Mainos

Laadukasta asiakaspalvelua

  • 2 014 367
  • 7 243

Tuamas

Jäsen
Monesti olen kuullut jonkun sanovan että olisi mukava tehdä jotain myyntityötä mutta kun ei osaa luontevasti puhella ihmisten kanssa. Olen sitä mieltä että puhetaito ei ole lähellekään myyjän tärkein ominaisuus. Huomattavasti tärkeämpää on osata kuunnella ja ymmärtää kuulemansa ja sitä kautta asiakkaan tarve.

Niin, itsekin joskus nuorena poikana tein muutamaa myyntityötä ja molemmissa hommissa valtakunnan kovin myyjä ei ollut mikään erityinen sanaseppo.
Molempia huippumyyjiä yhdisti se, että oli hyvä kuuntelemaan, hyvä ehdottamaan, teki mitä lupasi ja osasi klousata oikeaan aikaan.
Ns. helppoheikkimyyjät ja supliikkisepot jäivät poikkeuksetta selvästi heikompiin myyntituloksiin.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Seuraava tapahtui kauan sitten. Puku piti saada, kun vanha oli jo hieman kulahtanut. Muuten olen suht hoikka ja lyhyehkö mutta reidet on erinäisten urheiluharrastusten seurauksena keskimääräistä jykevämmät, joten sopivien housujen löytäminen ei aina ole ihan yksinkertaista. Aikamme Dressmanilla eri housuja soviteltua myyjäneitonen totesi, että voihan ne housut vetää vaikka vyöllä kiinni. Tyhjää oli vyötäröllä parin nyrkin verran. Varmaan olisin ollut oikein tyylikäs ilmestys.
No päädyimme sitten Haloselle. Vastaan käveli nuori mies ja hänelle esitin asiani. Kaveri mittaili mua hetken katseellaan, kävi hakemassa housut ja koita noita. Ja kas kummaa nehän oli kuin räätälin tekemät. Loppuun sain vielä ohjeita huollosta ym. pukuetikettiin liittyvästä. Jotkut vaan osaa hommansa.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Niin, itsekin joskus nuorena poikana tein muutamaa myyntityötä ja molemmissa hommissa valtakunnan kovin myyjä ei ollut mikään erityinen sanaseppo.
Molempia huippumyyjiä yhdisti se, että oli hyvä kuuntelemaan, hyvä ehdottamaan, teki mitä lupasi ja osasi klousata oikeaan aikaan.
Ns. helppoheikkimyyjät ja supliikkisepot jäivät poikkeuksetta selvästi heikompiin myyntituloksiin.

Myyntipuheen sopiva määräkin on asiakaslähtöinen asia. Supliikkisepon taktiikka puree vain tiettyyn ryhmään eikä sillä välttämättä huipputuloksiin päästä, viihdearvoa lähinnä joskus.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tummaihoinen Helsingissä asuva 20-vuotias poikani oli käymässä luonani Turussa. Hän kävi täällä Uittamon Siwassa. Poika laski ostoksensa hihnalle. Myyjä sanoi, että tulitko maksamaan varastamasi oluen. Poika oli ihan ihmeissään ja kysyi, mitä? Keski-ikäinen naismyyjä tolkutti, että olet varastanut täältä. Myyjä vaati nähdä poikani henkilöllisyyspaperit, joita hänellä ei ole mukana. Poikani sanoi, ettei asu Turussa vaan on käymässä täällä isänsä luona eikä hän missään tapauksessa täältä ole mitään varastunut ja koko kaupassa on käynyt hyvin harvoin. Ja kysyi myyjältä, millä perusteella syytät häntä varkaaksi. Myyjä sanoi, että joku tummaihoinen varasti oluen ja tässä kaupassa niitä ei paljon käy. Poikani sanoi, että ethän sä tuolla perusteella häntä voi varkaaksi syyttää. Myyjä ei sanonut mitään. Poika ei lähtenyt kaupasta ennen kuin myyjä oli väkinäisesti sanonut no anteeksi.

Poikani on hyvin urheilullinen (pelasi toistakymmentä vuotta lätkää ja edelleen harrastaa urheilua), on suorittanut keskiasteen tutkinnon. Ollut sen jälkeen töissä, kun pääsi viime kesänä armeijasta. Huomenna hän on lähdössä kertausharjoituksiin.

Esimerkki suomalaisesta arkipäivän rasismista, mitä eräät poliitikotkin innolla lietsovat.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vaihteeksi DNA:sta hyvä kokemus (heti huonon perään). Netin määräaikaisuus on loppumassa ja asiasta tulikin soitto. Ensin kaupattiin tottakai sitä tv-pakettia, sitten halvempaa tv-pakettia ja lopuksi uskoi etten tarvitse muuta kuin netin. Kuulemma 3kk 33% alennuksella nykyinen nopeus ja loput 21kk normaalilla hinnalla. Ilmoitin vain että parempi tarjous tai vaihtuu palveluntarjoaja, noh sitten klassinen "odota kysäisen esimieheltä" (<- tuo on muuten ärsyttävää, tepsiikö tuo kikka oikeasti?), kohta sitten tarjottiin 6kk puoleen hintaan ja 18kk normaalilla hinnalla. Kysyin sitten vain että onko tämä paras tarjous ja eikös etämyynnissä ole 14pv peruutusoikeus ja oli paras tarjous ja on peruutusoikeus. Käskin sitten laittaa tulemaan. Kotiinpäästyäni ajattelin tsekata vielä netistä, 12kk 50% ja 12kk normaaliin hintaan oli DNA:n tarjous siellä. Sitten vain sähköpostia DNA:lle päin että tuo pari tuntia sitten hyväksymäni perutaan ja laitatte tuon tarjouksen tilalle. Seuraavana päivänä sitten puhelin soi ja myyjäneiti ilmoitti että onnistuu tuo ja kertoi vielä sopimusehdot ja kokonaishinnat yms + laittoi tilausvahvistuksen sähköpostilla.

Tuo peruutusoikeus on kyllä hyvä näissä, en ollut liittymien tarjouksia katsellut ja en sillä hetkellä päässyt tarkistamaan, niin pystyi hyvillä mielillä tilaamaan kun tiesi tuon peruutuksen mahdollisuuden. Isot plussat tuolle myyjäneidille ja isot miinukset tuolle alkuperäiselle myyjälle.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
No päädyimme sitten Haloselle. Vastaan käveli nuori mies ja hänelle esitin asiani. Kaveri mittaili mua hetken katseellaan, kävi hakemassa housut ja koita noita. Ja kas kummaa nehän oli kuin räätälin tekemät. Loppuun sain vielä ohjeita huollosta ym. pukuetikettiin liittyvästä. Jotkut vaan osaa hommansa.

Haloselta olen minäkin pukuni/suorat housut ostanut, koska siellä on todella hyvät myyjät. Tämä siis kolmen eri kaupungin kokemuksella.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko palstalaisilla kokemusta Akateemisen Kirjakaupan verkkokaupan toiminnasta? Tilasin sieltä erään englanninkielisen kirjan ja huomenna tulee kaksi viikkoa täyteen odottelua. Kirjaa ei ilmeisesti silloin ollut missään varastossa Suomessa. Tilausseurannassa lukee edelleen sama "käsittelyssä" mikä siellä on ollut jo ostopäivästä asti. Useinhan näissä mainitaan arvioitu 7-14 päivää toimitusaikana, mutta vähän alkaa kärsivällisyys mennä, kun tilausseuranta on tosiaan ollut ihan muuttumaton kohta kaksi viikkoa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko palstalaisilla kokemusta Akateemisen Kirjakaupan verkkokaupan toiminnasta? Tilasin sieltä erään englanninkielisen kirjan ja huomenna tulee kaksi viikkoa täyteen odottelua. Kirjaa ei ilmeisesti silloin ollut missään varastossa Suomessa. Tilausseurannassa lukee edelleen sama "käsittelyssä" mikä siellä on ollut jo ostopäivästä asti. Useinhan näissä mainitaan arvioitu 7-14 päivää toimitusaikana, mutta vähän alkaa kärsivällisyys mennä, kun tilausseuranta on tosiaan ollut ihan muuttumaton kohta kaksi viikkoa.
Samoja kokemuksia. Olenkin siirtynyt tilaamaan kaikki Englanninkieliset joko Amazon Uk, tai ADlibris verkkokaupasta. Nopeammat toimitukset yleensä ja halvemmat hinnat.
 

Veijari

Jäsen
Kävin katsastamassa venetrailerin A-katsastus Oy:ssä Kaarinassa. Ilmeisesti syntyjään virolainen katsastusinssi syynäsi traileria hyvin tarkalla silmällä ja pian huomauttikin, että toinen puoli takavaloista on pimeänä. Tuohon sitten katsastusmies tokaisi että voisiko hän katsoa mikä sitä vaivaa? Sanoin että tottahan toki. Katsuri ruuvasi meisselillä umpion auki, totesi että polttimon kanta oli hapettunut, haki uuden polttimon ja ruuvasi umpion takaisin kiinni. Tuo ylimääräinen polttimo asennettuna maksoi kaikkiaan 2,90 €, normaalin katsastusmaksun lisäksi tietenkin. Ei voi muuta todeta kuin että enpä ole koskaan saanut näin hyvää palvelua millään katsastusasemalla!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kävin katsastamassa venetrailerin...

Tästä tarinasta tuli mieleen jakaa eilinen kokemukseni tänne. Kävin Motonetista ostamassa uudet sulat lasinpyyhkijöihin, kun takaikkunasta sellainen oli mennyt huonoon kuntoon ja päätin sitten samalla uusia kaikki kolme sulkaa. Niiden vaihtaminenhan ei ole rakettitiedettä, mutta siitä huolimatta olen useita kertoja tuskaillut ko. operaation kanssa, vaikka homma on sitten aina loppujen lopuksi onnistunutkin.

Kävin varaosatiskiltä tutulta kaverilta vielä varmistamassa, että ovathan nämä sulat nyt varmasti oikeat, vaikka netistä olinkin asian jo edellisenä iltana selvittänyt. Siinä sitten turistessa niitä näitä kävi ilmi, että Motonetin pihalla on Motomaatti-niminen palvelu, jossa sulkien vaihto(kin) onnistuisi, eikä edes maksa mitään, kun sulat kerran Motonetista ostin.

Varmasti sulkien vaihtaminen olisi multakin onnistunut, viimeistään muutaman vittusaatanan säestämänä, mutta nyt ei tarvinnut ottaa asiasta selvää, kun Motonetin asiakaspalveluhenkinen työntekijä teki homman puolestani. Ei ole iso juttu, mutta palvelusta jäi hyvä mieli. Kaikenlaisia tarkistuksia ja pieniä toimenpiteitä voi näköjään Motomaatilla hoidattaa joko oston yhteydessä, tai pientä korvausta vastaan.

Voihan tuo olla jo vanha juttu, mutta omasta viime käynnistä Motonetissa oli kulunut useampi vuosi, joten ainakin mulle tuo oli todella positiivinen yllätys.

*e* Jaa, tuolla sivullahan lukeekin, että "Palvelemme jo Lohjalla, Espoossa, Turussa, Tampereella, Kotkassa, Porissa ja Seinäjoella. Jatkossa Motomaatti-palvelupisteet löydät toukokuusta 2015 alkaen kaikkien Motonet-tavaratalojen yhteydestä".
 
Viimeksi muokattu:

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Mäntsälänsähkölle helvetin iso käsi. Jotenkin luulin jottei Saukkonen selostaisi pelejä ja kas perkele niin se vain torstai iltana iski totuus märällä rätillä. Vähän aikaa kiroiltuani Mäntsälänsähkön sivuille, aspa mennyt kiinni neljältä, voi elin. No laitoin sähköpostilla tilauksen, ajattellen jotta sitten maanantaista lähtien. Ja mitä vielä, eilen aamulla soitti ja varmisti halukkuuden tilaukseen ja illalla katottiin hoodeelätkää. En tiedä oliko sitten vikapäivystäjä vai mikä, mutta niimpä vain asiat toimi pirun hyvin.

Kiitos
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Mitäs mieltä jengi on tästä Palvelualojen ammattiliiton "Vain PAM-jutut" -kampanjasta. https://instagram.com/pamliitto

Tuomas Enbuske kritisoi kampanjaa väittämällä PAM:in lietsovan asiakaspalveluvastaista ilmapiiriä: http://blogit.apu.fi/tuomaanevankeliumi/haluan-pyytaa-anteeksi/ ja Enbusken teesit ovat saaneet hyväksyntää somessa, vastakkaisiakin näkemyksiä toki on esitetty.

Mitäpä tuohon sanoisi? Kyllähän meistä useimmat ovat päivitelleet ihmisiä jotka ruuhkauttavat kaupat juhannusaattona, harrastavat nihkeää huumoria asiakaspalvelutilanteissa (kokis rahalla ja hampurilainen munalla ha ha ha haa) joten mikä tässä oli niin kauheaa? Se että noiden asioiden päivittely kuuluu työpaikkojen kahvipöytäkeskusteluihin ja muihin epävirallisempiin yhteyksiin. Se ei ole sopivaa silloin kun sitä ylläpitää instituutio. Kuvat joissa asiakkaat täyttävät kaupan paria minuuttia ennen sulkemisaikaa juhannusaattona ovat ok yksityisten ihmisten nettimeemeinä mutta Palvelualojen ammattiliiton kampanjaksi ne tuntuvat sopimattomilta.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Mitäs mieltä jengi on tästä Palvelualojen ammattiliiton "Vain PAM-jutut" -kampanjasta. https://instagram.com/pamliitto

Tuomas Enbuske kritisoi kampanjaa väittämällä PAM:in lietsovan asiakaspalveluvastaista ilmapiiriä: http://blogit.apu.fi/tuomaanevankeliumi/haluan-pyytaa-anteeksi/ ja Enbusken teesit ovat saaneet hyväksyntää somessa, vastakkaisiakin näkemyksiä toki on esitetty.

Mitäpä tuohon sanoisi? Kyllähän meistä useimmat ovat päivitelleet ihmisiä jotka ruuhkauttavat kaupat juhannusaattona, harrastavat nihkeää huumoria asiakaspalvelutilanteissa (kokis rahalla ja hampurilainen munalla ha ha ha haa) joten mikä tässä oli niin kauheaa? Se että noiden asioiden päivittely kuuluu työpaikkojen kahvipöytäkeskusteluihin ja muihin epävirallisempiin yhteyksiin. Se ei ole sopivaa silloin kun sitä ylläpitää instituutio. Kuvat joissa asiakkaat täyttävät kaupan paria minuuttia ennen sulkemisaikaa juhannusaattona ovat ok yksityisten ihmisten nettimeemeinä mutta Palvelualojen ammattiliiton kampanjaksi ne tuntuvat sopimattomilta.

Kyllähän tuo "oikeistointellektuelli" Enpaska tunnetaan. Jätkä on mukahauska ruikuttaja. Kampanja on loistava. Suomalaiset ovat asiakkaina paskoja.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs mieltä jengi on tästä Palvelualojen ammattiliiton "Vain PAM-jutut" -kampanjasta. https://instagram.com/pamliitto

Tuomas Enbuske kritisoi kampanjaa väittämällä PAM:in lietsovan asiakaspalveluvastaista ilmapiiriä: http://blogit.apu.fi/tuomaanevankeliumi/haluan-pyytaa-anteeksi/ ja Enbusken teesit ovat saaneet hyväksyntää somessa, vastakkaisiakin näkemyksiä toki on esitetty.

Mitäpä tuohon sanoisi? Kyllähän meistä useimmat ovat päivitelleet ihmisiä jotka ruuhkauttavat kaupat juhannusaattona, harrastavat nihkeää huumoria asiakaspalvelutilanteissa (kokis rahalla ja hampurilainen munalla ha ha ha haa) joten mikä tässä oli niin kauheaa? Se että noiden asioiden päivittely kuuluu työpaikkojen kahvipöytäkeskusteluihin ja muihin epävirallisempiin yhteyksiin. Se ei ole sopivaa silloin kun sitä ylläpitää instituutio. Kuvat joissa asiakkaat täyttävät kaupan paria minuuttia ennen sulkemisaikaa juhannusaattona ovat ok yksityisten ihmisten nettimeemeinä mutta Palvelualojen ammattiliiton kampanjaksi ne tuntuvat sopimattomilta.
Kyllähän tuo kampanja on ihan perseestä. Kertoo kaiken kyseisestä liitosta. Tietävät että heilläkin menee kaikki päin persettä, niin sitten purkavat patoutumiaan aivan väärällä tavalla. Keskittysivät omiin virheisiinsä ja niiden korjaamiseen. Enbuske on aivan loistava äijä ja jälleen kerran täysin oikeassa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
PAM on mielestäni erittäin vastenmielinen liitto, AKT:n verrattavissa oleva. Ainoa että PAM vain ruikuttaa joka asiasta, AKT taas sitten ryhtyy tekoihin hyvinkin herkästi. Itseäni tuo PAM vituttaa siis suunnattomasti, en edes tiedä mistä kaikki lähti liikkeelle, ehkä siitä että PAM muistuttaa työpaikoiltakin tuttua henkilöä joka keksii mistä tahansa valittamista, mutta ei tee asioille yhtään mitään. Mielestäni typerää liitolta tehdä tälläistä, antaa jäsenien purkaa "vitutustaan" julkisesti, kuitenkin juuri niiltä asiakkailtakin tulleilta rahoilla maksetaan näiden jäsenten palkkoja. Ei tietenkään mikään hirveän vakava juttu, helposti ohitettavissa olankohautuksella, mutta kertoo hyvin paljon itse liitosta ja sen ajattelutavasta (varmasti oli tiedossa että jäseniä vituttaa jossain määrin jotkut asiakkaat ja siitäkin aiheesta tulee kuvia).
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
PAM on mielestäni erittäin vastenmielinen liitto, AKT:n verrattavissa oleva. Ainoa että PAM vain ruikuttaa joka asiasta, AKT taas sitten ryhtyy tekoihin hyvinkin herkästi.

Tuo lienee seurausta siitä että kuljetusalalla sekä liksat että järjestäytyminen ovat huomattavasti korkeampaa luokkaa. Monet PAMilaisilla aloilla työskentelevät ovat opiskelijoita tai muutoin lisätansioita hanttihommilla tekeviä eikä heillä siten ole erityisempää sitoutumista alaan ja intressiä etujen ajamiseen. Tämähän on näkynyt aina siinä, että kun PAM on yrittänyt järjestää työtaistelua kaupoissa, ravintoloissa tai siivousalalla on se vuotanut pahasti ja paikat ovat olleet auki lähes normaalisti.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuo lienee seurausta siitä että kuljetusalalla sekä liksat että järjestäytyminen ovat huomattavasti korkeampaa luokkaa. Monet PAMilaisilla aloilla työskentelevät ovat opiskelijoita tai muutoin lisätansioita hanttihommilla tekeviä eikä heillä siten ole erityisempää sitoutumista alaan ja intressiä etujen ajamiseen. Tämähän on näkynyt aina siinä, että kun PAM on yrittänyt järjestää työtaistelua kaupoissa, ravintoloissa tai siivousalalla on se vuotanut pahasti ja paikat ovat olleet auki lähes normaalisti.
Tuo järjestäytymisen heikkous saattaa johtua osittain siitä että PAM:ia ei koeta tarpeelliseksi tiettyjen työntekijöiden mielestä. Olen tuon alan ihmisten kanssa satunnaisesti keskustellut asiasta ja aika iso on vaihtanut Loimaan kassaan, eikä (ainoana) syynä kuulemma ole hinta. Toki otos on erittäin suppea ja ehkä tiettyyn suuntaan kallellaan oleva.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ilmeisesti joillakin on se käsitys että vain asiakas saa arvostella. Sellaisia ihmiskyrpiä välillä asiakkaina ihmisillä että hyvä kun puretaan se vitutus väkivallattomasti ja huumorin keinoin. Naurettavaa mielensä pahoittamista huomioiden sen että ketjussa on 221 sivua itkemistä huonosta asiakaspalvelusta. Sääliksi käy.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kyllähän tuo "oikeistointellektuelli" Enpaska tunnetaan. Jätkä on mukahauska ruikuttaja. Kampanja on loistava. Suomalaiset ovat asiakkaina paskoja.
Minusta Enbuske osui kerrankin maaliinsa tuossa @Pavlovin Koira :n linkittämässä tekstissä. PAM pyrkii lietsomaan naurettavaa vastakkainasettelua, joka tuskin parantaa kyseisen liiton jäsenistön kohtelua.

Suurin osa asiakaspalvelijoista tekee työnsä hyvin. Mutta olen nähnyt paljon tapauksia, joissa he suorastaan välttelevät asiakkaan auttamista. Eniten tässä PAM:n kampanjassa häiritsee se, että PAM pyrkii vierittämään syyn mahdollisesta palvelemattomuudesta asiakkaan niskoille.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Naurettavaa mielensä pahoittamista huomioiden sen että ketjussa on 221 sivua itkemistä huonosta asiakaspalvelusta.
Melko pamimainen letkautus, kun tässä ketjussa on kyllä kymmeniä sivuja kehujakin hyvästä asiakaspalvelusta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kyllähän tällaista pamimaista, Suomen tuhoon ajavaa, meininkiä oli aistittavissa Lohjalla yhdellä Nesteellä.
Oltiin siellä kahden aikuisen ja yhden kaksivuotiaan kanssa ja lounasta piti syödä.
No, lihapullaa kuulemma piti saada mutta lasten lihapulla-annos oli ranskiksilla mikä nyt on toistaiseksi vielä estolistalla ruokavaliossa (ainakin suurissa määrin) mutta listalla oli myös spagettia jauhelihakastikkeella. No, siinähän sitten menin erehdyksekseni (ja kaikkialla maailmalla yleensä sopivaan lopputulokseen päätyen) kysymään olisiko mahdollista saada spagetti lihapullien lisukkeena ranskisten sijaan. No, kassan mukaan tämä ei onnistu vaan pitää ottaa annos annoksena. Hieman ihmeissämme otimme sitten lopulta 2 X spagettisetit a' 8,10 ja syötimme penskan niistä, problem solved.
Paitsi että ei, ilman AY-henkeä kassa olisi voinut myydä asiakkaille 2X spagetit (tai itseasiassa mitkä tahansa muut pääruoat) JA ~5,50 hintaisen lasten annoksen missä yhdistettäisiin lihapullia ja spagettia.

Eli kiitos hienon asiakaspalvelun, Nesteeltä jäi liikevaihtoa saamatta. Tämä siis opetuksena jokaiselle henkiselle demarille.
 

Koge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eli kiitos hienon asiakaspalvelun, Nesteeltä jäi liikevaihtoa saamatta. Tämä siis opetuksena jokaiselle henkiselle demarille.

Jotenkin veikkaan, että ohjeistus siitä, ettei annoksia saa muokata, on tullut ylemmältä taholta. Asiakaspalvelija ei sitten ole uskaltanut uhmata kyseistä ohjeistusta. Tämä siis opetuksena jokaiselle henkiselle kokkarille.

Ehdoton joustamattomuus annoksien suhteen on kuitenkin joka tapauksessa sekä huonoa palvelua että bisnestä, erityisesti kun korvaava ainesosa ei ole merkittävästi kalliimpi. Tässä tapauksessa spagetti lienee kaiken lisäksi firmalle halvempaa kuin ranskalaiset. Nykyään on runsaasti kaikenlaisia erikoisruokavalioita ja allergioita, ja on selkeintä joustaa kaikkien asiakkaiden suhteen, oli syy mikä tahansa, mikäli esimerkiksi jonkun lisukkeen haluaisi korvata toisella. Eikö muuten lasten lihapulliin muka ollut saatavilla muuta lisuketta kuin ranskalaiset, esimerkiksi muusia tai keitettyjä perunoita?
 
Suomessa tuntuu valitettavasti olevan myös sellainen yrityskulttuuri, mikä nojaa vahvasti ylemmän johdon asettamiin rajoihin ja sääntöihin. Etulinjan työntekijän kykyyn soveltaa asioita ei luoteta. Etulinja tuntee asiakaskunnan tarpeet ja luonteen parhaiten, eikä tätä osata yrityksissä hyödyntää. Tämä siis täysin oma fiilikseni sillä taustalla, että olen työskennellyt ketjutoiminnassa sekä työntekijänä että esimiehenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös