DNAsta löytyy meikäläiseltäkin huonoja kokemuksia.
Jokunen vuosi sitten minulla oli ks. puljun mokkula joka ei toiminut sitten millään, vaikka asuinalueellani+muissa paikoissa missä tikkua käytin, piti olla hyvä kuuluvuus.
Soitin DNAn asiakaspalveluun ja sain ohjeet tehdä kirjallisen reklamaation, sen tehtyäni laittoivat minulle linkin nopeustestiin, joka piti tehdä muutamana ajankohtana ja ilmoittaa heille tulokset. Tikku oli 2M yhteydellä, ja paras nopeus mittaamistani oli 40kt, eli 1/50 luvatusta.
Ilmoitin tiedot DNAlle ja he sanoivat ottavansa asian käsittelyyn. Meni noin kolme kuukautta ja aina välillä tiedustelin mikä on tilanne, vastauksena aina että "käsittelyssä". Ilmoitin että en suostu maksamaan laskuja kun en saa asiaan edes vastausta. Aikaa kului ja laskuja tuli postiluukkuun, mutta mitään ei tapahtunut.
Sen verran alkoi vituttamaan että päätin myös siirtää puhelinliittymäni jollekin toiselle palveluntarjoajalle. Asiassa oli vain sellainen ongelma, että tuo liittymä joka minulla oli ollut jo moonta vuotta, oli edelleen isäni nimissä vaikka laskut tulivatkin minulle. Tarvitsin siis valtakirjan sopimuksen(numeron) siirtoon toiselle operaattorille. Toimitin sen DNA-liikeeseen ja sanoivat että käsittely kestää kolme viikkoa, joka kuulosti kohtalaisen pitkältä ajalta noin yksinkertaiseen hommaan, mutta ajattelin että jos tästä paskasta sillä pääsee eroon niin olkoon. Meni taas kuukausi, aloin kysellä mikä kestää ja "käsittelyssä" oli taas vastaus. Jatkoin yhteydenottoja, kunnes lopulta minulle kerrottiin että heillä ei ole valtakirjaa, eli minun pitää toimittaa se uudestaan. Paloi käpy ihan totaalisesti ja tuli laitettua (taas) vähän painokelvotonta palautetta, ilmoitin myös että kieltäydyn maksamasta puhelinlaskujakaan enää.
Sitten noin neljän-viiden kuukauden jälkeen DNA ilmoitti mihin voin lähettää mokkulani tutkittavaksi. Taas meni aikaa ja lasku kolahti postiluukkuun vaikka laitekin oli firman itsensä hallussa! Silloin lähetin palautetta jossa ilmoitin että voivat pyyhkiä nämä laskut perseisiinsä, ja miten on pokkaa vielä laskuttaa (en kuitenkaan viestissä mennyt henkilökohtaisuuksiin, ja ensimmäinen vihainen viesti minulta lähti kun käsittely oli jo kestänyt useamman kuukauden). Tähän sain vastauksena että "heidän ei tarvitse käsitellä asiaani asiattomien viestieni vuoksi".
Venytin vähän liian pitkälle kuluttajaneuvojaan yhteydenottoa, kun kyse oli enemmän periaatteesta kuin rahasta, enkä halunnut heti lähteä sille linjalle. Saatuani tämän viestin DNAlta, laitoin kuitenkin viestiä kuluttajaneuvontaan, josta virkailija otti vielä samana päivänä yhteyttä. Lähetin hänelle kaikki sähköpostit mitä olin DNAn kanssa vaihtanut. Tästä seuraavana päivänä tuli sähköpostia että mokkula-sopimus on purettu ja laskuja ei tarvitse maksaa ja kaksi päivää eteenpäin tuli viesti että puhelimen liittymäsopimukseni on purettu/siirrettävissä.
Pari kuukautta myöhemmin kolahti vielä postiluukusta DNAn yhden kuukauden puhelinlasku, arvoltaan sellaista 40€ luokkaa, kun yleensä laskuni olivat kympin päälle. Vielä kerran otin yhteyttä asiakaspalveluunsa ja ilmoitin etten maksa ja ilmoitan uudestaan kuluttajaneuvontaan jos eivät peru laskua. Sillä kertaa sitten peruivat laskun heti.
Jonkun verran tämän jälkeen minulle soitti joku DNAn edustaja joka kyseli miksi asiakkaat ovat purkaneet sopimuksensa. Kerroin sitten hänelle tästä kokemuksesta ja hän pahoitteli tuota toimintaa ja sanoi juuri puhuneensa jonkun toisen kanssa jonka mokkula-sopimuksen purkuun oli mennyt neljä kuukautta. Loppuihin kysymyksiinsä antoikin minulle vastausvaihtoehdoiksi vain "huonosti" tai "erittäin huonosti".
Kaikenkaikkiaan siis mokkulasta tappelin n. seitsemän kuukautta ja puhelimesta vajaa pari kuukautta. Ei enää ikinä yhtäkään DNAn tuotetta.