Löytyykö kokkeja?

  • 579 668
  • 2 902

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kieli on toinen ruhonosa, joka on aivan tolkuttoman hyvää. Suolavedessä keitetty kieli jäähtyneenä voileivän päällä - syljeneritys kiihtyy...

Kielihän on monen pitopalvelun listoissa vielä nykyisinkin. 80-luvulla sitä sai vakiona herkkupöydästä. En ole tuota jaksanut valmistaa. Sisäelimistä maksa ja munuaiset ovat olleet ne tavalliset. Sydäntä en ole koskaan laittanut mutta syönyt kylläkin.

Ilmakuivattu poron sydän on muuten melko herkkua...
 
Foie gras?

Kysytäänpäs vihjettä arvoisilta ruoka-asiantuntijoilta: Jääkaapissa on purkki ranskalaisilta vierailta lahjaksi saatua ankan rasvamaksaa (foie gras de canard entier du sud-ouest) sekä pullo valkkaria joka kuuluu nauttia kyseisen maksan kanssa.

Miten oikeastaan kannattaa kyseinen epä-eettinen elintarvike syödä? Netistä löytyy ohjetta lisätä salaattiin tai syödä viipaloidun patongin päällä, helpolta kuulostaa.
Löytyykö muita ideoita / tietoa - pitääkö maustaa jotenkin vai meneekö sellaisenaan?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Löytyykö muita ideoita / tietoa - pitääkö maustaa jotenkin vai meneekö sellaisenaan?

Sellaisenaan, ehdottomasti.

Hanhenmaksaan etenkin pätee sanonta less is more. Älä sotke tai kikkaile vaan nauti. Itse syön hanhenmaksani yleensä sellaisenaan sopivan viinin kera, vain siivu päärynää aina välillä raikastamaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Miten oikeastaan kannattaa kyseinen epä-eettinen elintarvike syödä? Netistä löytyy ohjetta lisätä salaattiin tai syödä viipaloidun patongin päällä, helpolta kuulostaa.
Löytyykö muita ideoita / tietoa - pitääkö maustaa jotenkin vai meneekö sellaisenaan?

Tuo on itsesään melko raskasta kamaa eli juuri paahdetun leivän päällä olen itse kyseistä herkkua syönyt. Kaverina on mennyt kylmä broilerin liha vaikkapa mustaherukkahyytelöllä. Antaa sopivaa vastapainoa ja hapottaa tuota maksan rasvaisuutta. Viineillä pystyy myös kikkailemaan tuota raskautta vastaan. Itse hanhenmaksa on erästä parhainta herkkua, jota olen koskaan syönyt.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Hanhenmaksa, hyi saatana. Eikä tuo tarkoita makua vaan sitä, että kyseinen tuote on sarjassa samaa paskaa kuin esim. minkkiturkit. Tuotetaan järkyttävää kärsimystä että saadaan jotain hyvää tai kivaa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Hanhenmaksa, hyi saatana. Eikä tuo tarkoita makua vaan sitä, että kyseinen tuote on sarjassa samaa paskaa kuin esim. minkkiturkit. Tuotetaan järkyttävää kärsimystä että saadaan jotain hyvää tai kivaa.

Ainakin kotimainen Hauhalan Hanhifarmi tuottaa hanhenmaksaa ilman pakkoruokintaa.
 
Sellaisenaan, ehdottomasti.

Hanhenmaksaan etenkin pätee sanonta less is more. Älä sotke tai kikkaile vaan nauti. Itse syön hanhenmaksani yleensä sellaisenaan sopivan viinin kera, vain siivu päärynää aina välillä raikastamaan.

Tuo on itsesään melko raskasta kamaa eli juuri paahdetun leivän päällä olen itse kyseistä herkkua syönyt.

Kiitokset. Popsimme eilen neljän hengen porukalla 150g rasvamaksaa, lisukkeena oli kuorituista kaneliomenasta ja avomaankurkusta juustohöylällä vedettyjä pintasiivuja sekä "alustoina" ohuita vehnäleipäsiivuja josta kuori oli leikattu pois.

Ei mitenkään erikoista minun mielestäni, ihmeellistä oli se että ei kyllä millään tavalla voinut käsittää syövänsä lihaa. Pieni nokare tipahti housuille seurauksena iso rasvatahra - erittäin rasvaista on foie gras. Viini oli veikeän makuista, kotoisin Jurancon alueelta. Ihan hyvää mutta liian makeaa omaan makuuni.

Tästä eettisestä puolesta sen verran - koska kommentteja tuli - että en ole ennenkään katsonut lahjahevosen suuhun enkä koe minkäänlaista mielipahaa teurastettujen ankkojen kohtalosta. Jos ruoka on saatu purkkiin asti ja on jo kertaalleen maksettu on sen syömättä jättäminen moraalisien syiden takia umpipöhköä. Mutta eiköhän se rasvamaksakokeilu ollut nyt tässä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Velipoika on ampunut pari lintua, muistaakseni pari teereä, tavin ja sinisorsan. En ole koskaan tehnyt ko. elikoista sapuskaa, mutta mielelläni kokeilen. Syöjiä ei taida varsinaisesti olla meidän kahden lisäksi kuin yksi tai kaksi, muut (lapset) tyytynevät maistamaan. Kuinkas suosittelisitte laittamaan nuo? Joku simppeli ja takuuvarma resepti olisi oikein mukava yllätys.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Hanhenmaksa, hyi saatana. Eikä tuo tarkoita makua vaan sitä, että kyseinen tuote on sarjassa samaa paskaa kuin esim. minkkiturkit. Tuotetaan järkyttävää kärsimystä että saadaan jotain hyvää tai kivaa.
Juurikin näin. Sitä paitsi pahaa se on muutenkin, silkkaa rasvaa jota ei mikään kohentaminen auta. Yöks.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eikä tuo tarkoita makua vaan sitä, että kyseinen tuote on sarjassa samaa paskaa kuin esim. minkkiturkit. Tuotetaan järkyttävää kärsimystä että saadaan jotain hyvää tai kivaa.

Tuolla periaatteella ei sitten tarvitse syödä kotimaista possua tai broileriakaan...eikä niistä tehtyjä valmiseineksiä. Tehotuotanto ja silleen.

Meikäläisen syömä hanhenmaksa on peräisin eräästä pienestä kylästä Etelä-Ranskasta, jossa nämä elukat juoksentelevat suuressa jengissä pitkin maatilan pihapiiriä. Näihän tuo on mennyt jo satoja vuosia. Ankan maksa on muuten myös vailla vertaa. En koe katumusta tämän herkun nautiskelusta...kuten en myöskään siitä, että syön paljon kotimaista broileria.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Hanhenmaksa on kylla sitten niin herkullista ettei. Teen siita yleensa terriinia, tekemiseen menee kaksi paivaa tyovaiheineen. Kyllahan sita mielellaan useamminkin soisi. Ja mita tuohon eettisyyteen tulee, niin Vanha Lenhan sen tuossa jo aika sopivasti sanoi...
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Hanhenmaksa on kylla sitten niin herkullista ettei. Teen siita yleensa terriinia, tekemiseen menee kaksi paivaa tyovaiheineen. Kyllahan sita mielellaan useamminkin soisi. Ja mita tuohon eettisyyteen tulee, niin Vanha Lenhan sen tuossa jo aika sopivasti sanoi...

En kyllä hanhenmaksaa joka viikko, tai edes kuukausi syö, mutta oikeaan aikaan, hyvin laitettuna, hyvän viinin kera ja hyvässä seurassa ajan kanssa nautittuna on mmm.... melkoisen hyvää. Pojon veroista.

Ja Vanha Len vei varpaat suustani sen suhteen mitä ajattelen noista viherjutuista.

Juohtuikin mieleen josko Vanha Len jalkautuisi joskus rahvaan sekaan bisselle. Esim. tammikuun loppupuolella on lähes legendaarinen JA-seniorit (ja -iitat) tapahtuma....
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Juohtuikin mieleen josko Vanha Len jalkautuisi joskus rahvaan sekaan bisselle. Esim. tammikuun loppupuolella on lähes legendaarinen JA-seniorit (ja -iitat) tapahtuma....

No, what a fuck...rahvasta tässä itsekin. Pistetään asia harkintaan ja kiinnostaahan tuo tosiaankin kun itsellä on ikää jo kunnon seniorin verran.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Velipoika on ampunut pari lintua, muistaakseni pari teereä, tavin ja sinisorsan. En ole koskaan tehnyt ko. elikoista sapuskaa, mutta mielelläni kokeilen. Syöjiä ei taida varsinaisesti olla meidän kahden lisäksi kuin yksi tai kaksi, muut (lapset) tyytynevät maistamaan. Kuinkas suosittelisitte laittamaan nuo? Joku simppeli ja takuuvarma resepti olisi oikein mukava yllätys.

Tässä ketjussa on varmaan viime vuoden metsästyskaudella kyselty samaa, mutta minä laittaisin noi uunissa. Eli kokonainen lintu uunipataan, sisälle valkosipulin kynsiä, sipulia, omenaa, yrttejä. Sitten lintu peitetään pekoninsiivuilla, jotka estävät sitä kuivumasta (riista on usein vähärasvaista). Pataan lorautetaan vaikka kanalientä ja sit uuniin. Valellaan kypsymisen aikana ahkerasti. Uunin lämpötila ei saa olla liian kuuma, ettei kuivu. Lintu on kypsä, kun reisilihaksen paksuimpaan kohtaan tehdystä pistosta tulee kirkasta nestettä. Kypsä lintu kääritään folioon ja vaikka vielä pyyhkeeseen ja paistoliemi keitetään kasaan. Siitä voi tehdä vaikka punaviinisoosin. Näitä reseptejä on netti pullollaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joops, pitää kaivella, jos löytyisi. Ajattelin lähinnä siksi täältä ensin kysellä, jos saisi jonkun takuuvarman, kun netin versioista ei aina niin tiedä. Mutta pitää kokeilla jotain, menköön ekan kerran piikkiin, jos epäonnistuu.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En kyllä hanhenmaksaa joka viikko, tai edes kuukausi syö, mutta oikeaan aikaan, hyvin laitettuna, hyvän viinin kera ja hyvässä seurassa ajan kanssa nautittuna on mmm.... melkoisen hyvää. Pojon veroista.
On hyvää. Hanhenmaksa kaipaa seurakseen yksinkertaisuutta, sillä sen pitää saada ottaa lautasella kiistaton päärooli. Erinomainen alkupala on hanhenmaksaa rucolapedillä. Rucolaa vähän alle, kunnon lohkare laadukasta hanhenmaksaa päälle, ja mausteeksi pisaroidaan yli 12-vuotiasta balsamietikkaa.

Toinen klassikko on hanhenmaksaa vuohenjuuston ja viikunahillon kanssa. Mausteeksi timjamia ja lautasen reunalle vähäsen mustaleima-emmentalia.

Jos haluaa oikein elostella kontrasteilla, niin hanhenmaksavoileipä on oiva työnäyte. Siis kunnon voikkari, ei mitään gourmet-yritelmää.

Mannermainen versio: Ciabatta-leivän päälle pehmeää kirnuvoita, pikku ripaus merisuolaa, hanhenmaksaa veitsellä taputeltuna päälle, salaatinlehti, chevreä, pari tuoretta tomaatinviipaletta ja aivan snadisti kaprista (kaikki etikkainen resonoi tässä pahasti, mutta kapriksen aromi vähäiseen sivuosaan jätettynä toimii hienosti).

Härmäläinen versio: Paahdetaan pari Ruispalaa tai Reissumiestä ja annetaan mielellään jäähtyä ynnä kuivahtaa hieman rapeaksi. Päälle voita, hanhenmaksaa, emmentaljuustoa, persiljaa, tuoretta kurkkua ja tomaattia. Toiseen palaseen vain voita ja hanhenmaksaa, jonka jälkeen asetellaan palaset vastakkain. En ole kokeillut, mutta emmentaljuuston tilalle voisi koettaa myös kutunjuustoa.

Molempien voikkarien kanssa suosittelen vahvaa kahvia tai espressoa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tulipa tehtyä eilen elämäni parhaimmat lihapullat! Kyllä pienellä hifistelyllä saa arkiruuastakin aika taivaallista settiä. Kaupassa sattui olemaan läskitiskillä hirven paistijauhelihaa, sitä hankin 400 grammaa ja lisäksi ostin rontti 800 grammaa sika-nautaa. Ne sekaisin kippoon ja sekaan iskin 4-5 kynttä valkosipulia, jotka kuullotin kahden tavallisen sipulin kera. Sitten useampi (6-8) pieneksi pilputtu turkinpippuri, chilijauhetta, grillimaustetta, paprikamaustetta, Worchesteria, muutama tabasco-tippa, aimo klöntti fetaa murskattuna, hieman kermaa, pari kananmunaa ja tietysti korppujauhoja. Kruunasin vielä ajatuksen virran lorauksella viskiä ja kahvia.

Paistoin pinnat kiinni, sekä väriä tuomaan tietysti ja sitten uuniin muhimaan. Voi perkele, että tuli hyviä! Tein niistä vielä sellaisia näyttäviä puolen nyrkin kokoisia mollukoita. Tein lisukkeeksi vielä valkosipulikermapekoni-perunoita kylkeen, niin täytyy sanoa, että oli kyllä ehdottomasti herkullisin ateria, mitä itse olen vääntänyt. Siihen vaimo väänsi vielä erinomaisen salaatin, niin aika bon voyage-meininkiä oli...:)
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
100% hirvipullat onkin vähän kuivaa kamaa niin moinen mixaaminen onkin lähes välttämättömyys.

Asiasta pupuun - onko kellään tipsejä kanin maustamiseen yms?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
100% hirvipullat onkin vähän kuivaa kamaa niin moinen mixaaminen onkin lähes välttämättömyys.

Asiasta pupuun - onko kellään tipsejä kanin maustamiseen yms?

