Teidän toimintamallinne tunnetaan myös lahjontana. Pienimuotoisena toki, mutta voitelua se silti on, jos lähtökohtaisesti on tarkoitus vaikuttaa palveluun. Tippi annetaan jälkikäteen hyvästä palvelusta, ei sillä osteta hyvää palvelua. Lähtökohta on se, että asiakaspalvelu on ystävällistä, osaavaa ja mahdollisimman toimivaa aina, ja jos joku siitä tahtoo kiittää, hän voi tipata halutessaan. Jos asiakaspalvelija on väärässä ammatissa eikä osaa duuninsa alkeita, ei siihen pitäisi pystyä setelinipulla vaikuttamaan, eikä tippaamiseen ainakaan ole mitään perustetta. Hyvä asiakaspalvelija on aina tippinsä ansainnut, mutta hyvä asiakaspalvelija ei tee työtään laadukkaasti vain tippien toivossa. Se ei kanna pitkälle.
En ole oikein ikinä ymmärtänyt sitä että kun puhutaan tippaamisesta niin ruvetaan puhumaan lahjonnasta, palkan koosta, jostain helvetin tippikulttuurista jne. Ei-tippaajilta tulee yleensä aika napakka vastareaktio. Ihan niinkun tämä tipillä palvelun saaminen on jotenkin heiltä pois tai jotenkin epäreilua.
Kuten sanoin: Lähtökohta on että kaikki alalla osaa asiakaspalvelun perusteet. Jos saat erityisen hyvää palvelu,a niin annat tippiä koska se on sinun ja tarjoilijan välinen kirjoittamaton sopimus, että sinä haluat että palvelu on samaa tasoa ensikerralla. Tarjoilijoilla ja baarialalla ihmisillä on yleensä norsun muisti, joten tipillä takaat sen että kun tulet samaan paikkaan uudestaan niin saat sitä erinomaista palvelua uudestaa. Ajan myötä sinun palvelusi voi jopa ulottu taksipalveluihin, erinlaisiin kutsuihin ja muihin normi asiakaspalvelun ulkopuolella olevaan serviisiin.
Kuten sanoin jo aikaisemmin, kun tulee pikkujouluaika niin sampio seisoo jonossa ja olle**** seisoo lämpimässä baarissa. Jos olle**** haluaa pöydän vakkari ravintelistaan siitä huolimatta että se on täynnä, niin se hänelle järjestetään mahdollisuuksien mukaan. Aina ei onnistu mutta jos tulee peruutuksia niin ollelle soitetaan. Sampio jatkaa soitteluaan. Olle**** saa taksin baarin eteen kun haluaa himaan. Silloin sampio seisoo taksijonossa.
Pomolta tulevat kehut on ihan jees mutta on se niin että raha puhuu paljon selvempää kieltä. Palkinto on selvä ja samantien annettava merkki itsestäsi että olet hyvä tyyppi ja arvostat palvelua. Sähköpostitse annetut palautteet ovat persoonattoima ja yleensä jäävät sinne päälikön postiin. Muutenkin epäilen kovasti että sampio kirjoittelee sähköposteja illan päätteeksi kiittääkseen palvelusta. Jos olet niin olet poikkeus. Uskon että mikäli viesti menee perille niin palautteen saaja ei tule muistamaan sinua ja ajattelee että olispa sitten jättänyt edes sen per egee mielummin kun lähettelee näitä viestejä.
Minä olen varmistanut että minä saan hyvää palvelua. Minulle on ihan sama mitä palvelua muut saavat. Jos tämä on jonkun mielestä epäreilua tai tai jos kokee että se on joltain muulta pois niin voi voi. Näin se homma pelittää ja jos ei halua mukaan niin se on jokaisen henkilökohtainen valinta.