Suurituloiselle jää käteen silti enemmän euroja, vaikka se prosentuaalisesti saisi 0, jotain pienemmän verokevennyksen. Myöskään inflaatio ei vaikuta niin suoraan verokevennys-eurojen reaaliarvoon, koska se suurituloisella menee usein sukanvarteen, kun taas pienituloisella se menee takuuvarmasti kulutukseen.
Eli toinen laittaa hieman enemmän säästöön korkoa kasvamaan, toinen laittaa hieman vähemmän kallistuvaan ruokaan ja vuokraan.
Jos olen taulukkoja oikein lukenut, olen itse keskituloinen, enkä käytä käytännössä yhtään esim. kunnallisia terveyspalveluja.
En todellakaan kaipaa silti verokevennyksiä varsinkaan tässä tilanteessa.
Suomi on juuri sen takia niin hyvä maa, koska täällä maksetaan ja on aina maksettu veroja.
Aika samoilla linjoilla. Aika hiljaista, että hyvätuloisten veronkevennyksiä saataisiin lisäämään kotimaista kulutusta. Sukanvarteen muiden eurojen luo ne menevät.
Toisaalta aika ikävä kuilu ansiotuloverotuksen ja pääomatuloverotuksen välissä. Onhan se melkoista, että osingoista maksetaan pääsääntöisesti vain 19,6 % veroa. Tätä kuilua ansiotulojen ja pääomatulojen verotuksessa veronkevennykset hivenen kaventavat, mutta vain hivenen.
Ansiotulojen verotuksessakin on toisaalta kaiken maailman vähennyksiä, jotka tekevät siitä melkoisen tilkkutäkin ja rapauttavat tulopohjaa. Kotitalousvähennykset, korkovähennykset ym. voitaisiin aivan hyvin poistaa ja samalla alentaa hieman ansiotuloverotuksen tasoa ilman, että mitään faktista muutosta tapahtuisi. Loppuisi ihme kikkailu vähennyksillä ja verotus olisi samalla yksinkertaisempaa ja hallinnollisesti tehokkaampaa.