Taas näitä jotka tekevät itse virheen, mutta eivät sitä sulata ja kaatavat kaiken myyjän niskaan. Verkkokauppahan toimi aivan oikein ja omien normiensa mukaan. Missä on asiakkaan vastuu?
Tuollaisessa tapauksessa on ihan liikkeen höveliydestä kiinni suostuvatko vaihtamaan tuotteen. Jossain avattu pakkaus olisi voitu vaihtaakin mutta mitkään pykälät eivät pakota myyjää ottamaan takaisin avattua tuotetta joka ei ole mitenkään virheellinen. Asiakkaan olisi pitänyt ehdottomasti tarkistaa tuotteen sopivuus omaan hardikseen ennen ostosta. Vielä ostoksen jälkeenkin tämä olisi ollut mahdollista avaamatta itse tuotepakkausta. Asiakkaan oma moka aivan täysin, tyyppi vielä kruunaa urpoutensa julkisella valituksella.
Tästäpä tulikin toisenlainen "palautuscase" mieleeni. Toimin joskus kauan sitten myyjänä PC-myymälässä. Kerran eräs asiakas palautti PC:n mukana ostamansa MS Office-paketin takaisin väittäen etteivät asennusdisketit toimi. Kyse oli siis 3,5" korpuista, ja niitähän oli tietysti ihan tajuton määrä. Palautettujen levyjen sisällöstä selvisi saman tien että asiakas oli ryhtynyt luomaan palautuslevykesarjaa Office-levykkeiden päälle. Kyseista uutta PC:tä ekaa kertaa käynnistettäessä kone kun oli tiedustellut josko käyttäjä tahtoisi tehdä palatuskorput saman tien.
Jostain syystä luku- ja kaiketi myös ymmärrystaidoton asiakas oli tuossa vaiheessa kuvitellut että kone kyselee Office-levyjä asennusta varten. Asiakas oli sinnikkäästi avannut kymmenistä disketeistä kirjoitussuojat ja onnistunut asentamaan jokaiseen palautussarjan ykköslevyn sisällön. Kyllä, asiakas ei ollut edes luonut ehjää palautussettiä vaan jotenkin onnistunut tekemään läjäpäin tuota ykköslevyä!
Asiakas vaati mm. kauppaa purettavaksi, tai vähintään uusia asennusdiskettejä välittömästi. Parasta oli että asiakkaan mielestä syy oli minun - olin väittänyt hänelle että käyttöönotto ja asennus onnistuu itseltäkin koska kone opastaa koko ajan mitä tehdä, ja nyt kone oli neuvonut väärin ;) Jotain korvausta vastaan softa taidettiin lopulta asentaa, sitä en muista saiko asiakas uutta asennusmediaa meidän kauttamme.
Tässäkin tapauksessa asiakas oli mokannut, vieläpä raskaasti, ja yritti vapautua vastuustaan myyjän kustannuksella. On tietenkin erittäin tervettä että myyjäosapuoli joustaa ja palvelee asiakasta kohtuudella, mutta jokainen kauppias joutuu vetämään aina rajat johonkin.