksi paikkaa, missä noihin niljakkeisiin otuksiin joutuu törmäämään. Toinen on vieraillessa ystävien luona, kun satun olemaan sellaisessa iässä, että lapsia näillä usein sattuu olemaan. Toinen on kauppakeskuksissa käynti. Olemme vaimon kanssa oppineet kyllä, ettemme työnny kauppakeskuksiin esimerkiksi perjantai-iltaisin tai lauantai-iltapäivisin, jolloin kärryterroristien jalkoihin joutuminen on jopa todennäköistä.

Mielestän kaltaisilleni citydinkuille voisi suunnitella jonnekin lapsivapaita alueita, jottei joutuisi näiden räkänokkien vaikutukselle alttiiksi.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hoitovapaalla voi olla siihen asti kunnes lapsi täyttää kolme, mutta liksa on stadi-lisälläkin noin 500e miinus verot, hoitovapaa alkaa sen jälkeen kun lapsi on noin 9 kuukautta vanha.

Näin juuri. Otetaan vielä tuo Helsinki-lisä pois, (+200eur?) niin siitä jää sitten käteen mitä jää, koska useissa kunnissa ei ole mitään kunta-lisiä.

Sehän on kaunis ajatus, että voisi hoitaa lastansa 3v ikäiseksi kotona, mutta jostain se rahakin on revittävä. Aika harva suomalaisperhe pystyy elämään vain toisen lompakolla. Ja vielä enemmän, jos sattuu asumaan vaikkapa Helsingissä, jossa asuminen kallistuu jatkuvasti.
 

scholl

Jäsen
Meilläkään ei ollut aivan yksi yhteen pukeutuminen. Vaimo ja tytär laittoivat hameen, jota itse en taas suostunut laittamaan ylleni, tietenkään. Päätin sitten mennä ilman alaosaa. Ihan raikasta mielestäni.

Sinulla on kyllä jotain ongelmia. Kannattaisi harkita jotain hoitomuotoja. Tuollainen itsensäpaljastelumeininki ei voi olla tervettä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuljit kuitenkin varmaan joukossa ensimmäisenä, ja kannoit lippua...
Ilman muuta. Jos haluat vinkkiä, voin mainita, että kiva yksityiskohta mielestäni oli myös ratsastajan saappaat. Kiillotettunina tietenkin. Tämä vain vaatii sen, että omat sääretkin on syytä ajella.

Mielestän kaltaisilleni citydinkuille voisi suunnitella jonnekin lapsivapaita alueita, jottei joutuisi näiden räkänokkien vaikutukselle alttiiksi.
?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä, kun en pidä lapsista ollenkaan, pyrin välttämään tilanteita, missä niiden kanssa joutuu tekemisiin.

On kuitenkin kaksi paikkaa, missä noihin niljakkeisiin otuksiin joutuu törmäämään. Toinen on vieraillessa ystävien luona, kun satun olemaan sellaisessa iässä, että lapsia näillä usein sattuu olemaan. Toinen on kauppakeskuksissa käynti. Olemme vaimon kanssa oppineet kyllä, ettemme työnny kauppakeskuksiin esimerkiksi perjantai-iltaisin tai lauantai-iltapäivisin, jolloin kärryterroristien jalkoihin joutuminen on jopa todennäköistä.

Mielestän kaltaisilleni citydinkuille voisi suunnitella jonnekin lapsivapaita alueita, jottei joutuisi näiden räkänokkien vaikutukselle alttiiksi.

Kai olet kertonut ystävillesi kuinka sinua vituttaa mennä heille kylään, kun et pidä (heidänkään) lapsista? Ihan mielenkiinnosta, mitä ovat tykänneet?

Itsekään en työnny kauppakeskuksiin/kauppoihin perjantai-iltaisin tai lauantai-iltaisin. Syynä ei ole "kärryterroristit", vaan älytön väenpaljous, joista suurin osa ovat aikuisia.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
hemmetti

Juutuubissa oli pitkän aikaa stand-up koomikon George Carlinin version lapsista... Siinä oli sitä järkeä sentään, jos joku nyt on sen nähnyt itseni lisäksi:)

Pääasiassa koko setin pointti oli nimenomaan "fuck the children!"
 

timosusi

Jäsen
Aika moni varmaan sivuuttaa koko asian niin tässä topicissa kuin todellisessakin elämässä. Useimmiten lapsella on toki jokin syy huudolleen ja jos huutoa minuuttitolkulla jatkuu niin uskoisin että eiköhän vanhemmat varmaan ole jo tilanteen tasalla. Eivät vanhemmatkaan sen enempää halua kuulla huutavaa lasta. Mutta ei näillä ääripään esimerkeillä ole taas mitään tekemistä sen todellisuuden kanssa, mitä tuolla ulkona normaalisti kohdataan. Ääripäissä toki reagointi on paikallaan, mutta aiemmin kerroit että kohdallesi näiden ääripään esimerkkien sattumistiheys on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, on erittäin vaikeaa uskoa että tällainen pitäisi paikkaansa, vaan uskon että liioittelet pahasti.
Kyllä, mun mielestä kohtuuttoman usein paikoissa joihin lapset eivät keskimäärin sovi, he käyttäytyvät huutomerkkinä ko. totuudelle. Jos pääsee parku kun sattuu vaikka puremaan kieleensä niin sitten pääsee. Mutta itse en hyväksy syyksi vollottamiselle "väsyttää","haluan heti jälkkäriä","miksi en saa taukoamatta paukuttaa lautasta ruokailuvälineillä" jne. Ja jos ei se vollotus lopu niin sitten otetaan penskaa kädestä ja talutetaan sivummalle/ulos.

Jatkuvasti? Töykeään? Ymmärtääkseni esimerkissä joka kerrottiin, nykäistiin pari kertaa hihasta. Nykimisen syytä ei selvinnyt, onko lapsi halunnut kysyä jotain ja sitten jäätynyt paikalleen kun ympäri kääntyykin lapsen odottaman hauskan sedän sijaan perseensä nielaissut suohirviö valmiina syöksemään rikkiä ja laavaa lapsen niskaan? Miksei lasta kohtaan voi olla ystävällinen ja kysyä, onko tällä jotain asiaa kun nykii hihasta? Miksi ylipäänsä kuppi menee nurin jos joku nykii kolme kertaa hihasta, vai onko se oma olemus niin jumalainen ilmestys ettei tavallisen kuolevaisen koskettaminen siellä kassajonossa ole ollenkaan sopivaa?
Esimerkeissä pääsääntöisesti huomautettiin ensin asiallisesti. Luulin että olisi täysin normaalia että tuntemattomia ei mennä tökkimään, ja jos näin tehdään niin sitten lasta opastetaan vanhempien toimesta(mikäli mahdollista) oikeille tavoille kuten kaikissa muissakin asioissa.

Väärä vastaus, kyllä lapsellakin saa olla asiaa muille ihmisille ja tämä saa normaalisti harjoittaa sosiaalista kanssakäymistä siinä missä muutkin. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun omalle kohdalle on sattunut että piltti nykii takinliepeestä ja huomaakin että hittolainen, ei ollutkaan meidän isin takinlieve. Mitä sitten? Aika pienen kolhun minun egoni tuossa on saanut, eikä kyllä ole hiipinyt mieleenkään alkaa ripittää vanhempia kasvatuksesta, helvetin kakara ei osaa erottaa omia vanhempiaan muista ihmisistä. Todellista häiriökäyttäytymistä, toivottavasti itse elät virheettömästi niinkuin paasaat... Hiukka epäilen.

Kyllähän lapset kommunikoida saavat, ja sitäkään ei taaskaan kukaan ole ollut kieltämässä muualla kuin kuvitelmissasi. Ja tommoisista henkilöistä erehtymisistähän ei ketään teloiteta. Esimerkit kertoivat kuinka potkitaan nilkkoja tai nyitään toistuvasti ilman mitään syytä ja huomauttamisen jälkeenkin.

Ei, vaan normaalia elämää täytyy sietää ympärillä. Meille se tarkoittanee kirjoittamistasi ajatuksista päätellen melko erilaisia asioita. Meillä lapset leikkivät, tekevät virheitä, välillä huutavat ja innostuvat ja harjoittelevat elämistä. Teillä varmaan istuvat huumattuina antiikkisohvalla?

Mulla ei vielä ole lapsia, mutta toivottavasti parin vuoden päästä tulee. Tästä epäkelpoudestani huolimatta lapset kyllä on aina viihtyneet mun kanssani vaikka asiallisesti ojennan ja ohjeistan. Tästä huolimatta aina tulee uudestaan tyylillä "tuuthan sä timosusi-setä meidän kanssa leikkimään". Ja varmasti meilläkin saa sitten kotona peuhata ja välillä mekastaakin, mutta silloin kun mennään ihmisten ilmoille niin otetaan muutkin huomioon tai sitten lähdetään kotiin.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
... ja Ted Sampion lapsen koulutuksen.

Tää on vähän kulunut argumentti, josta toivoin, ettei kukaan sitä tänne erehtyisi laittamaan. Kaikki maksavat veroja ja kaikki niistä omalla tavallaan hyötyvät.


Mitäpä muuta voi wanhalta ja kuluneelta odottaa :)
Oma mukahauska ajatukseni oli se, että tämä keskustelu kuulostaa Saarioisten 'meidän äiti tekee teidän äitien ruuat' -jutulta. Miksi kaikki ovat niin kovin vihaisia? Joulukiireitä?
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Kai olet kertonut ystävillesi kuinka sinua vituttaa mennä heille kylään, kun et pidä (heidänkään) lapsista? Ihan mielenkiinnosta, mitä ovat tykänneet?

Eipä tuota tietenkään pidä kertoa. Toki jotkut ystävät tietävät, ja suhtautuminen vaihtelee siitä, ettei tarvitse käydä siihen, että kylässä käydessä kakaraa suorastaan tyrkytetään syliin. Syliini joutuminen aiheuttaa ainakin vaippaikäisille säännönmukaisesti itkureaktion.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Itse olen ollut tähän saakka luulossa, että lasten saaminen tekee ihmisistä väsyneitä ja kärttyisiä. No, keskusteluhan on ollut silloin hyödyllistä kun huomaa joutuvansa korjaamaan aiempia näkemyksiään.

Yleisesti ja yhtäläisesti myötätuntoni on kyllä ihmisten kanssa, jotka joutuvat jatkuvien vihan ja kiukun tunteiden kanssa painiskelemaan. Ei ole helppoa, eikä ole minun tehtäväni koittaa keksiä apua. Siihen on omat koulutetut ammattilaisensa. En kuitenkaan usko että kaikkien vihaa herättävien elementtien poistaminen auttaisi kuin hyvin hetkellisesti. Ongelmat lienevät syvemmällä.

Kun tuossa joku aiemmin koki lapsen suorittaman hihasta nykimisen yhtenä esimerkkinä hyvinkin provosoivasta manööveristä, niin juohtuipa mieleeni eräs tapaus.

Kerran Korkeavuorenkadulla, siinä Johanneksen paikkeilla, ohitin kävellen erästä mies ja noin kolme vuotias pikkupoika -kaksikkoa. Oletan kyseessä olleen isän ja pojan.

Kuinka ollakaan, siinä ohitustilanteessa pojan vieressä ollessani, tarttuu taapero minua kädestä kiinni. En muista oliko lapsen toinen käsi isukin handussa, mutta siinäpä sitä oli yhtäkkiä tilanne pähkäiltäväksi. Koska en ollut lukenut vielä Jatkoajasta hyviksi kasvattajiksi ilmoittautuneiden kanssakirjoittajien ohjeita, en paiskannut pienokaista katuun tai alkanut räkiä isukin kasvoille. Miehen olemus ei ole syöpynyt mieleeni, mutta kyseessä lienee ollut joku viherpipertäjä, koskapa liikkui jalan. Tuskin hänestä siis olisi ollut tappelussa vastusta.

No, kuten vinkkasin, en ollut vielä tietoinen korkeammista kasvatus-metodeista. Hyvin nopeasti päädyin siis irroittamaan käteni pojan handusta ja totesin hänen isälleen: 'tää otti mua kädestä kiinni'. Olisi nimittäin saattanut olla hieman isukin kulmakarvoja nostattava tilanne, jos olisin alkanut ystävällisesti jutella pojalle ja kun faija olisi kääntänyt päätään olisi hän nähnyt vieraan sedän pitävän nassikkaansa kädestä ja juttelevan tälle mukavia.

Namusedäksi epäillyksi joutuminen ei varsinaisesti kuulu tulevaisuudensuunnitelmieni kärkeen.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Mutta itse en hyväksy syyksi vollottamiselle "väsyttää","haluan heti jälkkäriä","miksi en saa taukoamatta paukuttaa lautasta ruokailuvälineillä" jne. Ja jos ei se vollotus lopu niin sitten otetaan penskaa kädestä ja talutetaan sivummalle/ulos.
No, kuten myöhemmin viestissäsi kirjoitit niin sinulla näitä lapsia ei vielä ole, joten miten voisitkaan tietää että yleensä lapset ilmaisevat itseään - etenkin nuorempana vielä - kokolailla alkeellisin keinoin ja yliväsyvät varsin helposti. Jos ravinteliin nyt on saavuttu syömään, vaikkapa ihan tavalliseen Rossoon jossa me tavalliset ihmiset saatamme käydä syömässä pizzaa tai jotain muuta halveksittavaa apetta, niin eipä tuolta tule poiskaan lähdettyä sen vuoksi että joku naperoista ei jaksakaan odotta ruokaa. Me olemme myös maksavia asikkaita ja esim. reissun päällä kun ei ole mahdollisuutta mennä kotiin piiloon muilta ihmisiltä syömään. Sitäpaitsi ulkona on ihan kiva käydä joskus, vaikka kotonakin saisi toki hyvää ruokaa. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, mutta täyttä totta myös lapsiperheiden elämässä. En muista nähneeni ikinä esim. Rossossa lasta hakkaamassa lautasta ruokailuvälineillä jatkuvasti ilman että vanhemmat olisivat tätä ojentaneet, tai noita muitakaan esimerkkejäsi. On erittäin vaikeaa samaistua tähän näkemykseesi, että näitä tosiaan olisi säännöksi asti. Joskus kaupassa olen naureskellut, että onneksi meidän jälkikasvu ei tee tuollaista, mutta toisaalta ymmärrän taustatkin tilanteelle että aivan loppuun asti väsynyt mukula heittäytyy kerubiksi. Niin, lapset ne vain väsyvät päivän mittaan ja helvetillistä - joskin usein välttämätöntä - se kauppareissu voi välillä olla. Mutta en kyllä millään ymmärrä, kuinka joku ulkopuolinen tästä voisi vetäistä palkokasvia nenäänsä, en sitten millään. Ehkä pikku enkelin vanhemman hermostumisen vielä käsittäisin, mutta että joku kokonaan ulkopuolinen? Ei lujaa mene, ei.
Esimerkeissä pääsääntöisesti huomautettiin ensin asiallisesti.
Ja oitis tämän jälkeen olikin sitten jo kielenkäyttö tasolla jossa pikku-Paavoltä pääsee itku? Ei nyt ihan tasapainoisen ihmisen toiminnalta kuulosta minun mielestäni.
Luulin että olisi täysin normaalia että tuntemattomia ei mennä tökkimään, ja jos näin tehdään niin sitten lasta opastetaan vanhempien toimesta(mikäli mahdollista) oikeille tavoille kuten kaikissa muissakin asioissa.
Tervetuloa vain maailmaan jossa lapset nyt eivät aina ihan rationaalisesti käyttäydy, vaikka yleisesti "hyväkäytöksisenä" pidettäisiinkin. Noita kun hämmästyttää kummastuttaa vielä monet jutut ja uteliaisuus on kuitenkin vahva piirre terveellä lapsella.
Kyllähän lapset kommunikoida saavat, ja sitäkään ei taaskaan kukaan ole ollut kieltämässä muualla kuin kuvitelmissasi. Ja tommoisista henkilöistä erehtymisistähän ei ketään teloiteta. Esimerkit kertoivat kuinka potkitaan nilkkoja tai nyitään toistuvasti ilman mitään syytä ja huomauttamisen jälkeenkin.
Hei, tosiaan. Nyt kaikki valkenikin, siis alle kouluikäinen potki nilkkaan? Oho, sori, nyt meni sekaisin, on tottakai ok itkettää tätä pikku pahista. Oppiipahan kakara ja tämän tietämätön isäkin että jumalauta mun olemukseen ei mitkään vaahtosammuttimet tule puuttumaan. Oli varmaan loukkaantuminen lähellä jne? Videolta kun katsotaan frame kerrallaan niin aivan kuin näkisi vähän tarkoituksenhakuisuuttakin ja puolen kentän vauhdin?

En tarkoita, että lasta pitäisi rohkaista käyttäytymään näin enkä tarkoita että vanhemman pitäisi ignorata tilanne, mutta toisaalta miten isosta asiasta tässä nyt vastaanottajallekaan on kysymys? Jäkisottelu pilalla kun joku pikkujätkä potki nilkkaan vessassa? Miten pieniin asioihin sitä oikein jaksaa takertua, saati sitten ihan menettää hermojaan sen vuoksi? Onko yksinkertaisesti niin heikko itsetunto ettei edes lapsi saa takin liepeestä nykäistä?
Mulla ei vielä ole lapsia, mutta toivottavasti parin vuoden päästä tulee. Tästä epäkelpoudestani huolimatta lapset kyllä on aina viihtyneet mun kanssani vaikka asiallisesti ojennan ja ohjeistan. Tästä huolimatta aina tulee uudestaan tyylillä "tuuthan sä timosusi-setä meidän kanssa leikkimään". Ja varmasti meilläkin saa sitten kotona peuhata ja välillä mekastaakin, mutta silloin kun mennään ihmisten ilmoille niin otetaan muutkin huomioon tai sitten lähdetään kotiin.
Toivottavasti ymmärrät pysytellä pois julkisilta paikoilta. Mutta toivotan onnea kasvatuksellesi, useimmilla nämä jaloimmat periaatteet kyllä lievenevät sitten todellisuuden astuessa kuvoihin - niin kävi minullekin ja on käynyt jok'ikiselle muullekin tuntemalleni vanhemmalle. Eikä siinä mitään, vanhemmuus on vain sellainen asia jota on pariin periaatteeseen kaikkine poikkeuksineen aika vaikeaa typistää. Eikä tarvitse kyllä vastaanottaakaan ulkopuolisten ihmisten omia ahdistuksenpurkauksia, ihan vapaasti minun puolestani voivat lapsiperheet, vanhukset ja kaikki muutkin hoidella asioitaan, matkustella ja käydä syömässä valitsemanaan ajankohtana valitsemassaan paikassa. Vapaa maahan tämä on ja jokainen voi vain ottaa sitä omaa pipoa vähän löysemmälle niin tuolla kuittaa kyllä suurimman osan tilanteista.

Lähinnä ainoa mikä vituttaa kaupassakin, on kuunnella lapsettoman pariskunnan pahansuopaa keskustelua näiden arvostellessa milloin myyjää, milloin lapsiperheitä, milloin vanhusta. Tästä joukosta ainoa todellinen mulkku on tämä lapseton pariskunta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyvin nopeasti päädyin siis irroittamaan käteni pojan handusta ja totesin hänen isälleen: 'tää otti mua kädestä kiinni'. Olisi nimittäin saattanut olla hieman isukin kulmakarvoja nostattava tilanne, jos olisin alkanut ystävällisesti jutella pojalle ja kun faija olisi kääntänyt päätään olisi hän nähnyt vieraan sedän pitävän nassikkaansa kädestä ja juttelevan tälle mukavia.
Mulle on myös pari kertaa sattunut vastaavanlainen tilanne, jossa pikkunassikka on pyrkinyt syliin tai tarttunut kädestä - voi olla, että lapset vaistoavat karismaattisen henkilön läsnäolon ja automaattisesti mieltävät hänet liiderikseen, tiedä häntä. Joka tapauksessa, tilanteista olen selvinnyt sillä, että olen tokaissut jotain tyyliin "nyt taisi ollakin väärä käsi/isä" ja hymyilyt valloittavasti pikkuiselle, sekä tietenkin äidille. Isästä ei niin väliä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lähinnä ainoa mikä vituttaa kaupassakin, on kuunnella lapsettoman pariskunnan pahansuopaa keskustelua näiden arvostellessa milloin myyjää, milloin lapsiperheitä, milloin vanhusta. Tästä joukosta ainoa todellinen mulkku on tämä lapseton pariskunta.
Tästä tulee mieleeni erään isukkini työkaverin kommentit ala-asteikäisestä sampiosta. Majavaleikki rantavedessä oli kuulemma hulluuden osoitus, veljesten välinen tappelu taas merkki siitä, ettei paljon järki päätä pakota. Pienessä sievässä tämä tyyppi oli ihan ok, mutta selvinpäin hänen kasvoillaan oli nyrpeä ilme, jonka muistan vieläkin, vaikka en minä mikään erityisen inhottava lapsi ollut ainakaan muiden mielestä. No, hälle on pukannut kolme poikaa vuosien varrella, toivottavasti on mielipiteet jalostuneet.
 
Viimeksi muokattu:

