Löytyykö kokkeja?

  • 581 378
  • 2 902

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tällä reseptillä ajattelin tehdä huomenna pizzaa itselleni: Reseptit > ruokaohje: Denniksen pizzapohja - Kotikokki.net

vain 5 g hiivaa
½ l vettä
½ dl maitoa
½ dl öljyä
~1 tl suolaa
~1 tl sokeria
1 kg vehnäjauhoja
Tuolla ohjeella taikinaa tulee ainakin tarpeeksi. Helposti reilut kaksi uunipellillistä. Linkin ohjeessa jäi askarruttamaan yksi asia. Tuohon laitetaan raaka-aineita reilut puolitoista kiloa, mutta ohjeen mukaan siitä tulee valmista taikinaa 6*120g=720g. Mihin häviää puolet raaka-aineista?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuolla ohjeella taikinaa tulee ainakin tarpeeksi. Helposti reilut kaksi uunipellillistä.

Tykkään kaulita pohjan todella ohueksi ja veikkaan, että tuosta köntistä syntyy 4-5 pellillistä. teen yleensä ison kasan taikinaa ja pistän ylimääräiset sopivissa erissä pakkaseen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Rusakkosetti kokonaisuudessan

Kuulostaa aivan helkkarin pätevältä reseptiltä. Herahti vesi kielelle kun tuon tekstisi luin muutaman kerran ajatuksella läpi. Mulla ei ole kokemusta pitkäkorvien kokkaamisesta...ainoastaan syömisestä. Frendillä oli jänöä ehkäpä 50 kiloa pakkasessa valmiiksi laitettuna ja aikoinaan joka aamu poikkesin aamiaisella tämän tyypin luona. Leipäkoneesta lämmintä leipää ja rusakkoa päälle kera juuston. Näin jatkettiin ehkä kolme kuukautta kun tuli ns mitta täyten.

Tämä kaveri oli eräs kersantti Kajaanista ja vimosen päälle metsämies. Tuo sun resepti vaikuttaa erittäin hyvältä näin ihan mutulla.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuostapa tulikin mieleeni että näin joskus Pizzaohjeen joka oli napattu Sopranos keittiössä kirjasta, siinä pizzapohjan hyvän maun kerrottiin nimenomaan tulevan tuosta jauhoseoksesta. Onkos kellään muuten tietoa mistä tuota kirjaa voisi saada??

Multa löytyy kyseinen teos hyllystä mutta ei siitä voi luopua...varsinkin kun sain sen vaimolta joululahjaksi aikoinaan. Voin kyllä reseptin siitä sulle laittaa tulemaan jos haluat...
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Multa löytyy kyseinen teos hyllystä mutta ei siitä voi luopua...varsinkin kun sain sen vaimolta joululahjaksi aikoinaan. Voin kyllä reseptin siitä sulle laittaa tulemaan jos haluat...

Laita toki, ainakin pizza ja lasagne ohjeet kiinnostavat näin ensi hätään.
Pitänee varmaan yrittää ostaa tuo huutonetin yksilö pois kuleksimasta. Jos en saa niin sitten ebaystä englanninkielinen versio.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Minulta löytyisi rusakko pakkasesta joka on jo nyljetty ja suolistettu. Mitäs mieltä olette tästä valmistustavasta.

Otus kattilaan jossa on vettä, suolaa ja pikkasen pippuria. Haudutus miedolla lämmöllä tunteja, kunnes liha irtoaa.
Rusakko sitten pois kattilasta, lihat pois luista ja kippoon. Luut takaisin kattilaan, isoimmat ajattelin katkaista. Kattilaan sitten juureksia (porkkanaa, selleriä, palsternakkaa ja sipulia). Liemi saa kiehua kasaan.
Pannulle sitten voita ja lihapalat. Ruskistuksen jälkeen siivilöyty liemi niskaan ja pieni haudutus.
Lisukkeeksi paahdettuja juureksia ja kuminaperunoita.

Tuossa alkukypsennyksessä on hyväksi havaittu keino laittaa pekoniviipaleita otuksen päälle ja ympärille, sillä pitkäkoipi on luonnostaan melko kuivaa. Pekonit voi sitten halutessaan jättää jatkosta pois tai ei, maun mukaan. Samaten alkuliemeen olut sopii hyvin ja katajanmarjat mausteeksi.

Btw. luulin että minullakin on tuo Sopranosin keittokirja. No, minulla oli se. Ei ole enää, kun on näköjään mennyt ex-vaimon matkassa. Se, miksei sitä ole juuri tarvittu, on että siinä ruokaohjeet ovat lähes järjestään 10-40 hengelle. Hyviä vinkkejä sieltä kyllä saa. Prkl, se oli muistaakseni lahjana saatu kirja :-(
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sopranos-keittokirjan pizzaohje (sanatarkkaan kopioitu kirjasta):

Kahdeksalle-kymmenelle hengelle
25 g hiivaa (1/2 pakettia)
3 1/4 dl kädenlämpöistä vettä (37-asteista)
8 1/2-9 1/2 dl vehnäjauhoja
2 tl suolaa

Kastike:
n 900 g kaltattuja, paloiteltuja tuoreita tomaatteja (joista on poistettu siemenet) tai 2 tölkkiä (a´400 g) tomaattimurskaa
1 silputtu valkosipulinkynsi
4 rkl oliiviöljyä
suolaa
4 revittyä basilikanlehteä

Täyte:
340 g ohueksi viipaloitua mozzarellaa
1 1/4 dl vastaraastettua pecorinoa tai parmesaania
oliiviöljyä

Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen.
Yhdistä tilavassa kulhossa 8 1/2 dl jauhoja ja suola. Lisää hiivaseos ja sekoita, kunnes taikina on pehmeää. Kumoa taikina kevyesti jauhotetulle alustalle ja vaivaa, kunnes se on sileää ja kimmoisaa, noin 10 minuuttia. Lisää taikinaan tarpeen vaatiessa jauhoja.

Öljyä kevyesti iso kulho. Siirrä taikina kulhoon ja käännä se, jotta myös toinen taikinan puoli peittyy öljyyn. Peitä kulho muovikelmulla. Pane kulho lämpimään, vedotomaan paikkaan ja anna taikinan kohota kaksinkertaiseksi, noin 1 1/2 tuntia.

Sivele öljyllä 37 x 25 x 2,5 cm:n uunipelti. Survo taikina litteäksi nyrkillä. Siirrä taikina pellin keskelle ja venyttele ja litistä sitä, jotta se peittää tasaisesti koko pellin. Peitä se muovikelmulla ja anna kohota noin 1 tunti, kunnes se on turvonnut lähes kaksinkertaiseksi.

Tee kastike yhdistämällä tilavassa pannussa tomaatit, valkosipuli, öljy sekä suolaa maun mukaan. Kuumenna kiehuvaksi ja anna kastikkeen porista hiljalleen, kunnes se on sakeaa, 15-20 minuuttia. Sekoittele sitä silloin tällöin. Lisää lopuksi basilika. Anna kastikkeen jäähtyä.

Kuumenna uuni 225 asteeseen. Painele napakasti sormella koloja pizzapohjan pintaan noin 2 1/2 cm:n välein. Levitä kastike pohjan päälle ja jätä reilun sentin reunukset. Paista pizzaa 20 minuuttia.

Nosta pizza uunista. Lado juustonviipaleet sen päälle. Ripottele päälle myös juustoraaste ja pirskotele oliiviöljyllä. Pane pizza takaisin uuniin ja paista vielä 5 minuuttia tai kunnes juusto on sulanut ja ruskistunut pinnalta. Viipaloi pizza neliöiksi ja tarjoile kuumana.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulta löytyisi rusakko pakkasesta joka on jo nyljetty ja suolistettu. Mitäs mieltä olette tästä valmistustavasta.

Kielipoliisi kysyisi, oliko pakastimen nylkeminen ja suolistaminen vaikea homma... no joo, huumori sinänsä, huumori sinänsä. Resepti vaikuttaa hemmetin hyvältä. Itselläni ei ole kokemusta jäniksen valmistamisesta, ja syöntikokemuksetkin rajoittuvat Espanjassa ja Tshekissä syömiini kaniinin paisteihin. Onko rusakon maku kuinka erilainen näihin verrattuna? Esimerkiksi ankan ja sorsan välinen ero on omien vähäisten kokemusteni perusteella melkoinen - vaikka periaatteessa samasta lajista onkin kyse.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Koska riista on yleensä kuivaa, niin suosittelen laittamaan mukaan vähän rasvaista siankylkeä. Maku tulee pyöreämmäksi ja runsaammaksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika mielenkiintoinen tuo Sopranos-pizza. Lähinnä olen tottunut siihen, että italialaistyylinen pizza olisi ohutpohjaista, tuo kun oli jotain focacciaan viittaavaa. Ei siinä, hyvää varmasti, voi olla, että kokeilenkin joskus. Itse asiassa näitä viestejä lukiessani tuli mieleeni, että voisi parit lätyt pyöräyttää viikonloppuna. Harmi vain, että uunikivi on hävinnyt muutossa tai jäänyt jonnekin kaapin pohjalle vanhaan kämppään.

Pohjaan en kyllä ole löytänyt vielä täysin toimivaa koostumusta, kun haluaisin ohuen pohjan, josta ei tule uunissa korppu ja liian sitkeä, vaan sitkoinen, huokoinen ja rapsakka. Ajattelin soveltaa vaivaamattoman leivän taikinaa seuraavaksi. Illalla satsi kohoilemaan huomista varten.
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Pohjaan en kyllä ole löytänyt vielä täysin toimivaa koostumusta, kun haluaisin ohuen pohjan, josta ei tule uunissa korppu ja liian sitkeä, vaan sitkoinen, huokoinen ja rapsakka. Ajattelin soveltaa vaivaamattoman leivän taikinaa seuraavaksi. Illalla satsi kohoilemaan huomista varten.

Itse suosin Myllyn parhaan pitsajauhoja. Niissä on sopivassa suhteessa durumia ja vehnäjauhoa. Hiivaksi kuivahiivaa. Ja jauhoja lähes tuplaten pussin kyljessä olevaan ohjeeseen nähden. Vaivaan taikinaa melko pitkään koneella pikkuhiljaa jauhoja lisäillen. Lopputuntuma sitten käsin.
Melko tiivis köntti sitten kohoamaan. Kohottamisen jälkeen vaivaan hieman lisää jauhoja ja kaulin taikinan kevyesti jauhotetuille leivinpapereille. Paksuus hitusen alle 1cm, se kohoaa vielä.
Tässä vaiheessa vasta aloittelen täytteiden pilkkomisen.

Ja kuumaan (225-250) uuniin, kunnolla esilämmitetyn pellin päälle. Pitsakivi on meillä vain grillauskäytössä.

Tomaattikastikkeessa suosin ehdottomasti kokonaisia kuorittuja luomu-purkkitomaatteja. Olen aikaisemmminkin täällä valitellut tomaattimurskan metallista makua. Tuoreita taas saa keittää iäisyyden. Yleensä sipulien kiiltäessä oliiviöljystä kypsyneenä, kuullottelen myös hieman tomaattipyrettä ennen kuin saksitut tomaatit lisään. Ja toki sokeria, suolaa ja mustapippuria. Basilikat vasta kypsän pitsan päälle. Ja valkosipuliöljy.

Tuo yön yli kohottaminen on kokeilun arvoista, focacciaa on tullut noin tehtyä. Meillä (=minulla) pitsa vain on yleensä ex-tempore mielihalu.

-Maila
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllähän ohuen pizzapohjan saa aikaiseksi mutta yleensä ongelmana on juurikin liian kylmä uuni. Lämpötilan pitäisi olla se 350-400 astetta. Tämäkin sekä ylä- että alapuolelta. Näinollen pizza olisi uunissa täytteiden kanssa tuon 4-6 minuutia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyvin lämmitetyllä pizzakivella saa kyllä ihan kivoja lättyjä aikaan. Kuuma peltikin menettelee paremman puutteessa. Mutta tuossa kokonaislämpötilassa kai se suurin pulma on, kun nykyisessä uunissa lämmöt jäävät 250 asteeseen ja aiemmassa 300:aan. Pitänee vain kiltisti lähteä hakemaan vähän erilaisia koostumuksia ja luopua ainakin toistaiseksi parin millin pohjista. Kun tuolla uudella uunilla sen kerran tein pizzaa, kuivui reunat aivan kokonaan. 300 vielä jotenkin riitti, etteivät ne kuivuneet liikaa.
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Hyvin lämmitetyllä pizzakivella saa kyllä ihan kivoja lättyjä aikaan. Kuuma peltikin menettelee paremman puutteessa. Mutta tuossa kokonaislämpötilassa kai se suurin pulma on, kun nykyisessä uunissa lämmöt jäävät 250 asteeseen ja aiemmassa 300:aan. Pitänee vain kiltisti lähteä hakemaan vähän erilaisia koostumuksia ja luopua ainakin toistaiseksi parin millin pohjista. Kun tuolla uudella uunilla sen kerran tein pizzaa, kuivui reunat aivan kokonaan. 300 vielä jotenkin riitti, etteivät ne kuivuneet liikaa.

Mä olen luopunut tuosta uuni täysille ja pari minuuttia -mallista ja vaihtanut juurikin kahden kohottamisen taktiikkaan. Näin uuniin menee valmiiksi "ilmakuplainen", mutta ohut pitsa, joka kypsyy ehkä hitusen hitaammin, mutta tulos on pohjasta rapea ja sitkoltaan mukavan pureskeltava. Ja ehdottomasti pitää olla hyvälaatuista juustoa, jotta se sulaa vauhdilla, kuplii, muttei kärähdä tai pahimmassa tapauksessa lillu nesteitä kiitos hieman "viileämmän" uunin.

-Maila
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole kokki mutta joskus yritän. Tänään oli vuorossa karjalanpaisti, sitä on tullut tehtyä aina silloin tällöin ja kokeilen aina hieman parantaa edellisestä. Lihoina sika n. 400g, nauta 300g ja hirvi 200g. Kolme sipulia, parit porkkanat, selleriä, kolme valkosipulin kynttä, pippureita, paljon suolaa ja homman kruunasi lihatiskin alta pyydetyt ydinluut mitkä toivat makua kivasti. Lämpötilojen kanssa vielä oikeat hakusessa, ikinä ei osaa tarpeeksi ennakoida joten valmistusaika jäi taaskin hieman liian lyhyeksi. Nyt uunissa reilu 4 tuntia (1,5h 200 'C, 3h15min 150'C) mikä oli jo sinänsä riittävä mutta ensi kerralla kokeillaan yön yli todella hidasta kypsytystä. Lisukkeena tietysti keitetty peruna ja makaroni yhdessä, syvältä lautaselta ja lusikalla. Kyllä maistui, yksinkertaisen miehen yksinkertaista ruokaa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Itselläni ei ole kokemusta jäniksen valmistamisesta, ja syöntikokemuksetkin rajoittuvat Espanjassa ja Tshekissä syömiini kaniinin paisteihin. Onko rusakon maku kuinka erilainen näihin verrattuna?

Ero on valtava. Siinä missä kani on vaaleampaa, pehmeää ja mietoa, jänis on selkeästi tummempaa, voimakkaampaa, riistamaisempaa ja kuivempaa.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
jänis on selkeästi tummempaa, voimakkaampaa, riistamaisempaa ja kuivempaa.

Menee jo off-topicin puolelle, mutta edesmenneellä papalla oli jotain heittoja elukoista: "Vähän kun jänistä söis", jos liha oli kuivaa ja mautonta. "Sitkeetä kun kissanliha", sitkeä pihvi. Sota-ajan traumoja selkeesti :) Samasta syystä, mummon mukaan, pappa veti broileria tai muuta vastaavaa lintua uudestaan vasta 70-luvulla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
jänis on selkeästi tummempaa, voimakkaampaa, riistamaisempaa ja kuivempaa.
Minusta myös pehmeämpää.

Tänään kokeilen Tampereen aikojeni muistoksi Lamminpään lumousta. Resepti on niin simppeli, että pakkohan sen on onnistua heti ekalla kerralla. Googlatkaa itse.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Minusta myös pehmeämpää.

Täsmennetään sen verran, että tarkoitin maun puolesta pehmeämpää. Rakenteelta taas riippuu ihan valmistustavasta: olen syönyt molempia niin pehmeiksi haudutettuina, että lusikkakin olisi ajanut asiansa ruokailuvälineenä. Etenkin jänistä olen saanut myös kovana ja kuivana.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Täsmennetään sen verran, että tarkoitin maun puolesta pehmeämpää. Rakenteelta taas riippuu ihan valmistustavasta: olen syönyt molempia niin pehmeiksi haudutettuina, että lusikkakin olisi ajanut asiansa ruokailuvälineenä. Etenkin jänistä olen saanut myös kovana ja kuivana.
Kannattaisi ehkä lukea tämä opus.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Täsmennetään sen verran, että tarkoitin maun puolesta pehmeämpää. Rakenteelta taas riippuu ihan valmistustavasta: olen syönyt molempia niin pehmeiksi haudutettuina, että lusikkakin olisi ajanut asiansa ruokailuvälineenä. Etenkin jänistä olen saanut myös kovana ja kuivana.
Tuohon auttaa aika paljon se, että ruoanvalmistuksessa on mukana tuossa aiemmin mainostamaani rasvaista lihaa. Riistahan on yleensä aika kuivaa ja vähärasvaista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tänään kokeilen Tampereen aikojeni muistoksi Lamminpään lumousta. Resepti on niin simppeli, että pakkohan sen on onnistua heti ekalla kerralla. Googlatkaa itse.
Törkeän hyväähän siitä tuli. Kahdelle tarvittiin:

350 g possun ulkofilettä sentin siivuina, painellaan kevyesti käsin
3 dl kermaa
4-5 rkl tomaattipyrettä
7 valkosipulinkynttä hakattuna
2 rkl dijonsinappia
1 rkl inkivääriraastetta
1 rkl curryjauhetta
ripaus kanelia (maustemitallinen riittänee, teelusikallinen on todennäköisesti liikaa)
suolaa, pippuria

Ensin paistettiin läskit kevyesti molemmin puolin ja maustettiin kääntämisen jälkeen suolalla ja pippurilla. Sitten kaadettiin kerma päälle ja sotkettiin kaikki loput ainekset sekaan. Jos tekee isomman satsin, lihat paistetaan erikseen ja lisätään soosiin. Annetaan hautua 20 min. Tarkista mausteet välillä. Kanelin pitää maistua, mutta se ei saa hallita. Tarjoillaan basmatiriisin kanssa, salaatit oman maun mukaan. Kiittäkää Juicea.

Viinihyllystä löytyi chileläinen Arboleda Carmenère (2007), joka kruunasi aterian. Oli riittävän luonteikas viini, että sopi hyvin mausteisen ruuan kanssa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Törkeän hyväähän siitä tuli.
- - -

Sinänsä hassua, että olen tuota tehnyt jo ainakin 30 vuoden ajan, enkä koskaan olen nimeä tuolle tiennyt. Minun versiostani uupuu vain kaneli. En ole sitä osannut kaivata, eikä se kyllä muutenkaan ole mikään lempimausteeni. Helppo ja nopea perusmättö tuo kyllä on.

Nyt kun lukee noita teidän pizzapohjaohjeita, niin taas harmittaa kun exä vei sen yhden keittokirjan johon olin käsin skrivannut oikeat mittasuhteet yhden pellillisen pizzalle. Ohjeissa kun yleensä on liikaa tavaraa. Tämä oli sellainen 1,5mm paksuinen pizzapohja.

Nykyinen avokkeeni on nyt sitten tutustunut karppaukseen. Niinpä tein eilen aiheeseen liittyen ns. leipää. Ilman vehnä- tai muutakaan jauhoa. Miten kananmunasta ja juustosta syntyy leipää? Vaikka kuinka on psylliumia ja pofiberia, niin ei niistä kyllä leipää saa aikaiseksi. Jonkinlaista paistosta vain. Minä syön nyt ruisleipää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä olen luopunut tuosta uuni täysille ja pari minuuttia -mallista ja vaihtanut juurikin kahden kohottamisen taktiikkaan. Näin uuniin menee valmiiksi "ilmakuplainen", mutta ohut pitsa, joka kypsyy ehkä hitusen hitaammin, mutta tulos on pohjasta rapea ja sitkoltaan mukavan pureskeltava. Ja ehdottomasti pitää olla hyvälaatuista juustoa, jotta se sulaa vauhdilla, kuplii, muttei kärähdä tai pahimmassa tapauksessa lillu nesteitä kiitos hieman "viileämmän" uunin.

-Maila
Kokeilin tällä periaatteella tällä kertaa, ja oikein hyvää tuli, kiitokset vinkistä.

Vaimo teki taikinan löysäksi suurin piirtein suhteella 3 vettä ja reilu 6 jauhoja, yksi 7g kuivahiiva ja suolaa ynnä öljyä. Kunnon vaivaus ja kohoamaan. Kaadoin löysän taikinan reiluille jauhoille ja vaivasin koostumuksen hiukan kiinteämmäksi, pyörittelin paperin päällä lätyksi ja laitoin kohoamaan. Pienen kohotuksen jälkeen tomaattisoosit niskaan, juustot ja täytteet päälle, uuniin 220 ja niin pitkään, että reunat saivat väriä. Oikein hyvää ja juuri toimivaa perusuunille. Seuraavan kerran tosin teen tuosta määrästä kolme pellillistä, koska paikoin reunat olivat vähän turhan muhkuja. Pinta oli kuitenkin juuri sellainen kuin toivoin, rapea, mutta ei korppu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös