Nyt on tälle viikolle osunut kaksi sellaista asiakaspalvelukokemusta, että tekee mieleni ne jakaa tässä ketjussa.
Päivänä eräänä tässä tällä viikolla innostuin puhdistamaan varsin likaiseksi äitynyttä ilmalämpöpumppuamme. Erinäisistä ketjuista luin, että pumpun kennoja voi puhdistaa jonkinlaisella (desinfioivalla) puhdistusvaahdolla. Erilaisia vaihtoehtoisia vaahtoja on useita, mutta monien ketjujen perusteella tulin siihen tulokseen, että Zepin Foaming Coil Cleaner -vaahto (tunnetaan nykyisin ilmeisesti nimellä TEHO Foaming Coil Cleaner) on varteenotettava ja hyvä vaihtoehto tuohon kennojen vaahdotukseen. Tuotetta myy ja markkinoi Suomessa
Hitech Chemicals.
Noh, vaahtohan ei varsinaisesti ole kuluttajamarkkinoille suunnattu vaan ammattilaiskäyttöön. Erinäisistä tukkuliikkeistä saisi, mutta a) laatikoittain ja b) vaatisi asiakkuuden sinne tukkuliikkeeseen. Soitinpa kuitenkin nettisivuilta löytyneeseen puhelinnumeroon, johon neuvottiin soittamaan, jos halusi tietoja jälleenmyyjistä. Ystävällinen mieshenkilö selitti nuo tukkuliikekuviot, mutta kun kuuli, että kannaltani nuo tukkukuviot eivät onnistu ja tarve vaahdolle muutenkin oli heti ja nyt (siis samalle päivälle, koska pumppu oli melkein atomeina pesun vuoksi), lupasi hän selvittää asiaa, josko jotain voisi tehdä. Meni hetki ja liikkeestä soitti toinen mies. Puhelinkeskustelun perusteella lopputulos oli, että liikkeen edustaja toi noita vaahtopulloja minulle kotiin. Tässä oli jo asiakaspalvelua parhaimmillaan. Tuote, jota ei periaatteessa ole myynnissä edes kuluttajille, tuotiin kotiin ja myyntieränäkin oli minulle varsin sopiva määrä vaahtopulloja, ei tarvinnut ostaa koko laatikollista.
Toinen tapaus, sekin tältä viikolta.
Neljävuotiaan poikamme rakas ja hänelle tärkeä unipupu katosi mystisesti ja oli useamman päivän kadoksissa. Pengoimme sitä vaikka ja mistä ja kaikkialta kotoa, mutta ei löytynyt mistään eikä millään. Aloimme sitten miettiä muita vaihtoehtoisia paikkoja, missä unipupu voisi olla.
Yksi mahdollisuus oli paikallinen ruokakauppa, jossa vaimoni ja poikani kävivät ostoksilla tiistai-iltana. Laitoin eilen aamulla viestin ko. kauppaan ja kerroin kadonneesta pupusta ja kyselin, että onko siellä moista pupua näkynyt. Ei mennyt kuin tunti tai pari, kun kauppias ensin vastasi sähköpostiin ja kertoi käynnistävänsä välittömästi poikamme parhaan kaverin etsintäoperaation. Kun sai kaupassa käynnin ajankohdan haarukoitua minulta saaduilla lisätiedoilla sekä poikamme tuntomerkit, kauppias katsoi kaupan (valvonta)kamerasta pojan ja äidin kauppaan saapumisen. Kuvasta hän saattoi myös nähdä, että pojan mukana ei tuota pupua kauppaan tullessa ollut, joten saatoimme kohdistaa etsinnät suosiolla muualle.
Pupu löytyi lopulta tänään kotoa, poika oli sen jemmannut hyvään piiloon.
Molemmista yllä mainituista tulin itse hyvälle tuulelle, siinä haluttiin auttaa ja palvella asiakasta.