timosusi

Jäsen
No, kuten myöhemmin viestissäsi kirjoitit niin sinulla näitä lapsia ei vielä ole, joten miten voisitkaan tietää että yleensä lapset ilmaisevat itseään - etenkin nuorempana vielä - kokolailla alkeellisin keinoin ja yliväsyvät varsin helposti. Jos ravinteliin nyt on saavuttu syömään, vaikkapa ihan tavalliseen Rossoon jossa me tavalliset ihmiset saatamme käydä syömässä pizzaa tai jotain muuta halveksittavaa apetta, niin eipä tuolta tule poiskaan lähdettyä sen vuoksi että joku naperoista ei jaksakaan odotta ruokaa. Me olemme myös maksavia asikkaita ja esim. reissun päällä kun ei ole mahdollisuutta mennä kotiin piiloon muilta ihmisiltä syömään. Sitäpaitsi ulkona on ihan kiva käydä joskus, vaikka kotonakin saisi toki hyvää ruokaa. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, mutta täyttä totta myös lapsiperheiden elämässä. En muista nähneeni ikinä esim. Rossossa lasta hakkaamassa lautasta ruokailuvälineillä jatkuvasti ilman että vanhemmat olisivat tätä ojentaneet, tai noita muitakaan esimerkkejäsi. On erittäin vaikeaa samaistua tähän näkemykseesi, että näitä tosiaan olisi säännöksi asti. Joskus kaupassa olen naureskellut, että onneksi meidän jälkikasvu ei tee tuollaista, mutta toisaalta ymmärrän taustatkin tilanteelle että aivan loppuun asti väsynyt mukula heittäytyy kerubiksi. Niin, lapset ne vain väsyvät päivän mittaan ja helvetillistä - joskin usein välttämätöntä - se kauppareissu voi välillä olla. Mutta en kyllä millään ymmärrä, kuinka joku ulkopuolinen tästä voisi vetäistä palkokasvia nenäänsä, en sitten millään. Ehkä pikku enkelin vanhemman hermostumisen vielä käsittäisin, mutta että joku kokonaan ulkopuolinen? Ei lujaa mene, ei.

Ja oitis tämän jälkeen olikin sitten jo kielenkäyttö tasolla jossa pikku-Paavoltä pääsee itku? Ei nyt ihan tasapainoisen ihmisen toiminnalta kuulosta minun mielestäni.

Tervetuloa vain maailmaan jossa lapset nyt eivät aina ihan rationaalisesti käyttäydy, vaikka yleisesti "hyväkäytöksisenä" pidettäisiinkin. Noita kun hämmästyttää kummastuttaa vielä monet jutut ja uteliaisuus on kuitenkin vahva piirre terveellä lapsella.

Hei, tosiaan. Nyt kaikki valkenikin, siis alle kouluikäinen potki nilkkaan? Oho, sori, nyt meni sekaisin, on tottakai ok itkettää tätä pikku pahista. Oppiipahan kakara ja tämän tietämätön isäkin että jumalauta mun olemukseen ei mitkään vaahtosammuttimet tule puuttumaan. Oli varmaan loukkaantuminen lähellä jne? Videolta kun katsotaan frame kerrallaan niin aivan kuin näkisi vähän tarkoituksenhakuisuuttakin ja puolen kentän vauhdin?

En tarkoita, että lasta pitäisi rohkaista käyttäytymään näin enkä tarkoita että vanhemman pitäisi ignorata tilanne, mutta toisaalta miten isosta asiasta tässä nyt vastaanottajallekaan on kysymys? Jäkisottelu pilalla kun joku pikkujätkä potki nilkkaan vessassa? Miten pieniin asioihin sitä oikein jaksaa takertua, saati sitten ihan menettää hermojaan sen vuoksi? Onko yksinkertaisesti niin heikko itsetunto ettei edes lapsi saa takin liepeestä nykäistä?

Toivottavasti ymmärrät pysytellä pois julkisilta paikoilta. Mutta toivotan onnea kasvatuksellesi, useimmilla nämä jaloimmat periaatteet kyllä lievenevät sitten todellisuuden astuessa kuvoihin - niin kävi minullekin ja on käynyt jok'ikiselle muullekin tuntemalleni vanhemmalle. Eikä siinä mitään, vanhemmuus on vain sellainen asia jota on pariin periaatteeseen kaikkine poikkeuksineen aika vaikeaa typistää. Eikä tarvitse kyllä vastaanottaakaan ulkopuolisten ihmisten omia ahdistuksenpurkauksia, ihan vapaasti minun puolestani voivat lapsiperheet, vanhukset ja kaikki muutkin hoidella asioitaan, matkustella ja käydä syömässä valitsemanaan ajankohtana valitsemassaan paikassa. Vapaa maahan tämä on ja jokainen voi vain ottaa sitä omaa pipoa vähän löysemmälle niin tuolla kuittaa kyllä suurimman osan tilanteista.

Lähinnä ainoa mikä vituttaa kaupassakin, on kuunnella lapsettoman pariskunnan pahansuopaa keskustelua näiden arvostellessa milloin myyjää, milloin lapsiperheitä, milloin vanhusta. Tästä joukosta ainoa todellinen mulkku on tämä lapseton pariskunta.

No niin, nyt päästiinkin sitten siihen että olen jäävi arvostelemaan lasten toimintaa koska minulla ei itselläni ole jotain pienokaista käsipuolessa. Tietenkään en voi lainkaan tietää miten lapset käyttäytyvät. Kuten yleensäkin, lasten vanhemmat ovat ainoita jotka osaavat hoitaa lapsia. Esimerkiksi jos on hoitanut lapsia ammatikseen tai on pari vuotta aiemmin hoitanut omia lapsia niin on täysin kykenemätön mihinkään järkevään kannanottoon.
Ja kuten ketjussa on moneen kertaan ja monesta suunnasta todettu(ja kuten varmaan olet itsekin osannut lukea), ei kyse ollut mistään rossosta jollaiset on osittain lapsille suunnattukin.

Itseänihän ei tosiaankaan ole mikään naskali tullut potkimaan, mutta ei se nyt jumalauta ole mitään kohtuutonta sanoa sille ipanalla tiukasti ettei tuollaista saa tehdä jos eivät omat säälittävät vanhemmat sitä osaa vaikka siihen on ensin yritetty vedota. Aivan sama sattuuko vaiko ei, ilmeisesti sun kakarasi tyyliin ammuskelee naapurin koiria ilmapistoolilla "kun eihän ne siihen kuole, pojat on poikia, heh heh".

Hienoa muuten että se on itsetunto-ongelma jos olettaa alkeellisia käytöstapoja ihmisiltä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tietenkään en voi lainkaan tietää miten lapset käyttäytyvät. Kuten yleensäkin, lasten vanhemmat ovat ainoita jotka osaavat hoitaa lapsia. Esimerkiksi jos on hoitanut lapsia ammatikseen tai on pari vuotta aiemmin hoitanut omia lapsia niin on täysin kykenemätön mihinkään järkevään kannanottoon.

En viittaa tällä kommentilla sinuun, mutta näin yleisenä huomautuksena haluan sanoa, että lapsen hoito - vaikkakin ammatikseen - eroaa lapsen kasvattamisesta.
 

Tobias

Jäsen
Itsehän olen siinä mielessä ehdottomasti lapsien ystävä, että en missään nimessä tule hankkimaan niitä. Pidän niin paljon vapaasta elämästäni että omat lapset ovat täysin poissuljettu ajatus. Kaikein idioottimaisinta mielestäni on hankkia lapsia ja olla sitten huolehtimatta niistä. Itse siis en hanki lapsia koska en halua huolehtia niistä.

Lapset eivät niinkään ärsytä mutta surkeat kasvattajat sitäkin enemmän. On se saatana että niiden kakaroiden suuta ei saada tukittua kasvatuksella ja koulutuksella. Sellaista mekkalaa saa välillä kuunnella ravintoloissa, kaupoissa jne. että oikein vituttaa. Olen kyllä schollin kanssa samoilla linjoilla, että ehdottomasti lapsivapaita vyöhykkeitä tulisi olla huomattavasti nykyistä enemmän.

Käytöstavat ovat selkeästi hukassa noin 80% suomalaisista. Sen verran urpoja kakaroita näyttää tuolla hengailevan että ainoa syy on oltava kusipäiset vanhemmat.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
No niin, nyt päästiinkin sitten siihen että olen jäävi arvostelemaan lasten toimintaa koska minulla ei itselläni ole jotain pienokaista käsipuolessa. Tietenkään en voi lainkaan tietää miten lapset käyttäytyvät. Kuten yleensäkin, lasten vanhemmat ovat ainoita jotka osaavat hoitaa lapsia. Esimerkiksi jos on hoitanut lapsia ammatikseen tai on pari vuotta aiemmin hoitanut omia lapsia niin on täysin kykenemätön mihinkään järkevään kannanottoon.
Kuka niin on sanonut? En minä ainakaan, vaan huomautin että sinulta puuttuu kokemusta jonka pohjalta määritellä tilannetta. Voit toki arvostella minkä haluat, mutta antaako sille monikaan paljoakaan painoarvoa on eri asia.

Mitä muuten taas kasvatukseen ja ammatikseen lapsia hoitaviin tulee, niin kuinka ironista, tunnenkin erään tapauksen joka on ihan ammatiltaan lastenhoitaja, mutta en missään nimessä luottaisi lasteni kasvatusta k.o. henkilön kasvatusfilosofisten näkemysten varaan joten jälleen se ammattilaisuus ei vielä takaa mitään muuta kuin että henkilö on jaksanut istua koulussa.
Ja kuten ketjussa on moneen kertaan ja monesta suunnasta todettu(ja kuten varmaan olet itsekin osannut lukea), ei kyse ollut mistään rossosta jollaiset on osittain lapsille suunnattukin.
Ravintola kuin ravintola, eiköhän häiriötekijät ja ympäristö ole aivan samanlaiset vaikka puhuttaisiinkin jostain kalliimman hintatason paikasta. Rossoon viittasin vain koska omat kokemukset nyt viime ajoilta löytyvät k.o. nimisestä ruokakaupasta.
Itseänihän ei tosiaankaan ole mikään naskali tullut potkimaan, mutta ei se nyt jumalauta ole mitään kohtuutonta sanoa sille ipanalla tiukasti ettei tuollaista saa tehdä jos eivät omat säälittävät vanhemmat sitä osaa vaikka siihen on ensin yritetty vedota.
Voipa se ollakin, ainakin osoittaa vakavia puutteita harkintakyvyssä jos kerran tämän jälkeen naperokin itkee tahallisen törkeän kielenkäytön perusteella. Ei lainkaan aikuista toimintaa, vaikka kirjoittaja itse taitaa sellaisena itseään pitää. Eikä kovin kypsää ihannoidakaan toimintaa, vaikka taidat sinäkin itseäsi kovinkin kypsänä ihmisenä pitää. Itsensä arvioiminenhan se tietenkin on aina vaikeinta...
Aivan sama sattuuko vaiko ei, ilmeisesti sun kakarasi tyyliin ammuskelee naapurin koiria ilmapistoolilla "kun eihän ne siihen kuole, pojat on poikia, heh heh".
Ei nyt aivan näinkään.
Hienoa muuten että se on itsetunto-ongelma jos olettaa alkeellisia käytöstapoja ihmisiltä.
Niinkö tässä nyt on sanottu, vai itsekö kuvittelit? Vakavia itsetunto-ongelma on, jos ei pysty suhtautumaan yllättäviin tilanteisiin ilman että täytyy reagoida menettämällä hermonsa.

Eiköhän tämä nyt ole tässä tältä erää, eiköhän asia näillä sanomisilla jo avaudu jos on avautuakseenkaan... :)
 
Viimeksi muokattu:

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tähänastiseen elämänkokemukseeni perustuen väittäisin, että normi-ihmisen toleranssi lapsia kohtaan paranee iän karttuessa. Itse ainakin nyt hieman vajaa kolmikymppisenä olen valmis hyväksymään "pikku pilttien" riehumiset. Ennen tuntui, että hitostako noita sikiää ja ikinä en lapsia hanki...mutta nyt on hieman eri ääni kellossa.

Tätä varmaan kutsutaan kasvamiseksi.

Toki jos alkaa mennä henkilökohtaiseksi, kuten täällä esitetyt potkimis- ja hihassaroikkumisesimerkit, niin huomauttaa tulee, ja ensisijaisesti vanhemmalle. Ja kyllä hihassa roikkuvan lapsen saa irti karistaa, ja sanoa pahasti, mikäs siinä. Mutta vain sanoa, mitään tönimisiä, läpsimisiä tai muita vastaavia en kyllä lähtisi tekemään, voi meinaan neuvotteluyhteys siihen kommunikointikykyiseen osapuoleen eli paikallaolevaan lapsen vanhempaan mennä aika äkkiä.

Kuten moni jo on muistuttanutkin, jokainen meistä (paitsi ilmeisesti scholl ;)) on ollut lapsi ja jo siltä pohjalta pitäisi löytyä pari irtopistettä kersan suuntaan.
 
K

kiwipilot

Mutta vain sanoa, mitään tönimisiä, läpsimisiä tai muita vastaavia en kyllä lähtisi tekemään, voi meinaan neuvotteluyhteys siihen kommunikointikykyiseen osapuoleen eli paikallaolevaan lapsen vanhempaan mennä aika äkkiä.

Niin. Voi myös olla, että ojentajalta silmä mustuu tai hampaita irtoaa jos aletaan kouluttamaan vieraan mukuloita fyysisesti. Itse ainakin kiskaisisin turpiin, en toki lapsen nähden vaan menisin vaikka nurkan taakse tms. Vaikka väkivalta on aina tuomittavaa niin johonkin se raja on vedettävä.

Koko Tulpun teksti oli muuten täyttä asiaa, näin tämän asian itsekin näen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös