Saattaa olla, että Itellan postimestoissa on prosesseja taas "yhdenmukaistettu". Eli kun palvelua yhdenmukaistetaan, niin sitä huononnetaan ja samalla hintoja tarkistetaan ylöspäin.
Tässä forrestin tapauksessa siis ei soiteta enää asiakkaan ovikelloa, jos puketti ei mahdu ovesta tai postilaatikkoon. Kyseessä saattaa olla myös jokin ay-porukan vääntöjen kautta junailema juttu, jossa (vedän hihasta) perusteena voi olla vaikkapa postinjakajan turvallisuus (hullu humalikko saa paketin) tai asiakkaan ylipalvelun ja postinjakajan ylenmääräisen työn välttäminen.
Postinjakelun taso on muutenkin heikentynyt joka rintamalla. Olen kuullut monista epätarkkuuksia varsinkin ns. asiamiespostien kohdalla. Näitähän on pikkupaikkakunnilla ja siellä mistä Itella on päättänyt vetää palvelunsa pois.
Iäkäs äitini oli tilannut jonkin maton postimyynnistä, mutta koska ei hakenut ollut hakenut suurehkoa tuotetta pois kolmen arkipäivän ja välissä olleen viikonlopun aikana, olivat sitten laittaneet maton takaisin lähettäjälle. Oli kuulemma erehdys, mutta jotenkin oli luettavissa rivien välistä että asiamiespostin hoitajaa (kirkonkylän pikkukauppa) vitutti pitää tilaavievää mattoa nurkissaan tuota pidempään. Ei sitten vaivautunut informoimaan asiakkasta tuon enempää.
Itsellänikin on samaisesta asiamispostista ikävä kokemus. Muutin pari vuotta sitten ulkomailta Suomeen perheeni kanssa, ja olimme teknisesti vanhempieni luona kirjoilla pari kuukautta ennen kuin saimme ostettua talon. Postimme tuli siis tuon ajan väliaikaiseen osoitteeseen asiamiespostin avustuksella.
No, olin tilannut jonkin pikkupaketin jo ulkomailla ollessani tuohon vanhempieni osoitteeseen, ja tiedustelinkin sitä lähes ensi töikseni tultuani käymään paikkakunnalla. Saapumisilmoitusta ei ollut näkynyt, joten käännyin asiamiespostin puoleen. Kirkkain silmin he sitten kertoivat, että olivat laittaneet paketin saman tien takaisin lähettäjälle.
Pakettikortin vastaanottajarivillä oli lukenut "Osoitteen varsinaisen asukkaan nimi c/o Oma nimeni", eli lähettäjä oli kirjoittanut nämä c/o:n yhteydessä käytetyt nimet väärin päin. Olivat sitten katsoneet rekkareistaan, ettei Pisin Kääpiö 186cm asu tällaisessa osoitteessa (muuttoilmoitus ei ollut vielä päivittynyt mihinkään), joten oikea ratkaisu on lähettää paketti samaa tietä takaisin lähettäjälle. Mitä idiootteja. Eivät suostuneet edes keskustelemaan korvauksesta, kun "ohjeet ovat meillä tällaiset".
Tässä tapauksessa pitää vielä erikseen todeta, että asiamiespostin ämmä on asunut paikkakunnalla monta vuosikymmentä, vanhempani vielä pidempään, ja kylässä on melkoisen vähän asukkaita...