Ruusut:
Posti. Tilasin viime hetkillä paketin yksityiseltä henkilöltä kahta päivää ennen joulua. En olisi uskonut että näinä vuoden ruuhkaisimpina päivinä pääsisin pakettia avaamaan ennen joulua, mutta tällä kertaa meni vain 1,5 päivää että paketti minulle saapui. Olen tyytyväinen.
Keskisen kello. Ei suotta tao niin hyvää tulosta joka vuosi. Palvelu on aivan loistavaa. Taas piti vaihtaa rannekelloon patteri ja kellon hihna. Kaikki hoitui yhdestä paikasta yhdellä yrittämällä. Aikaa tuohon rumbaan meni max vartti, sisältäen vielä ylimääräisen reiän tekemisen hihnaan. Eikä hintakaan ollut paha. Jyväskylässä joskus olen vienyt rannekelloa patterin vaihtoon, niin joskus saa kellon takaisin vasta seuraavana päivänä koska liikkeessä ei kuulemma ole patterin vaihtaja paikalla! Keskisen kellossa oli nyt joulun pyhinä liike täynnä ehkä 18v nuoria tyttöjä myyjinä jotka osasivat jopa hekin hoitaa kaikki palvelut patterin vaihdosta aina kellon hihnojen vaihtoon.
Risut:
Laakkosen autohuolto Jyväskylä: Täällä meni oikeastaan kaikki taas pieleen, eikä ensimmäistä kertaa. Tällä kertaa vaan vähän suuremmalla mittakaavalla. Tarvitsin autooni huollon (öljyt, ilman-, polttoaine- ja raitisilmasuodatin) sekä tuulilasin vaihto. Itselläni oli kiireitä joten laitoin isäni viemään auton huoltoon. Isälleni oli sanottu että huolto maksaa n 400e, ja kuvittelin sen olevan niin että huoltopaketin osuus on noin 200e ja tuulilasin omavastuu sen 200e. Vasta kotona minulle selvisi että tuo 400e onkin pelkän huollon hinta, ja se alkoi ihmetyttää minua sillä netissä Opelin sivuilla kyseisen huollon hinnaksi ilmoitetaan 270e. Aamulla vihaista soittoa Laakkoselle eikä siellä huollon kaveri osannut edes sanoa mistä hintaero johtuu. Kuulemma olen ottanut myös kaukosäätimen patterin vaihdon sekä jonkun yleistarkistuksen autoon. Mielestäni 130e on aika suuri hinta tälle kun eivät edes tiedä mitä tuo yleistarkastus pitää sisällään. Lopulta suostuivat kuitenkin pudottamaan hinnan tuohon Opelin lupaamaan hinnastoon.
Ongelmia oli myös asiakaspalvelun suhteen. Hakiessani autoani autoni oli hieman hukassa aluksi. Huollon esimies mielestäni vähän nolosti huusi korjaamon työntekijälle aika vihaisesti kun tämä ei ulkomuistista muistanut kummassa hallissa autoni oli. Ongelmia aiheutti myös tuulilasin vaihto, ennen huoltoa sovittiin että riittää kun tuon autoni Laakkoselle, he hoitavat kaikki tarvittavat ilmoitukset vakuutusyhtiöön. Kerran aiemmin meidän taloudessa on yksi tuulilasi vaihdettu vakuutuksen piikkiin, ja silloin meneteltiin samalla tavoin. Kun olin sitten ajamassa kotiin, niin samainen huollon esimies soitti minulle aavistuksen vihaisen puhelun missä ihmetteli miksen ole tehnyt lasista vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiöön. Sanoin että teille te itse ehdotitte käytäntöä että tulen vain suoraan heille. Lopulta jouduin sitten taipumaan ja tekemään itse tuon vahinkoilmoituksen. Eikä siinä varsinaisesti minulla mitään ongelmia ollut, mutta vähän ärsytti puhelimessa kuunnella huollon esimiehen vihoittelua minulle. Minä asiakkaana olen toiminut kuten he käskivät, ja jos siellä minua on neuvottu väärin niin ei sillon ehkä kannattaisi sättiä asiakasta.
Tapahtuman grande finale oli kun pari päivää jälkikäteen tuli tekstarilla asiakastyytyväisyyskysely Laakkoselta. Kysyttiin arvosanalla 1-10 (kymppi paras) tyytyväisyyttä huoltoon. Laitoin suosiolla 1 ja tekstiksi perään että oli ongelmia vähän kaikessa, mm hinnassa ja käytännöissä ja eikä huollossa kukaan tunnu tietävän mistä hinta koostuu. Tämän jälkeen tuli uusi tekstari jossa kysyttiin jälleen numeroilla kuinka todennäköisesti suosittelisin palvelua ystävälle, laitoin siihenkin ykkösen ja loppuun viestin että en aio edes itse käyttää enää palveluitanne, onneksi Jyväskylässä on toinenkin Opelin merkkihuolto. Vähän jäin odottamaan että sieltä mahdollisesti soiteltaisiin perään ja seliteltäisiin asioita, pyydeltäisiin anteeksi tai kosiskeltaisiin käymään vielä uudestaan, mutta ei mitään. Ei mitään vastausta asiakaspalautteeseen. Eivät kai koe tarpeelliseksi hankkia takaisin menetettyä asiakasta.