Tätä ketjua kun lukee, niin tulee mieleen ettei suomalainen edes halua palvelua - saatika ole valmis maksamaan siitä. Ja toisena, eri asiana, se ettei asiakkaalla tullu olevan enää mitään vastuuta, vaan pelkkiä oikeuksia kaupanteossa joka on edelleen lakiteknisesti myyjän ja ostajan välinen pitävä sopimus.
Suomi ja muut pohjoismaat taitavat olla maailman ainoaa seutua, jossa ei ole tippauskulttuuria hyvästä asiakaspalvelusta, vaan jokainen tarjoilija saa tippinsä solidaarisesti kuitissa teki sitten miten hyvää tai huonoa työtä tahansa. Ja jos se työ on ollut hyvää, niin ei suomalainen asiakas siitä ainakaan palautetta jätä. Huonosta saattaa näyttää nyrpeää naamaa ja kirjoittaa sitten illalla netin keskustelupalstalle saamastaan huonosta palvelusta, jos vaikka saisi palstaveljiltä tai -sisarilta sympatiaa ikävälle kohtalolleen.
Tämä toinen asia on yllä ollut esimerkki nettikaupassa tehdystä ostoksesta (vai oliko kyse varauksesta) josta liike ei sitten ollutkaan syystä tai toisesta erikseen ilmoittanut ja heti asiakas on saanut maailman paskinta palvelua ikinä. Nettikaupan kanssa touhutessa kannattaa aina lukea kaupanteon ehdot ja myös ymmärtää ne, ennenkuin alkaa kiukkumaan turhautumistaan. Ja palaute siitä että tuntee olonsa väärinkohdelluksi kannattaa tietysti osoittaa sille taholle, joka tämän olon on aiheuttanut.
Suomalainen asiakas on pääsääntöisesti erittäin säyseä eikä juurikaan pukahda vaikka välillä syytäkin olisi. Tämä vaikuttaa tietysti myös palveluntarjoajiin ja heidän kehittymiseen ammattitaidossaan. Oman kokemukseni perusteella hyvää asiakaspalvelua Suomeen ovat viime vuosina tuoneet isot ulkomaiset ketjut, kuten esim. Dressman. On ihan sama mitä mieltä ihmiset ovat niistä mainosten hitaasti kävelevistä ihmisestä, niin olen kuitenkin aina saanut mitä ystävällisintä ja aidosti hyvää asiakaspalvelua eri myymälöistä. Toki kyseisessä firmassa harrastetaan erittäin vahvaa jälkimyyntiä, eli kun olet jo sen kauluspaidan löytänyt niin vielä tarjotaan kalsaria ja sukkaa päälle. Mielestäni se on hyvää palvelua, joku toinen taasen voi ottaa sen tyrkyttämisenä. Toinen huomioni on että moni kilpailija on ottanut suoria vaikutteita Dressmanin tavasta palvella asiakkaansa ja ostotapahtuma jossain toisessa liikkeessä saattaa olla lähes identtinen.
Asiakaspalvelu on varmasti yksi maailman hankalimmista ammateista, koska aina pitäisi pystyä lukemaan kutakin asiakasta tämän henkilökohtaisesta näkökulmasta ja osata esitellä asia asiakkaalle mieluisella tavalla. Hyvä asiakaspalvelija onkin melkoinen ihmistuntija - ja lehmän hermo. Nykyään kireyttä toimitaan tuo tietenkin kaupanalan kiristynyt kilpailu ja tuloksenteon vaativuuden kasvaminen. Pitäisi saada tehtyä enemmän rahaa ja tyytyväisiä asiakkakkaita vähemmillä resursseilla. Yhtälö jota yksittäinen ihminen ei aina mitenkään pysty täyttämään.
Mielestäni Suomessa työvoiman kustannuksia yrityksille ja varsinkin kaupanalalla pitäisi saada laskettua, jotta kaupat saisi paremman mahdollisuuden palkata riittävästi väkeä, mutta samalla myös ihmisiä jotka kouluttaisivat tätä työvoimaa aina vaan paremmaksi.
-----
Ja vielä aiheen sivusta, eli ruoan hinnasta. Suomen ylikallis ruoka vie kulutusta muilta aloilta. Rikkaan, mutta surkean ostovoiman maassa rahaa kyllä liikkuu paljon mutta aivan liian harvojen toimijoiden välillä.