Ihmettelin millä oikeudella ja perusteella laivayhtiö aikoo ottaa ihmisten omaisuutta haltuunsa ja ehkäpä jopa hävittää sitä.
Hyvä pointti, eihän laivayhtiö ole minkään sortin viranomainen. Näin äkkiseltään ajateltuna se pitäisi sitten mennä niin, että se omaisuus luovutetaan takaisin kun tullaan perille.
Jollain abi- tai GooM-risteilyillä mä muistaisin tuollaisen käytännön olleen joskus... um... 90-luvun loppupuolella/vuosituhannen taitteessa.
Tiedä sitten kuinka laillista tuokaan oli ja onko vastaava käytäntö käytössä enää nykyisin. Toisaalta noilla risteilyillähän joku tietty järjestävä taho on vuokrannut koko paatin käyttöönsä. Tällöin vuokranantaja voi omalta osaltaan kertoa pelisäännöt, ja vuokraajan on hyväksyttävä ne. Myöhemmin tilaisuuden järjestäjä alkaa markkinoida risteilyään abeille tai muille opiskelijoille ja ilmoittaa mahdollisesta pullotarkastuksesta terminaalissa. Näinhän tämän on mentävä.
Mutta eihän tavallisilla reittimatkoilla/miniristeilyillä voida alkoholin kuljettamista rajoittaa. Eihän? Onhan mulla oltava mahdollisuus viedä vaikkapa pullollinen Suomi-viinaa (jotain mitä ei laivalta saa) kaverilleni Tukholmaan. Se, miten mä sen teen, ei mun mielestäni kuulu laivayhtiölle pätkän vertaa. Voinhan mä ottaa miniristeilyn, mennä Tukholmassa ulos laivasta terminaaliin, tavata kaverini siellä, lahjoittaa pullon, tulla taas takaisin ruotsalaisten matkustajien mukana laivaan ja palata Suomeen. Eihän tuo nyt ole missään nimessä edes järkevää, mutta pitäähän mulla nyt olla mahdollisuus tuollaiseen.
Tuokin voitaisiin ratkaista sillä tavalla, että laivaan tullessani jätän pullon johonkin säilytykseen matkan ajaksi (matkailun maailmasta vertaisin tätä lentokoneen ruumaan meneviin tavaroihin). Sieltä sitten voin noutaa sen vaikkapa 30min ennen Tukholmaa. Jonkinlainen mahdollisuus tuollaisen tuliaispullon kuljettamiseen on annettava myös edestakaisin menijöille.
Vähän epäilyttää, onko laivoilla mahdollisuutta tai ylipäätään edes kiinnostusta tuollaisille ratkaisuille. Mutta se on joka tapauksessa varmaa, että minkäänlainen pullojen poisotto terminaalissa ei tule toimimaan. Siinä alkaa hakata jo (EU-) lainsäädäntökin vastaan.
EDIT: noista abi- ja GooM-risteilyistä tuli vielä mieleeni sellainenkin, että niillähän ei muistaakseni ole edes mahdollisuutta poistua laivasta kesken risteilyn? Tällöinhän ei periaatteessa ole tarvettakaan kuljettaa mitään "ylimääräistä".