Soneralla ihan ystävällinen ja ymmärtäväinen asiakaspalvelija, jolle kiitokset. Sen sijaan yhtiön joustamattomuus ja pelisilmän puute aiheuttaa sen, että 17 vuotta kestänyt asiakassuhteeni katkeaa... kilpailijan joustavuus kääntää tilanteen heidän edukseen.
Taloyhtiömme päätti ottaa paikallisen tarjoajan valokuituliitynnät kaikkiin asuntoihin, eli internetin käytöstä maksan jatkossa yhtiövastikkeen kautta. Nuo nettiyhteydet tulevat käyttöön elokuun lopussa. Itselläni on Soneralta määräaikainen nettiliittymä, ja sopimuskausi loppuu onneksi jo marraskuun lopussa. Sopimuksien mukaanhan määräaikaisen liittymän sulkemisen perusteena ei ole se, että taloyhtiöön tulee toisen palveluntarjoajan toimittama internet, minkä ymmärränkin täysin. On kuitenkin tapauskohtaista, suostuvatko operaattorit näissä tilanteissa irtisanomaan määräaikaisen sopimuksen, vai ei. Soneran politiikka on, että irtisanominen ei onnistu. Naapurini oli puolestaan saanut Eliisalta otetun määräaikaisen irtisanottua tällä perusteella.
Ymmärrän sopimustekstin, ja myös sen, että operaattoreilla ei ole mitään velvollisuuksia katkaista määräaikaista sopimusta tässä tilanteessa. Eri asia on sitten se, että miten tämä jääräpäisyys vaikuttaa asiakkaan haluun tulla kyseisen operaattorin asiakkaaksi tulevaisuudessa. En usko, että asun koko elämääni tässä nykyisessä asunnossa. Kerroinkin rehellisesti asiakaspalvelijalle, että tämä vaikuttaa kyllä melko ratkaisevasti siihen, keneltä myöhemmässä vaiheessa elämääni otan laajakaistapalveluni. Ja myös matkapuhelinliityntäni kanssa teen omat johtopäätökseni. Soneraan kerroin olleeni hyvin tyytyväinen kun hän sitä kysyi. Mutta tämä joustamattomuus kyllä aiheutti melko lailla säröä tähän...
Asiakaspalvelija kertoi ihan rehellisesti, että tästä aiheesta on tullut viime aikoina muutamakin kysely, ja hän ymmärtää kyllä asiakkaiden närkästyksen siitä, että heillä on valittu näin jääräpäinen linja. Ja ymmärtää myös sen, että markkinoinnillisessa mielessä jääräpäisyys ei välttämättä ole kovinkaan hyvästä. Ainakin hän lupasi välittää viestiä tästä eteenpäin kuuluisalle ylemmälle taholle. Asiakaspalvelijahan ei tietenkään itse voi myöntää poikkeuslupaa tähän sopimuksen purkuun, vaan hän ainoastaan toteuttaa ylempää tulevia ohjeita. Sonera on valinnut linjassa tässä, kuten myös Eliisakin, ja asiakkaana minä teen omat johtopäätökseni.
Rahallisesti tuo kolmen kuukauden turhasta maksaminen ei talouttani kaada, vaikka se vähän ns. vituttaa. Isommat tappiothan tästä saa pidemmässä juoksussa Sonera, koska menettävät nyt monivuotisen asiakkaaan. Noh, eipä heidänkään taloutensa toki ole minun menettämisestä kiinni...