Suomalaiset saattavat olla hieman mukavampia asiakkaita linja-autoissa kuin Tallinnan laivoilla.Sinällään kyllä jännä, miten virolaiset bussikuskeina on kohteliaita, mutta tallinkin laivoilla taas niin tympeitä kuin mahdollista.
Suomalaiset saattavat olla hieman mukavampia asiakkaita linja-autoissa kuin Tallinnan laivoilla.Sinällään kyllä jännä, miten virolaiset bussikuskeina on kohteliaita, mutta tallinkin laivoilla taas niin tympeitä kuin mahdollista.
Suomalaiset saattavat olla hieman mukavampia asiakkaita linja-autoissa kuin Tallinnan laivoilla.
Veikkaan kustannuslaskentaa.Eniten ihmettelen, että mihin perustuu oletus siitä, että kello 10-14 on sopiva aika toimitukselle?
Veikkaan kustannuslaskentaa.
Paketin toimitusajat ovat arkisin klo 10-14.
Onkohan nyt (taas) kyse siitä, että lähettäjä on lähettänyt paketin Posti Express -palveluna (eli entinen posti 14, jos nyt olen näissä nimienvaihdoksissa pysynyt mukana)? Sehän on siis se lähinnä yrityksille tarkoitettu palvelu, missä paketti tuodaan työpäivän aikana sellaiseen osoitteeseen, missä vastaanottaja on aina paikalla. Ei soitella, eikä kysellä, vaan tuodaan normaalin työajan puitteissa. Ja se on siksi halvempi kuin yksityisasiakkaille tarjolla oleva Kotipaketti (ennen joku flex 21). Siihen palveluun sisältyy toimitusajasta sopiminen ja kuskit jakaa paketteja iltaysiin asi. Ainakin meille on postikuski soittanut aina jo aamupäivän aikana, vaikka olisi jopa ilmoitettu että paketin saa jättää pihalle ilman kuittausta.
Kävin katsomassa tuota lähetystä Postin seurannasta, ja siellä lukee pakettityyppinä Postin kotipaketti.
Ja tosiaan, sain tekstiviestin ja sähköpostia, joissa oli linkki Postin palveluun, josta valittiin toimitusaika. Niitä oli kaikille arkipäiville, mutta ainoastaan välille 10-14.
Ok, Kotipaketin ehdoissa sanotaankin näköjään näin:
"Suuremmissa kaupungeissa jakelu on mahdollinen klo 21 asti, muilla alueilla lähetykset toimitetaan klo 14 mennessä."
Enpäs ollut tästä tietoinen, mutta nytpä tiedän, ja tiedän myös että Kouvola lasketaan virallisesti suurempiin kaupunkeihin.
Eli pienemmille paikkakunnille lähetettäessä ei saa mitään hyötyä siitä että maksaa 5-10 euroa enemmän Kotipaketista verrattuna Express-pakettiin. Syyt varmaankin logistiset, mutta pientä vedätyksen makuakin tuossa kieltämättä on.
Raja lienee jossain 25000 asukkaan kohdalla. Asuin aina viime vuoden alkupuoleen hieman yli 30 000 asukkaan kaupungissa (joka oli pitkään lisäksi kunta, mutta muuttui kaupungiksi vasta aivan siellä asumiseni loppupuolella). No, Tampereen läheisyys saattoi vaikuttaa. Siellä toimitus onnistui illalla. Nyt asun hieman yli 20 000 asukkaan kaupungissa, ja täällä tuo ei enää onnistu.
Ihan perseestä. Kyllä me täälläkin työssä käymme.
Postille olisi kiva antaa tästä palautetta, mutta se ei onnistu. Heillä on lomakkeet vain tietynlaisiin asiointeihin. Avoin palaute ei ole mahdollista. No, ehkä joku siellä lukee Jatkoaikaa.
Ja verkkokauppiaat: Mahdollistakaa nyt myös jonkun muun kuljetuspalvelun käyttö. Muuten menetätte jatkossa asiakkaita, jotka ovat niin vittuuntuneet kyseiseen palveluun, että saattavat tilata tuotteensa kilpailijoiltanne, vaikka ne maksaisivatkin vähän enemmän.
Mites Sistis, jos ilmoittaisit toimitusosoitteeksi sen työpaikan osoitteen? Ilmeisesti kyseessä ei ole erityisen suuri paketti, koska mahtuu myös pakettiautomaattiin? Tämä ehdotushan nyt ei poista alkuperäistä ongelmaa, mutta voisiko olla sellainen purkka-ratkaisu?
Raja lienee jossain 25000 asukkaan kohdalla. Asuin aina viime vuoden alkupuoleen hieman yli 30 000 asukkaan kaupungissa (joka oli pitkään lisäksi kunta, mutta muuttui kaupungiksi vasta aivan siellä asumiseni loppupuolella). No, Tampereen läheisyys saattoi vaikuttaa. Siellä toimitus onnistui illalla. Nyt asun hieman yli 20 000 asukkaan kaupungissa, ja täällä tuo ei enää onnistu.
Kyllä siihen vaikuttaa yhdistelmä seuraavista asioista:
- etäisyys lähimpään jakelukeskukseen
- keikkojen keskimääräinen lukumäärä
- jakelualueen ympäristössä olevat vakioasiakkaat
Keskimmäiseen näistä toki vaikuttaa asukasluku mutta vain osin. Kulutuskäyttäytyminen kun ei kaikilla paikkakunnilla ole sama.
Paljonko olisit valmis maksamaan siitä, että paketti jaettaisiin haluamallasi aikavälillä 17-21? Jakeluauton kustannus per tunti ei ole ihan pieni summa ja usko tai älä, kuljetusyrityksen pitää aika paljon optimoida palvelua tuottaessaan.
Tähän voisi käyttää vertaukseksi kommenttia siitä miten voi lyhentää myrskyllä sähköjen poissaolon aikaa. Asu siellä missä asuu paljon ihmisiä. Silloin palvelua tuotetaan isolle määrälle kerralla. Lopuksi sitten korjataan peräkylät.
Tunnen aika hyvin alueen kuljetusyritysten palvelutuotannot. Eipä sinne kamalasti illalla ajella. Tai ajellaan mutta tyhjällä yhdistelmällä yhteen osoitteeseen ja täydellä pois.
En jaksa editoida joten lainaan uudelleen.
Taidan asua tuolla paikkakunnalla jonka mainitset entiseksi kotipaikaksesi. Eipä muuten onnistu koko kaupungin alueella. Ei edes aina saman postinumeron alueella.
Kaiken kaikkiaan minua ihmetyttää hieman se, että Valkeakoskella ei olisi illalla toimitettaville kotipaketeille kysyntää. Täällä kuitenkin asuu paljon Tampereella töissä käyvää väkeä. Veikkaisin, että ihmiset eivät tiedä tuon jakelun aikataulua, kun sitä ei välttämättä kovinkaan helposti edes kerrota verkkokauppojen tilausjärjestelmässä. Sitten kun paketti ohjautuu noutopisteeseen, ihmiset hakevat ne sieltä. Kiroilevat, jos tuosta tulee ylimääräistä vaivaa, ja jättävät ehkä jatkossa tilaamatta kotiinkuljetusta.
Kangasala oli tuo kaupunki. Uskon kyllä, ettei siellä onnistu kaikkialla. Ruutana, Sahalahti, Kuhmalahti sekä muu maaseutu varmasti ovat tuon ulkopuolella.
Suomalaiset ovat noutopistekansaa. Meidät on opetettu siihen. Asiointiin silloin kun itselle sopii, varsinkin nykyään kun Posti, MH ja DB löytyvät yleensä kaupasta tai kioskista. Eipä itseänikään kiinnosta sitoa itseäni pariksi tunniksi odottamaan, mitä kauempana jakelukohde, sitä suurempi aikaikkuna.
Veikkaisin, että ihmiset eivät tiedä tuon jakelun aikataulua, kun sitä ei välttämättä kovinkaan helposti edes kerrota verkkokauppojen tilausjärjestelmässä.
Ehkä jopa mahdotonta saada paikkansapitävä tieto tuosta tilausvaiheeseen? Posti ei luultavasti välitä ulkopuolisille tahoille tietoa jakeluaikatauluistaan tai aluejaoistaan. Voi myös olla, että nuo rajat eivät ole edes ihan absoluuttiset, vaan esim. jouluna tai muulloin kun auton saa täyteen, niin paketteja jaellaan iltaisin myös siellä, missä on normaalisti vain päiväjakelua.
Ehkä jopa mahdotonta saada paikkansapitävä tieto tuosta tilausvaiheeseen? Posti ei luultavasti välitä ulkopuolisille tahoille tietoa jakeluaikatauluistaan tai aluejaoistaan. Voi myös olla, että nuo rajat eivät ole edes ihan absoluuttiset, vaan esim. jouluna tai muulloin kun auton saa täyteen, niin paketteja jaellaan iltaisin myös siellä, missä on normaalisti vain päiväjakelua.
Joku urpo on ostanut kuntokauppa nimisestä firmasta melkein parilla tonnilla kuntopyörää ja muuta sälää. No, hän sattuu olemaan täydellinen nimikaimani, mutta myös huonomuistinen, koska on antanut johonkin kenttään minun sähköpostiosoitteen. Kuntokauppa sitten lähettää minulle hänen tilinsä salasanan, tilausvahvistuksen ja maksulinkin, mikä siis toimii minun sähköpostilla. Lisäksi sain paytrail palvelusta vahvistuksen maksusta ja maksusopimuksesta.
Ihmettelen, että kuinka nämä palvelut pokkana ottavat vastaan sähköpostiosoitteita varmistamatta niitä. Tässä tapauksessa olivat vielä antaneet sen osoitteen eteenpäin kolmannelle osapuolelle. Sehän on aivan perseestä ja GDPR:n vastaista. Vastasivat kuitenkin pahoitellen ja ystävälliseen sävyyn ja olivat aidosti poistaneet "tilini".
Paytrail sen sijaan ei ole reagoinut mailiini mitenkään. Ihme touhua. Jos eivät vastaa teen ilmoituksen aarnion toimistoon. Nythän niillä on minun tietoja tietokannassaan, mutta kun ei kuuluisi olla.