Mainos

Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 998 881
  • 7 131

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kate revitään palveluiden ja liittymien ohella asennus- ja lisätarvikkeista (kaapelit, suojakotelot jne).
Ja kova kate revitäänkin, nimittäin tuossa on ehkä kaksi "ylihinnoitelluinta tuotetta" mitä osaan sanoa. Molemmat maksavat kympin-pari Suomessa elektroniikkaliikkeessä. Kiinasta tilatessa saat tuotteen kotiovelle tuotuna eurolla-parilla. Esimerkkinä puhelimeni suojakotelo, Suomessa näille suht uusille puhelimille hinnat tuppaavat alkamaan sieltä 20 eurosta (jotain vanhempien mallien kuoria saattaa tuurilla löytää kympillä alekorista). Itse sain omani 1,5 eurolla kotiovelle tuotuna (okei, jouduin odottamaan 6 vkoa tuotetta, mutta en kadu hetkeäkään). Ja vielä parempilaatuisen mitä nuo kymmeniä kertoja kalliimmat. Vanhassa puhelimessani ehti olla alle kahdessa vuodessa kahdet erilaiset kuoret, ja molemmat alkoivat lohkeilemaan ja hajoamaan. Jesaria sai siis käyttää ihan huolella. Nykyisissä Kiinan-kuorissa ei ole yhtään halkeamaa, eikä edes viitteitä siitä että se saattaisi hajota. Eli siis sen lisäksi että sain halvemman tuotteen, koen saaneeni myös laadukkaamman.

Kaapelit, etenkin HDMI-kaapelit ovat kanssa aivan oudoissa hinnoissa. Nuo ovat "ajattomia tuotteita", eli liike voi huoletta ostaa varastoonsa satoja kaapeleita kerralla, sillä ne eivät vanhene kuten esimerkiksi edellämainitut suojakotelot. Näitäkin saa Kiinasta ihan parilla eurolla kotiovelle tuotuna, myös sellaisia pidempiä malleja joita ei Suomen elektroniikkakaupoista edes löydä. Suomessa noita HDMI-piuhoja myydään jopa parilla kympillä. Suurista katteista itselläni on kokemusta kun asioin Palokan Expertissä. Siellä katselin HDMI-kaapeleita hintan 20e, ja totesin että saan saman kauppakeskuksen sisältä Citymarketista puolta halvemmalla saman tuotteen ja tein lähtöä. Myyjä kuitenkin osui matkalla vastaan ja kysyi mitä saisi olla, vastasin että ei mitään HDMI-piuhan Cittarista halvemmalla. Expertin myyjä kysyi mitä kauppias Keskonen pyytää, sanoin että kympin. Yhtään miettimättä tämä kodinkonemyyjä sitten sanoi että no me myydään kanssa kympillä. Eli todella helposti Expert tuli vastaan ja pudotti hinnan puoleen. Viittaa aika vahvasti siihen että katteet ovat todella suuret.

Tuollaisen "pikkutilpehöörin" tilaan nykyään suoraan Kiinasta omaan postilaatikkoon. Viimeisimpänä ostoksena AUX-johto. Suomessa hinnat 3-5e kpl, ja sellaisia muovisia jotka pakkasessa tuntuvat ottavan siipeensä aika pahasti. Pari Suomesta ostettua piuhaa minulla on jo hajonnut, autossa talvipakkasilla säilyttäminen vaatii veronsa. Kiinasta samat AUX-johdot euron kappale. Bonuksena kun tilasi vähintään kolme kpl, sai heti 15% alennusta, eli alle euron kappale lopulta jäi tuotteille hintaa. Ja kyseiset johdot olivat sellaiset kankaalla päällystetyt, eli eivät niin muovisen oloiset kuin Suomesta ostetut mallit. Saa nähdä ovatko vielä pidemmät käyttöiältään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä tulee mieleen ystäväni työpaikalla tapahtunut, jossa yrityksille suunnatusta Servicedeskistä lähti tukipyynnön sulkemisen jälkeen viesti "Asteikolla 1-10 kuinka todennäköisesti suosittelisit palvelua kollegallesi?". Eräs asiakas oli antanut nollan, jolloin tukitiimin esimies otti yhteyttä palautteen antajaan. Tämä oli ollut tyytyväinen saamaansa palveluun mutta hänellä ei vain ollut yhtään kollegaa jolle suositella palvelua.
Firman työtyytyväisyyskyselyssä joka vuosi kysytään että "Kuinka todennäköisesti suosittelisit Firmaa ystävällesi tai sukulaisellesi" tms. Vaikka muuten on kaikki ok, niin siihen laitan ykkösen, koska en todellakaan halua samaan duunipaikkaan varsinkaan sukulaisia enkä oikeastaan kavereitakaan. Ja tiedän että ainakin muutama tekee samoin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tästä tulee mieleen ystäväni työpaikalla tapahtunut, jossa yrityksille suunnatusta Servicedeskistä lähti tukipyynnön sulkemisen jälkeen viesti "Asteikolla 1-10 kuinka todennäköisesti suosittelisit palvelua kollegallesi?". Eräs asiakas oli antanut nollan, jolloin tukitiimin esimies otti yhteyttä palautteen antajaan. Tämä oli ollut tyytyväinen saamaansa palveluun mutta hänellä ei vain ollut yhtään kollegaa jolle suositella palvelua.
Vein vaimoni auton määräaikaishuoltoon olisiko ollut viime vuonna vai sitä edellisenä. Yhtä kaikki, sillä kerralla huoltoliikkeeksi valikoitui logistisista syistä paikka, jonne minulla eikä vaimollani ole tavallisesti mitään asiaa. Tuttuun tapaan sain seuraavana päivänä huollon sms-tyytyväisyyskyselyn. Asteikolla 1-10 esitettyyn kysymykseen "kuinka todennäköisesti arvelet käyttäväsi tämän toimipisteen huoltopalveluja uudestaan" vastasin muistaakseni kakkosen. Odottelin jatkokysymystä perusteluista uuden tekstiviestin muodossa, mutta tekstarit loppuivat tähän. Asian käsittely jatkui muutaman tunnin kuluttua, kun minulle soitti saman firman joku asiakaspalvelupäällikkö. Selitin asian, ja asiakaspalvelupäällikkö sai ongelman pois päiväjärjestyksestä. Kuulemma heidän prosessiinsa kuuluin sillä hetkellä, että tyytymättömille ja uudelleen asioimiseen kielteisesti suhtautuville soitettiin vielä henkilökohtaisesti. En tiedä ovatko muuttaneet kyselyä sittemmin.

Nykymaailman menoon kuuluu aika kiinteästi kaiken mahdollisen ja mahdottoman palautteen kysyminen ihan riippumatta siitä, minkä tuotteen on mennyt ostamaan tai mitä palvelua on sattunut käyttämään. Monilta osin ymmärrän tuon erittäin hyvin. Asiakaspalautteen kerääminen ja sen hyödyntäminen ovat keskeinen osa tuotteiden, palvelujen ja liiketoimintaprosessien kehittämistä. Viimeisen vajaan vuosikymmenen aikana Suomeen on voimalla rantautunut asiakaskokemuksen (customer experience management, CEM) käsite. Samalla näille leveyksille on syntynyt monenkirjava joukko erilaisia asiantuntijayrityksiä, jotka tarjoavat asiakaskokemuksen mittaamiseen ja hyödyntämiseen liittyviä palveluja. Tuon tyyppisissä jutuissa on paljon hyvääkin. Parhaassa tapauksessa yritys kehittää toimintaansa niin, että älykkäästi johdetun CEM-prosessin avulla olennaisista asiakaskohtaamisista kerätään määrällisesti ja laadullisesti sopiva määrä autenttista asiakaspalautetta, ja tätä osataan myös hyödyntää fiksusti ja tehokkaasti. Toisinaan CEM-konsulttien toiminta taas johtaa eränlaiseen CEM-johtamisen molekyyligastronomiaan, jossa metsä häviää puilta.

Vähemmän esimerkillisissä tapauksissa tietoa esim. kerätään ihan helvetisti sieltä ja täältä, ja varmuuden vuoksi vielä tuolta. Raporttia ja käppyrää saadaan tarvittaessa irti kymenä, mutta bisneksen kehittämisen kannalta pontentiaalisimmat löydökset saattavat hukkua datamassojen alle. Näin käy aika helposti, jos toiminnasta vastaavilla ei ole kunnollista visiota siitä, mitä he ovat tekemässä. Joskus erilaisista asiakaskyselyistä välittyy, että homma ei ole aivan viimeisen päälle hoidossa. Firma saattaa kysyä samaa asiaa vuoden välein monta kertaa peräkkäin, ja asiakas kertoo joka kerta olevansa samoihin (helposti ja halvalla korjattavissa oleviin) asioihin tyytymätön. Asiakas ei saa ikinä mitään palautetta tutkimukseen osallistumisensa jälkeen, ja mikään ei ikinä indikoi, että kyselyjä tekevä firma olisi tehnyt keräämällään palautteella mitään asiakasta hyödyttävää.

Toisinaan palautemekanismit on taas mietitty tosi hienosti asiakassuhteen kehittämisen näkökulmasta. Yritys voi soveltaa monentyyppisiä asiakaskuuntelutapoja asiakassuhteen eri vaiheissa ja erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa, mutta osaa samalla toimia niin, että kaikki palautetilanteet tuntuvat asiakkaasta relevanteilta. Joidenkin toimittajayritysten kohdalla olen huomannut olevani (yksityishenkilönä tai työnantajani edustajana) jonkin erityisen tärkeän asiakassegmentin edustaja. Erilaisia kyselyitä ei välttämättä tule silloinkaan tulvimalla, mutta ne tuntuvat järkeviltä, ja niistä saa käsityksen että firma välittää oikeasti asiakkaistaan. Joskus saatetaan tehdä toimeksianto konsultille, joka tulee tapaamaan henkilökohtaisesti ja keskustelemaan määrätyistä asioista. Ja jos tällainen asiakassuhdelähtöinen toimintamalli on oikein erinomaisesti hallussa, niin konsultin kanssa käymäni keskustelu johtaa vielä joihinkin toimenpiteisiin. Ei välttämättä mullistaviin, mutta saatan ilokseni huomata, että antamani palaute näkyy jollakin myönteisellä tavalla yrityksen myöhemmässä toiminnassa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Kaapelit, etenkin HDMI-kaapelit ovat kanssa aivan oudoissa hinnoissa. Nuo ovat "ajattomia tuotteita", eli liike voi huoletta ostaa varastoonsa satoja kaapeleita kerralla, sillä ne eivät vanhene kuten esimerkiksi edellämainitut suojakotelot.

Kyllähän HDMI:ssä on eri versioita ja nämäkin voivat siis vanheta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ja laatueroja.

Eräs halpiskaapeli oli esimerkiksi sellainen, että toimi vain toiseen suuntaan ja toisesta irtosi HDMI-pää puolessa vuodessa kolmannen ulosvedon yhteydessä.
Olen kuullut että HDMI-kaapeleissa olisi laatueroja, mutta ilmeisesti minulle on osunut joku perjantaikappale, sillä en ole huomannut laadussa mitään moittimista. Johto on pysynyt ehjänä kovassa käytössä ja toimii kuten pitää. Tosiaan otantani on vain tämä yksi ainoa HDMI-kaapeli. AUX-piuhoja olen ostanut useamman ja kokeillut niitä kaikkia. Hyvin ovat toimineet.

Ja laatueroja voi toki olla jos ostaa sieltä halvimmasta päästä, mutta jos kaapeli maksaa 20e Expertillä ja laitat saman 20e budjetiksi Kiinan shoppailuille, niin etköhän paremmin saa vastinetta rahoillesi jälkimmäisestä.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Kulmasohva tuli paikallisesta Sotkasta raheineen viikko sitten ostettua alen innoittamana. Tänään 20:30 kuljetusfirmansa ostoksen toi ja entisen pois vei. Ainoa ongelma että rahi oli sävynsä osalta ns. eri paria. Sohva tumman harmaa ja rahi vaalean harmaa.

Ja kun minulla oli tilattuna kuljetuspalvelu en siinä vaiheessa mitään tuotteiden tarkastuksia tehnyt. Huomenna sitten jonotan Sotkan maksulliseen asiakaspalveluun ja puhelinnumeroon ja pyydän saada rahoilleni ostettua vastinetta. Pitäisi ilmeisesti erikseen ostaessa pyytää että saan ostamani ja maksamani tuotteet.

Virheitä sattuu ja tapahtuu se on ymmärrettävää. Se on vain vitun ihmeellistä että nämä näin yksinkertaiset asiat aina näyttäisivät jäävän maksavan asiakkaan kontolle hoidettaviksi.
 

A Siente

Jäsen
Viikolla kävin Seppälän valokuvaamossa ottamassa passikuvat. Liikkeeseen kun astuin sisään, niin ei näkynyt yhtään asiakasta. Siinä kassan luona odottelin että myyjä tulee mun luokse jotta voin kertoa mitä tarvitsen. Kuitenkin kaikki liikkeessä olevat 6 työntekijää on takahuoneessa piilossa ja ketään ei tunnu kiinnostavan liikkeeseen tullut asiakas. Kassalta siis näki sinne ja nekin näki kyllä mut. Lopulta sieltä kömpii kaksi työntekijää ja kävelee ohi ja morjenstaa, joo en mä palvelua halunnukkaa. Siinä on vähän orpo olo kun ei kehtaa huutaa että nyt niitä kuvia saatana. Lopulta joku tulee ja kysyy mitä haluan. Sen kyllä näki että ne puhu vaan keskenään paskaa, eikä niillä mitään töitä ollut kesken. Sit viel kehtasivat sanoa että kaipaavat lisää työntekijöitä kun työt kasaantuu. Voi saatana.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Powerin asiakaspalvelulle ei kyllä plussia löydy mistään. Stockmannin Hullujen päivien yhteydessä piti käydä totta kai Powerin tarjouksetkin tsekkaamassa. Näin vain tympeitä ilmeitä miesmyyjien kasvoilla. Hain 13" läppärilleni suojapussin. Myyjä tajusi mitä etsin, osoitti sitten varsin tympeän näköisenä paikkaa, josta nuo löydän. Kassan takana nainen olikin sitten varsin hyvällä tuulella. En muista kaupungeista tiedä, mutta Turussa taidan jatkossa tuota kauppaa vältellä.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Powerin asiakaspalvelulle ei kyllä plussia löydy mistään. Stockmannin Hullujen päivien yhteydessä piti käydä totta kai Powerin tarjouksetkin tsekkaamassa. Näin vain tympeitä ilmeitä miesmyyjien kasvoilla. Hain 13" läppärilleni suojapussin. Myyjä tajusi mitä etsin, osoitti sitten varsin tympeän näköisenä paikkaa, josta nuo löydän. Kassan takana nainen olikin sitten varsin hyvällä tuulella. En muista kaupungeista tiedä, mutta Turussa taidan jatkossa tuota kauppaa vältellä.
Raision powerissa oon aina saanut kyllä ihan hyvää asiakaspalvelua. Varsinkin jos vertaa tien toisella puolella tönöttävään giganttiin.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Raision powerissa oon aina saanut kyllä ihan hyvää asiakaspalvelua. Varsinkin jos vertaa tien toisella puolella tönöttävään giganttiin.

Joo ytimessä asuvalle kun ei ole montaa vaihtoehtoa, missä asioida elektroniikan tarpeissa. Pitänee karata seuraavaksi Kuninkojalle tai Skanssin viereen. Myös esim. Itäharjun Prisma palvelee näissä asioissa hyvin.
 
Raision powerissa oon aina saanut kyllä ihan hyvää asiakaspalvelua. Varsinkin jos vertaa tien toisella puolella tönöttävään giganttiin.

Meidän kylillä sain minäkin Powerissa todella hyvää asiakaspalvelua kahdella eri kerralla. Ensimmäisellä kerralla menin tatti otsassa ostamaan uutta puhelinta edellisen rikottuani. Olin katsonut valmiiksi uuden luurin, marssin paikalle ottamaan vielä näköhavainnon kyseisestä laitteesta ja myyjä tuli kysymään, että mitäs laitetaan. Lyhyt ytimekäs vastaukseni kuului "tuo" sormella kyseistä aparaattia osoittaen. Ytimekäs selvä, puhelin takahuoneesta, rahat kouraan ja ulos viikonlopun toivotusten saattelemana. Täydellistä, en halunnut mitään muuta, eikä mielipiteeseen yritetty vaikuttaa. Toisella kerralla tarvitsin sitten vähän tietoa ja asiantuntemuksella ja ystävällisyydellä minut ohjattiin oikean läppärin ostamiseen, eikä ole tarvinnut pettyä.

Vakuutusyhtiöiden osalta olen kokenut valaistuksen. Aikaisemmin pankkiasioiden vuoksi LähiTapiolassa asioineena Fenniassa asioiminen on lähes taivasmaisen helppoa. Siinä missä Tapiolassa sai yksinkertaisistakin asioista (lapsen lääkärivakuutukset) käydä helvetinmoisen paperisodan ja odotella rahoja viikkotolkulla (kertaalleen myös unohdettiin sitten maksaa nuo korvaukset ja jälkikäteen kysellessä vastaus oli luokkaa "hups, sori siitä").

Kaksi kertaa on joutunut olemaan auton osalta vakuutusyhtiöön yhteydessä, kummallakin kerralla vastapuoli oli korvausvelvollinen. Ensimmäisessä tapauksessa vastapuolellakin oli LähiTapiola, lopputuloksena taas paperisotaa ja eestaas soittelua, vaikka molemmat osapuolet olivat saman yhtiön asiakkaita. Jälkimmäisessä sitten vastapuolella oli Fennia ja koko homma hoitui kahdella soitolla ja yhdellä sähköpostilla, vaikka tässä tapauksessa puhuttiin huomattavasti mittavammista vahingoista (auto lunastukseen), rahat oli tilillä ennätysnopeasti ja kaikki auton noutamisesta vahinkoilmoituksen tekemiseen sujui kiitettävästi. Tästä innostuneena vaihdoinkin sitten vakuutusyhtiötä Fenniaan ja huomattavasti toimivampaa palvelua.
 

Tuamas

Jäsen
Tästä innostuneena vaihdoinkin sitten vakuutusyhtiötä Fenniaan ja huomattavasti toimivampaa palvelua.

Fennia on toki loistava, hiukan vain väen karsinnan myötä homma hidastunut, kun aikaisemmin homma oli selvä parhaimmillaan tunneissa, nyt menee useampi päivä jopa
viikkoja jos ei itse soittele perään.

Korvauspolitiikassa en ole pettynyt kertaakaan ja sen vuoksi ei tuo pieni hidastuminen niin haittaa.

On muuten vakuutuksenottajan kannalta killerivakuutus Fennian laaja kotivakuutus yhdistettynä Autoliiton jäsenyyteen.
Ikävähennykset alkavat valkoisissa koneissa kuudesta vuodesta, elektroniikassa 3-5 vuodesta ja jos vahingon määrä ylittää omavastuun, ei vakuutuksessa ole omavastuuta.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ensimmäisessä tapauksessa vastapuolellakin oli LähiTapiola, lopputuloksena taas paperisotaa ja eestaas soittelua, vaikka molemmat osapuolet olivat saman yhtiön asiakkaita.

Itsellä on vakuutukset Ifissä, mutta eräs LähiTapiolan asiakas kolautti hieman autoni perään risteyksessä muutama kuukausi sitten. Saman päivän aikana oli LähiTapiolalta toimitettu korikorjaamoon korvauspäätös haljenneesta takapuskurista sekä Scandia Rentiltä hoidettu sijausauto korjauksen ajaksi, kun vain ilmoitan, milloin auto pitäisi olla korikorjaamon pihassa odottamassa.

Hyvin tapauskohtaisia nämä siis näyttää olevan,
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vakuutusyhtiöiden osalta olen kokenut valaistuksen. Aikaisemmin pankkiasioiden vuoksi LähiTapiolassa asioineena Fenniassa asioiminen on lähes taivasmaisen helppoa. Siinä missä Tapiolassa sai yksinkertaisistakin asioista (lapsen lääkärivakuutukset) käydä helvetinmoisen paperisodan ja odotella rahoja viikkotolkulla (kertaalleen myös unohdettiin sitten maksaa nuo korvaukset ja jälkikäteen kysellessä vastaus oli luokkaa "hups, sori siitä").

Mulla ei sinänsä ole mitään tarvetta puolustella Tapiolaa, mutta sielläkin on kyllä yksinkertaistunut tuo asioiminen tämän vuosikymmenen puolella. Nykyään esim. juuri lasten lääkärikäynneistä korvaukset haetaan sähköisesti ja rahat tulevat nopeasti. Kuitit pitää vain säilyttää, jos haluavat myöhemmin tehdä pistokokeenomaisen tarkastuksen. Aiemmin tämä kaikki vaati mainitsemaasi paperisotaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Mulla ei sinänsä ole mitään tarvetta puolustella Tapiolaa, mutta sielläkin on kyllä yksinkertaistunut tuo asioiminen tämän vuosikymmenen puolella. Nykyään esim. juuri lasten lääkärikäynneistä korvaukset haetaan sähköisesti ja rahat tulevat nopeasti. Kuitit pitää vain säilyttää, jos haluavat myöhemmin tehdä pistokokeenomaisen tarkastuksen. Aiemmin tämä kaikki vaati mainitsemaasi paperisotaa.

Sama homma oli Pohjolalla ennen eli kaikki kuitit piti itse toimittaa Pohjolalle skidien hoitokuluvakuutuksista suositellusti kerran vuodessa, jolloin paalua lepäsi Pohjolalla pahimmillaan pariakin tonnia. Nyt ei ole enää vuosiin moista vaivaa tarvinnut nähdä vaan kulun sattuessa hakemus netissä, paalut tilille muutamassa päivässä ja kuitit puoleksi vuodeksi jemmaan.

Tsekkaan kyllä nuo Autoliiton kautta tulevien Fennian vakuutusten hinnat. Hoitokuluvakuutuksia ei taida voida mihinkään vaihtaa mutta autossa mennään käytännössä halvimman mukaan ja, jos kotivakuutukseen saa bonaria, niin mikä ettei.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Olen jo pitkään kärvistellyt hitaan nettiyhteyden kanssa - teoriassa pitäisi olla 20/8M ADSL, mutta kerta talo on 50-luvulta eikä kai kaapelointia hirveästi ole uudistettu sittemmin, käytännössä pikemminkin 6/0.8M. Riittää erinnäisten streamauspalveluiden käyttöön (vain yhteen streamiin kerralla toki), mutta eipä silloin hirveästi mitään muuta saa tehtyä samalla; ja etenkin etätöitä tehdessä tuo uppikaista on niin säälittävä, että melkein mitään ei saa tehdä samalla jos pitää VPN:n kanssa työskennellä.

Kun Elisalta, piiitkän tiedustelun jälkeen (yritysasiakkaana siis, ennen oli tunnollinen vakiyhteyshenkilö siellä, mutta sen vaihduttua korvaaja ei tunnu saavan mitään aikaiseksi) tuli infoa että olisi mahdollista saada 50/50M VDSL, sehän olisi parempaa kuin valmiiksi leikattu juusto. Sellainen siis tilaukseen, uusi modeemi tuli muutaman päivän etukäteen, tänään sitten tapahtui liittymän vaihto. Ja... toimiihan se. Paitsi että nopeus on 4.5/1M. Jos jotain positiivista, uppikaista vähän isompi, mutta eihän tuota nyt oikeasti minään päivityksenä voi pitää.

Joten ei kuin yhteyttä asiakaspalveluun. Ensin käydään kaikki tavalliset toimenpiteet läpi muutaman aspalaisen kanssa - modeemin uudelleenkäynnistystä, resetointia (miksi? oli valmiiksi jo tehdasasetuksissa), mitä nyt näin vähemmän tekniset aspalaiset käyvät listaansa läpi. Viimein löytyi langan päähän joku, joka tuntui olevan edes vähän enemmän asioista kärryillä - ei niin paljoa, että olisi suoraan itse diagnosoinut ongelmaa kokonaan, mutta osasi ottaa verkkopuoleen yhteyttä. Jonkin aikaa jonotusmusiikkia kuunneltuani sain vastauksen, että vaikka matka keskukseen sinänsä sallituissa rajoissa, kaapeli tekee sen verran mutkaa matkan varrella että pituus on vain liian pitkä. Eli siis ei vain tule toimimaan halutulla nopeudella.

Asiakaspalvelijakin ihmetteli, miten minulle moinen liittymä tänne on edes myyty, samaa ihmettelen itsekin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itselläni oli vastaavia ongelmia 50-luvun alun talossa. Talo rempattu kokonaisuudessaan, mutta vanhat lyijy- ja kuparikaapelit sisällä. Ei tuon nopeammaksi päässyt sielläkään vaikka jakamo oli vain 400m päässä talosta.
Saako langatonta 4g-verkkoa? Tai siis onko hyvä signaali.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
4G toimii pääosin ihan hyvin (alaspäin nopeus on yleensä luokkaa 10-30M) ja sitä tulee hyödynnettyäkin jos pitää vaikka ladata joku isompi peli pleikkarille, mutta ei silti ole täysin luotettava, aika ajoin tippuu paljon hitaammaksi. Noh, nyt kaapelimodeemi tilauksessa. Vähän huonoja kokemuksia noista, siksi vältellyt tähän asti - toisaalta kokemukset on kyllä vuosia sitten, varmasti ovat kehittyneet sittemmin. Ei se ainakaan hitaampi voi olla (tosin samaa ajattelin VDSL:stäkin).
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
teoriassa pitäisi olla 20/8M ADSL

olisi mahdollista saada 50/50M VDSL
Mistä revit nämä nopeudet?

Eniten käytössä olevan ADSL 2+:n teoreettinen maksimi on 24/1 ja normaali liittymän vaihteluväli on 8-20 megaa.

Suurin osa VDSL2-tyylisistä valokuituliittymistä ovat maksimissaan 100/10-liittymiä, ja jos edes 100 megaa ei voida luvata niin tuskin upload siitä 50:een nousee. VDSL2:n teoreettiset maksimit huitelevat luokassa 300/100.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Mistä revit nämä nopeudet?

Eniten käytössä olevan ADSL 2+:n teoreettinen maksimi on 24/1 ja normaali liittymän vaihteluväli on 8-20 megaa.

Suurin osa VDSL2-tyylisistä valokuituliittymistä ovat maksimissaan 100/10-liittymiä, ja jos edes 100 megaa ei voida luvata niin tuskin upload siitä 50:een nousee. VDSL2:n teoreettiset maksimit huitelevat luokassa 300/100.
Muistan ehkä uppikaistan väärin ADSL:n suhteen - joka tapauksessa edes tuohon kahdeksaan ei päässyt alaspäin. VDSL:n suhteen - luotin toimarin sanaan, mutta nyt kun tuota tilausvahvistusta tarkemmin katselee, niin eihän siinä sanota kuin 50M, uppia ei erikseen määritellä. Pahoittelen siis epätarkkuutta luvuissa. Tämä ei poista sitä vitutusta että nyt netti on entistä hitaampi.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Muistan ehkä uppikaistan väärin ADSL:n suhteen - joka tapauksessa edes tuohon kahdeksaan ei päässyt alaspäin. VDSL:n suhteen - luotin toimarin sanaan, mutta nyt kun tuota tilausvahvistusta tarkemmin katselee, niin eihän siinä sanota kuin 50M, uppia ei erikseen määritellä. Pahoittelen siis epätarkkuutta luvuissa. Tämä ei poista sitä vitutusta että nyt netti on entistä hitaampi.
Eipä tuo mitään - nämä numerot menevät monelta sekaisin.

Viimeisen virkkeen tunteen tiedän, ja Soneran myyjänä voin kertoa, ettet ole ainut. Huono netti on nykypäivänä aika vahva kirous.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Jatkan ylläolevaa purnausta Elisan nettiliittymistä. Kuten todettua, VDSL ei toiminut halutulla tavalla. Kokeillaan sitten kaapelimodeemilla, se liittymä aukesi eilen. VDSL meni tänään kiinni, eli siitä ei ole enää edes sitä pientä iloa.

Ainoa ongelma on, että päätelaitetta eivät ole vielä toimittaneet, kännykän varassa mennään siis kotona. Mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu kun kaapelimodeemi viimein saapuu - jos yhtäkkiä kotona onkin säädyllisellä nopeudella varustettu netti, otan sen mielelläni vastaan. Mutta jotenkin on sellainen kutina, että tämä ketju saa ainakin yhden postauksen lisää.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Jatkan ylläolevaa purnausta Elisan nettiliittymistä. Kuten todettua, VDSL ei toiminut halutulla tavalla. Kokeillaan sitten kaapelimodeemilla, se liittymä aukesi eilen. VDSL meni tänään kiinni, eli siitä ei ole enää edes sitä pientä iloa.

Ainoa ongelma on, että päätelaitetta eivät ole vielä toimittaneet, kännykän varassa mennään siis kotona. Mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu kun kaapelimodeemi viimein saapuu - jos yhtäkkiä kotona onkin säädyllisellä nopeudella varustettu netti, otan sen mielelläni vastaan. Mutta jotenkin on sellainen kutina, että tämä ketju saa ainakin yhden postauksen lisää.

Tätä pelkäsin itse kun muutin Tampereen keskustasta Soneran 100 megan yhdeyden ääreltä alueelle missä luvatut ADSL yhteydet olivat 8-20M. Elisalta löytyi kuitenkin 100/10 kaapelimodeemilla joka on toiminut loistavasti tähän asti.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Ja saaga Elisan kanssa tappelusta saa jatkoa. Tänään tuli Elisan asiakaspalvelusta pahoittelua, että toimituksessa on ollut ongelmia - ja myöskin, että logistiikkakeskuksessa heidän päässä on ollut ongelmia. Todettiin että jos kaapelimodeemia ei vieläkään ole, kannattaa ottaa yhteyttä Postiin, tässä lähetystunnus.

Noh, mennään sitten katsomaan lähetysten seurannasta että mistäs se kana kusee. Ensiksi, paketti oli saapunut Postille lajiteltavaksi vasta saman päivän iltana kuin liittymä (kenties) aukesi. Mutta ei siinä vielä kaikki, postinumeroksi merkitty 10000. Joten Postin asiakaspalveluun yhteyttä, aikansa sitä pyörittelevät, ja toteavat että lähetystiedot ovat ihan väärin, ole yhteydessä paketin lähettäjään. Laitoin juuri mailia Elisalle, mutta saapi nähdä mitä siitä tulee ja milloin.

Ehkä vanha motto "ei se vaihtamalla parane" pitää paikkansa, kai sitä olisi pitänyt vain kärvistellä ADSL:n kanssa. Onneksi neljägee toimii jokseenkin hyvin. Vielä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös