Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 939 982
  • 6 860

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Virheenhän sä siinä teit, kun sille idiootille latelit ärräpäitä. Paras olisi ollut, jos vaan oisit kylmästi sanonut sille, että herra on hyvä ja odottaa vuoroaan. Helvetin vaikeeta on välillä, mutta hammasta purren se vaan pitäis selvittää.

Mä oon useasti miettinyt tätä ison ihmisjoukon suhtautumista tavallisten palveluammattien työtekijöihin. Mikä saa ihmiset olemaan aivan totaalisia ääliöitä? Ei se varmaan normaalista konttorirotastakaan kivalta tuntuisi, jos joku tulee kesken kiivaan powerpointin vääntämisen suorastaan vittuilemaan ja räyhäämään.

Usein leikitellyt ajatuksella, että peruskoulussa pitäisi olla joku puolen vuoden jakso, jolloin jokainen on duunissa esim. kaupan kassalla. Se jos mikä on oikeaa koulua elämää varten ja oppisi samalla kunnioitusta myös palvelualaa kohtaan.

t. entinen ruokakaupan kassa

Ai niin, mulla oli itsellä metodi näitä kusipäitä kohtaan. Otin tyynesti paskan vastaan ja hoin vain mielessäni Haista v..... ku..pää. Välillä oli kyllä tosi vaikeeta.
 

Jeffrey

Jäsen
Ai niin, mulla oli itsellä metodi näitä kusipäitä kohtaan. Otin tyynesti paskan vastaan ja hoin vain mielessäni Haista v..... ku..pää. Välillä oli kyllä tosi vaikeeta.

Itse yritän tosiaan jotenkin hienostuneen vittuilevasti näpäyttää asiakasta, jotta hän ehkä tajuaisi viimeistään kotona olleensa tilanteessa kohtuuton.

Yksi tällainen hyvä esimerkki oli tilanne jossa eräs miespuolinen asiakas alkoi räyhäämään kassatytölle. Herralla oli mennyt ostokset yli 50 euoron ja tällöinhän kassan pitää varmentaa ostajan henkilöllisyys. Noh herralla ei sitten ollut jostain syystä henkkareita mukana ja kassaneiti pyysi herraa ystävällisesti käymään automaatilla (automaatti joka on meidän myymälän kassalta ehkä n. 20 metrin päässä). Herra sitten veti herneen nenään ja alkoi huutamaan kassaneidille kaikennäköistä, mutta suostui kuitenkin loppujenlopuksi suostuttelujen jälkeen käymään automaatilla. Tilanteen huomasin ja kävin kysymässä kassaneidiltä, että haluaisiko pitää taukoa, että minä voin sen aikaa tuurata. Noh, automaatti ei ilmeisesti antanutkaan rahaa herralle ja herra paukkasi sisään huutamaan. Huuteli kaikennäköisiä rivouksia ja sitten vielä "jumalauta! mitäköhän teidän kauppias sanois tästä, että te ette suostu ottamaan rahaa vastaan!" Itse sitten ryhdyin toki kassaneitiä puolustelemaan ja sanoin ihan asiallisesti joskin hieman piikikkäästi, että "herra hyvä. valitettavasti meillä ei ole kauppiasta, ja vaikka olisikin hän pyytäisi teitä ottamaan tässä asiassa yhteyttä pankkinne puoleen". Herra -> "siis mitä!".Minää "niin, että ottakaa yhteyttä pankkiinne." "Se on se teidän pankkinne joka meitä velvoittaa tarkistamaan henkilöllisyyden yli 50 euron ostotapahtumassa, ei me näitä sääntöjä täällä sun kiusaks jaksettais keksiä". Noh herra ymmärsi tässävaiheessa poistua joskin hieman hammastapurren.

Nyt muuten hei kassaveljet sellainen kaino pyyntö. Täällä kun on haukuttu asiakaspalvelijoita ja välillä jopa kehuttu. Niin laittakaa jooko myös positiivista palautetta liikkeen johdolle jos olette saaneet mielestänne (todella) hyvää palvelua. Varsinkin nyt sähköpostin aikana se on naurettavan yksinkertaista. Jos, ette myyjän nimeä saaneet selville niin kuvailkaa häntä lyhyesti e-mailissa. Se oikeasti auttaa tsemppaamaan duunissa kun kahvihuoneen ilmoitustaululle ilmestyy kehuva asiakaspalaute, jossa on vielä myymäläpäällikön huomio "loistavaa työtä Jeffrey, jatka samaa rataa". Toki asiakkaalta suoraan saatu kehu asiakaspalvelusta on myös todella mukavaa, mutta kun yleensä vain haukut menevät MP:lle asti. Ja ei se myymäläpäällikkö ole myymälässä kuuntelemassa mitä duunareille sanotaan.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yksi tällainen hyvä esimerkki oli tilanne jossa eräs miespuolinen asiakas alkoi räyhäämään kassatytölle. Herralla oli mennyt ostokset yli 50 euoron ja tällöinhän kassan pitää varmentaa ostajan henkilöllisyys. Noh herralla ei sitten ollut jostain syystä henkkareita mukana ja kassaneiti pyysi herraa ystävällisesti käymään automaatilla (automaatti joka on meidän myymälän kassalta ehkä n. 20 metrin päässä). Herra sitten veti herneen nenään ja alkoi huutamaan kassaneidille kaikennäköistä, mutta suostui kuitenkin loppujenlopuksi suostuttelujen jälkeen käymään automaatilla.

Nää on kyllä uskomattomia, luulis että ihmisillä on ihan perus kortin käyttöehdot tiedossa, mutta silti näistä saa tapella vähän väliä. Tai sai, ennen tuon PIN-koodin käyttöönottoa.

Baarissa töissä ollessa tuli tarkasteltua lähes aina kortista nimi, ja jos esim. sukupuoli ei täsmännyt tai muuten vaan tuntui siltä että kortilla oli aikaisemmin maksanut joku muu, kysyin aina henkkareita. Yleensä asia ymmärrettiin, mutta välillä tuli sitten riitaa. Tulihan tuolla joskus se haltuunotto palkkiokin tienattua, kun varastettu kortti tuli vastaan.

Eräällä kaverilla ei sitten kerran ollut henkkareita mukana, ja nosti hirveän metelin, kun oli antanut korttinsa kaverinsa käyttöön. Naama oli tuttu jostain (joku semivakkari tai jotain), ja olisin varmaan kortin antanut takaisin, mutta kun reaktio oli heti haistavittua, uhkailua ja henkilökohtaisuuksia, otin kortin haltuun ja sanoin että käy hakemassa se passis kotoa niin saat korttis takas, jos se kerta oma on. Tsekkasin asian vielä luottokunnalta, ettei ollut pöllitty tai sulussa, ja toimintaohjeet. Käskivät ottaa pois, ja mielelläni sen teinkin. Tuli sit nöyränä poikana hakemaan sen parin tunnin päästä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Hienoa, hienoa, hienoa ja vielä kerran HIENOA tekstiä! "Herra on hyvä, menee kotiinsa ja lukee minkälainen sopimus onkaan tullut tehtyä pankin kanssa."

Vähän vastaava tapahtuma kävi tuossa samaisessa lähikaupassani niihin aikoihin, kun siitä tuli lähikauppani. En tuolloin edes tuntenut tätä kassatyttöäni kovin hyvin, joten käyttäydyin varmasti liiankin asiallisesti.

Edelläni oleva asiakas osti koko viikon ruokatarpeensa kerralla ja kuin kauppalaskussa säästääkseen osti vain ja ainoastaan yhden muovikassin. No arvaahan sen miten siinä kävi! Tavarat levisivät lattialle ja alkaa sen päiväinen sättiminen tätä nuorta tyttöä kohtaan. "Miten voit myydä mulle rikkinäistä muovikassia?", "Saat maksaa, jos jotain meni rikki!" jne. Myyjä sitten (luonnollisesti; hyvänä asiakaspalvelijana) tarjosi uuden muovikassin. Asiakkaan sadattelu jatkui, kun hän tuli sitä perse pystyssä noutamaan vierestäni, niin katsoin asiakseni puuttua siihen urputtamiseen. En enää muista hirvittävän tarkasti mitä sanoin siinä tilanteessa, mutta puolustelin kuitenkin tätä tyttöä tyyliin "Ei se ole hänen vikansa, jos täyteen survottu muovikassi rikkoontuu.". Lisäksi taisin mainita jotain, että korvauksia tulisi ennemminkin hakea muovikassin valmistajalta eikä sitä myyneeltä henkilöltä. Muovikassin valmistaja löytyy todennäköisesti jostain pussin kulmasta. Sieltäkään tuskin mitään on tulossa, mutta miten voisi odottaa, että niitä sitten tulisi kassin myyneestä kaupasta.

Tyypillinen esimerkki idiootista, joka itse perseilee (tunkee yhden muovikassin liian täyteen tavaraa) ja syypää pitää löytyä heti lähimmästä asiakaspalvelijasta!
Nyt muuten hei kassaveljet sellainen kaino pyyntö. Täällä kun on haukuttu asiakaspalvelijoita ja välillä jopa kehuttu. Niin laittakaa jooko myös positiivista palautetta liikkeen johdolle jos olette saaneet mielestänne (todella) hyvää palvelua.
Tästä hyvä esimerkki ihan parin-kolmen kuukauden takaa. Menin Turussa ehkä puolen yön aikoihin linja-autoaseman McDonald'sin autokaistalle. Siinä autossa istuskellessani mietin tilaustani ja kaiuttimesta kuuluikin oikein "pelimiesmäisellä" äänellä: "Tee-ervetuloa McDonalds'iin! Miii-itäs laitetaan?". Aina kun on tottunut siihen paperista opeteltuun jargoniaan, niin tämä oli todella piristävä poikkeus. Autoluukulla sitten näin kyseisen jannun hommissa ja oli muutenkin rennon oloinen jätkä. Tekee varmasti työnsä, mutta muistaa myös pilkkeen silmäkulmassa. Rahojen ja tilauksen käsittely oli erittäin nopeata ja varman oloista; kaikesta näki, että tämä kundi todellakin nautti ollessaan töissä "graveyard shiftia".

Tästä tullaankin siihen ominaisuuteen, jota arvostan asiakaspalvelussa (esim. kaupan kassassa) kaikkein eniten. Ollaan ammattitaitoisia ja persoonallisia! Suuren yleisön keskuudessa kaikkein parhaan asiakaspalvelijan tittelin varmasti saisi sellainen virheettömillä hampaillaan kasista kasiin hymyilevä parikymppinen platinablondi, joka muistaa kiittää, tervehtiä ja on noiden lisäksi vielä opetellut muutaman kaupan tunnuslauseen paperista ulkoa. Lisäksi hänen pitää elää vain ja ainoastaan asiakasta varten; tarpeen vaatiessa vaikka mentävä vessaan etsimään sieltä hikisistä kalsareista sinne kadonnut pippeli.

Tästä jannusta muuten laitoin McDonalds'in kotisivujen kautta palautetta. Käytännössä kuitenkin palautteeni oli sikäli turha, sillä en maininnut hänen käyttämistään sanoista mikrofoniin (epäilisin, että on kohtuullisen tiukat säännöt). Laitoin kuitenkin oman mielipiteeni, että asiakaspalvelijoiden persoonaa pitäisi tuoda enemmän esiin ja paperista luettu: "Tervetuloa McDonald'siin! Saisinko tilauksenne?" kuulostaa aivan liian teennäiseltä. En ole (muistaakseni) käynyt McDonald'sin autokaistalla tuon jälkeen, mutta tuskinpa tuohon mitään muutosta on tullut/tuleekaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Yksi tällainen hyvä esimerkki oli tilanne jossa eräs miespuolinen asiakas alkoi räyhäämään kassatytölle. Herralla oli mennyt ostokset yli 50 euoron ja tällöinhän kassan pitää varmentaa ostajan henkilöllisyys. Noh herralla ei sitten ollut jostain syystä henkkareita mukana ja kassaneiti pyysi herraa ystävällisesti käymään automaatilla (automaatti joka on meidän myymälän kassalta ehkä n. 20 metrin päässä). Herra sitten veti herneen nenään ja alkoi huutamaan kassaneidille kaikennäköistä, mutta suostui kuitenkin loppujenlopuksi suostuttelujen jälkeen käymään automaatilla. Tilanteen huomasin ja kävin kysymässä kassaneidiltä, että haluaisiko pitää taukoa, että minä voin sen aikaa tuurata. Noh, automaatti ei ilmeisesti antanutkaan rahaa herralle ja herra paukkasi sisään huutamaan. Huuteli kaikennäköisiä rivouksia ja sitten vielä "jumalauta! mitäköhän teidän kauppias sanois tästä, että te ette suostu ottamaan rahaa vastaan!"

Minä olen pari kertaa esimiehen ominaisuudessa aikaisemmassa duunipaikassa heittänyt asiakkaan pihalle vastaavan käytöksen takia. Siinä vaiheessa kun myyjälle/kassalle aletaan huorittelemaan ym niin asiakas lähtee joko omin jaloin tai saatettuna pihalle. On se ihme että jotkut asiakkaat taantuvat päiväkotilapsen tasolle kiukutellessaan asiakaspalvelijalle.
Toiselle asiakkaalle kerroin myös kilpailevan firman osoitteen ja kerroin että on parempi jatkossa asioida siellä, tänne ei ilman anteeksipyyntöä ole asiaa ostoksille.
 
Infosta asioita pitääkin kysyä eikä mistään kassalta! Tuossa kun tungit sikailijana jonon ohi, niin oliko siinä kenelläkään mikään maksutapahtuma kesken.

Ei maksutapahtumaa mutta näitä värikartat kädessä ämpyileviä maalisävy valitsijoita kuitenkin, joiden palveleminen poikkeuksetta kestää älyttömän kauan... En vaan käsitä miten tää on niin tunteita kuohuttava asia. Toisaalta näitä marmattajia on lehtien yleisönosaston pullollaan...
 

ipaz

Jäsen
On se ihme että jotkut asiakkaat taantuvat päiväkotilapsen tasolle kiukutellessaan asiakaspalvelijalle.

Tuossa vuosi pari sitten tuli meille asiakas, joka oli itse käteillyt tuotteensa epäkuntoon vain pari viikkoa jälkeen ostosta. Tällainen isokokoinen keski-ikäinen tee-se-itse-minä-kyllä-osaan-mies. Hän kirjaimellisesti löi viallisen (softaongelmaisen) tuotteen tiskiin ja alkoi saman tien huutamaan kollegalleni kaikki vittuilut ja henkilökohtaisuudet mitä nyt mieleen voi tulla. Jonossa hänen takanaan oli lähemmäs kymmenen henkilöä ja muutama sieltä kehoittikin miestä rauhoittumaan. Kollegani kuunteli koko paskan sanomatta sanaakaan samalla tarkastaen että mikä laitteessa on vikana, ja miehen hetkeksi hiljennyttyä kertoi kylmästi, että vika ei johdu laitteesta vaan on selvä käyttövirhe. Tämän jälkeen riemu vasta repesikin. Se äijä yritti ottaa työkaveristani kiinni, huusi kuin hyeena ja vittuili myös muille asiakkaille pyytäen heitä pysymään sivussa tästä asiasta.

Kollegani otti miehen lähennellessä pari askelta taaksepäin, jotta kosketusta asiakkaaseen ei tapahtuisi ja kertoi kuin pikkulapselle, ette menehän hetkeksi tuohon ulos rauhoittumaan ja tule sitten kertomaan että mikä sinulla on huolena kun pystyt asialliseen kanssakäymiseen. Tässä vaiheessa ukko haistatti vitut ja lähti haukkuen koko liikkeemme maanrakoon. No, meni jotain 10 minuuttia kun herra tuli takaisin kuin pyhäkoulupoika, pyysi anteeksi käyttäytymistään ja pyysi käyttöopastusta hänelle uuteen tekniikkaan. Laite siis ei ollut mitentään rikki, vaan vain asetukset olivat sekaisin. Sama paskan päällensä ottanut kollegani kertoi miten laite toimii ja mikä oli mennyt vituiksi. Herra kiitti, kätteli kaverin ja lähti.

Itse aloin asiaa taustalta omien töideni seasta seurattuani miettimään, että mikä ihme saa aikuisen ihmisen käyttäytymään tuolla tavalla, julkisesti räyhäämään täysin ventovieraalle työtänsä tekevälle asiakaspalvelijalle. Ja vastaukseksi en keksi muuta kuin heidän oma epävarmuutensa. Ihminen kun usein epävarmana menee puolustuskannalle, eikä löydä omasta tekemisestään mitään väärää. Vika on aina jossain muussa. Lisäksi tilanne saattaa olla juuri tällaiselle minä-tiedän-kaikesta-kaiken ihmiselle niin nolo, että oma heikkous yritetään purkaa juuri siihen viattomaan kassatyttöön tai harjoittelijaan, jotka eivät uskalla tai osaa "oikealla tavalla" vastaan sanoa.

Jälkeenpäin olemme kyllä pohtineet, että olikohan tämä joku "haamuasiakas" joka oli vain tekemässä pikku testiä. Niin epätodelliselta tilanne ajoittain vaikutti.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Minä olen pari kertaa esimiehen ominaisuudessa aikaisemmassa duunipaikassa heittänyt asiakkaan pihalle vastaavan käytöksen takia. Siinä vaiheessa kun myyjälle/kassalle aletaan huorittelemaan ym niin asiakas lähtee joko omin jaloin tai saatettuna pihalle. On se ihme että jotkut asiakkaat taantuvat päiväkotilapsen tasolle kiukutellessaan asiakaspalvelijalle.
Toiselle asiakkaalle kerroin myös kilpailevan firman osoitteen ja kerroin että on parempi jatkossa asioida siellä, tänne ei ilman anteeksipyyntöä ole asiaa ostoksille.

Kyllä, ihan oikein. Tavalliset käytöstavat ovat myös myyjän oikeus työssään. Itse kohtasin joskus tilanteen jossa liikkeemme naistyöntekijä oli palvellut asiakasta ja tämä jostain syystä palasi sitten myymälään myöhemmin ja kysyi missä se häntä palvellut huora oikein on. Vastasin hänelle ettei meillä ole yhtään huoraa töissä joten en tiedä ketä hän tarkoittaa ja hoidin itse asian loppuun. On jotenkin erikoista kuvitelmaa, että jos esim. tuote on rikki, niin sen on asiakaspalvelija tahallaan rikkonut tai jos tuotteen olisi ostanut joltakulta muulta, olisi se ollut ehjä ja tällä perusteella sitten mennään henkilökohtaisuuksiin. Näinhän asia ei tietenkään ole, vaan esimerkiksi omalla alallani tuotteet myytiin suljetuissa pakkauksissa ja sisällön virheettömyyttä ei käytännössä ollut mahdollisuutta tarkistaa rikkomatta sinettiä. Usein kuitenkin konflikti voidaan välttää sillä että vältetään sitä että asiakas saa tilaisuuden mennä tälle henkilökohtaiselle tasolle ja tuonkaan tapauksen hoitamisessa ei mitään suurempaa murhetta sitten syntynyt.

Tuo virheensietokynnys on hämmästyttävän matala joissakin tapauksissa, omalle kohdalleni on sattunut tapaus jossa myin asiakkaalle laitteen joka oli rikki heti kättelyssä. Asiakas poistui myymälästä sekä minun että asiakkaan täydessä luottamuksessa siihen että laite toimii. Asiakas pääsee autoon, purkaa pakkauksen ja kokeilee laitetta jonka jälkeen toteaa että tuote on viallinen. Kyseessä on siis ns. halpis-tarviketuote. Asiakas palaa liikkeeseen täysin hermonsa menettäneenä, aikaa on kulunut joitakin minuutteja. Asiakas vaatii että tämä halpis-tarvike vaihdetaan uuteen, alkuperäistuotteeseen, samalla hinnalla. Tuotteiden hinnanero n. 100%. Laskin nopeasti asiakkaalle hinnan mitä pitäisi maksaa että tuote vaihdetaan alkuperäistuotteeseen ja tarjosin toista tarviketuotetta luonnollisesti päittäin tilalle. Huuto oli kova koska en antanut alkuperäistuotetta samaan hintaan tilalle. No, tämä on vielä suht arkipäiväistä mutta käsittämätöntä oli se että kun asiakas lopulta halusi vaihtaa tuotteensa toiseen tarviketuotteeseen, hän yritti lyödä minua päähän kyseisellä viallisella laitteella. Sain väistettyä taaksepäin ja huomautin asiakkaalle että nyt tässä täyttyy jo pahoinpitelyn yrityksen tunnusmerkit ja että kutsun vartijan paikalle mikäli asiakas ei rauhoitu. Asiakas sitten poistui pikaisesti myymälästä, mutta ajoi autonsa näyteikkunan eteen, soitti torvea ja kun käännyin katsomaan, heilutteli keskisormea kuskin paikalta ja väänteli naamaansa. Tervehdin häntä vilkuttamalla "näkemiin, tervetuloa uudelleen". Uskomatonta käyttäytymistä muuten ihan tavalliselta fiksun oloiselta ihmiseltä.
 
Viimeksi muokattu:

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Mielenkiintoista tekstiä kollegat. Erittäin kiva on lukea "meidänkin puolustukseksi" tarinoita. Itse olen myöskin asiakaspalveluhommissa ja enpä ole pahemmin muuta viime vuosina kerennyt tekemäänkään. Mielenkiintoista työtä, eikä varmaan vähiten näiden erilaisten asiakkaiden vuoksi.

Itselläni on ollut aina sellainen taktiikka näiden suurisuiden kanssa, että kuuntelee vaan rauhassa räyhäämiset, haukkumiset yms. Antaa vaan asiakkaan päästää suurimmat paineet pois ja myötäillä siihen malliin, että "Meillä on nyt tässä asiassa sattunut erehdys" tai jotain muuta asiaan kuuluvaa. Eli pyrin vaan antamaan asiakkaalle fiiliksen, että hän on todella oikeassa ja meidän puolella se erehdys on sattunut. Yleensä pieni anteeksi pyytäminen ja ehdotus ongelman ratkaisemiseen toimii. Mielestäni sanonta "Asiakas on aina oikeassa" pitää kieltämättä tavallaan kutinsa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jahas ja palatakseni aiempiin Pixmania-vuodatuksiin niin saldo on siis nyt seuraava:
- Palautuksen #1 tila oli jotenkin maagisesti muuttunut "vaihdoksi" ja soitto aspaan sitten muutti sen hyvitykseksi, nyt vain jännäämään miten hyvitys käytännössä toteutuu kun kyse on on luottokortti-ostosta
- Palautuksen #2 hyvityksenä tarjottiin ensin pelkkää tuotteen hintaa, ei postikuluja ja huolettoman kaupankäynnin palvelua...soitto aspaan taas paljasti "järjestelmän virheen".

Eli summa summarum, ei koskaan enää ikinä mitään Pixmaniasta, enkä voi suositella lafkaa kenellekään.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tästä jannusta muuten laitoin McDonalds'in kotisivujen kautta palautetta. Käytännössä kuitenkin palautteeni oli sikäli turha, sillä en maininnut hänen käyttämistään sanoista mikrofoniin (epäilisin, että on kohtuullisen tiukat säännöt). Laitoin kuitenkin oman mielipiteeni, että asiakaspalvelijoiden persoonaa pitäisi tuoda enemmän esiin ja paperista luettu: "Tervetuloa McDonald'siin! Saisinko tilauksenne?" kuulostaa aivan liian teennäiseltä. En ole (muistaakseni) käynyt McDonald'sin autokaistalla tuon jälkeen, mutta tuskinpa tuohon mitään muutosta on tullut/tuleekaan.
McDonalds on franchising-ketju, jos niillä lukee, että näin tervehditään asiakkaita autokaistalla, niin silloin niitä kanssa tervehditään niin. Ikävää, että jonkun nuoren jampan mahdollisesti ensimmäinen kosketus työelämään ei tyydyttänyt sinua, varmaan odotit jotain ranskalaista ravintolaa... Joudun kuitenkin muistuttamaan, että asioit McDonaldsin autokaistalla.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
McDonalds on franchising-ketju, jos niillä lukee, että näin tervehditään asiakkaita autokaistalla, niin silloin niitä kanssa tervehditään niin. Ikävää, että jonkun nuoren jampan mahdollisesti ensimmäinen kosketus työelämään ei tyydyttänyt sinua, varmaan odotit jotain ranskalaista ravintolaa... Joudun kuitenkin muistuttamaan, että asioit McDonaldsin autokaistalla.
Eikös tuossa Mr.Fox tarkoittanut että hän oli todella tyytyväinen tuohon hieman erilaiseen/piristävään tervehdykseen jonka tämä nuori kaveri esitti, eikä suinkaan antanut negatiivista palautetta tämän nuoren kaverin esiintymisestä? Ja ehdotti että olisi ainoastaan positiivinen asia jos tällaista palvelua saisi myös muulloinkin, tuon normaalin tervetuloamcdonaldsillesaisinkotilauksenne tilalla? Tätähän ei toki tule tapahtumaan, mutta ihan positiivisia nämäkin tilanteet aina vaihteeksi ovat kun kohdalle sattuvat.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt muuten hei kassaveljet sellainen kaino pyyntö. Täällä kun on haukuttu asiakaspalvelijoita ja välillä jopa kehuttu. Niin laittakaa jooko myös positiivista palautetta liikkeen johdolle jos olette saaneet mielestänne (todella) hyvää palvelua. Varsinkin nyt sähköpostin aikana se on naurettavan yksinkertaista. Jos, ette myyjän nimeä saaneet selville niin kuvailkaa häntä lyhyesti e-mailissa. Se oikeasti auttaa tsemppaamaan duunissa kun kahvihuoneen ilmoitustaululle ilmestyy kehuva asiakaspalaute, jossa on vielä myymäläpäällikön huomio "loistavaa työtä Jeffrey, jatka samaa rataa". Toki asiakkaalta suoraan saatu kehu asiakaspalvelusta on myös todella mukavaa, mutta kun yleensä vain haukut menevät MP:lle asti. Ja ei se myymäläpäällikkö ole myymälässä kuuntelemassa mitä duunareille sanotaan.

Nimenomaan näin. Ja joissain paikoissa jopa palkitaan myyjiä hyvästä palautteesta. Ainakin yhdessä kohtalaisen isossa firmassa tulee välittömästi leffalippu sille, jota joku asiakas spontaanisti kehuu jälkikäteen.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ikävää, että jonkun nuoren jampan mahdollisesti ensimmäinen kosketus työelämään ei tyydyttänyt sinua, - - -
Eikös tuossa Mr.Fox tarkoittanut että hän oli todella tyytyväinen tuohon hieman erilaiseen/piristävään tervehdykseen jonka tämä nuori kaveri esitti, eikä suinkaan antanut negatiivista palautetta tämän nuoren kaverin esiintymisestä? Ja ehdotti että olisi ainoastaan positiivinen asia jos tällaista palvelua saisi myös muulloinkin, tuon normaalin tervetuloamcdonaldsillesaisinkotilauksenne tilalla? Tätähän ei toki tule tapahtumaan, mutta ihan positiivisia nämäkin tilanteet aina vaihteeksi ovat kun kohdalle sattuvat.
Juurikin näin! Olin siis erittäin tyytyväinen tuon nuoren jampan persoonalliseen palvelutapaan ja siinä työnantajan tiukkojen sääntöjen rajamailla liikkumiseen!

Siksi en laittanutkaan tuohon po-si-tii-vi-seen palautteeseeni mitään liian yksityiskohtaista tietoa, ettei joku homeperse pikkujohtaja saisi päähänsä esim. antaa potkuja tälle jampalle, joka ei suostu lukemaan suoraan paperista niitä liirum laarumeja, vaan käyttää sen pienen myyntitapahtuman aikana omia aivojaan ja persoonallisuuttaan. Tämä oli vain ja ainoastaan piristävää!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meillä oli pari sen verran ajattelevaista pikkupomoa, että ne tulivat välittämään asiakkaiden kiitokset ainakin mulle henkilökohtaisesti. Talo ei kyllä mitään tarjonnut, mutta pari kertaa asiakkaat antoivat kahvirahat ja kerran yksi tarjosi parikymppistä. En viitsinyt ottaa, parit eurot ilkesi vielä ottaa.

Paras fiilis tuli tietenkin suorasta asiakaspalautteesta. Olen aika hyvä jätkä.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
- Palautuksen #1 tila oli jotenkin maagisesti muuttunut "vaihdoksi" ja soitto aspaan sitten muutti sen hyvitykseksi, nyt vain jännäämään miten hyvitys käytännössä toteutuu kun kyse on on luottokortti-ostosta

Jos ei toteudu, ota Luottokuntaan, tai mahdollisesti muuhun kortin myöntäneeseen tahoon, yhteyttä. Sieltä kautta saat todennäköisesti rahasi takaisin jos ei muuten onnistu, ja firmaa karhutaan sitten luottokorttifirman puolesta. Niiltä menee hyvällä tuurilla Visan/MC:n luvat (tai millä nimellä sitä kutsutaan), jos rikkeitä kertyy, joten asian mainitseminen saattaa auttaa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Nimenomaan näin. Ja joissain paikoissa jopa palkitaan myyjiä hyvästä palautteesta. Ainakin yhdessä kohtalaisen isossa firmassa tulee välittömästi leffalippu sille, jota joku asiakas spontaanisti kehuu jälkikäteen.

Tähän liittyen, olen muutamaan otteeseen tosiaan laittanut positiivista palautetta eri yrityksille. Kummallisena pidän sitä, etten ole saanut palautteisiin mitään vastausta. Mielestäni nyt olisi ihan kohteliasta vastata edes, että "kiitoksia kehuista, tervetuloa uudelleen". Tjsp. Tuohon kykenee huonompikin lyyrikko, eikä voi viedä "liian paljoa aikaa".
 

I ro1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja JM Aaltonen
Ensin luulin, että karhu on päässyt irti, mutta sitten luettuani jutun, totesin että kyseessä onkin laadukkaasta asiakaspalvelusta.

http://www.20min.ch/ro/news/suisse/story/-L-ours-ne-voulait-certainement-pas-tuer---26118437

Linkistä löytyvän raa'an kuvauksen perusteella sveitsiläinen mies oli siirtynyt ajattelemattomuuttaan karhuaitaukseen ja niinpäs karhu sitten rupesi repimään kaveria luonnollisesti. Sveitsiläisyleisö kuvasi tapahtuman ja samalla pommitti Finniä kaljapulloilla, appelsiineillä, poppareilla yms, mutta retuutus vain jatkui. Lopuksi poliisit tulivat paikalle ja ampuivat karhua DumDum-luodeilla ylävartaloon ja tarjoilija Finn loukkaantui vakavasti. Niin myös ajattelematon sveitsiläisturisti.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Itse aloin asiaa taustalta omien töideni seasta seurattuani miettimään, että mikä ihme saa aikuisen ihmisen käyttäytymään tuolla tavalla, julkisesti räyhäämään täysin ventovieraalle työtänsä tekevälle asiakaspalvelijalle. Ja vastaukseksi en keksi muuta kuin heidän oma epävarmuutensa. Ihminen kun usein epävarmana menee puolustuskannalle, eikä löydä omasta tekemisestään mitään väärää. Vika on aina jossain muussa. Lisäksi tilanne saattaa olla juuri tällaiselle minä-tiedän-kaikesta-kaiken ihmiselle niin nolo, että oma heikkous yritetään purkaa juuri siihen viattomaan kassatyttöön tai harjoittelijaan, jotka eivät uskalla tai osaa "oikealla tavalla" vastaan sanoa.

Kuvailit tuossa suht' täydellisesti tyypillisen viikonloppuöisen taksiasiakkaan.

Lain mukaan taksimatka pitäisi pystyä maksamaan mm. pankkikortilla. Varmennus ei aina kuitenkaan toimi, joten pankkikortteja ei voida käyttää, vaan asiakkaat pitää kierrättää automaattien kautta. Systeemi kaatuu yleensä aina viikonloppuisin, joten korjaamiseen menee aikaa. Kaatuminenhan on tietysti aina täysin kuljettajan vika, joten silloin saa kyllä kuulla kaikenlaista omaan ammattitaitoonsa ja asiakkaan laaja-alaiseen täydellisyyteen liittyvää asiaa.

Taksikyydistä pitäisi ottaa videotallenne, joka sitten lähetettäisin krapulaansa parentelevalle asiakkeelle katsottavaksi. Uskon, että joitain saattaisi oma käytös hävettää.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lain mukaan taksimatka pitäisi pystyä maksamaan mm. pankkikortilla. Varmennus ei aina kuitenkaan toimi, joten pankkikortteja ei voida käyttää, vaan asiakkaat pitää kierrättää automaattien kautta. Systeemi kaatuu yleensä aina viikonloppuisin, joten korjaamiseen menee aikaa. Kaatuminenhan on tietysti aina täysin kuljettajan vika, joten silloin saa kyllä kuulla kaikenlaista omaan ammattitaitoonsa ja asiakkaan laaja-alaiseen täydellisyyteen liittyvää asiaa.

Toimiihan siinä kaikki muut paitsi Electronit... ainakin viime viikonloppuna. Ja itse ainakin ilmoittelin niille heti kyytiin tullessa, että electron ei toimi, pitää mennä automaatin kautta. Jos oli ongelmia niin ei tarvi tulla kyytiin.

Mutta joo koitappa selittää sille asiakkaalle, että minulla kuljettajana ei ole asian kanssa mitään tekemistä jos Luottokunnan tietokoneet ei toimi. Onneksi ei ole päätyö, muuten voisi itkettää.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Toimiihan siinä kaikki muut paitsi Electronit... ainakin viime viikonloppuna. Ja itse ainakin ilmoittelin niille heti kyytiin tullessa, että electron ei toimi, pitää mennä automaatin kautta. Jos oli ongelmia niin ei tarvi tulla kyytiin.

Mutta joo koitappa selittää sille asiakkaalle, että minulla kuljettajana ei ole asian kanssa mitään tekemistä jos Luottokunnan tietokoneet ei toimi. Onneksi ei ole päätyö, muuten voisi itkettää.

Onneksi on niin, että pääsääntöisesti kaikki toimivat, myös Electronit. Välillä taas jonkun yksittäisen pankin kortteja ei pysty varmentamaan, ja välillä Electronit eivät toimi. Viime viikonloppuna oli hetkiä, jolloin mikään ei toiminut, ja hetkiä, jolloin osa toimi. Lähdetään siitä, että vika on aina kuljettajassa, muita vaihtoehtoja ei ole, näin vältytään turhalta syyllisten etsimiseltä.
 
Vittusaatana!

Rumpuihin ei koskaan pitäisi tilata symbaaleja netistä, mutta rahan puute pakoitti tällaiseen ratkaisuun. Tänään sitten pellit matkahuollon kautta perillä. Yksi n. 100e:n lätty puuttui kokonaan. Komppipellin sijasta tuli helvetin iso saman valmsitajan Crash. Hi- hat tuumaa pienemmät kuin tilauksessa mainitut.

Huomenna pitää uudelleen yrittää tavoittaa kaupat tehnyttä myyjää, tänään kun ei tärpännyt. Kyseessä siis kuitenkin ihan musiikkiliike, joten toivottavasti erehdyksen saa jotenkin selvitettyä. Ongelma tosin siinä, että erittäin kiire peltien tarpeen takia, eikä ehtisi käydä palauttelemaan ja säheltelemään. Ainakin tuo puuttuva pelti pitäisi mitä pikimmin saada.

Pitänee vastaisuudessa kuitenkin hoitaa musa- ostokset muualla. Tässä kaupungissa siihen ei arvaa ryhtyä, kun ei milloinkaan tiedä mitä ovelaa vilunkia myyjät kulloinkin keksivät. Kerran esimerkiksi lähettivät kitaristimme pa- kamat kuulema VAHINGOSSA jenkkeihin, eikä takaisin saanti onnistunut kovinkaan helposti.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Rumpuihin ei koskaan pitäisi tilata symbaaleja netistä, ...

Ite oon tilannut tusinoittain symbaaleja (Sabian AA/AAX) netistä - suomesta, saksasta, englannista, jenkkilästä...musaliikkeistä ja yksityisiltä. Aina ollut luotettavaa.

Mikä sulla kusee? Mistä tilasit? Miten hoidit maksun?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ite oon tilannut tusinoittain symbaaleja (Sabian AA/AAX) netistä - suomesta, saksasta, englannista, jenkkilästä...musaliikkeistä ja yksityisiltä. Aina ollut luotettavaa.
Itsekin olen tilannut todella paljon erittäin spesifiä äänentuotannon pikkunippeliä ja vipstaakia nettikaupoista, eikä kertaakaan ole tullut mitään väärää. Kauppana Saksalainen Thomann, jossa hinnat ja takuut on kohdillaan huomattavasti paremmin kuin Suomessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös