Eräskin tietämäni nainen, joka työskenteli kaupan kassalla vaati nähdä aina kavereidensakin henkkarit alkoholia myydessä vaikka tiesi 100% varmuudella heidän olevan täysi-ikäisiä. "Pomo on sanonut, että nuorehkoilta henkilöiltä pitää kysyä aina paperit". Järkeä ei pysty käyttää.
Niin, nykyään kaupoissa pätee tuo 30-vuoden ikärajakortti. Eli jos myyjä arvelee asiakkaan olevan 28-vuotias, on henkilöllisyys tarkistettava. Ihan käsittämätöntä! Sitä mieltä olen, että jos on nuorehko niin hyvä että kysellään. Mutta kun selvästi valtaosasta ihmisiä näkee, että on lähempänä 30v kuin 20v niin pitääkö kysyä. Itseäni ei haittaa näyttää henkkareita kaupoissa, jos satutaan kysymään, ajokortti on aina mukana. Vuosiin ei oltu kyselty "papereita" kunnes alkuvuodesta tilanne muuttui. Tämän vuoden aikana olen varmaan 5-6 kertaa iän todistanut pyydettäessä.
Iän todistaminen ei ole iso asia, mutta... Menin käymään tutun kauppakeskuksen hypermarketissa, jossa sattui vielä olemaan kassalla nainen, kenen kanssa olin työskennellyt jo viisi vuotta sitten, kun toimin kyseisessä keskuksessa turvallisuuspuolella. Olin tuolloin jo vuosia yli 20v. Tuosta jokainen pystyy arvioimaan siis ikäni tänä päivänä. Olemme tämän naikkosen kanssa välillä siviilissäkin yhteydessä edelleenkin. Mutta asiaan, menin hänen kassalle, koska jonoa ei ollut ja ajattelin että ehditään jokunen sanakin siinä vaihtaa. Löin samalla ostokset hihnalle ja kysyin haluamani tupakkimerkin numeroa (tämäkin aivan käsittämätön hidaste kassatyöskentelylle jos on jonoa!!). Kaverini sitten tokaisi että "kai sulla on henkkarit mukana?". Katsoin häntä kysyvästi ja totesin että tottakai, pitääkö sun oikeasti ne "tarkistaa"? Tähän hän vastasi, että "kyllä, nykyään on noita mysteryshoppaajia valvomassa". No eipä siinä mitään, näytin ajokorttia, jota hän muka katsoi. Totesin siinä sitten että noh ensikerralla muistat sitten minkä ikäinen olen ja ehkä vähän silmää vinkkasin. Tähän tytteli vastasi "pitää kysyä ensi kerrallakin". Olin taas ihan puulla päähän lyöty, mitä järkeä?? Edelleen, ymmärrän jos nuori näyttää ehkä juuri ja juuri 20v niin kysytään, mutta minua usein luullaan yli kolmikymppiseksi, kassatkin ilmeisesti, kun yleensä eivät vaivaudu henkkareita tarkastamaan.
Tulin kotiin ja mietin tuota tapausta että huh huh. Noh minullapa sattuu olemaan Facebookissa kaverilistalla tuonkin tyttelin esimies jonka myös tunnen sen puolen vuosikymmenen takaa. Laitoin sitten hänelle viestiä ja tiedustelin, että mitä ihmettä, onko tässä jotain järkeä oikeasti? Hän vastasi että mysteryshoppaajat valvovat. No ok, kysyin sitten että mitä olisi tapahtunut jos tämä kassa X ei olisi minulta henkilöllisyystodistusta kysynyt ja mysteryshoppaaja olisi nähnyt? Vastaus oli että häneltä olisi tivattu syytä ja selitystä miksei. Elikkä onko todellakin tähän tultu, että kassatytöt pelkäävät oikeasti saavansa vähintään kirjallisen varoituksen, jos ei täysin aikuiselta näyttävältä ja henkilön tuntevalta kysele henkkareita. Myöhemmin olen tuolla käynyt jokusen kerran ostoksilla ja todennu yhden asian. Miehiä ei kiinnosta se paperien kyseleminen, naisia kylläkin, johtuuko tämä todella siitä että miehet eivät ole ottaneet tuota asiaa niin vakavissaan, että alkaisivat tutulta ihmiseltä ikää "tarkastamaan"??
Mielestäni hyvä että valvotaan, mutta vähän maalaisjärkeä tähänkin asiaan. Eikös?
No nyt meni vähän sivuun aiheesta, pahoittelut. Asiakaspalveluun tämä kuitenkin edes vähän liittynee.