Äkkinäinen veikkaus, että periaatteessa jäniksen eväillä. Siis porkkanaa ja ... eei kun joo mutta uuniin ja kuivamisen estämiseksi pekonia päälle. Sipulia, valkosipulia ja kasvislientä, suolaa, mustapippuria jne., ja ajan kanssa miedolla lämmöllä uunissa. Loppuvaiheessa loraus vahvaa olutta , jos siitä pitää.

Hirvipulliin sen verran, että ammoisina aikoina, kun vielä hirven jauhelihaa oli aina pakastimessa, tein lasagnea hirven jauhelihasta; puolet sitä ja toinen puoli sikanautaa. Jokunen palstaveli on ainakin joutunut sitä maistamaan.
 

DC.PAPA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, vuodesta -72
Paistoin pinnat kiinni, sekä väriä tuomaan tietysti ja sitten uuniin muhimaan. Voi perkele, että tuli hyviä! Tein niistä vielä sellaisia näyttäviä puolen nyrkin kokoisia mollukoita. Tein lisukkeeksi vielä valkosipulikermapekoni-perunoita kylkeen, niin täytyy sanoa, että oli kyllä ehdottomasti herkullisin ateria, mitä itse olen vääntänyt. Siihen vaimo väänsi vielä erinomaisen salaatin, niin aika bon voyage-meininkiä oli...:)

Tämä tuntuu niin hyvältä, että täytyy ehdottomasti kokeilla reseptiä.
Kauanko sun nyrkinkokoiset oli suunnilleen uunissa ja missä lämpötilassa?
Hirvenlihaakin sattuu pakkasesta löytymään, ei muuta kun testaamaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tämä tuntuu niin hyvältä, että täytyy ehdottomasti kokeilla reseptiä.

Mä olen lähdössä frendin luokse Luumäelle ja siellä on hirven jauhelihaa pakkasessa. Lupasin tehdä vimosen päälle jauhelihapihvit sipulimaustetulla muusilla, paahdetuilla punajuurilla ja punaviini/suklaa/chili-kastikkeella. Jauhelihan joukkoon tosiaankin hieman sikaa, pekonia ja savujuustoa.
 

DC.PAPA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, vuodesta -72
Mä olen lähdössä frendin luokse Luumäelle ja siellä on hirven jauhelihaa pakkasessa. Lupasin tehdä vimosen päälle jauhelihapihvit sipulimaustetulla muusilla, paahdetuilla punajuurilla ja punaviini/suklaa/chili-kastikkeella. Jauhelihan joukkoon tosiaankin hieman sikaa, pekonia ja savujuustoa.

Toivottavasti kaveris ymmärtää hyvän päälle, niin hyvältä toikin kuullostaa.
Noi pihvit vielä itseltänikin onnistuu, mutta kastikkeesta ei sitten olekaan takuita.
Hirvi on tosiaan vähän kuivahko, mutta sialla saa kyllä hyvin jatkettua, savujuustoa en ole koskaan kokeillut. Tämäkin ideä "pöllitään" välittömästi. ;-)
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Sainpa taannoin ällin että harjoittelen tekemään ruokaa ruhonosista joita muut eivät juurikaan käytä.
Munuaispata alkaa olla hanskassa, on muuten helvatin hyvää kun saa mausteet kohdilleen ja hinta hipoo naurettavaa. Muutenkin olen alkanut suosia halvempia ja rasvaisempia ruhonosia ja huomannut että niissä on makua aivan eri tavalla kuin fileessä joka maistuu oikeastaan vain siltä mitä mausteita on sattunut osumaan käteen.

Tänään tuli tehtyä uusi aluevaltaus: otin ja keitin sian kieltä leikkeleeksi. Ihan ummikkona ei tarvinnut aloittaa, jos vuosia sitten tein hirven kielestä vastaavaa.

2 kpl sian kieliä
Porkkana
Sipuli
Pari laakerinlehteä
Pari valkosipulin kynttä
Tuoretta piparjuurta
Mustapippureita
Suolaa

Kamat kattilaan. Keitä pari tuntia. Kuori nahka pois ja ääntä kohti. Ihan törkeen hyvää, mureaa ja mietoa lihaa.

Seuraavaksi etsimään kielelle ohjeita lämpimiin annoksiin
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sainpa taannoin ällin että harjoittelen tekemään ruokaa ruhonosista joita muut eivät juurikaan käytä.
Munuaispata alkaa olla hanskassa, on muuten helvatin hyvää kun saa mausteet kohdilleen ja hinta hipoo naurettavaa. Muutenkin olen alkanut suosia halvempia ja rasvaisempia ruhonosia ja huomannut että niissä on makua aivan eri tavalla kuin fileessä joka maistuu oikeastaan vain siltä mitä mausteita on sattunut osumaan käteen.

Pari sanaa: naudan sydän!

Aivan helvetin hyvää ja halpaa. Tosin putsaamisessa on pieni duuni, mutta sehän on vaan kivaa puuhailua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös