Autohuoltamoissa on kyllä älyttömästi eroja. Omasta autostani hajosi viime vuonna pyöränlaakeri ja kävin vaihdatuttamassa sen pienen paikkakunnan huoltamolla. Soitin etukäteen sinne ja kysyin, että miten tuollainen homma hoituu ja ostanko itse uuden laakerin vai saako korjaaja hommattua nopealla aikataululla sopivan pyöränlaakerin. Hän selvitteli asiaa ja soitti puolen tunnin päästä takaisin. Hän sai hommattua uuden laakerin ja iltapäivällä kävin jo vaihdattamassa sen ja hintaa koko operaatiolle tuli 45 euroa. Työhön meni vajaa puoli tuntia ja laakeri maksoi 25 euroa. Korjaaja myös suositteli, että yleensä toinen laakeri kannattaa vaihtaa samalla, sillä ei välttämättä mene kauaa että sekin rupeaa temppuilemaan. Ajattelin kuitenkin, että en vielä sitä vaihda.
Kas kummaa. Muutaman kuukauden kuluttua toinen laakeri meni vielä pahempaan kuntoon ja tarvitsin nopeasti huoltoaikaa. Tällä kertaa olin varsinaisella asuinpaikkakunnallani, joka on hieman isompi paikkakunta länsirannikolla. Sain parin päivän päähän ajan varattua ja kyselin puhelimessa, että hommaanko itse laakerin vai onko heillä jo valmiina kaikki tarvittavat. Mies lupasi puhelimessa, että heiltä löytyy kaikki tarvittava ja voin tuoda klo. 08.30 aamulla auton huoltoon ja he katsovat sen heti, kun pieni homma kyseessä. Vein auton ajallaan huoltoon, mutta samalla selvisi, etteivät he aivan heti kerkeäkään sitä huoltaa. Kuitenkin 09.30 aikoihin he ottivat auton vihdoin sisään ja huolto alkoi. Tai noh, siinä vaiheessa yksi työntekijä lähti hakemaan jostain sopivaa laakeria ja aikaa tähän reissuun meni 17 minuuttia. Sen jälkeen joku nuori heppu tätä huoltoa rupesi tekemään ja välillä hän kävi jopa tietokoneelta etsimässä tietoa siitä, miten kyseinen laakeri tulee kiristää. Koko operaatioon kului 71 minuuttia ja laskua tuosta vaihdosta tuli ~140e.
Tiedän toki, että isommilla paikkakunnilla tuntihinnat ovat korkeampia, mutta miten ihmeessä noinkin yksinkertaiseen hommaan saadaan kulumaan noin paljon aikaa. Olin myös todella pettynyt siihen, että heillä ei ollut valmiina sopivaa laakeria, vaikka puhelimessa niin lupasivat. Olisin itse hakenut sopivan laakerin 33 eurolla Motonetistä, mutta he hankkivat samanlaisen laakerin ja veloittivat pelkästä laakerista 47 euroa. Käsittämätöntä paskaa, enkä kyllä taatusti kyseisessä huollossa enää koskaan käy. Kaiken huippu oli se, että operaation jälkeen kysyin korjaajalta, että oliko se vanha laakeri paskana. Hän kertoi, että ei oikein osaa sanoa, mutta luultavasti paskana oli. Itse en autoista paljoakaan tajua, mutta kun näin sen laakerin, niin pystyin heti sanomaan että aivan finaalissahan se oli.