Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 938 960
  • 6 860

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mitähän tässäkin enää tekisi. Olen nyt kaksi kertaa DNA:n omassa profiilissa hyväksyttänyt osoitemuutoksen, uutta nettiä kun hain, niin kerroin myös myyjälle, että osoite ei ole enää sama mitä koneella näytti ja lisäksi puhelimessa olen tämän kertonut, että laskutusosoite on nykyään se ja se.

Siis vielä kahdeksan (8) kuukauden jälkeen puhelin- ja nettilaskut menevät väärään osoitteeseen ja saan ne sitä myöten aina myöhemmin, kuin muut laskut.

Täytyykö minun kävellä DNA:n pääkonttoriin ja mennä toimitusjohtajan puheille, että nyt tarvis muuttaa laskutusosoite, kun kukaan muu tässä firmassa ei vielä siihen mahdottomaan tehtävään ole kyennyt? Siis mitä helvettiä? Ei voi olla noin vaikeaa, kun kaikki nuo kanavat olen tosiaan käyttänyt saadakseni laskutusosoitteen muutettua.
 

Ektar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Boston Bruins
Mitähän tässäkin enää tekisi. Olen nyt kaksi kertaa DNA:n omassa profiilissa hyväksyttänyt osoitemuutoksen, uutta nettiä kun hain, niin kerroin myös myyjälle, että osoite ei ole enää sama mitä koneella näytti ja lisäksi puhelimessa olen tämän kertonut, että laskutusosoite on nykyään se ja se.

Mullakin tuli jonkin aikaa väärään osoitteeseen, mutta alko tulla oikein kun sitten kävin vaihtamassa sen siellä omassa DNA:ssa. Ne oli muuttanut sitä sivua niin, että siihen tien nimen kohtaan tuli valikko mistä se piti sitten valita eikä osoitteen pelkkä kirjoitus muistaakseni riittänyt. Nykyään otan DNA:n laskun tosin e-laskuna niin eipä se osoite ainakaan laskutusta sotke, jos olisi väärä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jouduin soittamaan tuossa jokin aika sitten englantilaisen yhtiön englantilaiseen asiakaspalveluun. Asiakaspalvelija oli ihan aulis ym., mutta puhui jollain paikallisaksentilla, josta ei millään meinannut saada selvää.

Puheluusi tuskin vastattiin lähelläkään Britanniaa vaan jossain entisessä siirtomaassa. Asiakaspalvelija ei osannut muuta kuin paikallista mongerrusta.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Muuttoilmoitus - Väestörekisterikeskus


tuolta niin sit pitäis kaikki posti tulla oikein.

Niin tuota kyllähän minä nyt osoitemuutoksen olen tehnyt jo ennen, kuin muutin tähän uuteen asuntoon. Hyvissä ajoin siis. Eikä muun postin kanssa ole ollut mitään ongelmia. Ainoastaan DNA:n laskujen kanssa.

Pitää mahdollisesti tuohon e-laskuun siirtyä, kun tuo asia ei mene DNA:n nuppiin sitten millään. Eipä tuossa muuten niin kauheaa vahinkoa tapahdu, mutta muut laskut ehtivät juuri palkkapäiväksi kotiin ja maksan ne silloin, mutta tuo DNA:n lasku tulee muutamia päiviä myöhemmin. Saisi vain samaan vaivaan muutenkin v-mäisen asian hoidettua pois alta.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Pitää mahdollisesti tuohon e-laskuun siirtyä

Ainakin itse suosittelen tuota suuresti. Automaattinen maksatus päälle (ja yläraja jos "villit" laskut pelottavat) ja that's it. Ei paljon tarvitse kirjekuoria availla tai odottaa sitä päivää, jolloin esimerkiksi yllämainittu DNA tekee elisat ja alkaa laskuttamaan paperilaskusta. Samalla ei tarvitse miettiä muistiko se nälkäpalkalla oleva työharjoittelija vaihtaa osoitteen tai tuppasiko postimies laskun väärään osoitteeseen.
 

Nick Neim

Jäsen
Tai ainakin Saunalahdella saa laskut viestinä puhelimeen, jos ei jostain syystä tuota e-laskua haluaisi. Paperilasku maksaa, ja olen nuoresta iästäni huolimatta niin vanhanaikainen, etten luota mihinkään automaattijuttuihin. Riippuu myös laskun koosta milloin sen maksan, joten siinäkin mielessä suosin tuota tekstiviestisysteemiä. Tietääpä aina maksaneensa laskut, kun viestiä pukkaa.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Siis vielä kahdeksan (8) kuukauden jälkeen puhelin- ja nettilaskut menevät väärään osoitteeseen ja saan ne sitä myöten aina myöhemmin, kuin muut laskut.

Minulla on sama tilanne DNA:n kanssa, tosin minulla osoitteenmuutoksesta on jo lähes vuosi aikaa. Olen pariin kertaan ilmoittanut uuden osoitteeni ja jälkimmäisellä kerralla tietokannasta löytyikin nykyinen osoitteeni oikein, mutta vielä vain ne laskut osoitetaan sinne vanhaan asuntoon, tosin posti kääntää ne pienellä viiveellä nykyiseen asuntooni. Viimeisin lasku tosin jätti tulematta perille ja siitä tuli muistutus tekstarilla, että lasku on erääntynyt ja jos maksat sen huomiseen mennessä, ei peritä maksumuistutuskulua tai mikä se nyt onkaan. Laskun tiedot sai tekstarilla. Maksoin sen pienellä viiveellä, koska en päässyt nettipankkiin juuri sillä hetkellä ja kai se kahden viikon maksuaika pitää minulla olla, vaikka DNA:n systeemit ovatkin niin sekaisin, etteivät saa lähetettyä laskujaan asiakkailleen.

Kaikenkaikkiaan asiakaspalvelun suhteen DNA on erittäin paska pulju, mutta eipä se taida Suomessa vaihtamalla parantua...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minulla on sama tilanne DNA:n kanssa, tosin minulla osoitteenmuutoksesta on jo lähes vuosi aikaa.

Olen asunut tässä nykyisessä asunnossani kohta kaksi ja puoli vuotta ja edelleen entisen asukkaan puhelinlasku juurikin DNA:lta tulee minun postilaatikkooni. Välissä oli melkein vuosi tyhjää, mutta sitten alkoi laskuja taas tulla. Muutaman kerran olen vienyt laskun kirjelaatikkoon, koska siinä päällä on sellainen tarra jossa pyydetään noin toimimaan mikäli laskun saaja ei tässä osoitteessa asu. Eipä ole tuosta ollut mitään apua. Viimeiset kaksi kertaa olen vienyt laskun suoraan postikonttoriin ja molemmilla kerroilla informoinut heitä siitä, että tämä asukas ei ole yli kahteen vuoteen asunut tässä osoitteessa. Silti odotan uutta laskua saapuvaksi taas parin viikon päästä.

Aikoinaan soitin edelliselle asukkaalle asiasta. Hän kertoi, että on saanut laskunsa jo pitkään sähköpostiin, mutta että on kyllä informoinut DNA:ta nykyisestä osoitteestaan. Toisaalta en tiedä uskoako, koska samalla jätkällä on kirjekaveri nimeltään Intrum Justitia, joka säännöllisin väliajoin vieläkin tänne noita kirjeitä lähettelee. Vaan sama se minulle on, koska tuo ex-asukas sanoi, että heitä suoraan roskiin vaan. No niin en sentään toimi, vaan palauttelen noita kirjelaatikkoon sitä mukaa kun niitä tulee.

Mutta joo, ei tunnu DNA:lla mitenkään älyttömän hyvin tieto päivittyvän systeemeihin. Ex-muijankin puhelinlaskut (DNA) tulivat tänne vielä 10 kuukautta sen jälkeen, kun eukko oli muuttanut pois. Nyt sentään ei enää niitä ole tullut.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Meillä taas puolisoni puhelinlaskut tulivat DNA:lta alkukesään asti edelleen tyttösukunimellä. Naimisiinmenosta ja sitä kautta sukunimen vaihtumisesta ehti tulla täyteen kolme vuotta ja siihen väliin mahtui useampi ilmoitus sukunimen muuttumisesta ennen kuin joku noheva kaveri DNA:lla tajusi sen muuttaa myös laskutustietoihin. Muistaakseni puhelinnumero hakupalveluissa antoi kuitenkin oikean sukunimen.

Eli ilmeisesti DNA:lla on hieman muita yrityksiä hitaampi sytytys näissä erilaisissa muutosjutuissa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Oho. Ompas näköjään muillakin samaa vaivaa.

Ei kyllä minun päähän mahdu miten laskutusosoitteen muutos voi olla niin vaikeaa. Sehän saatana tuo firmalle rahaa ja mahdollisesti nopeammin, jos laskut löytäisivät oikeaan paikkaan!

Kerran yrittivät saada minutkin maksamaan maksumuistutuskulut laskussa, kun en ollut maksanut laskua. Niin, en tosiaan ollut kun sitä laskua ei ikinä kotiin tullut. Voisi tietysti vielä koittaa uhkailutaktiikkaa ja soitella DNA:lle ja sanoa, että jos kerran laskut eivät löydä kotiin, niin ehkä parempi, että minäkään en löydä enää teidän yhtiötä ja katsotaan jostain muualta palvelut.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Tämän päivän Turunsanomat (jota Iltasanomatkin referoi) kertoo, miten 92 vuotias nainen oli kaatunut Turussa puutorin Hesburgerilla ja loukannut itseään. Hesburgerin henkilökunta ei ollut tehnyt elettäkään auttaakseen vanhusta. Vanhus pyysi myös turhaan jääpaloja, jotta voisi pitää niitä namaansa vasten, jotta siihen ei tulisi mustelmaa. Lisäksi tämä loukkantunut vanhus pyysi ravintolan henkilökuntaa soittamaan taksin, jotta hän pääsisi ensiapuun. Tästä taksin soittamiseta vanhuksen piti maksaa Euro.
Lehtitiedon mukaan Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti selitti asiaa siten, että ensiksikään henkilökunta ei tiennyt että vanhus oli loukkantunut, sitten kuulemma hanpurilaisravintolasta oli jääpalat tilapäisesti loppu
ja taksin tilaamisen veloittaminen on kulemma yrityksen vakiintunut käytäntö.

Onpa oikein selityksiä!!!
Olen käynyt jonkun kerran tuossa nimenomaisessa puutorin Hesburgerilla ja täytyy sanoa että ei se nyt niin suuri paikka ole, että jos joku siellä loukkaantuu ja pitää vähänkin ääntä, niin varmasti henkilökunta tiedostaa että kaikki ei nyt ole asiakkaalla niin kuin pitäisi. Lisäksi miten tuollaisessa paikassa muka jääpalat voivat olla loppu, sitä ei usko kyllä kukaan. Ja kaiken huippuna on että eikö muka sairastapauksissa voida joustaa sen verran, että taksin voisi tilata veloituksetta.
Tuo on kyllä sen luokan asiakaspalvelua, että Hesburger ansaitsee siitä kyllä jonkunlaisen mitalin.
Olen käynyt noin kerran vuodessa Hesburgeruilla ja joka kerta todennut, että onpa sellaista kuraa ettei sitä syöttäisi edes koiralle. Tällaisen asikaspalvelumainoksen jälkeen taidan jättää sen kerran vuodessa käynninkin väliin.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Lisäksi miten tuollaisessa paikassa muka jääpalat voivat olla loppu, sitä ei usko kyllä kukaan.


Yksinkertaista, jääpalakone rikki? Eri asia oliko sitten oikeasti. Muuten aivan käsittämätöntä toimintaa "asiakaspalvelun ammattilaisilta". Monissa paikoissa taksin soitto maksaa, mutta pitäähän nyt perkele olla pelisilmää siihen, että jos joku vanhus tai miksei nuorempikin kaatuu ja loukkaantuu, niin mikään maksu ei tule kysymykseenkään!

Itse toimin asiakaspalvelualalla, tokikin ihan erilaisella, mutta kyllä meille aina tulee tieto jos joku loukkaa itsensä. Joku asiakas varmasti nähnyt tai kuullut tuosta ja sanonut kassalla siitä.

Noh hesburger onkin läpisurkea paikka, tämä taas vahvistaa syytä miksi käyn muutenkin aina mäkkärillä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Veikkaan että 92-vuotias liukastui Heikin majoneeseihin. Siis Hesen hampurilaiset ovat löllössä uiskentelevia epäruokia. Sopii hyvin kuvioon että noin ruppaista safkaa kaupitteleva pulju ei hallitse oikein asiakaspalveluakaan.

