Eikö Suomessa palvelumaksut ole hinnoissa? En ainakaan itse jätä ikinä tippiä.Toivottavasti muistitte tipata häntä kunnolla hyvästä palvelusta.
Eikö Suomessa palvelumaksut ole hinnoissa? En ainakaan itse jätä ikinä tippiä.Toivottavasti muistitte tipata häntä kunnolla hyvästä palvelusta.
Mä ainakin jätän aina tippiä jos saan hyvää palvelua. Miten muuten voisin kannustaa ja kiittää hyvästä palvelusta? Mutta toki se tippi pitää ensin Suomessa ansaita, en toki iske 10% tippiä jos palvelusta on jäänyt huono maku.Eikö Suomessa palvelumaksut ole hinnoissa? En ainakaan itse jätä ikinä tippiä.
Tipattiin mutta ei kunnolla (about 5%). Mä vieroksun Suomessa tippaamista (siis kunnon tippaamista 10% tai enemmän) koska täällä tarjoilijat saa ihan ihmismäisen liksan verrattuna kollegoihinsa muualla.Toivottavasti muistitte tipata häntä kunnolla hyvästä palvelusta.
Jos haluatte kuluttaa kallista aikaanne tyhjänpäiväisiin puhelinsoittoihin ja yhteydenottoihin ja saada nollapalvelua niin olkaa yhteydessä Turun Lasipalveluun.
Eikö Suomessa palvelumaksut ole hinnoissa? En ainakaan itse jätä ikinä tippiä.
Naurattaa ne asiakaspalvelutyössä työskentelevät tyypit, joita pitää kannustaa tipeillä tekemään työnsä hyvin tai normaalisti.Naurattaa ne tyypit, jotka eivät jätä ikinä tippiä, mutta haukkuvat kun Suomessa saa aina niin huonoa palvelua.
Hinnat ovat listoissa ja asiakaspalvelija tekee oman duuninsa, that's it.
Hinnat ovat listoissa ja asiakaspalvelija tekee oman duuninsa, that's it.
Tipeillä ostetaan sitä ylimääräistä palvelua.
YLEn sivuilla oli juttua tänään asiakaspalvelusta, joka on viety jo niinkin pitkälle, että ravintolat eivät tee itse enää edes omia ruokiaan; pihvit sun muut tulee siis ravintoloihin ulkoistetulta (ja en nyt tarkoita tuoretuottajaa, vaan einestuottajaa) toimittajalta, ja "kokit" vain kokoavat annokset. Tämän kehityksen kärjessä luonnollisesti S-ryhmä.
S-ryhmällä työskentelevänä voin sanoa, että en yhtään ihmettele mikäli asian laita on näin suuremmilla ketjuruokaloilla, esimerkkeinä Chico's, Rosso ja Olohuoneet.
Restellillä aikalailla samaa paskaa.
- - -
Silloin se tuntui hieman haljulta, mutta tuolla sentään saman keittiön kokit ne tekivät sen ravintolan aineksista. Katsottuani myös tuon eilisen ohjelman minulle jäi kuitenkin parempi mieli tuosta tyylistä minkä kerroin.
Tuo on totta. Piti itsekin mainita, että vaikka suora palaute asiakkaalta kahvirahan muodossa oli ihan kiva, niin enemmän kuitenkin lämmitti, kun pomo pyysi toisinaan sivuun tai muuten ohimennen antoi ymmärtää, että asiakkaat ovat duuniin tyytyväisiä. Jos tuo paikka olisi ollut alana mun juttuni, niin se olisi ollut kokonaisuuden kannalta paljon tärkeämpää kuin satunnaiset kahvirahat.Paras tapa tipata työntekijää on kertoa kyseessä olevan henkilön esimiehelle/ketjun johdolle hyvästä asiakaspalvelusta. Lämmittää jatkossa huomattavasti enemmän kuin satunnainen kahden euron kolikko.
Sitä ainakin itse toivon.
Kaikki tekee sen minkä tarvii ja mitä odotetaan jos on hyvä duunari. Tipeillä ostetaan sitä ylimääräistä palvelua. Jonon ohi, kalja nopeemmin jne. Eli jos joku saa parempaa palvelua niin älä ihmettele miksi. Pelkkänä asiakkaan oleminen saa juuri sen verran kuin muutkin. Jos olet tippaava asiakas niin saa palvelua joka ylittää sen normaalin asiakaspalvelun. Näin se toimii, that´s it. Raha puhuu ja "tee duunisi"-asiakkaat seisoo taksijonossa.
Teidän toimintamallinne tunnetaan myös lahjontana. Pienimuotoisena toki, mutta voitelua se silti on, jos lähtökohtaisesti on tarkoitus vaikuttaa palveluun. Tippi annetaan jälkikäteen hyvästä palvelusta, ei sillä osteta hyvää palvelua. Lähtökohta on se, että asiakaspalvelu on ystävällistä, osaavaa ja mahdollisimman toimivaa aina, ja jos joku siitä tahtoo kiittää, hän voi tipata halutessaan. Jos asiakaspalvelija on väärässä ammatissa eikä osaa duuninsa alkeita, ei siihen pitäisi pystyä setelinipulla vaikuttamaan, eikä tippaamiseen ainakaan ole mitään perustetta. Hyvä asiakaspalvelija on aina tippinsä ansainnut, mutta hyvä asiakaspalvelija ei tee työtään laadukkaasti vain tippien toivossa. Se ei kanna pitkälle.Nimenomaan juuri näin. Olen useamman vuoden ajan työskennellyt erittäin vilkkaassa ravintolakompleksissa, ja ilokseni saanut huomata, että tippikulttuuri, sekä käteisellä maksaminen eivät ole kokonaan kadonneet Suomesta.
Tarjoilijan/baarimikon TES:n mukainen palkka ei kuitenkaan toimenkuvaan nähden ole päätä huimaavaa luokkaa, joten kyllähän se hieman ripeyttä liikkeisiin ja ylimääräisen hymyn tuo kasvoille, kun palvelurahaa saa "tehtyä". Lisäksi tippaava asiakas ei täydelläkään baaritiskillä joudu pitkään kuivin suin nojailemaan.
Teidän toimintamallinne tunnetaan myös lahjontana...
Eikös tuo keskiluokkaa paremman ravintolan henkilökunta kuitenkin perinteisesti jaa tippinsä aina illan päätteeksi? Varmaan jossain juottolassakin tippikassa on yhteinen. En tiedä, puhun mielikuvista, mitkä minulle ovat asiakkaan ominaisuudessa muodostuneet.Miksi juuri tarjoilijoiden kuuluu saada asiakkaalta ylimääräistä rahaa siitä, että tekee työnsä hyvin? Miksi ei sitten pidä kuitenkaan jättää rahaa myös sille parturile joka leikkasi hiukset hyvin?
En minä ainakaan jätä tippiä suomalaisissa ravintoloissa missä on muutenkin jo korkeat hinnat ja tarjoilijoilla ihan ok palkka ilman tippejäkin. Ja miksi se raha pitäisi antaa sille joka sen ruuan tuo pöytään eikä sille joka sen oikeasti tekee?
Tippi annetaan jälkikäteen hyvästä palvelusta, ei sillä osteta hyvää palvelua. Lähtökohta on se, että asiakaspalvelu on ystävällistä, osaavaa ja mahdollisimman toimivaa aina, ja jos joku siitä tahtoo kiittää, hän voi tipata halutessaan. Jos asiakaspalvelija on väärässä ammatissa eikä osaa duuninsa alkeita, ei siihen pitäisi pystyä setelinipulla vaikuttamaan, eikä tippaamiseen ainakaan ole mitään perustetta. Hyvä asiakaspalvelija on aina tippinsä ansainnut, mutta hyvä asiakaspalvelija ei tee työtään laadukkaasti vain tippien toivossa. Se ei kanna pitkälle.
Sampio oikeilla linjoilla. Tosin näinhän se silti menee, eikä tässä tietenkään tutkainta vastaan olla potkimassa.
Kirjoituksen uskottavuus hieman kärsii Mustanseiskan tyylisessä räikeässä oman alan puffaamisessa. Tosin, eivät kai esim autokauppiaatkaan suoraan myönnä olevansa kusettajia. Mun mielestä tarjoilijat myös saavat TES:nsa perusteella ihan oikeankokoista liksaa duuninsa vaativuuteen nähden.
Miksi juuri tarjoilijoiden kuuluu saada asiakkaalta ylimääräistä rahaa siitä, että tekee työnsä hyvin? Miksi ei sitten pidä kuitenkaan jättää rahaa myös sille parturile joka leikkasi hiukset hyvin?
En minä ainakaan jätä tippiä suomalaisissa ravintoloissa missä on muutenkin jo korkeat hinnat ja tarjoilijoilla ihan ok palkka ilman tippejäkin. Ja miksi se raha pitäisi antaa sille joka sen ruuan tuo pöytään eikä sille joka sen oikeasti tekee?
Ihmettelen suuresti myös sitä, ettet tippaa edes parturia.
Jos olet oikeasti sitä mieltä, että palkan suuruus on kohdillaan, suosittelen tutustumaan esim. sesonkipaikan tarjoilijan työn vaativuuteen.