Sulla ei siis edellenkään ole mitään faktaa vaan vetelet täysin mututuntumalta.
Olen toiminut kyseisessä yrityksessä esimiesasemassa ja satun tietämään miten tuolla (ainakin minun aikana) esimiehiä ohjeistettiin.
Asiakas joka lähtee purkamaan määräaikaisuutta on operaattorin näkökulmasta jo menetetty asiakas ja on vain yrityksen ahneutta venyttää tuota prosessia muutama kuukausi. Jos jostain kummallisesta syystä asiakas jää vielä samalle operaattorille, niin se on vain odottamaton bonus. Ja nythän puhutaan juurikin niistä "vapaistaliittymistä" jotka ovat muuttuneet määräaikaisiksi asiakkaille tarjottujen etujen vuoksi asiakkaan tietämättä.
Ainaki minun aikaani vanhoille asiakkaille saatettiin soittaa ja tarjota mm "ilmaista" tekstaripakettia yms. vastaavaa etua mutta ei mainittu mitään sen mukana tulevasta määräaikaisuudesta. Vastaavia etuja saatettiin tarjota myös aspaan soittaneille. Osa asiakkaista ei varmasti koskaan edes tiennyt että heillä oli 12kk määräaikainen sopimus ja olivat vain tyytyväisiä, että operaattori muisti heitä tuollaisella edulla.
Kuten jo olen aikaisemmin maininnut, niin DNA on ainoa operaattori joka on joutunut viivyttelystään kuluttajaviraston hampaisiin, saanut uhkasakkoja ja osa niistä on tainnut laueta maksettavaksi. Muilla operaattoreilla ei näitä tästä johtuen ole. Kyllähän tämä jo yksistään kertoo aika paljon. Ja edelleen puhutaan juurikin niistä "vapaistaliittymistä" jotka ovat muuttuneet määräaikaisiksi asiakkaille tarjottujen etujen vuoksi asiakkaan tietämättä.
Operaattorina ja työnantajana DNA oli kuten mikä tahansa operaattori, ihan mukava työpaikka ja palkat olivat yhtä huonot kuin muillakin jonka seurauksena vaihtuvuus oli kova ja lopulta sen takia myös itse lähdin sieltä pois. Itse en vain hyväksynyt, enkä hyväksy, tuota tapaa jolla asiakkaita johdettiin tietoisesti harhaan ja sen jälkeen pitkitettiin väistämätöntä sopimuksen purkua pelkästään ahneudesta. Toki aspa ja myyjät tekevät pääsääntöisesti kuten heidät on koulutettu ja itse näkisin, että ongelma (ainakin silloin) oli jossain aivan muualla kuin ruohonjuuritasolla. Hienoa jos yritys on pystynyt muuttamaan radikaalisti toimintatapojaan mutta jotenkin sen nähneenä sitä on vaikea uskoa tai sitten se on vaatinut ison muutoksen ajattelutavassa ja organisaatiossa.
Olen työskennellyt myös Soneralla esimiehenä ja tuollakin toki oli omat ongelmansa mutta siellä ei sentään itse operaattori tietoisesti johdattanut asiakkaita harhaan. Soneralla mielestäni suurimmat ongelmat olivat aspan toimimattomuudessa ja äärettömän huonosti muodostetussa organisaatiossa. Toki tuolla asiakkaina olivat lähinnä yritykset, en siis ollut TF:n kanssa missään tekemisessä. Parannettavaa on varmasti jokaisella operaattorilla mutta ainakin vielä vähän aikaa sitten DNA:n toiminta oli ainakin minun mielestäni vähintäänkin arveluttavaa.
edit. Tässä yksi tapaus joka minun aikanani aiheutti pulinaa ja jonka seurauksena
DNA:lle asetettiin 50k€ uhkasakko. Linkki markkinaoikeuden päätökseen.
Tämä oli ennen minun aikaani mutta DNA:n lupaus ilmaisesta puheajasta olikin jotain muuta mitä oli luvattu. Seurauksena
100k€ uhkasakko. Linkki tietokoneen juttuun DNA:n saamasta uhkasakosta.
DNA sai myös huomautuksia ja ukaaseja kuluttajavirastolta, koska myi lukuisista huomautuksista huolimatta vielä kesällä 2010 verkkokaupassa laitteita vain 24-36kk määräaikaisilla sopimuksilla, vaikka lain mukaan asiakkaille pitää tarjota myös 12kk määräaikaista sopimusta. Elisa toimi samalla tavalla mutta muutti systeemiä ensimmäisen varoituksen jälkeen, DNA vasta neljännen.