Sen verran tulen vastaan, että Hesessä oli joskus 90-luvulla ruokalistalla kohtuullisen hyvä kalahampurilainen. Katselin jossain ettei nykyään enää olisi, sen tilalla mainostetaan näköjään fish & chipsejä. Paneroidun kalanpalan voi tietysti lämmittää kotonakin pakasteransujen sekaan.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen käynyt noin kerran vuodessa Hesburgeruilla ja joka kerta todennut, että onpa sellaista kuraa ettei sitä syöttäisi edes koiralle. Tällaisen asikaspalvelumainoksen jälkeen taidan jättää sen kerran vuodessa käynninkin väliin.

Joka kerta kuraa, mutta olet silti käynyt vuodesta toiseen uudelleen syömässä samaa kuraa?

Hullun kuuloinen tapaus tämä Hese-case, mutta ei yllätä kun tietää millaisia ihmisiä on (myös) palvelualalla. Eräskin tietämäni nainen, joka työskenteli kaupan kassalla vaati nähdä aina kavereidensakin henkkarit alkoholia myydessä vaikka tiesi 100% varmuudella heidän olevan täysi-ikäisiä. "Pomo on sanonut, että nuorehkoilta henkilöiltä pitää kysyä aina paperit". Järkeä ei pysty käyttää.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jäätävää toimintaa. Jos ton ikäinen vanhus loukkaisi itsensä mun vuorossa, niin en paljon arpois taksia, vaan kysyisin ohjeet hätäkeskuksesta. "Jäät väliaikaisesti loppu" on ihan paskaa. Jos kone olisi rikki niin varmasti olisi niin sanottu ja muuten ne ei noista laitteista pääse loppumaan. Taustalla on varmaan ohjeistus ettei jäitä saa antaa muuten kuin juomiin.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Joka kerta kuraa, mutta olet silti käynyt vuodesta toiseen uudelleen syömässä samaa kuraa?

Myönnän epäloogisuuteni tuossa asiassa.
Saanen kuitenkin selittää miksi siellä tähän mennessä kerran vuodessa käyn, tai olen käynyt.
Muistan ajan kun olin 18-vuotias vuonna 1980. Silloin juuri ajokortin saaneena, tuli useasti ajeltua viikonloppuisin läheisestä maaseutukirkonkylästä, jossa siihen aikaan asustelin, lähikaupunkiin Turkuun.
Niinpä Turussa tuolloin liikuskellessa tuli käytyä monta kertaa Hesburgerilla. Silloin Hesburgerin ruoat olivat paljon maukkaampia, mitä nyt. Mahtoikohan johtua siitä, että 80 - luvun alussa Hesburgereita ei ollut kuin kolme tai neljä täällä Turun seudulla.
Hampurilaisketju ei siis ollut silloin valtakunnallinen, vaan pieni paikallinen ketju. Sen jälkeen kun Hesburger laajeni valtakunnalliseksi, niin silloin myös sen tuotteet muuttuivat tuollaiseksi skeidaksi mitä ne ovat nyt.

Nykyään sitä käy kerran vuodessa Hesburgerilla tarkistamassa (tosin turhaan) josko se laatu olisi palannut sinne kultaisen 80 luvun alkuun. Tässä siis syy miksi siellä olen siellä käynyt about kerran vuodessa.
Tai voihan se olla sekin syy että näin 50 rajapyykin ylittäneenä, sitä tiedostamatta etsii (tosin sekin turhaan) nuoruutta ja sen kokemuksia.
Joka tapauksessa nyt on sitten toinenkin syy kuin huono ruoka eli surkea asiakaspalvelu, miksi en Hesburgerille enää mene.
 

motamoro

Jäsen
Eräskin tietämäni nainen, joka työskenteli kaupan kassalla vaati nähdä aina kavereidensakin henkkarit alkoholia myydessä vaikka tiesi 100% varmuudella heidän olevan täysi-ikäisiä. "Pomo on sanonut, että nuorehkoilta henkilöiltä pitää kysyä aina paperit". Järkeä ei pysty käyttää.

En nyt tässä näe mitään ihmeellistä. Käsittääkseni kaupat ja Alkot tilastoivat noita henkkarikyselyitä ja niiden avulla kerätään tilastoja montako prosenttia on nuoren näköisiä jne, taitaapa niissä olla jokin "viitteellinen prosenttilukema", kuinka suurelta osalta pitäisi keskimäärin henkkareita kysyä. Sillä ei ole merkitystä vaikka oma pikkuveli ostaisi kaljaa ja tiedät hänen olevan 18-vuotias. Lisäksi muut asiakkaat saattavat ihmetellä miksi tuolta nuoren näköiseltä ostajalta ei kysytty henkkareita.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En nyt tässä näe mitään ihmeellistä. Käsittääkseni kaupat ja Alkot tilastoivat noita henkkarikyselyitä ja niiden avulla kerätään tilastoja montako prosenttia on nuoren näköisiä jne, taitaapa niissä olla jokin "viitteellinen prosenttilukema", kuinka suurelta osalta pitäisi keskimäärin henkkareita kysyä. Sillä ei ole merkitystä vaikka oma pikkuveli ostaisi kaljaa ja tiedät hänen olevan 18-vuotias. Lisäksi muut asiakkaat saattavat ihmetellä miksi tuolta nuoren näköiseltä ostajalta ei kysytty henkkareita.

Tuohon vielä lisäksi se, että tarkastajan ollessa jonossa saa myyjä vähintään haukut ellei jopa sanktioita. Tullut juteltua tästä lähikaupan myyjän kanssa ja monesti hänkin on vaan todennut kaljaa ostaessa "vilauta nyt nopeasti se kortti".

Yhtään ei yllättänyt tuo Hesen toiminta tuossa tilanteessa. Sen verran on saanut kuulla mitä ihmeellisimpiä säännöksiä herra Salmelta on alaspäin tullut. Vain yksi ketsuppipussi ja 2 grillimaustepussia sekä ehkä oudoin mitä olen kuullut, että pitää kutsua hampurilaiseksi eikä hamppariksi, sillä se on halventava nimi.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Eräskin tietämäni nainen, joka työskenteli kaupan kassalla vaati nähdä aina kavereidensakin henkkarit alkoholia myydessä vaikka tiesi 100% varmuudella heidän olevan täysi-ikäisiä. "Pomo on sanonut, että nuorehkoilta henkilöiltä pitää kysyä aina paperit". Järkeä ei pysty käyttää.

Niin, nykyään kaupoissa pätee tuo 30-vuoden ikärajakortti. Eli jos myyjä arvelee asiakkaan olevan 28-vuotias, on henkilöllisyys tarkistettava. Ihan käsittämätöntä! Sitä mieltä olen, että jos on nuorehko niin hyvä että kysellään. Mutta kun selvästi valtaosasta ihmisiä näkee, että on lähempänä 30v kuin 20v niin pitääkö kysyä. Itseäni ei haittaa näyttää henkkareita kaupoissa, jos satutaan kysymään, ajokortti on aina mukana. Vuosiin ei oltu kyselty "papereita" kunnes alkuvuodesta tilanne muuttui. Tämän vuoden aikana olen varmaan 5-6 kertaa iän todistanut pyydettäessä.

Iän todistaminen ei ole iso asia, mutta... Menin käymään tutun kauppakeskuksen hypermarketissa, jossa sattui vielä olemaan kassalla nainen, kenen kanssa olin työskennellyt jo viisi vuotta sitten, kun toimin kyseisessä keskuksessa turvallisuuspuolella. Olin tuolloin jo vuosia yli 20v. Tuosta jokainen pystyy arvioimaan siis ikäni tänä päivänä. Olemme tämän naikkosen kanssa välillä siviilissäkin yhteydessä edelleenkin. Mutta asiaan, menin hänen kassalle, koska jonoa ei ollut ja ajattelin että ehditään jokunen sanakin siinä vaihtaa. Löin samalla ostokset hihnalle ja kysyin haluamani tupakkimerkin numeroa (tämäkin aivan käsittämätön hidaste kassatyöskentelylle jos on jonoa!!). Kaverini sitten tokaisi että "kai sulla on henkkarit mukana?". Katsoin häntä kysyvästi ja totesin että tottakai, pitääkö sun oikeasti ne "tarkistaa"? Tähän hän vastasi, että "kyllä, nykyään on noita mysteryshoppaajia valvomassa". No eipä siinä mitään, näytin ajokorttia, jota hän muka katsoi. Totesin siinä sitten että noh ensikerralla muistat sitten minkä ikäinen olen ja ehkä vähän silmää vinkkasin. Tähän tytteli vastasi "pitää kysyä ensi kerrallakin". Olin taas ihan puulla päähän lyöty, mitä järkeä?? Edelleen, ymmärrän jos nuori näyttää ehkä juuri ja juuri 20v niin kysytään, mutta minua usein luullaan yli kolmikymppiseksi, kassatkin ilmeisesti, kun yleensä eivät vaivaudu henkkareita tarkastamaan.

Tulin kotiin ja mietin tuota tapausta että huh huh. Noh minullapa sattuu olemaan Facebookissa kaverilistalla tuonkin tyttelin esimies jonka myös tunnen sen puolen vuosikymmenen takaa. Laitoin sitten hänelle viestiä ja tiedustelin, että mitä ihmettä, onko tässä jotain järkeä oikeasti? Hän vastasi että mysteryshoppaajat valvovat. No ok, kysyin sitten että mitä olisi tapahtunut jos tämä kassa X ei olisi minulta henkilöllisyystodistusta kysynyt ja mysteryshoppaaja olisi nähnyt? Vastaus oli että häneltä olisi tivattu syytä ja selitystä miksei. Elikkä onko todellakin tähän tultu, että kassatytöt pelkäävät oikeasti saavansa vähintään kirjallisen varoituksen, jos ei täysin aikuiselta näyttävältä ja henkilön tuntevalta kysele henkkareita. Myöhemmin olen tuolla käynyt jokusen kerran ostoksilla ja todennu yhden asian. Miehiä ei kiinnosta se paperien kyseleminen, naisia kylläkin, johtuuko tämä todella siitä että miehet eivät ole ottaneet tuota asiaa niin vakavissaan, että alkaisivat tutulta ihmiseltä ikää "tarkastamaan"??

Mielestäni hyvä että valvotaan, mutta vähän maalaisjärkeä tähänkin asiaan. Eikös?

No nyt meni vähän sivuun aiheesta, pahoittelut. Asiakaspalveluun tämä kuitenkin edes vähän liittynee.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni hyvä että valvotaan, mutta vähän maalaisjärkeä tähänkin asiaan. Eikös?
Taustallahan on se että aiemmin tuo raja oli 25 vuotta. Eli sitä nuoremmalta näyttäviltä kysytään paperit. Ja se ei toiminut. Kaupat jäi toistuvasti kiinni siitä että möivät alkoholituotteita alaikäisille. Kaupan toimijat sai niin paljon paskaa niskaansa ja imagotappioita että tekivät itse sitten linjan vedon ja nostivat ikärajaa tuohon 30 vuoteen.
 

moxey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huvittaa koko Hese-case. Vallankin iltapäivälehtien kommentoijat. Mediakriittisyyttä sais opettaa meille kaikille näköjään melekosen paljon.

Tämmösessä uutisoinnissa itselleni tulee aina ensimmäisenä epäluulo kirjoitettua juttua kohtaan. Juttu oli kirjoitettu siihen äänensävyyn, että vanhus olisi työntekijöiden edessä maannut tajuttomana, eikä kukaan auttanut tai reagoinut tilanteeseen millään tavalla. Rahastivat pirulaiset avun soittamisestakin vielä. Soo soo Hesburger.

Alkuperäisessä uutisessahan oli, että Vanhus kaatui. Taju kankaalla. Henkilökunta ei auttanut. Pyysi vielä maksun avun soittamisesta.

Nyt kuitenkin tuoreemmissa jutuissa homma on lieventynyt melkoisesti. Vanhus kaatui ovella. Mukana oli sekä ikäihmisen ystävä, että paikalla olleita muita asiakkaita. Jääpaloja ei kuulemma oltu edes pyydetty ja kylmää rättiä oltiin saatu (kuten pyydettiin). Homma näyttää olleen kaikilla hanskassa ja ollaan pyydetty soittamaan taksi, josta on velotettu ennalta määritelty summa.

Itse mietin asiaa kassatyöntekijän näkökulmasta. En niinkään sensaatiohakuisen median näkökulmasta.

Kassatyöntekijän näkökulmastahan tilanne on mennyt kutakuinkin näin: Asiakas tulee pyytämään jotain kylmää rättiä, koska toinen asiakas on kaatunut. Hänelle annetaan sellainen. Myöhemmin tämä tulee kysymään, että voisiko tilata taksin. Hänelle tilataan taksi, mutta peritään se euro, joka on säännöissä näin käsketty tehdä.

Kassaneidille ei selkeästikkään ole osattu välittää tilanteen vakavuutta yhtälailla kuin medialle on jälkikäteen asia kerrottu.

Jos tilanne on oikeasti ollut noin vakava mitä aluksi uutisoitiin niin miksei kukaan soittanut paikalle ambulanssia? Miksi mennään kassalle vähänajan päästä vasta tilailemaan taksia. Tai sitten tilanne uutisoitiin vakavampana kuin se alunperin olikaan. Ja tässä haetaan nyt syyllisiä ihan vaan siitä ilosta, että päästään jotain haukkumaan.

On totta, että työntekijöiden olisi ollut hyvä käydä katsomassa itse tilannetta. Siihen varmasti panostetaan seuraavalla kerralla. Mutta miettikääpä omalle kohalle jos joku jossain tulee pyytämään vaikka "oisko sulla paperia, kun tuol ovel kaatu joku". Annat ainoon paperin taskustasi, joka on nenäliina. ja seuraavaksi kuulet jostain Iltapulusta "hieman" erilaisen tarinan. "Verta vuotavalle lapselle, joka sai tilanteesta aivovamman, annettiin vain räkäpaperi! - Lue lisää iltapulusta"
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
On totta, että työntekijöiden olisi ollut hyvä käydä katsomassa itse tilannetta. Siihen varmasti panostetaan seuraavalla kerralla. Mutta miettikääpä omalle kohalle jos joku jossain tulee pyytämään vaikka "oisko sulla paperia, kun tuol ovel kaatu joku". Annat ainoon paperin taskustasi, joka on nenäliina. ja seuraavaksi kuulet jostain Iltapulusta "hieman" erilaisen tarinan. "Verta vuotavalle lapselle, joka sai tilanteesta aivovamman, annettiin vain räkäpaperi! - Lue lisää iltapulusta"

Paikalla kuitenkin on varmasti ollut vuorovastaava, jonka vastuulla mestan toiminta on. Kaikissa vähänkin ammattimaisissa mestoissa sen tyypin pitäisi saada tieto jos joku kaatuu ravintolassa tai sen edustalla ja reagoida asiaan asianmukaisesti. Kyseistä Heseä en tunne, voihan mesta olla niin iso ettei ovelle näe tai sitten tieto ei vaan ole kulkenut perille asti ja joku kesähessu on jäätynyt tiskillä ja toiminut kuten on ohjeistettu.

Ja niin, jäitä ei ole edes pyydetty, mutta silti osataan selitellä että ne olivat väliaikaisesti loppu? Haisee paska ja pahasti.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En nyt tässä näe mitään ihmeellistä. Käsittääkseni kaupat ja Alkot tilastoivat noita henkkarikyselyitä ja niiden avulla kerätään tilastoja montako prosenttia on nuoren näköisiä jne, taitaapa niissä olla jokin "viitteellinen prosenttilukema", kuinka suurelta osalta pitäisi keskimäärin henkkareita kysyä. Sillä ei ole merkitystä vaikka oma pikkuveli ostaisi kaljaa ja tiedät hänen olevan 18-vuotias. Lisäksi muut asiakkaat saattavat ihmetellä miksi tuolta nuoren näköiseltä ostajalta ei kysytty henkkareita.

Niin. "Viitteellinen prosenttilukema" ei varmaan ole tasan sata? Että eiköhän omalta isoveljeltä tai enolta voi jättää ne kysymättä ne henkkarit. Jos joku kanssaihminen kassajonossa huolestuu kun 22 vuotiaan näköiseltä mieheltä ei kysytty papereita niin se on hänen oma häpeänsä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos joku kanssaihminen kassajonossa huolestuu kun 22 vuotiaan näköiseltä mieheltä ei kysytty papereita niin se on hänen oma häpeänsä.

Paitsi jos se on mysteryshopper. Pahimmassa tapauksessa vuorot voi loppua, jos on esim. extra jonkun työnvälitysfirman kautta. Pienempi paha se on kysellä vaikka turhaan niitä papereita kuin menettää työt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös