Itse ilmoittaudun porukkaan joka ei ymmärrä heitä kenellä on ongelma henkkareiden esittämisessä. Itseasiassa jopa lain mukaan sinun on kyettävä todistamaan henkilöllisyytesi virkavallan sitä kysyessä. Eli toisin sanoen sinun tulee pitää viralliset henkkarit mukanasi. Ja sama hommahan se on moottorikulkuneuvoa kuljettaessa. Sinulla pitää olla voimassa oleva ajokortti mukana tai poliisi kirjoittaa sakon.
Kyllä minä ymmärrän toki senkin jos ne henkkarit sattuvat jäämään kotiin/autoon yms. Silloin kuitenkin voit syyttää vain itseäsi tai sitä turhaketta joka on kaupassa mukanasi.
Muutos vastarintaa tällainen nurina henkkareiden esittämisestä. Kohta koko hommaa ei muista enää kukaan. Sanon määä!
Ja taas eräs joka ei ole jaksanut asiaa lukea tarkemmin ja vetää omat johtopäätökset parin viestin perusteella.
Jos mennään muijan kanssa kauppaan, minä ajan. Minulla on aina henkkarit mukana. Voin aina näyttää ne tarpeen vaatiessa ja minulle ei siitä ole ongelmia aiheutunut. En usko että kukaan täällä on siitä valittanut että on käynyt kaupassa, koittanut ostaa kaljaa ja ei ole myyty koska ei ole omia henkkareita mukana. Kyse on siitä että mukana olijalta on kysytty papereita, entäpä jos sinulla on vaikkapa 17v pikkuveli mukana, jolla on paperit. Häneltä voidaan kysyä paperit ja kieltäytyä myymästä sinulle. Jos hän pakkaa ostokset, kävelee perässäsi tai jos kassahenkilö päättää vain niin.
Entäpä sitten vaikkapa jos muijalla on kela-kortti (kuvaton) mukana, se ei kaupan kassalle kelpaa, tai ainakaan pitäisi kelvata. Poliisi ei taida vaatia kuvallisen henkilötodistuksen mukana kantamista jos olet vaikkapa kävelyllä. Eikö kela-kortti riitä siihen? Itselläni ei ainakaan ollut ennen kuin sain autokortin, kuvallista henkilökorttia.
Ja J.Petkelle, kyseessä ei ole vain Lapan tilanne. Itsellekin on käynyt samanlaisesti, tosin silloin myytiin tupakka-asti ja kaljat otettiin pois. Tai on käynyt niitäkin ettei muijalla ole papereita mukana ja ei ole myyty. Sanotaan että vaikkapa joka kahdeskymmenes kerta käy niin.
Ja ymmärrän hyvin että jollain 30v siiderivalaalla on aina henkkarit mukana, on niin saakelin ruma ettei tyylistä tarvitse välittää ja housut ovat niin iso teltta että sinne mahtuu vaikka pienempi auto taskuun. Ei tuollaisella niin kauheasti ole haittaa kantaa sitä kukkaroa mukanaan, kun ei kukaan muutenkaan viitsi katsoa. Sitten taas joku nätti, pienempi nainen, käytetään vaikka koodinimeä "Lapan vaimo", käyttää ihonmyötäisiä farkkuja, pienillä taskuilla ja sovitaan että kukkaro on vähän isompi että ne 500€ setelit mahtuvat sinne hyvin. Sitten pitäisi ottaa henkkari pois ja säilyttää sitä taskussa kun käy kaupassa tai vaihtoehtoisesti kantaa käsilaukkua mukana. Sitten kun sitä on kantanut siellä taskussa kaupassa (sovitaan takin tasku, koska farkkujen taskussa kortti vääntyilee helpommin) ja kotona vaihtaa takin. Niin sitten onkin henkkarit kotona. Ja hänen pitää kantaa niitä henkkareita vain sen takia mukana että jos kassaneiti keksii että mitäpä jos hän juokin sen kaljan jota hänen miehensä on maksamassa.
Tapaus on siis erittäin epätodennäköinen ja lievästi kärjistetty, mutta silti mahdollinen. Kassaneidin epäilys näissä asioissa riittää pitkälle. Seuraava askel taita olla se että ostat uuden auton, sovitaan vaikkapa Audi 2 litran turbokoneella, autokauppias kysyy mukana olevan kaverisi henkkarit koska epäilee että hän ajaa sillä kuitenkin ja näyttää olevan alaikäinen tai näytät siltä että meinaat ajaa ylinopeutta.
Ja missä se rajaa menee kassalla? Jos olet 40v ikäinen herra ja sinulla on 17v ikäinen tyttäresi mukana, niin saat ostaa kaljaa. Jos olet 25v ikäinen mies/poika ja sinulla on mukanasi 17v sisarus, niin et saa ostaa kaljaa?
Ja niin kauan kuin ikärajoja on ollut, niitä kierretty siten että yksi käy hakemassa kaupasta ja muut odottavat nurkan takana. Eniten tästäkin kärsivät ihmiset jotka ovat rehellisin aikein kaupassa.