Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 938 899
  • 6 860

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
elämänkokemukseen vedoten ihmisen _pitäisi_ tietää ihan englanninkielistä cd-rom ohjekirjaakin lukematta ettei laitteiden kansia availla.

Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, julkistan tämän kaikille vielä kerran...

OLEN TYHMÄ. OLEN HÖLMÖ. OLEN ÄÄLIÖ. OLEN ASIOISTA MITÄÄN TIETÄMÄTÖN AASI.

Onneksi en ole yksin. Tukeakin on tullut. Lähinnä ihmisiltä jotka vihaavat yleistämistä.

Ennen pelikieltoa (ehkä jopa lopullista kirjoitusoikeuksien menettämistä, toivottavasti) kirjoitan vielä sen verran, että tämä on oikeasti viimeinen viesti tähän aiheeseen. Jatkossa keskitän kaiken energiani tätä perse firmaa vastaan tappeluun, en paskan jauhamiseen jossain keskustelufoorumissa.

Jatkakaa toki. Luen, en kommentoi.

Dodii, nimimerkki HN sai haluamansa : )

T. Joulupukki Vantaalta
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ennen pelikieltoa (ehkä jopa lopullista kirjoitusoikeuksien menettämistä, toivottavasti) kirjoitan vielä sen verran, että tämä on oikeasti viimeinen viesti tähän aiheeseen.
Kerro kuitenkin ihmeessä lopputulos, minua ainakin rehellisesti kiinnostaa että mihin ratkaisuun tässä päädytään.
 

d2uce

Jäsen
Kysyn miljoonannen kerran - uskotteko oikeasti, että täällä vittu jauhaisin jostain 99 euron kovalevystä jos vittu oikeasti olisin sen itse rikkonut omaa hölmöyttäni?

Tämä ei varmaan suoranaisesti ole minulle suunnattu, mutta olen kuitenkin tästä asiasta aikaisemminkin kommentoinut, joten katson oikeudekseni vastata tähän.

Itse itseäni lainaten:

Itseäni vaan ihmetyttää, että miksi se kirottu laite piti avata. Joo, se oli helppoa ja kiinnosti nähdä mitä se on syönyt. The objects in the mirror are closer than they appear.

Itselleni ei tulisi missään vaiheessa mieleenkään alkaa availemaan ja tutkimaan mitään hajonnutta kojetta jos se olisi menossa takuuhuoltoon. Vaikka ei olisi yhdelläkään ruuvilla kiinni. Ei vaikka sitä ei suomeksi kiellettäisikään.

Jos kuitenkin jossain mielenhäiriössä menisin näin tekemään, en silti ihmettelisi jos joku hieman skeptisesti "hajosi itsestään" -selitykseen suhtautuisi.

En ole Verkkokauppa.comilla töissä, mutta pelkkiä positiivisia kokemuksia on ko. liikkeen kanssa asioinnista. Ei silti, oikeassahan sinä tässä tapauksessa olet siinä, että takuuseenhan tuon pitäisi mennä, jos kerran itsekseen on hajonnut ja takuu on vielä voimassa. Itse vain menit ämpyilylläsi hieman hankaloittamaan prosessia.

Uskon puhuvani ainakin osan asiasta keskustelleiden suulla (kirjoittavani näppäimistöllä), kun sanon, että pointti tässä "hyökkäyksessä" ei suinkaan ollut se, että tässä syytettäisiin nimim. J. Hottin rikkoneen itse kovalevynsä ja nyt vaativan kohtuuttomia korvauksia siitä.

Pointti oli, että ihan omaa typeryyttäsi menit ja vaikeutit asiaa avaamalla sen kirotun laitteen (laitteen sisälle kurkistamisen olet itse myöntänyt). Monet, minä mukaanlukien, pitävät tätä ihmeellisenä käytöksenä, varsinkin, jos olet ennen tätä jo sopinut takuuhuollosta.

Mielestäni normaalia toimintaa tuollaisessa tilanteessa olisi kiikuttaa se kovalevy paketoituna lähimpään postiin. Itselle ei tulisi siis missään vaiheessa mieleenkään avata laitetta "muuten vain" tai "koska se on niin helppoa" saatika korjausmielessä.

Toivottavasti tämä selvitti edes hieman asiaa. Toivon myös todella, ettet toiminut Verkkokauppa.comin asiakaspalvelun kanssa asioidessa samalla kaavalla kuin viimeisimmissä viesteissäsi.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
. Takuunalaista tuotetta ei saa avata ilman että takuu raukeaisi.

Takuuhan on vain myyjän myöntämä lisävakutuus tuotteelle. Se mikä näissä oikeasti vaikuttaa on _virhevastuu_. Se takuu on ihan paskan hailee loppupeleissä. Jos takuu on 1v ja sulla hajoaa pesukone 2,5v jälkeen, niin se menee edelleen virhevastuun piiriin. Maahantuoja / valmistaja korvaa homman myös tuolloin.

