Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Näin ne monesti tekevät, mutta tuossa oli minusta havaittavissa jo väljähtymistä jälkimaussa. Ei tuo siis missään nimessä pilalla ollut, mutta olisi ollut kiva saada tilalle tuoreempi versio, niin olisi tietänyt, mille tuon pitäisi oikeasti maistua.
Varmasti ihan missä tahansa muussakin paikassa, mutta ennen kaikkea olutravintolassa luulisi olevan pomoilla sellaista henkeä, että asiakasta ei saisi päästää pettymään talon tuotteisiin. Turussa ja muissa isommissa kaupungeissa on sen verran kilpailua alalla, että maineesta kannattaisi pitää kovasti kiinni. Sinänsä tietysti asiallista, ettei @Sistis ainakaan vielä ole paljastanut ravintolan nimeä täällä, ehkä ei ole tarpeen ainakaan vielä ottaa julkisuuskorttia esille (mikä tietysti on nykyaikaan liittyvä piirre, jota käytetään välillä turhankin herkästi ja vastuuttomasti).

Minä antaisin ravintolan omistajalle tapauksesta pientä palautetta. Vaikka kuinka vallitsisi käsitys, että vahva olut kestää varastointia parasta ennen -päiväyksen jälkeen, niin silti siinä pullossa on tuo päiväys jostakin validista syystä, eikä muuten vaan. Ja nyt tuo päiväys oli vielä paukkunut kunnolla yli.
 
We’re only immortal for a limited time.
- Neil Peart

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Turussa ja muissa isommissa kaupungeissa on sen verran kilpailua alalla, että maineesta kannattaisi pitää kovasti kiinni. Sinänsä tietysti asiallista, ettei @Sistis ainakaan vielä ole paljastanut ravintolan nimeä täällä, ehkä ei ole tarpeen ainakaan vielä ottaa julkisuuskorttia esille (mikä tietysti on nykyaikaan liittyvä piirre, jota käytetään välillä turhankin herkästi ja vastuuttomasti).

Minä antaisin ravintolan omistajalle tapauksesta pientä palautetta. Vaikka kuinka vallitsisi käsitys, että vahva olut kestää varastointia parasta ennen -päiväyksen jälkeen, niin silti siinä pullossa on tuo päiväys jostakin validista syystä, eikä muuten vaan. Ja nyt tuo päiväys oli vielä paukkunut kunnolla yli.
Ravintolan nimeä en ihan suoraan sanonut, mutta hetken aikaa se oli ehkä epäsuorasti pääteltävissä tekstistäni, mutta poistin sen kuitenkin, ettei tule sanomista.

Saattoivat tunnistaa puheestani, etten ole turkulainen, vaan vain turisti. Mutta kun avovaimo on Turusta kotoisin, tulee kaupungissa kuitenkin käytyä varmaan ainakin kymmenen kertaa vuodessa, ja usein päädyttyä olutravintoloihin isommallakin seurueella. Nytkin seurueessa oli turkulaisia, ja kyllä hekin tätä ihmettelivät, eivätkä aio toiste tuonne mennä, vaikka muuten kiva paikka olikin.

En viitsi laittaa sähköpostia omistajalle. Ei hyödytä enää. Enkä tajunnut ottaa edes kuvaa tuosta pullosta. Katselin siinä olutta hörppiessä, että nyt henkilökunta menee poistamaan nuo oluet juomakaapista. Paskan marjat, kiinnittivätkin vain seuraavaan pulloon tuon hintalapun, eivätkä edes katsoneet, että onko seuraavakin vanhentunut. Veikkaan, että oli. Pieni pulloerä ja harvinainen olut.

Sen verran harrastin mielipiteen ilmaisua, että päätin antaa tippiä. Ruhtinaalliset 40 senttiä...
 
Hö.

Reverent

Jäsen
Ravintolan nimeä en ihan suoraan sanonut, mutta hetken aikaa se oli ehkä epäsuorasti pääteltävissä tekstistäni, mutta poistin sen kuitenkin, ettei tule sanomista.
Olisit rohkeasti vaan kertonu paikan nimen. Kerro nyt ainakin, millä kadulla sijaitsee, niin tietää jatkossa olla hereillä, jos sinne menee käymään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä, että ei uskalleta sanoa liikettä/ravintolaa anonyymillä keskustelupalstalla. Siis, mitä te oikein luulette että voi käydä?
Sanotaan näin, että minulle on ihan riittävästi se, että olen maininnut paikan nimen omille tuttavilleni, joiden joukossa on ihan riittävästi olutharrastajia, jotka saattavat nyt oman harkintansa mukaan kantaa rahansa muualle, mikäli tarvetta. Toisaalta jätän siksikin nimen mainitsematta, ettei joku tätä ketjua lukeva saa päähänsä, että olenkin vain jostain syystä kostoretkellä ja mustamaalaamassa tätä ravintolaa perättömillä syytöksillä. Asian vakavuus oli niin pieni, että jaloilla äänestäminen riittää toistaiseksi.
 
Hö.

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En odota hyvää asiakaspalvelua paikoista, joissa tiedän asiakaspalvelijan saavan 10-15 euroa tuntipalkkaa. Ihan ryöstöä, että tuollaisella joutuu töitä tekemään, saati että joku kehtaa vielä vaatia hymyä ja kohteliasta käytöstä siihen lisäksi.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
eli odotat saavasi huonoa asiakaspalvelua käytännössä kaikkialta.
En nyt tietenkään mitään vittuilua odota mistään, mutta ihan perus kahden ihmisen välistä kanssakäymistä. Hyvä asiakaspalvelu olisi plussaa, jos maksan esim. hieronnasta 60 euroa tunnilta. Tai en nyt oikeastaan sieltäkään mitään huikeata pokkurointia ja small talkkia odota, vaan lähinnä ammattitaitoa siinä itse asiassa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, syntipatiat Vaasan Sportille
Kumpikin asiakaspalvelutilanne oli periaatteessa ihan hyvää, mutta etenkin hotellin kohdalla olisin odottanut edes apua huoneen vaihtoon tai pahoittelua.
Me oltiin muutama vuosi sitten Katajanokan hotellissa, mikä on entiseen vankilaan tehty. Huoneessa ei toiminut televisio, mutta ei viitsitty siitä ilmoittaa kun ei sitä olisi kuitenkaan tarvittu.

Pois lähtiessä mainitsin asiasta ja tarjosivat lahjakorttia hyvitykseksi. Kieltäydyttiin lahjakortista, mutta kysyttiin saadaanko sen sijaan työntekijöiden käytössä olevat raidalliset vankipaidat, joissa oli hotellin logo, vankinumero ym. hyvitykseksi. Ja saatiin. Kai niitä siellä myynnissäkin oli.

Se jätti hyvän mielen.
 
Haluatko päästökompensoida kommenttisi? Lahjoita € 2 niin summa menee lyhentämättä VSMO climate panic–järjestölle, joka työskentelee arvokkaiden villilupiinien ja kurtturuusujen suojelemiseksi ja säilyttämiseksi.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tuo olutravintola-keissi ei kyllä ole mitään paskaa asiakaspalvelua vaan ihan puhdasta asiakkaalle vittuilua, kusetusta ja suorastaan hävytöntä perseilyä. Ensinnäkin päiväyksen jälkeen myyty tuote on jo ihan periaatteesta vähintään sellainen, että siitä mainitaan asiakkaalle ja jopa tarjotaan maku ennen myyntiä - näin on toimittu ainakin kaikkialla missä olen moisiin törmännyt. Kerran se vanhentunut olut maistui aivan karmealle ja siitä luonnollisesti tarjottiin korvaava, ja vielä puoleen hintaan, kun vastaavaa olutta ei tuoreempaa erää ollut ja joutui tyytymään toiseen. Nämä tosin Belgiassa, jossa oluen kanssa ei perseillä tai lappu on luukulla äkkiä.

Rupesi oikein vituttamaan tuo. Ja vielä väittää, että olut vaan paranee vanhetessaan, mikä on yleensä ihan paskapuhetta. Tietyissä tapauksissa näin voi olla, mutta mikään sääntö se ei ole, eikä sitä nyt maistamatta voi edes tietää. Veikkaisin myös, että oluen panneella tahollakin on sanansa sanottavana, jos heidän tuotettaan myydään jossain paskennettuna. Perkele!
 

muti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Postilla menee taas nappiin, oli tulossa ulkomailta paketti, omapostiin tulee kysely että noutopiste pitäisi valita. Noh valitsin noutopisteen ja tuli ilmoitus että "noutopiste vahvistettu". Kuitenkin Postin tuntien, pakettihan meni toiselle puolelle kaupunkia. Toki on mahdollista että postin pakettiautomaatti oli täynnä yms. Ei siinä mitään, sinänsä ymmärrettävää. Tuo paketti tuli siis torstaina ja lappu postilaatikkoon että noudettavissa (viime perjantaina) jonkun kellonajan jälkeen, tekstari kännykkään yms. Piti tänään käydä hakemassa paketti sitten, tunti sitten tuli ilmoitus että paketti on luovutettu vastaanottajalle.

Noh ajattelin postin sivuilta sitten etsiä jotain yhteystietoja, mutta eihän löydy mitään muuta kuin joku puhelinnumero, jossa maksu n. 2€/puhelu. Eikä tietysti noihin palvelupisteisiin voi soittaa. Eikä postin sivuilta löydy kuin joku turha lomake tuohon, jossa on helkutisti kohtia jotka pitää täyttää, mutta ei mitään "vapaa kenttä" johon tuosta voisi kirjoittaa.

Sitten on vielä sovittu meno töiden jälkeen ja n. 15min vapaata aikaa välissä, johon suunnittelin noutoreissun osuvan, mutta eipä siinä ole sitten aikaa jäädä asioita selvittelemään.

Laitoin kuitenkin lomakkeen kautta viestiä Postille, mutta on tämäkin kokemuksena perseestä.

1. Noutopisteen vaihto ilman mitään ilmoitusta, jos pakettiautomaatti oli täynnä, niin ei luulisi olevan kauhean vaikeaa saada siitä sovellukseen/seurantatietoihin ilmoitusta.
2. Yhteydenottokanavien vähyys
3. Paska lomake

Jos on kaksi laitosta joiden kanssa tulee ongelmia, niin toinen on Lennätinlaitos/Telia ja toinen Itella/Postilaitos/Posti. Kummassakin järjestelmät tuntuvat olevan niin sekundaa että sääliksi käy asiakaspalvelijoita kummassakin puljussa.
 
And what's inside Tikkanen's head? "A hamster?"

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...Kyllähän pihviravintolatkin yleensä tuovat mediumia pyytäneelle, mutta läpikypsän pihvin saavalle asiakkaalle uuden, eivätkä ala selittää, kuinka ravintolapäällikön mukaan lihan maku paranee kypsennettäessä sitä kunnolla.
Niin luulisi. Tilasin jo jokunen vuosi sitten helsingin hard rock cafeesta ylihintaisen ulkofilepihvin medium miinuksena. Sain kuitenkin pihvin, mitä olisi voinut käyttää kengänpohjana ja missä ei näkynyt mitään edes punertavaa, vaan pihvi oli ylikypsä. Valitin tarjoilialle, joka hommasi paikalle ravintolapäällikön, joka puhui englantia ja jonka mielestä pihvi oli heidän määrtitelmän mukaan medium. Totesin sitten, että pitäkööt tunkkinsa ja määritelmänsä. Maksoin ja poistuin syömättä. Globaalisti olen tuon johdosta pistänyt ketjun boikottiin, toki monesta muustakin syystä.
 
- Jussi_j

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse kyllä olisin vielä jälkikäteen yhteydessä molempiin yrityksiin, mielellään suoraan esimieheen, ja eiköhän nuo jotain hyvitystä tarjoaisi.
Instrusta? Ne on yrittäjävetoisia ja riippuu tasan tarkkaan yrittäjästä. Kun kyseessä on optikon koulutuksen saanut yrittäjähenkilö, en löisi päätä pantksi asiakassuhdetoiminnan osaamisen tason puolesta.
 
- Jussi_j

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun jengit, yksilöinä Rantanen ja Kakko
Sanotaan näin, että minulle on ihan riittävästi se, että olen maininnut paikan nimen omille tuttavilleni, joiden joukossa on ihan riittävästi olutharrastajia, jotka saattavat nyt oman harkintansa mukaan kantaa rahansa muualle, mikäli tarvetta. Toisaalta jätän siksikin nimen mainitsematta, ettei joku tätä ketjua lukeva saa päähänsä, että olenkin vain jostain syystä kostoretkellä ja mustamaalaamassa tätä ravintolaa perättömillä syytöksillä. Asian vakavuus oli niin pieni, että jaloilla äänestäminen riittää toistaiseksi.
Komppaus kyllä tuolle mitä @disco-stu sanoi, mutta ymmärrän tämän pointin. Turkulaisena törmään monenlaisiin palvelijoihin tiskien takana. Monet pubit täällä kiertäneenä tiedän, että normaalia näille on, ettei katsota edes asiakkaaseen. Lasketaan rahoja, seurataan urheilua tms. ennemmin. Kesällä toki toivoisi, että nämä viitsisivät hieman herätä, kun on enemmän turistejakin liikkeellä omien kanta-asiakkaiden lisäksi. Toisenlainen puolikin on, kun tiskillä ei liiaksi asiakkaita jonota. Tällöin jotkut tulevatkin pöytään kysymään, otanko toisen tuopin. Tuolloin hymyilen vilpittömästi tyytyväisenä palveluun.

Ja myönnän, itsekin jäin hieman arvuuttelemaan paikkaa.
 
Olemme tarkastaneet tämän pöytäkirjan ja todenneet sen keskustelun kulun mukaiseksi

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ja myönnän, itsekin jäin hieman arvuuttelemaan paikkaa.
Sama homma, ei ilmeisesti liity päivän uutisiinkaan, eikä eraaseen farmissa tahkoaavaan suomalaishyokkaajaan. Onko metsänpeikko aina valmis seikkailuun? Kullasta tehty Makko? Ääh.

Noi oluiden säilyvyydet on vähän tympeitä, miksi niissä pitää olla joku päivämäärä, jos ne kerran vain paranee vanhetessaan. Mullakin on säilössä jotain lambiceja, mutta en minä tiedä koska ne pitää juoda pois. Eihän esim viinipulloissakaan ole parasta ennen päiväystä (mutta tonkissa on), muista alkoholijuomista puhumattakaan.

Täysin hämmentävä on ylipäätään tuo Sistiksen keissi. Miksi vanhentuneen ja vanhalta maistuvan oluen hyvitykseen pitää käydä joltain takahuonemestarilta kysymässä lupa, ja miten takahuonemestari voi ikinä ajatella että tuo olisi hyvä taktiikka.
 
"Varmistaaksemme mahdollisimman korkeatasoiset keskustelupalstat,
emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Postilla menee taas nappiin, oli tulossa ulkomailta paketti, omapostiin tulee kysely että noutopiste pitäisi valita. Noh valitsin noutopisteen ja tuli ilmoitus että "noutopiste vahvistettu". Kuitenkin Postin tuntien, pakettihan meni toiselle puolelle kaupunkia. Toki on mahdollista että postin pakettiautomaatti oli täynnä yms. Ei siinä mitään, sinänsä ymmärrettävää. Tuo paketti tuli siis torstaina ja lappu postilaatikkoon että noudettavissa (viime perjantaina) jonkun kellonajan jälkeen, tekstari kännykkään yms. Piti tänään käydä hakemassa paketti sitten, tunti sitten tuli ilmoitus että paketti on luovutettu vastaanottajalle.

Noh ajattelin postin sivuilta sitten etsiä jotain yhteystietoja, mutta eihän löydy mitään muuta kuin joku puhelinnumero, jossa maksu n. 2€/puhelu. Eikä tietysti noihin palvelupisteisiin voi soittaa. Eikä postin sivuilta löydy kuin joku turha lomake tuohon, jossa on helkutisti kohtia jotka pitää täyttää, mutta ei mitään "vapaa kenttä" johon tuosta voisi kirjoittaa.

Sitten on vielä sovittu meno töiden jälkeen ja n. 15min vapaata aikaa välissä, johon suunnittelin noutoreissun osuvan, mutta eipä siinä ole sitten aikaa jäädä asioita selvittelemään.

Laitoin kuitenkin lomakkeen kautta viestiä Postille, mutta on tämäkin kokemuksena perseestä.

1. Noutopisteen vaihto ilman mitään ilmoitusta, jos pakettiautomaatti oli täynnä, niin ei luulisi olevan kauhean vaikeaa saada siitä sovellukseen/seurantatietoihin ilmoitusta.
2. Yhteydenottokanavien vähyys
3. Paska lomake

Jos on kaksi laitosta joiden kanssa tulee ongelmia, niin toinen on Lennätinlaitos/Telia ja toinen Itella/Postilaitos/Posti. Kummassakin järjestelmät tuntuvat olevan niin sekundaa että sääliksi käy asiakaspalvelijoita kummassakin puljussa.

Ottamatta kantaa postin palvelun nykytasoon niin vinkkinä kannattaa kirjautua sielä postin nettisivuilla OmaPosti - tunnuksilla. Tai asentaa OmaPosti -sovellus puhelimeen. Sieltä löytyy ihan kätevästi Yhteydenotto -kohdasta yhteydenottolomakkeet, chat ja palvelunumerot. Toi sovellushan kannattaa olla jokatapauksessa jos yhtään harrastaa nettitilaamista kun sieltä löytyy ne pakettiseurannat ja oman noutopisteen määrittelyt.
 
I'm just here so I won't get fined.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ottamatta kantaa postin palvelun nykytasoon niin vinkkinä kannattaa kirjautua sielä postin nettisivuilla OmaPosti - tunnuksilla. Tai asentaa OmaPosti -sovellus puhelimeen. Sieltä löytyy ihan kätevästi Yhteydenotto -kohdasta yhteydenottolomakkeet, chat ja palvelunumerot. Toi sovellushan kannattaa olla jokatapauksessa jos yhtään harrastaa nettitilaamista kun sieltä löytyy ne pakettiseurannat ja oman noutopisteen määrittelyt.
Yhteydenottolomakkeissa ei ole tuollaisiin tapauksiin soveltuvia pohjia. Chat taas antaa ristiriitaisia neuvoja.

Omat Posti-caseni ovat nähtävissä tässä ketjussa muutaman sivun päässä takanapäin. Mutta tiivistetysti: automaattiin tilaamani paketit päätyivät järjestäin noudettavaksi pääpostiin, vaikka lähempänä olisi ollut vaihtoehtoisia noutopisteitä. V-mäistä autottomalle ihmiselle hakea pakettia neljän kilometrin päästä alkuperäistä noutopistettä...

Chatissa virkailija sanoi, etteivät he saa viedä pakettia muihin automaatteihin, vaan automaatin ollessa täynnä paketti menee noutopisteeseen. No, seuraavalla kerralla paketti kuitenkin ohjaantui toiseen automaattiin, joka kuitenkin oli käytännössä yhtä kaukana kuin pääposti. Nyt pakettini on taas noudettavissa alkuperäisestä paikasta, mutta tiskiltä! Eli nyt ilmeisesti tällä kertaa automaatin täynnä oleminen mahdollistaa sen, että paketin saa R-kioskin palvelupisteessä. Ihmettelen vaan, että miksi ne kolme aiempaa on pitänyt noutaa neljän kilometrin päästä eri paikasta...

En ymmärrä logiikkaa. Osa paketeista viedään pääpostiin, vaikka ne olisi voinut jättää ilmeisesti tiskiltä noudettavaksi? Osa taas voidaan viedä vaihtoehtoiseen automaattiin, vaikka virkailijan mukaan se ei ole sallittua.
 
Hö.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit himassa, CAR, IPA
En minäkään tuota postin logiikkaa aina ymmärrä. Muutamia kertoja sitä kautta tilaukset tulleet heikommalla tavalla.

Pakettiautomaattia on vaihdettu (näistä ei suurta ongelmaa, niitä on 3 saman kävelymatkan päässä). Kerran sitten päättivät vaihtaa hakuun postista. No, ei siinä mitään, mutta kun tuo posti mihin olivat haun siirtäneet on 3 kilometriä kauempana kuin lähin posti. Ois nyt edes siihen lähimpään postiin laittaneet mut jonottamaan. Mut ei.
 
Kun sanon muiden olevan väärässä, en tietenkään ole varma, olenko itse aina oikeassa. He ovat kaikki väärässä mielenkiintoisilla tavoilla eivätkä koskaan täysin väärässä. Kirjoitukseni onkin syntynyt aidosta halusta vuoropuheluun aiheista, jotka koen merkittäväksi. Mitäpä sitä peittelemään, väärässähän he ovat.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja myönnän, itsekin jäin hieman arvuuttelemaan paikkaa.
Voin kertoa paikan yksityisviestillä halukkaille. Julkisesti en viitsi sitä tehdä, koska minusta asia pitäisi hoitaa suoraan ravintolan kanssa ennen sitä. Mutta siihen en enää jaksa ryhtyä, koska en koe asiasta olevan enää hyötyä. He menettävät jo nyt enemmän, kuin mitä olisivat tuossa tilanteessa menettäneet tarjoamalla ilmaiseksi uuden oluen.

No, jotta yksikään syytön ravintola ei joutuisi epäilysten alle, niin todettakoon, että olen käynyt viimeisen vuoden aikana Turussa ainakin seuraavissa paikoissa, ja saanut niissä vain hyvää palvelua: Koulu, Apteekki, Semafori, Old Bank, Proffan Kellari, Cosmic Comic Cafe, Cup and Pint, Hospoda, Bristol, Mallaskukko ja Kerttulin Kievari. Mikään noista ei siis ole kyseessä.
 
Hö.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ottamatta kantaa postin palvelun nykytasoon niin vinkkinä kannattaa kirjautua sielä postin nettisivuilla OmaPosti - tunnuksilla. Tai asentaa OmaPosti -sovellus puhelimeen. Sieltä löytyy ihan kätevästi Yhteydenotto -kohdasta yhteydenottolomakkeet, chat ja palvelunumerot. Toi sovellushan kannattaa olla jokatapauksessa jos yhtään harrastaa nettitilaamista kun sieltä löytyy ne pakettiseurannat ja oman noutopisteen määrittelyt.
Postilaatikkoosi saat "ei mainoksia"-tekstin joka toimii. OmaPostiin ilmestyi mainokset. Mites niistä pääsisi eroon
 
Fistauksessa on tärkeää muistaa nyrkkisäännöt

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mitenköhän muuten oluen osalta tuo päiväys menee, onko kyseessä "parasta ennen" vai "viimeinen käyttöpäivä"? Meinaan vaan, että mahtaisikohan jo Ruokavirastoakin kiinnostaa, jos joku myy vanhentunutta tavaraa.
 
"Unless we do something about it, in ten or fifteen years the Internet
will be monopolized by the megacorporations" -Noam Chomsky​

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Eikö tuollaisessa @Sistis mainitsemassa tapauksessa kuulu nykyään ottaa suoraan yhteyttä Iltalehteen ja "pöyristyä"?
 
"Kotimaisista jääkiekkokatsomoista on vaikea löytää minkäänlaista arvokkuutta tai kunniakkuutta. Siellä suositaan moukkamaisuutta, typeryyttä ja ymmärtämättömyyttä. Siellä suositaan rantapalloja, kusipäisyyden metaforaa" Tuomas Kyrö-Urheilukirja
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy