Vihdoin oli aikaa piipahtaa Lahden Stormissa. Newbie-olemus kai osui ammattilaisen silmiin, koska minut kaappasi siipiensä suojiin järjettömän hyvä myyjä. Hän kertoi kärsivällisesti, kohta kohdalta, mitä ajovarusteiden hankinnassa kannattaa ottaa huomioon. Myyjä haarukoi omat unelmani ja tarpeeni ja räätälöi ne turvallisuus edellä todeksi. Nyt mulla on siellä varauksessa housut, tulossa sovitukseen takki ja kypärä. Ja hän vinkkasi myös pari pyörämallia, joita suositteli minulle alkajaisiksi...
Rehellisyyden ja suorapuheisuuden lisäksi myyjällä oli pökerryttävän hyvä, hienovarainen pelisilmä, joka sai minut helahtamaan hölmöön virneeseen koko kotimatkan: hän hoksasi kauniisti pienikokoisuuteni ja osasi rohkaista siitä huolimatta lajin pariin todella hyvin. Esimerkiksi sovitin hanskoja, joista ei löytynyt sopivan pientä kokoa. Myyjä kokeili sormenpäiden tyhjää tilaa, hymyili ja sanoi "voi kun sä oot pieni". Olin ihan myyty ja olisin ostanut puoli kauppaa, jos vain olisi ollut sopivat koot paikalla tilaamatta. Läksiäisiksi hän totesi, että kyllä susta vielä supermotoristi tulee.
Alun perin menin siis vain ohimennen katsastamaan kaupan tulevan varalle, mutta viivyin siellä kolme varttia ja laitoin em. kamppeet varaukseen. Nyt kirjoitan vielä saamani vinkit muistiin. Ja kyllä: laitoin saman tien netissä firmaan palautetta ja pyysin, että se ohjataan myyjän esimiehille asti. Helmi!