Eli tässäkin tapauksessa: vaikka takuu olisi mennyt, voi vedota virhevastuuseen. Ja tuossa tapauksessa se on nimenomaan myyjä, jonka pitää todistaa että asiakas on tuotteen rikkonut. Ei niin että asiakkaan pitää todistaa että hän EI ole tuotetta rikkonut.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itselle ei tulisi siis missään vaiheessa mieleenkään avata laitetta "muuten vain" tai "koska se on niin helppoa" saatika korjausmielessä.

Vielä pitää jatkaa tässä ketjussa tarinointia, pahoittelut...

Jos meikäläisellä joku laite räsähtää rikki, niin vaikka siinä olisi takuu, saatan katsoa josko saisin sen nopealla keinolla korjattua.

Nykyään kun takuuvaihdoissa vierähtää helposti kahdesta viikosta moneen kuukauteen, on se hieman liian pitkä aika ainakin minulle.

Luotan omaan taitooni sen verran, että pystyn avaamaan elektroniikkaa sisältävän laitteen ja tarkistamaan sen pääpiirteittäin. Minulla on jopa koulutus siihen, vaikka en ko. alalla töitä teekkään.

Kuitenkin, ymmärrän hyvin sen että joku haluaa tarkistaa pintapuolisesti mm. johtojen kytkennän yms. ennen takuuhuoltoon lähettämistä. Toki jos minulta hajoaa TV niin katson siitä maksimissaan sulakkeen, mutta jos pc:stä jotain hajoaa, katson varmasti että saanko itse tehtyä asialle jotain, ennen takuuvaihtoa. Jos oikeasti tietää mitä tekee, niin se suojakuoren (=muovikuoren) avaaminen ei riko sieltä mitään. Jos rikkoisi, niin miksi ihmeessä tavallisille tallaajille myydään esim. PC:n emolevyjä, jotka voi itse asentaa. Ja jos ei toimi, niin takuuvaihto auttaa. Eihän siinä emolevyssäkään mitään suojaa ole!

Erittäin tyhmää että esim. hiiren kuorta ei saa ottaa auki ilman että takuu menee, mutta emolevyn saat asentaa ilman mitään suojausta. Jos ei toimi, niin vaihtoon ja kansa nauraa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eli tässäkin tapauksessa: vaikka takuu olisi mennyt, voi vedota virhevastuuseen. Ja tuossa tapauksessa se on nimenomaan myyjä, jonka pitää todistaa että asiakas on tuotteen rikkonut. Ei niin että asiakkaan pitää todistaa että hän EI ole tuotetta rikkonut.
No itseasiassa kun tuotteen valmistaja puhuu ohjekirjassa takuusta, tarkoittaa se juurikin tuota virhevastuuta ("limited warranty"), ja siinä kyllä suljetaan välittömästi pois nämä itse avatut laitteet. Siksi tuo limited. Siinä suljetaan myös kaikki muut virheelliset käyttötavat pois takuun piiristä. Ja koska se on yleensä valmistajan painattamassa ohjekirjassa (huom: ei suomalaisen maahantuojan kääntämässä) mainittu, ei vastuuta tarvitse sen kummemmin enää todistaa.

Mutta siis lähtökohtaisesti kaikilla tuotteilla on oletettu toiminta-aika jonka aikana normaalissa käytössä aiheutuneet korvataan valmistajan taholta. Normaaliksi käytöksi ei lasketa sitä, että joku avaa tuotteen.
 

ipaz

Jäsen
Takuuhan on vain myyjän myöntämä lisävakutuus tuotteelle. Se mikä näissä oikeasti vaikuttaa on _virhevastuu_. Se takuu on ihan paskan hailee loppupeleissä. Jos takuu on 1v ja sulla hajoaa pesukone 2,5v jälkeen, niin se menee edelleen virhevastuun piiriin. Maahantuoja / valmistaja korvaa homman myös tuolloin.

Eli tässäkin tapauksessa: vaikka takuu olisi mennyt, voi vedota virhevastuuseen. Ja tuossa tapauksessa se on nimenomaan myyjä, jonka pitää todistaa että asiakas on tuotteen rikkonut. Ei niin että asiakkaan pitää todistaa että hän EI ole tuotetta rikkonut.

Pieni tarkennus. Takuun, joka on täysin vapaaehtoinen, myöntää valmistaja / maahantuoja, ei myyjä. Samalla tuotteella saattaa olla eripituinen takuu esim. eri Euroopan maassa. Lain mukainen virhevastuu tuotteesta on aina jälleenmyyjällä ja maahantuojalla. Näissä virhevastuutapauksissa mennään tavallisesti ns. pitkän kaavan mukaan, eli myyjä ja maahantuoja selvittävät kyllä useasti laitteen vian melko perusteellisesti (esim. onko tavallista joka kodin imuria käytetty "ammattikäytössä" ja että se olisi siten saanut laitteelle kuulumatonta rasitusta). Monesti tällaisissa epäselvissä tilanteissa, jossa laite hajoaa esim. kolme vuoden jälkeen on huoltolasku saatu sovittua niin että se jaetaan kaikkien kolmen osapuolen kesken (asiakas, jälleenmyyjä, maahantuoja). Syy miksi asiakas maksaa myös on se että tuotetta (vaikkapa pesukone) on saatettu käyttää sen kolmen vuoden aikana sen verran paljon että kuluminen on ollut odotettua).

Yksikään jälleenmyyjä ei halua kontolleen ylimääräisiä huoltolaskuja, mutta toisaalta en usko yhdenkään haluavan olla huono asiakaspalvelija nykyisessä kilpailutilanteessa. Monesti myyjäliike ottaa vastuulleen tuon ehkä suurenkin laskun jotta asiakas olisi tyytyväinen. Ja samalla syö omaa katettaan.

Myyjäliikkeen ei tarvitse todistaa ns. siltä istumalta mitään, vaan se voi aina laittaa laitteen valtuutettuun takuuhuoltoon tarkastukseen (joka on se puolueeton taho, koska he saavat joka tapauksessa rahansa tekemästään huollosta).
 

Cube

Jäsen
(esim. onko tavallista joka kodin imuria käytetty "ammattikäytössä" ja että se olisi siten saanut laitteelle kuulumatonta rasitusta)
Viittaatko nyt niihin tapauksiin, joissa joku sankari on tunkenut peniksensä pölynimurin putkeen? Itsellenikin tuli ne useamman kerran mieleen tätä vääntöä lukiessa, vaikken J.Hottiin tietenkään moisella vertauksella viittaakaan.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Eli tässäkin tapauksessa: vaikka takuu olisi mennyt, voi vedota virhevastuuseen. Ja tuossa tapauksessa se on nimenomaan myyjä, jonka pitää todistaa että asiakas on tuotteen rikkonut. Ei niin että asiakkaan pitää todistaa että hän EI ole tuotetta rikkonut.
Kyllä, muuten oikein mutta juurikin tässä tapauksessa on sellainen erityispiirre että kuluttaja on itse avannut laitteen, myöntää sen ja siitä on jäänyt selkeitä ja havaittavia jälkiä. Tällaisessa tapauksessa virheen osoittamisen vastuu siirtyy jo kuluttajalle itselleen jolla täytyisi olla jonkinlaista osoitusta siitä että vika on ollut laitteessa jo ennen avaamista. Ei siinä mitään, ihan jokapäiväistä toimintaahan tuollaisestakin taisteleminen on, mutta nyt sitten käyttäjä on suuressa viisaudessaan kussut omille kengilleen aloittamalla lähestyä huoltomiestä epäasiallisella käytöksellä. Anteeksi vain, mutta tällä viimeksimainitulla on käyttäjä aika lailla hankaloittanut omaa asiaansa ja varmistaa sen että ylimääräisiä palveluksia (niinkuin vian tutkimista eteenpäin, vaikka todistusvastuu olisikin jo voitu siirtää asiakkaalle) ei takuuvarmasti tipu.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kysyn miljoonannen kerran - uskotteko oikeasti, että täällä vittu jauhaisin jostain 99 euron kovalevystä jos vittu oikeasti olisin sen itse rikkonut omaa hölmöyttäni? Sen verran monta vuotta näille keskusteluareenoille kirjoittanut ja näitä lukenut tiedän kyllä, että jos jostain ei kannata elämäänsä lohtua hakea, niin juuri nämä keskusteluareenat. Ja aivan kuten tavoitteeni alunperin oli, sain useita vastaavia tapauksia viesteinä, yksityisviesteinä, kommentteja lainsäädännöstä yms. Eli kannatti julkistaa asia. Se mitä tapahtuu jatkossa, mikä on homman loppuratkaisu, sitä meistä kukaan ei tiedä. Mutta nämä näsäviisaat kommentit "vitun urpo älä availe kansia, vitun urpo älä itke täällä, vitun urpo mene äidillesi valittamaan" ovat lähinnä säälittäviä kommentteja, jotka lähinnä pyrkivät todistamaan kyseisten kirjoittajien aah niin suurta viisautta ja suuruutta.
Eikö mieleesi ole tullut, että myyjälle on palautettu ehkä noin miljoona sellaista kovalevyä, joista on väitetty niiden olleen rikki, vaikka kuluttaja on sen itse typeryyksissään hajoittanut - ehkä juuri kannen alle kurkkaamalla.

Vieläkään en tajua, miksi avasit sen kannen vaikka sinulle annettiin ohje palauttaa kovalevy sellaisena kuin se on. Mitä kuvittelit pystyväsi tekemään kannen alla?

Ymmärrän, että sinua ottaa aivoon oma hölmöytesi, joka monimutkaisti korjausasiaa ja haluat sitä pahaa oloa muun muassa täällä purkaa. Et ole ensimmäinen, etkä viimeinen, joka toimii noin.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Edelleen olen siinä mielessä J.Hottin puolella, että kyllä tämä pitäisi mielestäni korvata hänelle (Kaikki olisi varmaan sujunut näppärämmin ilman J.Hottin avautumista, sekään nyt kuitenkaan ei saisi loppujen lopuksi muuttaa mitään). Suurin virhe oli tehty jo siihen mennessä, kun J.Hotti kantoi laitteensa kotiin. Vaikka J.Hotti tekikin typerästi avaamalla laitteensa, niin kyllä ne sinetit ja varoitustekstit pitäisi silti olla. Jokainen tietää, ettei tämä jää ainoaksi vastaavaksi tapaukseksi.

Jokainen myös varmaan tajuaa senkin, että nuo pitäisi suunnitella siten, että 100% ihmisistä ymmärtää "käyttää niitä oikein" vastaavissa tapauksissa. J.Hotti teki tässä virheen tietämättömyyttään, ennemminkin kuin tyhmyyttään.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Vaikka J.Hotti tekikin typerästi avaamalla laitteensa, niin kyllä ne sinetit ja varoitustekstit pitäisi silti olla. Jokainen tietää, ettei tämä jää ainoaksi vastaavaksi tapaukseksi.
Tottahan tuo on, mutten ainakaan itse haluaisi että Suomessa mennään vastaavaan käytäntöön kuin Amerikassa, josta syntyy taas näitä kissoja mikrossa + vastaavia juttuja. Tästä syystä haluaisinkin tietää että mikä lopputulema tähän keissiin saadaan.
 

ipaz

Jäsen
Viittaatko nyt niihin tapauksiin, joissa joku sankari on tunkenut peniksensä pölynimurin putkeen? Itsellenikin tuli ne useamman kerran mieleen tätä vääntöä lukiessa, vaikken J.Hottiin tietenkään moisella vertauksella viittaakaan.

Tarkoitin lähinnä sitä että ollaan ostettu joku 50 euron pikkuimuri joka on suunniteltu pienen kodin imurointiin, mutta sitten sillä vedelläänkin päivittäin jotain tehdashallin tms. lattiaa. Totta kai siitä hajoaa moottori kun sitä ei ole suunniteltu kestämään pitkiä yhtäjaksoisia imurointeja. Vaikka mainoksessa tai käyttöohjeessa ei mainittaisikaan "pikkukodin imuri" tai muuta vastaavaa tekstiä, tulisi kuluttajan ihan yleiseen tietoisuuteen vedoten tajuta, ettei halpa ja pieni laite välttämättä kestä pitkääkään jonkun puusepänverstaan lattian imurointia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kysyn miljoonannen kerran - uskotteko oikeasti, että täällä vittu jauhaisin jostain 99 euron kovalevystä jos vittu oikeasti olisin sen itse rikkonut omaa hölmöyttäni?

Ei tässä ole mistään uskomisesta kyse, vaan tyypillisestä tilanteesta Jatkoajan keskusteluissa. On syntynyt kiistaa jonkun kirjoittajan toiminnasta, jolloin paikalle ilmaantuu parisenkymmentä nimimerkkiä ilmoittamaan, että en mä vaan noin olis tehnyt. Ei siis tuoda keskusteluun mitään varsinaista sisältöä, kunhan vähän kiillotetaan omaa kilpeä. Välttämättä kohteen ei kannata reagoida kovin voimakkaasti, koska se yleensä vain houkuttelee lisää päällähyppijöitä sekä jo hyppineitä tekemään uusintakierrosta.

Tässä nimenomaisessa asiassa on tietyllä tavalla vastakkainasettelu akselilla jälleenmyyjän laiminlyönti ja heikko asiakaspalvelu vs. asiakkaan ajattelemattomuus. Aika monen mielestä jälkimmäinen on isompi paha, vaikka se ei tässä tapauksessa vahinkoa olekaan aiheuttanut.

Toivon kaikesta huolimatta samaa kuin JZZ, eli kerrot sitten aikanaan, miten tämä episodi päättyi.
 

juudas

Jäsen
24online järjestää verkkopalveluja. Kun verkko ei toimi, 24online kertoo kysyttäessä joka päivä, että "tänään korjataan" tai "korjaaja on parhaillaan menossa kohteeseen". Fantsu meininki. Menee vaihtoon... heti kun vain jaksan.
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Moilasen korjaamolla, molla, molla..."

En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa Hobby Hall -postimyyntiperkeleen vuoksi. Ostin sieltä toukokuussa -06 tallentavan dvd-soittimen, jota jouduin kiikuttamaan ensimmäisen kerran takuuhuoltoon tämän vuoden huhtikuussa.

Soitin toimikin hyvin puoli vuotta, kunnes kyrvähti uudelleen lokakuun puolessa välissä. Yritin kymmenkunta kertaa soittaa HH:n sikahintaiseen asiakaspalveluun, tuloksetta. Lopulta lähetin heille yhteydenottopyynnön nettisivujen kautta, päivämäärä oli melko tarkalla muistikuvalla 15.10.07.

Kun mitään ei kuulunut, niin oikaisin mutkia ja sain soittimen korjautettua takuuseen. Oli sama vika kuin huhtikuussakin.

Noin kuukauden päivät on kone ollut taas kunnossa. Tänään, 15.12.07, oli tullut soitto Hobby Hallista. Vastaajassani oli viesti, joka kehotti soittamaan arkisin, jos ongelma on vielä ajankohtainen.

Saas nähdä tuleeko tammi-helmikuussa heiltä puhelu siitä marraskuun alun viestistäni, jossa kysyi neuvoa Pinnaclen ohjelmiston asentumisongelmaan. Vai näkevätköhän he jostakin, että laite on palautettu vikaselosteen kera.

Taitaa olla aika hankkia johonkin oikeaan kodinkone-ketjuun kelpaava luottokortti.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tässäkin keississä itse asia - Verkkokaupan heikko asiakaspalvelu ja kestämätön vetoaminen puutteellisiin / olemattomiin ohjeisiin - jäi toisarvoiseksi kullinvenyttelytarpeen ohjatessa lynkkausjoukon paikalle.
Huh, mahtoi sitten kasvaa halko jalkojen väliin kun pääsit tällä kuittaamaan koko porukalle kerralla? Jösses.

No mutta, saahan näistä tietysti keskustella monestakin näkökulmasta, mutta kysehän kuitenkin tässä tapauksessa on monesta muustakin asiasta kuin siitä että asiakaspalvelu olisi ollut huonoa tai vetoaminen puutteellisiin ohjeisiin olisi se ratkaiseva asia tilanteessa. Totta - käyttöohjeet pitäisi olla mukana. Kuitenkaan kuluttajallakin on tässä vastuunsa, virheestä on huomautettava kohtuullisen ajan kuluessa tai katsotaan että kuluttaja hyväksyy virheen. Jos laitetta on käytetty puoli vuotta, on tietenkin kuluttajaviranomaisen näkemys että kypärä päähän ja vaatimukset pöytään vain mutta se ei suinkaan vielä ole yhtä kuin lopullinen päätös asiasta. Jos asiasta lähdettäisiin riitelemään oikein pilkkujen ja videohidastusten kanssa, niin tilanteen todennäköisesti raukaisisi nimenomaan se että kuluttaja on pystynyt käyttämään laitetta ihan normaalisti perustuen normaaliin kokemukseen tietokoneista eikä ole huomauttanut puuttuvasta ohjekirjasta kohtuullisessa ajassa. Yleensä "kohtuullisena aikana" virheen huomaamiselle voidaan pitää esim. 3kk, riippuen asian luonteesta. Se on samalla hyvä ja huono asia laissa, että "kohtuullista aikaa" ei ole täsmällisesti määritelty, koska täsmällinen määritelmä ei palvele erityyppisiä tuotteita alkuunkaan samalla tavalla. Myyntipakkauksen sisältöhän on tarkistettava heti kun tuotetta ryhdytään ottamaan käyttöön, joten käyttöoppaan puutteen on täytynyt tulla ilmi jo aiemmin - tai sitten sen puuttuminen on hyväksytty. On todennäköistä että käyttääkseen jotain ulkoista USB-kovalevyä kuluttaja ei tarvitse edes ohjeita - käyttö on hyvin helppoa. Jos sitten tapahtuu jotain aivan muuta, kuten käyttäjä menee itse aukomaan laitetta jossa ei ole olemassa avausmekanismia kotikäyttäjää varten, niin yhtäkkiä ollaankin täällä erinomaisen englanninkielentaitoisessa Suomessa sitä suomenkielistä käyttöohjetta vailla.

Älytöntähän tilanteessa on se, että laite on todellakin menty avaamaan sen jälkeen kun huollosta on sovittu. Nyt HN myöskin tarkkana, seuraa kysymys ihan ilman sarvia ja hampaita; Miksi, oi miksi? Virtuaalikikkelinkin kasvamisesta sen enempiä välittämättä huomautan, että tämä oli todella tyhmä liike, varsinkin kun avaaminen on ollut sen tyyppistä että siitä on jäänyt jälkiä huoltomiehenkin todettavaksi. Esim. ruuvien poisto kannesta ja takaisin kiinnittäminen tuskin kovin helpolla paljastaa että laitetta on käyty vilkaisemassa sisältä, vaan tässähän täytyy olla jotain voimakeinoja taustalla. Miksi, oi miksi? Me tiedämme, huoltoyhtiö tietää, myöskin kuluttajaviranomainen tietää että asiakkaat valehtelevat siirtääkseen heille itselleen kuuluvan vastuun tavaran käytöstä yritykselle. Okei, sitä toleroidaan jonkin verran kun ei voida selkeästi osoittaa asiakkaan valehtelevan. Kun taas tulee vastaan näitä tapauksia joissa laitetta on käyty itse räpelöimässä ja kerrotaan sen olleen rikki jo ennen käsittelyä niin miltä luulette tilanteen vaikuttavan? Asiakas haluaa vaihtaa itse rikkomansa laitteen uuteen. Auringon alla ei siis ole mitään uutta.

Erinomaista asiakaspalveluahan tarjotaan monissa paikoin. Tuotteita joissa on havaittavissa viitteitä asiakkaan aiheuttamista vioista, vaihdellaan uusiin, merkitys on melko vähäinen eikä näistä kannata alkaa riitelemään. Ihmiset ovatkin paljon tottuneet tällaiseen takuukäytäntöön; takavuosina työskennellessäni elektroniikka-alan tuotteiden parissa vähittäiskaupassa, moni kuluttaja poltti päreensä täysin siihen paikkaan kun käyttöönotettujen tuotteiden palauttaminen ei enää valmistajan ukaasilla onnistunutkaan, vaan se sama tuote jossa oli se ikävä jälki "omien katsomisten" jälkeen vain huollettiin ja palautettiin samoine esteettisine haittoineen asiakkaalle. Samat asiakkaat kiikuttivat myöhemmin samoja laitteita uudelleen huoltoon, kertoen mitä ihmeellisimpiä vikoja, joita ei kuitenkaan sitten voitu enää todentaa testaillessa yhdessä, vaatien kovaan ääneen samanlaista käytäntöä kuin aikaisemminkin on ollut voimassa; vaihtaa tuote heti uuteen jos siinä on jotain vikaa. Kun valmistaja ei tähän enää suostunut, palvelu liikkeessä huononi. Vaikka erittäin suuressa osassa jo aikaisemminkin valmistaja on vain ottanut asiakkaan virheitä omille niskoilleen, vapaaehtoisesti. No, kyseinen valmistaja on edelleen alansa markkinajohtaja kasvavalla osuudella, joten kyllä näistä takuuehtojen soveltamisen tiukentamisestakin voi selvitä ihan hyvin - vaikka tietenkin saat sitten lukea netistä olevasi vähintään riistoporvari ja suoranainen paskafirma.

Mielestäni tilanteessa on käyttäjän omien tekemisten nojalla todistustaakka siirtynyt hänelle itselleen. Jos huollon työntekijä toteaa, että vika todennäköisesti johtuu juuri tästä väärästä käsittelystä, niin lankeaa asiakkaan osoitettavaksi että vika on ollut voimassa jo ennen väärää käsittelyä. Jos huoltomieheen oltaisiin yhteydessä, niin hän todennäköisesti osaisi jopa kertoa, millä verukkeella laitteen avaaminen on voinut johtaa laitteen rikkoutumiseen ja tällä pohjalla evää virhevastuuseen korjaamisen. Tai alkuperäisen vian todentaminen on muuttunut mahdottomaksi (tai tarpeettomaksi) asiakkaan avattua laite? Täällähän ollaan nyt vain asiakkaan kertomuksen varassa arvioimassa tilannetta; sehän voisi muuttua oleellisestikin jos asiasta saataisiin huoltoliikkeen kuvaus. Sekin on totta, että useinhan asiakas ei edes ymmärrä mihin huolto perustaa päätöksensä, vaikka huolto kertoisikin täsmällisen perustelun. Asiakas maallikkona ei kenties ymmärrä sitä ja mieltää takuukorjauksen evätyn jonkin olemattoman seikan perusteella.

Tässä HN:lle ja Desingerille malliksi hieman keskustelua aiheesta, ei välttämättä täsmälleen oikeaan osuvia tilanneanalyysejä mutta keskustelua tapahtuneesta toiseltakin näkökulmalta kuin mitä alkuperäinen kirjoittaja on tuonut esille. Ei tällaisella keskustelulla tai huomauttamisella että toinen on toiminut tilanteessa tyhmällä tavalla tarvitse olla mitään virtuaalipeniksen venyttelyä - vaikka tietysti monelle meistä käy niin, kun itsellä ei mitään sanottavaa itse asiasta ole mutta jotain on pakko postata, niin jotain keskusteluun osallistuvaa käyttäjäähän on aina helppo arvostella. Ja kilvet kiiltää taas.

Todennäköisestihän asia ratkennee niin, että verkkokauppa ottanee vastuun itselleen asiakaspalvelupisteiden ratkaistessa tilanteen. Näin ne useimmiten ratkeavat lopulta, uskoisinpa että asiallisella käyttäytymisellä tähän lopputulokseen oltaisiin päästy jo aiemmin. Minuakin kyllä kiinnostaa, miten tämä keissi lopulta päättyy, joten informoi ihmeessä millaiseen sopimukseen pääsette. Meanwhile, ihan noin niinkuin vinkkinä edelleen suosittelisin, että kannattaa käyttää sitä omaa järkeäkin asioinnissa, vaikka sillä ei sinistä saa punaiseksi muutettua niin helpottaapa kuitenkin ainakin omaa asiointiaan.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tämä asiani ei kyllä oikeastaan kuulu tämän otsikon alle, mutta kysynpä kuitenkin. Eli, minulla on Microsoftin langaton patterikäyttöinen hiiri. Ostin siihen uudet Duracellin patterit. Käytin laitetta yhden päivän. Seuraavana aamuna huomasin, että hiiren alta oli valunut hiirimatolle jotain ihmeellisen väristä ainetta/nestettä/tahnaa. Avasin hiiren, ja pattereista oli valunut sisältö pihalle, mitä sitten ikinä onkaan. Aine oli myöskin rikkonut hiiren, mikä ei ollut halvimmasta päästä.

Osaisiko joku siis kertoa miten alan asiaa selvittämään, korvaukset mielessä?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaisiko joku siis kertoa miten alan asiaa selvittämään, korvaukset mielessä?

Itse ottaisin yhteyttä Duracellin suuntaan ja kertoisin tilanteen. Veikkaisin, että tuosta olisi mahdollista saada jonkinlainen korvaus hiirestä. Voi olla, että tahtovat nähdä hiiren ja rikkoutuneen pariston, tai ainakin selkeän valokuvan niistä. Yhteyttä ottamalla se selviää. Jos Duracell ei vastaa, sitten kuluttajaneuvojaan yhteyttä.
 

Timppa73

Jäsen
Tämä asiani ei kyllä oikeastaan kuulu tämän otsikon alle, mutta kysynpä kuitenkin. Eli, minulla on Microsoftin langaton patterikäyttöinen hiiri. Ostin siihen uudet Duracellin patterit. Käytin laitetta yhden päivän. Seuraavana aamuna huomasin, että hiiren alta oli valunut hiirimatolle jotain ihmeellisen väristä ainetta/nestettä/tahnaa. Avasin hiiren, ja pattereista oli valunut sisältö pihalle, mitä sitten ikinä onkaan. Aine oli myöskin rikkonut hiiren, mikä ei ollut halvimmasta päästä.

Osaisiko joku siis kertoa miten alan asiaa selvittämään, korvaukset mielessä?
Hiiren ohjeissahan lukee millaisia pattereita siinä saa käyttää ja olet ilmeisesti sellaisia käyttänyt?
Duracellille patterit tutkittavaksi vain. Tosin ainoa mitä he ovat velvollisia korvaamaan/vaihtamaan on valmistusvirheelliset paristot, jos sellaisiksi ne toteavat.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sepustettuani ensin turhaan tuotevastuulain löytyy soveltuva kohta kuluttajansuojalaista, KSL 5.21 §. Tämän mukaan kuluttaja voi vaatia korvausta muulle omaisuudelle aiheutuneesta vahingosta jos vahinkoa aiheuttaneella ja vahingoittuneella esineellä on välitön käyttöyhteys. Tällä ei, toisin kuin tuotevastuulailla, ole arvollista alarajaa.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Tapahtui erittäin erikoinen asia perjantaina Stockmannilla. Kun olin maksanut niin myyjä oli antamassa kuittia kortin ympärille taitettuna niinkuin aina välillä tilanne on. Sitten hän kuitenkin keskeytti toiminnon ja kysyi, että haluanko kuitin. Olin hyvin hämmästynyt tilanteesta. Eikö tavarataloissa nimenomaan ole tärkeätä se, että asiakas pystyy tarvittaessa todistamaan ostaneensa tuotteet. Samoin nyt jouluaikaan moni vie kaikki ostokset paketoitavaksi ja siellä välillä halutaan nähdä kuitit siksi, että tiedetään, että eivät paketoi kilpailijaliikkeistä ostettuja lahjoja.

Vähän aikaa kun asiaa selvittelin niin myyjä perusteli toimintaa sillä, että suurin osa ei halua kuittia. Siis mitä!?!. Ei halua kuittia ostoksistaan. Onhan se todella erikoista. Ja vaikka näin olisikin niin ne asiakkaat, jotka muutenkin ovat sekaisin, saavat sitten tehdä sille kuitilleen aivan mitä tahtovat ilman, että normaaliasiakkaita pitää vaivata kyselemällä typeriä.

Se oli kyllä niin kummallisennäköinen jäppinen se myyjä, että kertoo kyllä aikalailla tämänhetkisestä työvoimapulasta maassamme. Eivät tuollaiset ennen olisi Stockmannille töihin päässeet. Masentavaa, että Alepa-kassatasoinen porukka alkaa valloittaa hieman parempiakin työpaikkoja. Pilaavat asiakkaiden päiviä harrastuksenaan.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
eBaysta ostetun takin ja sen lähettäjän/liikkeen kanssa on tässä nyt tapeltu lokakuun puolestavälistä asti. Lähes päivittäin ollaan käyty mailitse keskustelua postittamisesta, maksuista jne. jne.

Maksoin ostokseni käteisellä ja lähetin maksun kuoressa jenkkeihin kirjattuna. Ihmettelin, kun kaveri ei ottanut yhteyttä, vaikka USP:n sivuilta näkyi, että kirje on saapunut määränpäähänsä. Mailia perään ja kaveri heräsi, että joo, onhan se tänne tullut ja takki lähtee postiin seuraavana päivänä.
Siinä sitten odottelin 3 viikkoa pakettia ja mitään ei kuulunut. Mailia taas perään ja kyselin lähetyskoodin perään. Sitä en missään vaiheessa saanut. Lähettäjä sanoi, että posti on jossain vaiheessa unohtanut merkata paketin järjestelmäänsä ja lähetys on teillä tietämättömillä. Myyjä oli välittömästi valmis lähettämään rahat takaisin, eikä kadonneen takin kohtalo tuntunut kiinnostavan tippaakaan, vaikka vaadin asian eteen jotain tekemään.
Tässä vaiheessa iski epäilys, ettei kaveri ollut edes lähettänyt takkia, koska huusin sen niin halvalla.
Noh, päästettiin, että valitsen toisen takin heidän valikoimistaan. "Jostain kumman syystä" hinnat olivatkin nousseet tuona aikana (Halpa dollari) enkä saanut vaihtaa takkia "päittäin" vaan jouduin lähettämään lisää rahaa vanhan ja uuden takin erotuksen verran. Uusia posteja en sentään joutunut maksamaan.
Viikko meni, eikä kaverista kuulunut mitään. USPS:n sivuilta taas etsimään lähetystä ja kuinka ollakaan, kuori oli saapunut määränpäähän kolme päivää aikaisemmin.
Vittu, sama ruljanssi uudestaan ja mailia niin perkeleesti perään. Tässä vaiheessa oli teksti normaalia tiukempaa. Sieltä päästä luvattiin lähettää takki tällä kertaa express mailina (1-3 päivää). Ehkä tällä kertaa onnistaa?
Vielä mitä. 13. pvästä asti on USPS:n mukaan lähetys seissyt herra tietää missä, vaikka paketti on kuitenkin jätetty sisään. Tänään lähti TAAS mailia menemään.

Eivätkö noi vitun jenkit osaa, vai onko tämä vain pahaa unta. Ei ole meinaan 1. kerta, kun saa tapella niiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Se oli kyllä niin kummallisennäköinen jäppinen se myyjä, että kertoo kyllä aikalailla tämänhetkisestä työvoimapulasta maassamme. Eivät tuollaiset ennen olisi Stockmannille töihin päässeet. Masentavaa, että Alepa-kassatasoinen porukka alkaa valloittaa hieman parempiakin työpaikkoja. Pilaavat asiakkaiden päiviä harrastuksenaan.
Kohdallesi on nähtävästi osunut sesonkiajan kiireapulainen. Nythän niitä pitäisi kaupoissa olla jos koskaan. Kaikkia asiakaspalvelun hienouksia ei saada kiirejusseille millään selkäytimeen, vaikka hakijat miten seulottaisiin ja perehdytettäisiin.

Kuitin antaminen ei kylläkään ole mikään palveluprosessin hienous. Kuitin tekeminen ja oikeaoppinen käsittely pitää olla hallussa kun tiskin taakse siirrytään. En mitenkään usko että Stockmannilla on kehotettu henkilökuntaa tiedustelemaan josko asiakkaalle saisi olla kuitti.

Itselleni sattui muuten vastaava tilanne eilen McDonaldsin autokaistalla Hämptonissa. Myyjä siis piti tulostettua asiakkaan kuittia kädessään ja kysyi minulta haluanko kuitin. No en ottanut kun olin katsonut että summa oli oikein. Tapaus oli ensimmäinen laatuaan kohdallani, mutta olen sen verran satunnainen asiakas drive in -syöttölöissa etten osaa sanoa kuinka yleistä tuo on. Entäs sitten jos olisin poistuttuani saanut eiku-flashbackin ja käynyt pohtimaan oliko summa sittenkään oikein?

Aloite kuitin ottamatta jättämisestä pitäisi kerta kaikkiaan kuulua aina asiakkaalle. Jos kuitti ei asiakkaalle kelpaa niin heittäköön myyjä sen siinä vaiheessa roskiin.
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aloite kuitin ottamatta jättämisestä pitäisi kerta kaikkiaan kuulua aina asiakkaalle. Jos kuitti ei asiakkaalle kelpaa niin heittäköön myyjä sen siinä vaiheessa roskiin.
Siitä ilmastonmuutoksesta kovasti puhutaan ja mainitaan, että pienillä teoilla voi vaikuttaa. Itse näen, että yksi tällainen pieni teko on juuri kuitittomuus. Mihin hittoon tarvitaan kuittia tuotteesta tai palvelusta, joka käytetään saman tien, maksetaan käteisellä ja johon ei sisälly takuuta?

Jokaisesta kahvikupillisesta, yksittäisestä hampurilaisannoksesta tai muusta vastaavasta sitä kuittia ei tarvita, sekajätteisiin kaatopaikalle ne paperit menee. Aloite kuitittomuuteen pitää tulla myyjältä, sillä kovin moni asiakas sitä ei ymmärrä mainita. Toivottavasti kassakoneissa edes on mahdollisuus jättää se kuitti tulostamatta?

Sen sijaan tuotteista, joihin sisältyy takuu tai viallisen tuotteen vaihto- tai palautusmahdollisuus, se kuitti tarvitaan, ellei ostotapahtumaa ole kirjattu johonkin liikkeen rekisteriin. Samoin jossain tavarataloissa, joissa on useampi kassa ja uloskulku, kuitti on melkein välttämättömyys, jotta voi todistaa maksun tapahtuneen.

Mutta en voi oikein uskoa, että Stockmannilla pukuun tai nuorekkaammin bleizeriin ja farkkuihin pukeutuneelta alettaisiin vaatia kuittia tuosta jälkimmäisestä syystä. Siellä riittää sitä alempaakin kansanluokkaa vahdittavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös