Joillakin toimialoilla ja erityisesti asiakaspalveluun panostavissa kulttuureissa tällaisiin asioihin laitetaan erityistä huomiota. Suomessa asiakkaan tasokkaaseen palveleminen ja hyvään asiakaskokemukseen tähtääminen on vielä kaukana itsestäänselvyydestä.
Osittain näin, oma osuutensa on myös sillä että yleisellä tasolla arvioituna suuri osa asiakkaistakaan ei ymmärrä mitä tuo "hyvä palvelu" pitää sisällään ja kuvittelee että mustan muuttaminen valkoiseksi, asiakkaan ylitsemenevä nöyristely tai hintojen polkeminen olisi "hyvää asiakaspalvelua". Näinhän asia ei ole, vaikka moni asiakas joka kovaan ääneen peräänkuuluttaa "hyvää asiakaspalvelua" on todellisuudessa tämä vaatimassa jotain muuta kuin hyvää asiakaspalvelua; yleisimmiten tietysti omaa etua joko hinnassa, palvelujärjestyksessä, tuotteen ominaisuuksissa tai muussa vastaavassa. Hyvä asiakaspalvelu on todellisuudessa jotain ihan muuta kuin paskan muuttamista kullaksi, kalliin muuttamista halvaksi tai ei-kiireellisen asiakkaan siirtämistä korkeimmalle prioriteetille ohi mahdollisesti oikeasti kiireellisten asiakkaiden. Hyvää palvelua kuitenkin Suomessa todellakin saa, kun vain muistaa itse tiedostaa sellaista saavansa.
Palvelulla on mahdollista erottua Suomessakin. Muutamat esim. elektroniikkaketjut ovat yrittäneet lähteä kilpailemaan palvelulla, mutta todellisuudessa markkinat ovat loistavalle palvelulle liian pienet ja hinta ohjaa kuitenkin sitä merkittävää massaa asiakkaista kohti itsepalvelun tai "olemattoman palvelun" (ei siis edes hyvää eikä huonoa) liikkeitä.
Viimeksi muokattu: