Noista luettelemistasi tavaroista minulla on aivan murto-osa edes olemassa enkä käytä kauppalistaa. Joku ilmeisti tekee siis listaa puolenkin vuoden päähän.
Siis teen kauppalistan aina seuraavalle kauppareissulle. Kun putkenavaaja (siis se litku, jota kaadetaan viemäreihin, että ne pysyvät auki) loppuu, niin otan uuden pullon käyttöön sekä lisään sen seuraavalle ostoslistalle. Tämän pullon mä tulen kuitenkin todennäköisesti avaamaan vasta kahden vuoden päästä.
Tuli tämä ketju mieleen, kun pyyhin keittiön pöytää vessapaperilla ja sitten mietin hetkinen taisihan yksi talouspaperirullakin vielä olla. Olihan sellainen ja sitten, kun se loppuu, niin ostetaan pari rullaa lisää.
Aiotko vastaavasti tänään pyyhkiä persettäsi talouspaperilla?
Olisi kyllä aika hurjaa nähdä joku salaa kuvattu video Mr. Foxista yksin kotona, kun joku tuote olisikin häneltä loppu ja sitä ehdottomasti sillä hetkellä tarvitsisi. Mikä mahtaisi olla reaktio ja lähdettäisiinkö sitä hakemaan vaikka keskellä yötä aivan mistä tahansa.
Homman nimi on juuri toisinpäin! Pyrin ennakoivalla toiminnallani estämään sen, että mikään tuote ei lopu täysin keskellä yötä tai esim. joskus pitkien pyhäpäivien (joulu, pääsiäinen) aikaan.
En silti jaksa mennä laittamaan poppareita, koska poppareiden varapopparit pitäisi käydä ostamassa syötyjen tilalle ABC:ltä samantien, koska muut kaupat eivät ole vielä auki.
Ai, sä käyt ostamassa ne samantien? Mulle riittää kun mä lisäisin sen seuraavalle ostoslistalle.
Mulla on pikkusen samaa vikaa kuin Mr. Foxilla, vaikken ihan noin pitkälle asiaa viekään. Jos kyse on tuotteesta, joka ei mene ajan kanssa pilalle (esim. pesuaineet), niin ostan isointa mahdollista tonkkaa ja toista pidän varastossa. Täten eivät pääse loppumaan ja tarvitsee huolehtia niiden ostosta mahdollisimman harvoin. Kolmeakymmentä kokispulloa en kyllä rupeaisi varastoimaan, mutta enpä toisaalta sitä juuri juokaan.
Juuri näin - yksi käytössä, toinen varastossa.
Siinähän koko homman perusidea on eikä tarvitse koskaan pyyhkiä vaikkapa keittiön pöytää vessapaperilla tai persettä talouspaperilla. Vastaavasti jos löydän edullisesti jotain, jolle tiedän joka tapauksessa olevan käyttöä SEKÄ tilaa säilytykseen - voin ostaa isomman erän (cola-pullot, partakoneen terät).
Keittiön 12 kaapista 9 on täynnä astioita. Meillä on viisi eri astiastoa ja paljon erilaisia laseja.
Yhdeksän kaappia täynnä astioita - viisi eri astiastoa ja paljon erilaisia laseja - 'nuff said?
Koska muuten se "viimeinen" astiasto on ollut viimeksi käytössä? Mä varastoin kyllä käyttötavaroita, joita tulen käyttämään seuraavan puolen vuoden sisään. Mulla voi olla kaapissa kaksi vuotta (yksi!) avaamaton pullo putkenavaajaa - toiset näemmä käyttävät kaappitilansa säilyttääkseen kerran kahdessa vuodessa (jos silloinkaan) tarvittavaa astiastoa.
Osaatko heittää edes arvioita päivämääristä, koska jokaista noista viidestä astiastosta ollaan viimeksi käytetty? Tämän jälkeen mä voin heittää vaikkapa tarkan päivämäärän, jolloin viimeksi otin varastoistani esim. nipun kertakäyttölautasia, talouspaperirullan, sinappipullon jne., kun lähdimme spontaanisti metsään nuotiolle paistamaan makkaraa. Joo, kaikkea olisi saanut kaupasta silläkin hetkellä, mutta ehkä mä halusin ennemmin viettää senkin puoli tuntia metsän siimeksessä nuotion äärellä kuin stressaantuneena kaupassa, että varmasti muistaa ostaa jokaisen "miniretkellä" tarvittavan käyttötavaran. Sitä paitsi seuraavan kerran tuollainen spontaani päähänpisto voi tulla sellaisena päivänä, jolloin auki ovat ainoastaan pienet ABC-liikennemyymälät ja jotkut Siwat.