Ai niin, mulla oli itsellä metodi näitä kusipäitä kohtaan. Otin tyynesti paskan vastaan ja hoin vain mielessäni Haista v..... ku..pää. Välillä oli kyllä tosi vaikeeta.
Itse yritän tosiaan jotenkin hienostuneen vittuilevasti näpäyttää asiakasta, jotta hän ehkä tajuaisi viimeistään kotona olleensa tilanteessa kohtuuton.
Yksi tällainen hyvä esimerkki oli tilanne jossa eräs miespuolinen asiakas alkoi räyhäämään kassatytölle. Herralla oli mennyt ostokset yli 50 euoron ja tällöinhän kassan pitää varmentaa ostajan henkilöllisyys. Noh herralla ei sitten ollut jostain syystä henkkareita mukana ja kassaneiti pyysi herraa ystävällisesti käymään automaatilla (automaatti joka on meidän myymälän kassalta ehkä n. 20 metrin päässä). Herra sitten veti herneen nenään ja alkoi huutamaan kassaneidille kaikennäköistä, mutta suostui kuitenkin loppujenlopuksi suostuttelujen jälkeen käymään automaatilla. Tilanteen huomasin ja kävin kysymässä kassaneidiltä, että haluaisiko pitää taukoa, että minä voin sen aikaa tuurata. Noh, automaatti ei ilmeisesti antanutkaan rahaa herralle ja herra paukkasi sisään huutamaan. Huuteli kaikennäköisiä rivouksia ja sitten vielä "jumalauta! mitäköhän teidän kauppias sanois tästä, että te ette suostu ottamaan rahaa vastaan!" Itse sitten ryhdyin toki kassaneitiä puolustelemaan ja sanoin ihan asiallisesti joskin hieman piikikkäästi, että "herra hyvä. valitettavasti meillä ei ole kauppiasta, ja vaikka olisikin hän pyytäisi teitä ottamaan tässä asiassa yhteyttä pankkinne puoleen". Herra -> "siis mitä!".Minää "niin, että ottakaa yhteyttä pankkiinne." "Se on se teidän pankkinne joka meitä velvoittaa tarkistamaan henkilöllisyyden yli 50 euron ostotapahtumassa, ei me näitä sääntöjä täällä sun kiusaks jaksettais keksiä". Noh herra ymmärsi tässävaiheessa poistua joskin hieman hammastapurren.
Nyt muuten hei kassaveljet sellainen kaino pyyntö. Täällä kun on haukuttu asiakaspalvelijoita ja välillä jopa kehuttu. Niin laittakaa jooko myös positiivista palautetta liikkeen johdolle jos olette saaneet mielestänne (todella) hyvää palvelua. Varsinkin nyt sähköpostin aikana se on naurettavan yksinkertaista. Jos, ette myyjän nimeä saaneet selville niin kuvailkaa häntä lyhyesti e-mailissa. Se oikeasti auttaa tsemppaamaan duunissa kun kahvihuoneen ilmoitustaululle ilmestyy kehuva asiakaspalaute, jossa on vielä myymäläpäällikön huomio "loistavaa työtä Jeffrey, jatka samaa rataa". Toki asiakkaalta suoraan saatu kehu asiakaspalvelusta on myös todella mukavaa, mutta kun yleensä vain haukut menevät MP:lle asti. Ja ei se myymäläpäällikkö ole myymälässä kuuntelemassa mitä duunareille sanotaan.