Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 939 900
  • 6 860

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

scholl

Jäsen
Olen yllättynyt kannastasi, koska kuten tiedät, ammattikorkeakoulu on sanana suoraakin suorempi käännös saksan sanasta Fachhochschule, ja myös itse koulu ja tarjottu koulutus on suomalainen vastine tälle.
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Fachhochschulen_in_Finnland

Fachhochschule ei ole oikea korkeakoulu. Siitä sanotaan aina Fachhochschule, eikä Hochschule. Nehän eivät ehkä osaa kirjoittaa edes nimeänsä siellä, koska eivät ole välttämättä käyneet lukiota. Toki olen kuullut, että 2000 luvulla siitä on yritetty Saksassa tehdä enemmän korkeakoulu imagoltaan kuin mitä se oli 90-luvulla, jolloin kukaan ei sitä noteerannut. Suomessahan AMK:ta on pidetty pelkästään kauppaopistona uudella nimellä, joka on vähän samaa tasoa kuin joku yläaste ja opettajat tasoa välttävä. Seuraavaksi täällä varmaan väitetään, että meidän pitäisi alkaa juttelemaan AMK-jengin kanssa. Heh, vitsikästä. Kaikki uudistukset ainakin koulutuksessa menee perseelleen ja tulee tyhmempää kansaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Fachhochschule ei ole oikea korkeakoulu. Siitä sanotaan aina Fachhochschule, eikä Hochschule.
Logiikkasi on vastaanpanematon. Sanotaan aina vastaanpanematon, eikä vastaan panematon.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Fachhochschule ei ole oikea korkeakoulu. Siitä sanotaan aina Fachhochschule, eikä Hochschule. Nehän eivät ehkä osaa kirjoittaa edes nimeänsä siellä, koska eivät ole välttämättä käyneet lukiota. Toki olen kuullut, että 2000 luvulla siitä on yritetty Saksassa tehdä enemmän korkeakoulu imagoltaan kuin mitä se oli 90-luvulla, jolloin kukaan ei sitä noteerannut. Suomessahan AMK:ta on pidetty pelkästään kauppaopistona uudella nimellä, joka on vähän samaa tasoa kuin joku yläaste ja opettajat tasoa välttävä. Seuraavaksi täällä varmaan väitetään, että meidän pitäisi alkaa juttelemaan AMK-jengin kanssa. Heh, vitsikästä. Kaikki uudistukset ainakin koulutuksessa menee perseelleen ja tulee tyhmempää kansaa.

Ennen olen ollut sinun kanssasi hyvin samaa mieltä, mutta tässä kohtaa menet pahasti pieleen. 50% ammattikorkeakouluista saattaa olla juuri tuota tasoa "naurettava", ehkä enemmän. Mutta kyllähän jossain ammattikorkeakouluissa on taitavia opettajia. mm. materiaalitekniikan (ja hitsaustekniikan) professori joka on niittänyt mainetta myös rapakon tuolla puolella, sekä Japanissa että monissa muissa maissa. Suomessa ei loppupeleissä ole niin tunnettu, mutta taitava mies ja loistava opettaja. Tietää teorian heikkoudet ja käytännön vahvuudet jne.

En tiedä minkä amk:n perusteella nämä päätelmät teit tai missä opiskelleiden, mutta väärässä olet. Mutta tosiaan, ainakin puolet näistä on puhdasta paskaa ja uskon että entisaikojen opistotkin olivat kovempia, mutta onhan siellä helmiäkin. Tosin suuntautuminen vaikuttaa myös paljon. Mutta voin omia kokemuksia jakaa yv:llä jos kysyttävää on. Mutta voin sen kertoa että kyllä amk-insinööri esim. Turusta tai Tampereelta peittoaa hyvin helposti jostain humpuuki-teknillisestä korkeakoulusta tulleen DI:n. Tietysti onhan tuolta Venäjän rajan tuntumasta tulleet DI:t kovempia kuin vaikkapa länsi-rannikolta (Samk Rauma esimerkiksi). Mutta niin ovat vaikkapa Hesasta tulleet amk-inssit.

Eri tehtäviin kuitenkin tuolla koulutetaan, amk:sta saa tietynlaisen näkökulman asioihin ja yliopistosta puolelta (vaikka teknillinen korkeakoulu) erilaisen.

Tradenomi vs KTM kantaan en puutu koska niistä en tiedä. Mutta insinööri-puolella asiat ovat erilaiset (kuuleman mukaan).
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vihaan puhelinta. On se älytöntä, etteivät 2000 luvulla ihmiset osaa asioida sähköisesti. Miksi sähköposti ja tekstiviesti ovat keksitty, jos niitä ei käytetä. En mä soita tutuillekaan niin miksi mun pitäisi pitää puhelinta äänellä sen takia, että joku asiakaspalvelurunkku soittaa mulle. Kohta on pakko hommata joku sihteeri, joka vastaa mun puolesta puhelimeen, ei tästä tule mitään.

Siis kaikki ne yksityiset firmat, jotka myyvät jotain muille, siis firmoille tai yksityisille, ovat asiakaspalvelurunkkuja. Niinkö? Ja kyllä, paskaahan se on. Paskan siirtämistä taskusta toiseen. Runkkua.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tradenomikoulutus on kyllä suuri vitsi. Naurattaa oikein.

Mä olen opiskellut kahdessa eri amk:ssa, Stadiassa (nyk. Metropolia) tietotekniikkaa ja Haaga-Heliassa tietojenkäsittelyä, ja ainakin noilla kouluilla (linjoilla) oli eroa kuin yöllä ja päivällä, kuten nyt olettaakin sopii.

Ja jotenkin vielä tonne tradenomilinjalle oli hakeutunut harvinaisen yksinkertaista porukkaa. Varmaan keskitasoa hölmömpiä.

Mutta onhan siellä joo suht kivaa ja rentoa opiskella, ja samalla jää hyvin aikaa harrastuksille, työlle tms, mutta et sä kyllä valmistuttuasi mikään kovinkaan pätevä ole. Huvittaa oikein.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laitetaanpa tänne korkeakoulukinastelun keskelle tarina Gigantista.

Olin joulun alla lauantaina perinteisesti viime tinkaan lahjaostoksilla ja haussa oli Samsungin pikku padi. Googlailin ja huomasin että Gigantissa se oli tarjouksessa 295€, muualla loppu tai hinta vähintään 350€. Lähin tuote oli tosin Hyvinkäällä asti mutta skottina soitin sinne ja kysyin onko tavaraa hyllyssä jos lähden sinne ajelemaan. Myöntävä vastaus tuli, ja samalla todettiin että hinta on myymälästä ostettaessa eri, taisi olla juuri tuo 350€. Huomasin että tuotteen saa "tilattua" myymälään, nouto tosin olisi mahdollista parin tunnin päästä joten ajattelin että tehdään se näin ja säästetään muutama kymppi, tästä tuli vahvistuskin postiin että hae tuotteesi jne. Hoitelin muita ostoksia ensin ja juuri kun kurvasin Hyvinkäälle piippasi puhelin ja viestissä luki että ko. laitetta ei olisikaan myymälässä. Hetken mietin että mitäs nyt, aika käy vähiin mutta ehtisin vielä Verkkokauppaan tai muualle. Kävin kuitenkin myymälässä kysymässä että mikä on homman nimi kun puhelimessa sanottiin ja netti antoi vahvistuksen että tuote on noudettavissa. Alkuun tuli vain pahoittelut ja kehoitus katsella muuta mutta pyysin ystävällisesti vielä tarkistamaan mikä tilanne on oikeasti. Hetken aikaa odottelin myymälässä ja yllättäen kaivattu laite löytyikin. Saattoi olla vahinkokin mutta ei voi olla miettimättä että haluttiinkohan varmistaa isommat katteet joulun alla koska laite varmaan olisi täyteen hintaan mennyt myös? Ko. episodin jälkeen ei oikein innostanut ylihintaiset vakuutukset eivätkä suojakuoret vaikka myyjä sanoi pariinkin kertaan että "nuo laitteet menee tosi helposti rikki". (Hyvä myyntiargumentti) Plussaa kuitenkin aktiivisesta myyntityöstä vaikka lisämyynnit jäi nyt saamatta.

En muistanutkaan tuota Gigantin tuplahinnoittelua, ja jatkossa muistan että aina ei kannata juosta muutaman kympin perässä, tuohonkin paloi kumminkin muutama litra naftaa ja melkein hermot.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
....
Seisoin siinä tiskin takana Veikkaus-kortti kädessä odottaen, kunnes yksi näistä kääntyi kohti, ei tosin vilkaissutkaan minua, ja jäi ikäänkuin odottamaan jotain. Sanoin sitten, että sen ja sen verran lottoa, samalla ojentaen korttia. Poika iski lotot koneeseen, sanoi hinnan, ja huomasi sitten ojentamani kortin.
Tuli tosta mieleen että ei oteta kontaktia tai puhuta mitään... olen huomannut muutamia kertoja oululaisissa ravintoloissa sellaista että kun asiakas ohjataan pöytään niin ensimmäisenä EI kysytä että ottaisiko porukka juotavaa vaan näytetään pöytä ja jätetään asiakkaat istumaan kuivin suin esim 10min ajaksi jonka jälkeen tuodaan lista. Viimeksi näin kävi kun oltiin Olimpos-ravintolassa (ja siis viikonloppuna iltaa istumassa samalla). Tämä ei sinänsä ole erityisen huonoa asiakaspalvelua,mutta tulipahan siinä ihmeteltyä kun istuttiin että miksi ihmeessä ei samalla kun ohjataan pöytiin niin kysytä juomia. Siinä sen ensimmäisen odottelun aikana pöytäseurue vetäisi ensimmäiset juomat, rentoutuisivat jne. Nyt istutaan kuivin suin ja odotellaan.
 

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Omistin Soneran Laajakaistan nopeudella 100/10 ja siihen päälle Soneran KotiTV-palvelun jossa toki Urho Total. Marraskuun lopulla sain tietää, että vuoden vaihteessa on muutto edessä. Ite tsekkasin tilanteen että uuteen osoitteeseen saa max. 8M yhteyden Soneralta. Totesin että pitää siis tehdä ilmoitus muutosta joka on edessä.

4.12.2012

Otin puhelimen käteen, soitin Soneralle ja kerroin muutosta. osoite käytiin läpi ja katottiin että 8M yhteyden saa mutta KotiTV jää pois. Jonka tiesinkin. Urho Total oli kuitenkin maksettuna kauden loppuun asti ja sain kuulla että hyvittävät ylijääneellä summalla uuden yhteyden laajakaistalaskua. Tää oli ihan ok mulle, pääasia että saa netin toimiin. Asiakasneuvoja kertoi että "mukava kun soitit näin ajoissa, saadaan kytkentä kaistalle 2.1."

Puhelun jälkeen tuli tekstiviestinä vielä vahvistus asialle.

5.12.2012

Tuli tekstiviesti että palauta KotiTV-laitteet postilla toimittajalle, kiitos. Soitin ja kysyin että voinko palauttaa ne vuoden lopussa, sinne asti kuitenkin asun entisessä osoitteessa? Sain vastauksen että toki se niin käy, no problemos hyvä asiakkaamme.

31.12.2012

Muutto loppuun ja Soneran rojut postiin. Tekstiviesti Soneralta: "Kytkethän modeemin valmiiksi verkkoon, asennuspäivä laajakaistallesi on 2.1. aikavälillä 8-20"

2.1.2013

Modeemiin virrat päälle klo 7 aikaan aamulla ja liikenteeseen, päivän aikana pohtien että ei kai siellä asunnossa tarvi asentajan sisällä käydä. "Mukava mennä himaan kun pääsee taas nettiin". Siinä sitten kotiin joskus klo 16 aikaan ja modeemissa edelleen palaa kaksi valoa. Klo 19.45 mietin että aika tiukille vetää, vartti aikaa.

Kello tuli 20:15, edelleen kaksi valoa palaa. Otin modeemista virrat pois miettien että tulisko se sitten sillä päälle? Noh, ei tullu. Mietin jotta kiirettähän niilläkin on, vuoden vaihde ja kaikki. Huomenna sitten.

3.1.2013

Aamulla soittoa Soneralle. Jonotin 20min ja juttelin sille robotille vastaillen kysymyksiin. Sen jälkeen robotti ilmoitti siirtävänsä mut asiakaspalvelijalle. Musat soimaan ja jonotusta 10min. Sen jälkeen automaatti kertoi mulle, että "kaikki asiakaspalvelijamme ovat varattuja, soita hetken kuluttua uudelleen".

Sit palo hihat, takki niskaan ja kävelin Soneran liikkeeseen selittään tilanteen. Matkalla rauhotuin ja kerroin asiani ihan maltillisesti ja kaveri tiskin toisella puolella otti asian hoitoon. Teki kaistasta vikailmoituksen ja sanoi että sulle soitetaan puolen tunnin sisällä.

Tunti myöhemmin

Ei soinu puhelin. Odottelin kuitenkin taas hetken kärsivällisenä josko siellä kiire pukkaa päälle. Soittoa Soneran robotille taas klo 15:30, jonotusta 20min ja robotille vastailua joka "siirtää" mut asiakaspalvelijalle. Tällä kertaa vartti musiikkia kuunnelle ja robotti ilmoittaa kaikkien olevan varattuja soita myöhemmin uudestaan.

Samanvituntien uus soitto vittuillen jo sille robotillekin ja jättäen soittopyyntö Soneralle. Puhelun jälkeen tekstiviesti "Kiitos soittopyynnöstä, soitamme sinulle seuraavana työpäivänä virka-aikana"

4.1.2013, työpäivä, virka-aika 8-16

Kymmeneen asti odottelin soittoa. Ei kuulunu. Soittoa Soneralle (sain robotin yhdistään mut asiakaspalvelijalle) taas rauhottuneena ja asiallisesti kysyen "tuliskohan netti tänään toimintaan, eilen tein vikailmoituksen ja jätin soittopyyntöä". "Juu, asia onkin täällä selvityksessä ja näköjään vikailmoituskin tehty. Palaamme asiaan mahdollisimman pian"

Kyllähän mä tossa vaiheessa pelkäsin, että viikonloppu tulee ja menee. Ja näinhän siinä kävi, perjantaina ei kuulunu enää yhtään mitään.

7.1.2013

Klo 8:51 saan tekstiviestin: Hei, laajakaistasi toimitus on viivästynyt. Ilmoitamme Sinulle heti kun uusi asennuspäivämäärä on varmistunut.

Anteeks mut mitä vittua? Toihan menee jo vittuilun puolelle. Mä tiedän kyllä että se on viivästynyt, täysin turha viesti ja edelleen, kukaan ei soita vaikka pyynnön jätin. Sais edes tietää jotain.

Ei muuta kun soittoa perään. Sain taas robotin ohitettua ja ihmisen langan päähän. Kysyin mistä asia oikein johtuu, ilmotin muutosta 4.12. ja kehuttiin kun oon niin ajoissa. Vastattiin viivästyksen johtuvan siitä ettei Elisa ole luovuttanut laajakaistalle jakamosta kytkentäpaikkaa.

Joo-o. Onhan se kiva että mä juoksen ympäri kaupunkia ja soittelen asiakaspalveluun monta kertaa ja nyt, viis päivää luvatun jälkeen saan tietää ettei Elisa ole luovuttanut kytkentäpaikkaa Soneralle. Se, mikä mua tässä vituttaa niin mä olen se joka kärsii. Miten vitussa Elisa ei kuukaudessa ole luovuttanu sitä kytkentäpaikkaa? Hyvityksistä ei puhuttu vittuakaan paitsi siinä vaiheessa kun kysyin, kuka tän lystin maksaa? Ehdotin asiakaspalvelijalle, josko laskun sais jo pyöriin kun te (Sonera) olette tässä tapauksessa maksamassa mullepäin Urho Totalista muutaman kuukauden. Menis tasan ja sais maksimoitua tän vitutuksen. Sit todettiin hyvitystä kyllä tulevan ja laskutus lähtee pyöriin vasta kun kaista on kytketty mutta aiheeton suunsoittaminen on turhaa.

Aiheeton? Haista vittu.

Äsken sain tekstiviestin jossa vahvistetaan laajakaistan asennuspäivämääräksi 9.1.2013.

Mut yhtä kaikki, aina, siis ihan aina kun laajakaistassa menee joku vituiks niin yks sana nousee esiin: Elisa.
 
Viimeksi muokattu:

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jotenkin tutun kuuloinen tarina Wicciltä...

Mut yhtä kaikki, aina, siis ihan aina kun laajakaistassa menee joku vituiks niin yks sana nousee esiin: Elisa.

Ja uskot ihan pokkana Soneran selityksen tästä sun "ongelmasta"?
Elisan piuhat siellä talossa varmaan on joo, mutta mistäs tiedät, että onko Sonerakin oikeasti alkanut tekemään asialle jotain kuin vasta päivänkaksi ennen tuota asennusaikaa, ja siitä sitten Elisalle jäänyt "byrokratiaan" (ei kyllä liene tässä asiassa se ihmeellisin homma sinänsä) pyörimään?

Koska kyllä näitä "Soneraa Elisan piuhoihin ja toistepäin" tapauksia on harva se päivä. Soneran on turha luvatakaan mitään, jos eivät lupauksiaan voi pitää :)
Ja eniten sun vkäyräähän nosti tuo Soneran saamattomuus, eivät vastailleet/soitelleet/juoksuttivat... Varmasti olisit ollut paljon tyytyväisempi jos sovittuna asennuspäivänä olisivat ilmoittaneen ihan omatoimisesti sulle että viivästyy viikolla.

Mutta se siitä, meinasin vaan, että asia ei aina näissä ole välttämättä ihan mustavalkoinen. Vitutuksen voin ymmärtää, vähän vastaavaa kokemusta aikoinaan ollut.
 

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Ja uskot ihan pokkana Soneran selityksen tästä sun "ongelmasta"?
Elisan piuhat siellä talossa varmaan on joo, mutta mistäs tiedät, että onko Sonerakin oikeasti alkanut tekemään asialle jotain kuin vasta päivänkaksi ennen tuota asennusaikaa, ja siitä sitten Elisalle jäänyt "byrokratiaan" (ei kyllä liene tässä asiassa se ihmeellisin homma sinänsä) pyörimään?

Tottahan sä turiset. Ei siellä varmasti mitään ole tapahtunu vasta kun sillon 2.1. (ehkä) aamulla kun asentaja on tajunnu että kaikki paikat on täynnä. Sehän noissa on hassua näin yksityishenkilölle, molemmat operaattorit voi vierittää vastuun toiselle. Sehän on selviö ettei kukaan tässä tilanteessa lähde soitteleen Elisalle ja osotteleen sormella.

Ja eniten sun vkäyräähän nosti tuo Soneran saamattomuus, eivät vastailleet/soitelleet/juoksuttivat... Varmasti olisit ollut paljon tyytyväisempi jos sovittuna asennuspäivänä olisivat ilmoittaneen ihan omatoimisesti sulle että viivästyy viikolla.

Sepä se, paskaahan mulle puhuttiin jo kehumalla aikaista ilmotusta muutosta. Sitä mäkin sanoin/kysyin tältä palvelijalta, että miksei mulle voitu vaikka ilmottaa 27.12. ettei ole Elisalta vielä vapautunut kytkentäpaikkaa? Kerrottu siinä sitten myöhästyvän toimituksen x-määrällä aikaa. Tähän mulle vastattiin: "Vuoden vaihteen liittymämyynti ylitti meidän kaikki odotukset, näitä on nyt myyty kun häkää." Johon sitten näppärästi kysyin "Ja kaikki on samasta jakamosta hakemassa samoja kytkentäpaikkoja? Ja tilaukset on ilmeisesti tullu ennen mun muuttoilmotusta kun ajavat edelle?"

Eli tosta vahvistu taas sekin, että uusia asiakkaita haalitaan joka notkosta jättäen vanhat unholaan siinä sivussa, niiltä sitä rahaa tulee jo.

Ja joo, Soneran vika kyllä. Ite olin aikanaan neljä vuotta Elisan palveluksessa ja joka kerta kun sitä syytetään, uskon syytökset vilpittömästi. Eiköhän siellä edelleen vedellä vasurilla niitä hommia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Miten vitussa Elisa ei kuukaudessa ole luovuttanu sitä kytkentäpaikkaa?....

Siksi, että Sonera ei ole pyytänyt sitä. Muutenhan ne kyllä antavat sen muistaakseni kolmessa tai kahdessa viikossa tasan, kuten laki määrää. Jos ei anna, niin lasku tulee joka kerta, että tämä systeemi kyllä toimii molempiin suuntiin.

Samahan on sitten soneran alueella toisinpäin. Melko epärehellistä touhua soneralta vierittää syytä kilpailijalle kun omat prosessit kusee.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
plaa plaa plaa

Suomennettuna: herran laajakaista-asennus myöhästyy pari päivää, ja sinä räyhäät puhelimeen vittua ja perkelettä, jos on jouduttu aspasta rauhoittelemaan.

Asiakas ei aina ole todellakaan oikeassa. Oletko tottunut että kaikki menee aina mielesi mukaan? Jos homma viivästyy 2-3 arkipäivää, on se mielestäni ihan kohtuullista. Jos haluat kellontarkkaa hommaa, niin lyö rahaa tiskiin, saat minuutilleen sitä mitä haluat. Ja ei, operaattorit eivät kiusaa tahallaan toisiaan kuten yllä on mainittu. Ja ei, ei ole olemassa mitään hätälinjaa johon asiakaspalvelija voi soittaa että "siellä Raimo nyt huutaa vittua, kytkekää se heti" ja sitten mies laittaa piuhan seinään.

Missä sinä olet töissä?
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Asiakas ei aina ole todellakaan oikeassa. Oletko tottunut että kaikki menee aina mielesi mukaan? Jos homma viivästyy 2-3 arkipäivää, on se mielestäni ihan kohtuullista. Jos haluat kellontarkkaa hommaa, niin lyö rahaa tiskiin, saat minuutilleen sitä mitä haluat. Ja ei, operaattorit eivät kiusaa tahallaan toisiaan kuten yllä on mainittu. Ja ei, ei ole olemassa mitään hätälinjaa johon asiakaspalvelija voi soittaa että "siellä Raimo nyt huutaa vittua, kytkekää se heti" ja sitten mies laittaa piuhan seinään.

Tätä asennetta en myöskään ymmärrä.
Asiakas on tehnyt kuukauden etukäteen siirtopyynnön, ja hänelle on LUVATTU (ja myös samalla kehuttu että on ajoissa) että siirto onnistuu.
Miksi pitäisi antaa jonkun operaattorin perseillä? Mikä oikeus heillä siihen on? Wiccihän se tässä tapauksessa on se maksava asiakas.
Kyllähän lupaukset PITÄISI pitää. Yhtälailla asiakas joutuu penaltia maksamaan jso maksaa laskunsa myöhässä.
Samalla tavalla pitäisi myös firmoille sitä penaltia pistää, mutta sellaista klausuulia kotiasiakas tuskin saa. Tai saa, mutta katko/tms. pitää sitten olla jo oikeasti pitkä että konkreettisesti olisi jotain hyötyä asiakkaalle.

Ja edelleen, ei nämä nettiyhteyksien kytkennät mitään tähtitiedettä ole. Tässä tapauksessa Sonera perseili ja mielestäni he saisivat ihan _oikeasti_ Wiccille jotain korvausta pistää (jotainhan aikoivat toki laittaa, mutta ei selvinnyt mitä/paljonko).
 

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Missä sinä olet töissä?

Ja tällä on merkitystä mihin? mailman- tiivisti aika hyvin mun mielipiteeni tohon muuhun sun kirjotukseen. Miksi pyydetään muuttoilmoitus tekeen ajoissa jos siitä ei asiakkaalle ole mitään hyötyä? Jos päivämäärät ei pidäkään?

Mä väitän että yksityinen asiakas on se, joka tässä kärsii ja se on ärsyttävää. Vai mitä veikkaat, jos esim. joku iso firma muuttaa ja tekee ilmoituksen muutosta 4.12. ja kertoo muuttopäiväksi 1.1. ja niille luvataan yhteydet toimiin 2.1. Villi veikkaus, toimiiko ne sillon? Ja mitä tapahtuu jos ei toimi?
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suomennettuna: herran laajakaista-asennus myöhästyy pari päivää, ja sinä räyhäät puhelimeen vittua ja perkelettä, jos on jouduttu aspasta rauhoittelemaan.

Asiakas ei aina ole todellakaan oikeassa. Oletko tottunut että kaikki menee aina mielesi mukaan? Jos homma viivästyy 2-3 arkipäivää, on se mielestäni ihan kohtuullista. Jos haluat kellontarkkaa hommaa, niin lyö rahaa tiskiin, saat minuutilleen sitä mitä haluat. Ja ei, operaattorit eivät kiusaa tahallaan toisiaan kuten yllä on mainittu. Ja ei, ei ole olemassa mitään hätälinjaa johon asiakaspalvelija voi soittaa että "siellä Raimo nyt huutaa vittua, kytkekää se heti" ja sitten mies laittaa piuhan seinään.

Missä sinä olet töissä?

Olipahan huvittava kirjoitus. Yrityksen ei tarvitse pitää lupauksiaan, eikä se ole palvelun toimittajana velvollinen huolehtimaan toimituksesta, toimitusajasta tai myöhästymistapauksessa informoimaan asiasta. Asiakkaan velvollisuus on hoitaa kaikki omat suorituksensa ajallaan, ilmoitukset jne. Luonnollisesti maksuja unohtamatta. Lisäksi asiakkaan kuuluu kärsivällisesti odottaa. Mutta tärkeimpänä, yrityksen ei tarvitse selitellä mitään.

Kenelle Wiccin olisi pitänyt "lyödä rahaa tiskiin" nopeampaa toimintaa saadakseen; jollekin asentajalle, aspalle vai jollekin myymälässä tapaamalleen henkilölle, ellei sitten sille robotille? Ja mistä tällainen ohituskaista löytyy?

Hyvää työpäivää vaan!
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Muistui mieleen rento kokemus Elisan yrityspalveluista Ideaparkin työmaalta muutaman vuoden takaa. Netti katkesi kuin seinään, ja ihan normaalissa ajassa saimme Elisan pakettiauton työmaakopin eteen parkkiin ja miehen tutkimaan asiaa. Asentaja kertoi naureskellen, että oli huvikseen yrittänyt soittaa meidän liittymämme numeroon, ja sieltä oli vastattu puolan kielellä. Jatkoa ajatellen kävin katsomassa ensin paikan taulussa, joka on hyvä tarkistaa ennen seuraavaa soittoa vikapalveluun.

Ihanat, uudet EU-veljemme olivat siis ottaneet taulusta meidän piuhat käyttöönsä, kun tarvitsivat linjoja. Näppäriä kavereita!
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Mä väitän että yksityinen asiakas on se, joka tässä kärsii ja se on ärsyttävää. Vai mitä veikkaat, jos esim. joku iso firma muuttaa ja tekee ilmoituksen muutosta 4.12. ja kertoo muuttopäiväksi 1.1. ja niille luvataan yhteydet toimiin 2.1. Villi veikkaus, toimiiko ne sillon? Ja mitä tapahtuu jos ei toimi?

Joo tai ei. Riippuu siitä mitä tuotteistusta kyseinen "iso firma" on käyttöönsä tilannut; jos sen käytössä on vastaava laajakaista-tuote kuin kuluttaja-asiakkaalle, ei palveluprosessi eroa mitenkään normiheebosta. Jos taas tilattuna on jonkin verran (tuplat) kalliimpi yrityslaajakaistaliittymä, on jokaiselle siirto- yms. toimitusprosessille olemassa oma projektihenkilönsä valvomassa että kaikki sujuu suunnitellusti. Toisaalta sitten näistä yritysliittymistä joutuu maksamaan myös siirtohintaa, kun kuluttaja-asiakkaiden laajakaistat siirtyvät pääsääntöisesti maksutta. Kuluttajatuotteille jotka ovat ns. bulkkituotteita joissa on nimenomaan toiminnan automatisoinnin myötä pyritty kustannussäästöihin, ei ole erillistä henkilöä valvomassa yksittäisen tilauksen sujumista. Kuten arvata saattaa, kaikki menee ihan hyvin ja aikataulussaan suhteellisen tarkasti, paitsi silloin kun toimitukseen tulee poikkeama kuten vaikkapa se että kytkentäpaikat on täynnä. Sitten ollaan suossa odottelemassa että joku operaattorilta poimii ilmoituksen jonosta ja alkaa tunkemaan tilausta takaisin putkeen.

Mutta jollain se kustannus on painettava alaspäin, näissä tapauksissa mm. niin että tingitään henkilöstöstä jotka näitä toimituksia seuraavat.
 

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Joo tai ei. Riippuu siitä mitä tuotteistusta kyseinen "iso firma" on käyttöönsä tilannut; jos sen käytössä on vastaava laajakaista-tuote kuin kuluttaja-asiakkaalle, ei palveluprosessi eroa mitenkään normiheebosta. Jos taas tilattuna on jonkin verran (tuplat) kalliimpi yrityslaajakaistaliittymä, on jokaiselle siirto- yms. toimitusprosessille olemassa oma projektihenkilönsä valvomassa että kaikki sujuu suunnitellusti. Toisaalta sitten näistä yritysliittymistä joutuu maksamaan myös siirtohintaa, kun kuluttaja-asiakkaiden laajakaistat siirtyvät pääsääntöisesti maksutta. Kuluttajatuotteille jotka ovat ns. bulkkituotteita joissa on nimenomaan toiminnan automatisoinnin myötä pyritty kustannussäästöihin, ei ole erillistä henkilöä valvomassa yksittäisen tilauksen sujumista. Kuten arvata saattaa, kaikki menee ihan hyvin ja aikataulussaan suhteellisen tarkasti, paitsi silloin kun toimitukseen tulee poikkeama kuten vaikkapa se että kytkentäpaikat on täynnä. Sitten ollaan suossa odottelemassa että joku operaattorilta poimii ilmoituksen jonosta ja alkaa tunkemaan tilausta takaisin putkeen.

Mutta jollain se kustannus on painettava alaspäin, näissä tapauksissa mm. niin että tingitään henkilöstöstä jotka näitä toimituksia seuraavat.

Jeps, kiitos tästä. Noinhan se varmasti meneekin. Aamukiukkusena tuli vaan räävittyä päätä rautakanslerille kun sitä kävi tilaamassa :) Mutta vastasit samalla myöskin tohon rautakanslerin "rahaa tiskiin"-heittoon. Jatkossa tiedän muuton tullessa eteen, perustaa oman toiminimen ja ottaa käyttöön spesiaaliliittymän niin hommat toimii ;-)

Ei mua enää ees vituta, usko on kova huomiseen. Illalla harmittaa taas luultavasti hetken aikaa kun 18:30 tulis HPK-JYP Veikkaus TV:stä, paikalle en tänään ehdi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vai mitä veikkaat, jos esim. joku iso firma muuttaa ja tekee ilmoituksen muutosta 4.12. ja kertoo muuttopäiväksi 1.1. ja niille luvataan yhteydet toimiin 2.1. Villi veikkaus, toimiiko ne sillon? Ja mitä tapahtuu jos ei toimi?
Veikkaan, että Sonera tekee sille isolle firmalle ilmoituksen, että "tämä muutto maksaa xxxx euroa". Paitsi jos joudutaan kaivamaan kuitua, "... xxxxx euroa".

PS. Ei muuten onnistu tuolla aikataululla. Puhutaan 3-4 kuukaudesta vähintään, jotta kaikki osapuolet voivat sitoutua tuon kokoiseen projektiin. Ja sittenkin tekee tiukkaa.
 

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
PS. Ei muuten onnistu tuolla aikataululla. Puhutaan 3-4 kuukaudesta vähintään, jotta kaikki osapuolet voivat sitoutua tuon kokoiseen projektiin. Ja sittenkin tekee tiukkaa.

Heh. Okei, niillä on omat aikataulunsa. Mun käsityksen mukaan myös yksityisillä on omat aikataulut? Luulin olevani ajoissa ilmottaessani 4.12. että muutan vuoden vaihteessa. Täähän se pointti oli. Yritykset varmaan tietää ite, jos pitää varautua 4kk ennen siirtoihin. Tai jos ei tiedä, niin voi lukea toimitussopimuksesta/tilausvahvistuksesta kauanko laajakaistan siirto kestää, näin mäkin tein.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Heh. Okei, niillä on omat aikataulunsa. Mun käsityksen mukaan myös yksityisillä on omat aikataulut? Luulin olevani ajoissa ilmottaessani 4.12. että muutan vuoden vaihteessa. Täähän se pointti oli. Yritykset varmaan tietää ite, jos pitää varautua 4kk ennen siirtoihin. Tai jos ei tiedä, niin voi lukea toimitussopimuksesta/tilausvahvistuksesta kauanko laajakaistan siirto kestää, näin mäkin tein.
Ei se yrityspuoli nyt kuitenkaan niin paljon pysty sanelemaan, että operaattorit ja 3. osapuolet tekevät ihmeitä yhdellä puhelinsoitolla. Eikä se liittymän siirto mene niin, että ilmoitetaan vain uusi osoite ja muuttopäivä. Tuollainen projekti vaatii aikataulutuksen ja resurssien varaamisen, kolmansista osapuolista (asennushenkilökunta) puhumattakaan. Ja on hiukan eri asia siirtää 10 M laajakaistaa ja 1 G yritysliittymää.

Toki yksityisillä on aikataulunsa. Sitä varten varmaan sopimuksessakin ilmoitetaan, miten pitkä aika muutoksiin pitää varata. Ja jos jotain luvataan, niin onhan se raivostuttavaa, jos jotain tapahtuu vasta muutaman päivän päästä. Kuluttajapuoli nyt vaan toimii pikkuisen eri tavalla kuin yrityspuoli. Operaattorit ovat pakon edestä ulkoistaneet vaikka mitä toimintojaan (erityisesti kuluttajapuolella), eikä yhden kioskin lupaukset paljon paina, jos toisessa tulee työ putkelle ja joku hoitaa sen sitten, kun sattuu huvittamaan. Yhden luukun takaa noita ei varmaan hoideta enää missään.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Pakko avautua Matkahuollon vuosilippujen hinnoittelusta. Minulla on jonkinverran työmatkaa, jota kuljen pääosin julkisilla kulkuneuvoilla. Huomasin, että Turusta lähtee aamulla bussi, joka sopii hyvin meikäläisen aikatauluihin.

Säännöllisesti kulkevan kannattaa toki hankkia alennuskortti, jollainen Matkahuollossa kulkee vuosikortin nimellä. Liikennöitsijä veloitti kertalipusta 12,60, ja Matkahuolto lupaa 44 matkan kortille 25% alennuksen. Marssin matkahuoltoon mokomaa kyselemään, ja kävi ilmi, että matkahuolto laskee alennuksen oman taksansa mukaan ja vastaavan pituiselle matkalle tulikin yllättäen laskennalliseksi hinnaksi n. 17 €. Laskujeni mukaan 44 matkan alennuskortti, jossa alennusta oli 25% tulisi kuutisen euroa kalliimmaksi kuin 44 kertalippua.

Onneksi tuli tarkistettua kertalipun hinta, ja otin suoraan yhteyttä liikennöitsijään, joka myi kortin, jossa hinta oli laskettu oikeasta kertalipun hinnasta. Tarinan opetus: Hintojen vertailu kannattaa aina.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Asiakas ei aina ole todellakaan oikeassa. Oletko tottunut että kaikki menee aina mielesi mukaan? Jos homma viivästyy 2-3 arkipäivää, on se mielestäni ihan kohtuullista. Jos haluat kellontarkkaa hommaa, niin lyö rahaa tiskiin, saat minuutilleen sitä mitä haluat. Ja ei, operaattorit eivät kiusaa tahallaan toisiaan kuten yllä on mainittu. Ja ei, ei ole olemassa mitään hätälinjaa johon asiakaspalvelija voi soittaa että "siellä Raimo nyt huutaa vittua, kytkekää se heti" ja sitten mies laittaa piuhan seinään.
Erikoinen näkökulma. En mitenkään ymmärrä Wiccin kuvaamaa tilannetta asiakkaan viaksi. Jos asiakkaalle luvataan jokin toimitusaika kuten Wiccin tapauksessa sovittiin, niin totta kai asiakkaan pitää lähteä siitä että sovittu pitää.

Jossakin hevonvitunmaissa saattaa olla niin, että asiakkaalta odotetaan ties mitä lahjuksia normaalien hintojen päälle, jotta palvelua ylipäätään saa. Suomessa asiakkaan pitää voida lähteä siitä, että annetut toimitusajat pitävät. Joskus toimittajalle voi tietenkin tulla toimitusongelmia, mutta tuolloinkin odotan myyjäosapuolen vähintään ilmoittavan asiakkaalle viivästymisestä. Kun lupauksen pitäminen menee riittävän pahasti pieleen, niin jokin korvaus on paikallaan jo hyvän asiakaspalvelun nimissä.

Joillakin toimialoilla ja erityisesti asiakaspalveluun panostavissa kulttuureissa tällaisiin asioihin laitetaan erityistä huomiota. Suomessa asiakkaan tasokkaaseen palveleminen ja hyvään asiakaskokemukseen tähtääminen on vielä kaukana itsestäänselvyydestä. Tämä on tietysti monelle firmalle hyvä juttu, sillä erityisen hyvällä asiakaspalvelulla voi näillä seuduin vielä erottautua kilpailijoistaan.

Suomessa jengi on opetettu hallintoalamaisiksi, joiden tehtävänä on lähinnä nöyristellä kaiken maailman soneroiden ja elisoiden edessä. Jos porukka ei vaadi parempaa palvelua, niin sitä on turha myöskään odottaa saavansa.

Siinä mielessä rautakanslerilla oli pointti viestissään, että hyvästä palvelusta pitää olla valmis maksamaan. Jos hinnat on vedetty minimiin ja ylimääräiset hienoudet (kuten asiakaspalvelu ja asiakaslupausten tunnontarkka pitäminen) on karsittu äärimmilleen, niin tämä välttämättä palvele asiakkaan etuja asiakassuhteen kaikissa vaiheissa.

Valitettavasti operaattorien ehdoton päähuomio on uusasiakashankinnassa. Kaikki fokus on siinä että saadaan sisään uusia tilauksia. Jos toimitukset kusevat ruuhkien tai minkä tahansa syyn takia, niin sen paremmin yksittäisellä myyjällä kuin koko yhtiölläkään ei ole intressiä riskeerata kauppaa lupaamalla 3 viikon toimitusajan sijasta jotakin epämääräistä 5-10 viikkoa, vaikka tuo skenaario olisi tiedostettavissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös