Freddie Freeloader
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Greek Philosophers
Sie huomaat sitten kun täytät sen 18 ja myyt mopoauton poies.
Ainoniinno. Vetäisisin lärvit, jos vaan löytäisin jostain hakumiehen.
Sie huomaat sitten kun täytät sen 18 ja myyt mopoauton poies.
En tiedä mistä mannermaisesta huippuyliopistosta olet käynyt hakemassa argumentaatio-oppisi, mutta rohkenen nyt kuitenkin vastata että ei tietenkään velvoita. Mistä moinen edes muljahti mieleesi.
Totta, jotkut oppivat nopeammin ja toiset hitaammin ja joku saattaa jäädä tässäkin tapauksessa asemalle ihmettelemään ja itkemään maailman julmuutta mutta ei anneta sen meitä häiritä - ainakaan kovinkaan paljon.
Ymmärtääkseni henkilökortti ei kovinkaan montaakymmentä euroa maksa, joten sen hankkiminen ei suuren suuri investointi ole. Ja kun monissa kaupoissa se ajokorttikin käy henkilöllisyystodistuksesta. Ja passitkin on keksitty! Joten omaa ajattelemattomuutta tai kenties jopa typeryyttähän se on jos ei papereita ole matkassa ja amisviiksiseltä hepulta vaikuttaa lököttävinen housuineen. Oikeastaan pamppua sietäisivät saada...
vlad.
Hyödyt siitä tietämällä, että esim. lasten(si) on vaikeampi saada alkoholia käsiinsä. Monestihan toki saa hakijan mutta kyllä sitä moni vanhemmalta näyttävä käy itsekin ostamassa alaikäisenä.
Alunperin päättelin että sinulla voisi olla jokin edistyksellinen ja kauppa-asiointia peräti kehittävä ehdotus takataskussa. Mutta nyt ymmärrän ettei sellaisesta ole minkäänlaista pelkoa.No minkä takia sitten kyselet ehdotuksiani? Olisiko mahdollisesti siitä ihan vaan muljahtanut mieleeni? Peruskoulun kymppiluokaltako olet oman oppisi hakenut?
Niin ja velvoittaako se, että pidän vallitsevaa käytäntöä typerän yliampuvana, minut keksimään jonkun paremman keinon? Entä jos haukun jääkiekkoilijaa paskaksi, onko minun oltava häntä parempi pelaaja?
...
Minulle se käy oikein hyvin että ostajalta kysytään paperit aina jos ostaa jotain tuotetta joka vaatii tietyn iän ylittämisen, mutta miksi sen pitää ilman mitään syytä koskea myös seurassasi olevia/olevaa....
Ei tietenkään velvoita. Riittää kun osaat perustella, mitä hänen pitäisi tehdä ollakseen jotain muuta kuin paska.
"Kritiikki ilman parannusehdotuksia on silkkaa vittuilua, eikä edes kovin laadukasta sellaista."
Samaan kysymykseen haluaisin itse myös vastauksen. Onkohan sama käytäntö muuten ravintoloissa? Voiko faija enää sukulounaalla ottaa yhden oluen tai lasin viiniä jos pöydässä sattuu olemaan alaikäisiä tai äiti on unohtanut paperit kotiin?Suurin osa ylläolevistakin kirjoittaa että "pitäkää ne paperit mukana", kokoajan on siitä jauhettu että jos olet vaikkapa alaikäisen kanssa kaupassa tai vaimon/tyttöystävän/turhakkeen ja häneltä puuttuu paperit. Miksi silloin evätään myymästä minulle?
No höpsö. Ravintolassa voidaan valvoa tarjoilijan toimesta kuka sitä biisonia kurkkuunsa kittaa.Samaan kysymykseen haluaisin itse myös vastauksen. Onkohan sama käytäntö muuten ravintoloissa? Voiko faija enää sukulounaalla ottaa yhden oluen tai lasin viiniä jos pöydässä sattuu olemaan alaikäisiä tai äiti on unohtanut paperit kotiin?
Moneenko kertaan se pitää sanoa, että minusta tuo vanha käytäntö oli parempi. Riittääkö se perusteluksi, vai pitääkö minun keksiä parin jatkoaikalaisen iloksi jotakin akateemista paskanjauhantaa lisäksi?
Toiminta, jossa automaattisesti kysytään paperit koko seurueelta, ei ole minkään lain tai ohjeistuksen vaatimaa toimintaa. Laki kieltää myymästä alle 18-vuotiaille, jos on aihetta olettaa alkoholia tai tupakkaa välitettävän akaikäiselle. Kaupan alan ohjeistuksen mukaan paperit kaikilta alle 30v näyttäviltä alkoholin ostajilta. Siis kaikilta ostajilta, ei kaikilta seurueeseen kuuluvilta.Itsellä on jäänyt jo viime vuoden puolella pari kertaa kalja/kaljat saamatta kun muijalla ei ollut papereita mukana. Itse pidän kukkaron jopa paskalla käydessäni mukana. Itseltä on evätty myynti kerran kun oli siskonpoika mukana.
Suurin osa ylläolevistakin kirjoittaa että "pitäkää ne paperit mukana", kokoajan on siitä jauhettu että jos olet vaikkapa alaikäisen kanssa kaupassa tai vaimon/tyttöystävän/turhakkeen ja häneltä puuttuu paperit. Miksi silloin evätään myymästä minulle?
Silloin kun itsellä oli ikää se 14-16v ja jonkun isoveli/sisko kävi hakemassa tupakkia, niin ei meistä yksikään ollut kioskilla mukana, vaan huomattavasti kauempana piilossa. Sama homma kun itse hain joskus kaverilleni, ei hän mukaan tullut.
Kyseinen käytäntö että ihan ilman mitään syytä tarkastetaan koko seurueen paperit, ihan vain sen vuoksi että vahingossakaan ei mene alaikäisille sitä juomaa, kostautuu eniten niille jotka eivät ole sitä ostamassa alaikäisille. Ihan samanlaisesti nuoriso odottaa syrjemmällä että joku hakee heille kaljat/tupakat, mutta ns. normaali täysi-ikäinen kärsii ja joutuu väittelemään kaupan kassalla. Tai näkemään turhaa vaivaa jotta saa ostettua itselleen.
Ei sen ilman syytä pitäisi koskeakaan. Myyjät ovat itse tehneet kärpäsestä härkäsen. Aika näyttää kuinka pitkään jaksavat pelleilyään jatkaa. Uskoisin, että tilanne normalisoituu ajan kanssa, kun eivät viitsi tehdä turhaa työtä. Kovin pitkään tuota touhua jatkavilta osa-aikaisilta, joita myyjistä on suuri osa, saattaa työvuorot olla aika vähissä.Minulle se käy oikein hyvin että ostajalta kysytään paperit aina jos ostaa jotain tuotetta joka vaatii tietyn iän ylittämisen, mutta miksi sen pitää ilman mitään syytä koskea myös seurassasi olevia/olevaa.
Suurin osa maksaa ostoksensa kortilla. Samalla ne henkkarit sieltä lompakosta löytyy, kun maksukorttikin. Ei ole papereita kysytty, mutta en kokisi minään ongelmana niitä näyttää maksun yhteydessä, jos kysytään. Näinhän toimittiin aikaisemmin maksukorttien kanssa ennen sirukorttiaikaa yli viidenkympin kanssa. Itse kaivelin henkkarit aina valmiiksi esille ja ojensin ilman eri käskyä myyjälle. Myyjä tarkisti pikaisesti henkilöllisyyden, eikä siinä kulunut turhaa aikaa eikä kellekään ollut mitään turhaa lisävaivaa.Minusta tässä ei ole mitään parannusta aiempaan tilaan verrattuna. Sen sijaan uudistus aiheuttaa turhaa ajanmenoa kassalla, kun joka toisen asiakkaan pitää kaivella henkkarit esiin.
Hauskoja asiakkaita riittää aina, olipahan käytännöt mitä tahansa. Jotain typerää letkautettavaa riittää aina.e. Lisämiinuksena täytyy pitää sitä, että kassat joutuvat kuuntelemaan uutta kestovitsiä tästä eteenpäin. "Mitä, näytänkö minä jo yli kolmekymppiseltä?? Oivoi heh heh vink vink"
Minä teen samoin, kun olen viinakaupoilla. Tuota harrastaa kuitenkin pieni vähemmistö, joten ajan tuhrautuminen on ihan pätevä argumentti.Itse kaivelin henkkarit aina valmiiksi esille ja ojensin ilman eri käskyä myyjälle. Myyjä tarkisti pikaisesti henkilöllisyyden, eikä siinä kulunut turhaa aikaa eikä kellekään ollut mitään turhaa lisävaivaa.
Ei ole, jos asioihin suhtaudutaan mutkattomasti kummallakin puolen kassakonetta. Helposta asiasta ei kannata tehdä turhan vaikeata. Toisekseen se ei ole kauppojen tai myyjien vika, jos asiakkaat eivät osaa ottaa henkkareita esille. Ehkä niitä ei kannata survoa minnekään lompakon syvimpään sopukkaan, jos on aihetta olettaa, että niitä tarvitsee jatkuvasti. Mulla ne on lompakossa maksukortin vieressä, jolloin ne on helppo ottaa esille samalla kuin maksukorttikin.Minä teen samoin, kun olen viinakaupoilla. Tuota harrastaa kuitenkin pieni vähemmistö, joten ajan tuhrautuminen on ihan pätevä argumentti.
Mikä vanha käytäntö?
Käsittääkseni aiemmin tuota sääntöä ei ole sovellettu koko ostajan seurueeseen. En ainakaan itse ole moiseen törmännyt ja nyt taas puheiden mukaan tuo on ihan normaali käytäntö. Papereita saa ja pitääkin kysyä siltä ostajalta, jos aihetta on.
Nykyinen käytäntö eli paperit kysytään kaikilta jotka näyttävät alle 30-vuotiailta ei nähdäkseni sisällä määritelmää siitä, että ostajan mukana olevan seurueen asema olisi lähtökohtaisesti muuttunut. Voi olla että uuden käytännön tulkitsemisessa on alkuvaiheen kitkaa. Luulen että toimintatavat papereiden kyselemisessä yhdenmukaistuvat aika nopeasti. Kuten jo aiemmin totesin, tuskin kaupoissa halutaan tarpeettomasti kiusata maksavia asiakkaita.Käsittääkseni aiemmin tuota sääntöä ei ole sovellettu koko ostajan seurueeseen. En ainakaan itse ole moiseen törmännyt ja nyt taas puheiden mukaan tuo on ihan normaali käytäntö. Papereita saa ja pitääkin kysyä siltä ostajalta, jos aihetta on.
Voihan työajan heittää vaikka kuperkeikkaa, mutta silloinkin saattaa mieleen nousta kysymys, mitä hyötyä tästä on kenellekään.