Omalla kohdalla tähän ketjuun liittyvä saaga alkoi viime perjantaina ja loppunäytös nähtäneen pahimmassa tapauksessa joskus vuosien kuluttua.
Käytin 2013 vuosimallista autoani aivan normaalissa 180tkm määräaikaishuollossa ja samalla tehtiin myös ilmastoinninhuolto eli ei mitään öljyjä, suodatttimia ja tarkastuksia kummoisempaa, johon luulisi kyseessä olevan myös isohkon ei-merkkikorjaamon hyvin pystyvän.
Lähdin kyselemään autoani noin kaksi tuntia annetun valmistumisajan jälkeen ja huoltamon henkilökunta kertoi huollon olevan tehty, mutta kuljettajan ikkuna ei sulkeudu, huoltomies oli sen avannut halliin ajettaessa. He sitä siellä yrittivät sulkea ja kävivät välillä googlettelemassa kikkoja miten ikkunan saisi mahdollisesti suljettua. Ei onnistu millään ja kello alkaa jo lähestyä viittä ja he ilmoittivat hoitavansa minulle vuokra-auton viikonlopuksi käyttöön, kun oma autoni jäisi pajalle.
Maanantai-iltana soittelin korjaamolle, että mikäs on tilanne autoni kanssa. "Joo, tule hakemaan pois vain ikkuna on nyt kiinni, mutta kuljettajan ovi ei lukitu. Se sinun kannattaa käydä selvityttämässä jossain autosähköliikkeessä tms." kuului huoltamon kassapojan vastaus.
No minäpä sitten hain autoni pois ja kotiin ajaessani huomasin, että nyt kuljettajan ovi on täysin virraton eli mitkään napit ovessa eivät toimi mm. peilien säädöt ja ikkunoiden avaus. Myöskään keskuslukitus ei lukitse ovia, kun auto ilmoittaa koko ajan, että kuljettajan ovi on auki ja tämän vuoksi takaluukkua en saa nyt lukittua millään, eikä kuljettajan puoleinen takalasi toimi edes siitä oven napista. Apukuskin puolen lasit toimivat normaalisti ovien napesta.
Tiistaiaamuna sitten heti kärkeen puhelua huoltamopäällikölle ja kerroin näkemykseni asiasta, jossa sinne viattomana tuotu auto lähtee pois pitkän vikalistan kanssa ja että heidän tulisi hoitaa/hoidattaa asia kuntoon. Huoltamopäällikkö oli taasen kovasti sitä mieltä, että eivät he ole mitään rikkoneet, totesi mm. "luuletko sä, että me täällä sivuleikkureilla katkotaan huvikseen johtoja sun autosta". Tähän luonnollisesti totesin, että en tietenkään, mutta eikös ole kovin kummaa, että auto tulee teille ilman vikoja ja lähtee viallisena pois. "Mistä näistä sähkövehkeistä ikinä mitään tietää" totesi päällikkö.
Hänen näkemyksensä mukaan he vain avasivat ikkunan ja sitten purkivat oven, jotta saivat ulkoisella virtalähteellä ajettua ikkunan kiinni. Kehotti minua hoidattamaan asian kuntoon esim. merkkiliikkeessä.
Nyt olen sitten ollut yhteydessä kuluttajaneuvojaan, jonka ohjeiden mukaan laadin kirjallisen reklamaation huoltamolle. Vastauksen siihen jo sainkin ja sisältö oli puhelinkeskustelua vastaava eli kiistävät rikkoneensa mitään ja vetoavat mm. siihen, että oven johdoissa oli jälkiä siitä että se on purettu joskus aiemminkin. Oman maalaisjärkeni mukaan kai sen nyt saa purkaa vaikka tuhat kertaa, eikä se poista sitä faktaa, että ennen korjaamolle vientiä minun kolmen vuoden omistusaikanani ei kyseisiä vikoja ole ollut.
Nyt sitten tarinan seuraavana askeleena on parin viikon päähän varattu aika merkkiliikkeeseen vian diagnosointia varten.
Vaikuttaa siltä, että tästä tulee pitkä ja hintava prosessi, jossa vian maksajaa ratkotaan erinäisissä viranomaistahoissa.