Oltiin vaimon ja lapsen kanssa keskiviikkona ostoksilla eräässä isossa marketissa. Ostettiin ihan normaalisti kaikki ruoka yms muut ostokset sekä yksi pullo Velkoa.
Mentiin sitten kassalle ja lapattiin ostokset liukuhihnalle. Vaimo meni lapsen kanssa pakkaamaan ostoksia ja kassatäti sitten yhtä äkkiä sanoi vaimolle sinne tiskin päähän, että haluaa nähdä hänen paperit, kun on tuossa tota alkoholiakin. Seisoin vähän hölmistyneenä siinä kassan edessä ja kysyin, että mitä sä sekoilet? Kassa ei vastannut mitään vaan jatkoi ostosten viivakoodausta ja sanoi taas vaimolle, että haluaa nähdä henkilöllisyystodistuksen. Vaimo vastasi, että ei ole mukana. Kassa jatkoi inttämistä vaimolle, jolloin kysyin, että oletko nyt tosissasi? Ei taaskaan sanonut minulle mitään. Ei halunnut siis nähdä minun papereitani. Sanoin kassalle, että sitten jää ostokset tähän. Ei edelleenkään vastannut mitään. Tässä vaiheessa totesin vaimolle, että nyt mennään viereiseen kauppaan ja kassatäti katsoi suu auki sanomatta sanaakaan.
Joo, olin kyllä kusipäinen asiakas, mutta ei kai se uusi laki sitä tarkoita, että perhe ei voi enää olutta ostaa, jos kaikilla ei ole henkkareita mukana? Miten jonkun teinin vanhemmat ostaa olutta, jos lapsi on mukana? Ja jos uusi laki tarkoittaa tätä, niin on kyllä taas menty perse edellä puuhun. Toivon, että kyseessä on vain yksittäinen kassa-urpo, joka ei tajua asiasta mitään.