Löytyykö kokkeja?

  • 582 134
  • 2 904

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Lasagneen kannattaa laittaa oliiveja ja herkkusieniä. Lisäksi kannattaa muistaa, että lasagnen tärkein mauste on viherpippuri.
Ja tähän lisätään vielä oma suosikkini, raejuusto. Kinkkukiusaus, lasagne tai ihan mikä tahansa tuontyyppinen ruoka, raejuustoa sekaan.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Mdawg:
PS. sellanen muutos niihin ohjeisiin että ainakaan mä en laita porkkanaa lasagneen, sitä oon nähny muutamassa ohjeessa. Porkkana on kanin ruokaa, ei ihmisen.
Tuli tuossa joku aika sitten tehtyä täältä ongittuja ohjeita soveltamalla mahtava lasagne. Oli niin huippua, että seuraava vuoka lähti heti tekoon, kun edellinen loppui.

Tähän jälkimmäiseen ns. normisetin lisäksi heitin porkkanaa ja jalopenoja. Ja sipuleita ronskimmin kuin siihen ensimmäiseen. Eli sinne jauhelihan sekaan vaan kaikki hetkeksi pannulle. Jalopenojen kanssa kannattaa olla tietysti tarkkana ettei mene liikaa. Itse pistin aika varovasti, sellaisen vajaan kourallisen niitä kaupan purkki-versioita, jotka on jo paloiteltu ja pienensin niitäkin vielä. Kyllä se kourallinenkin maistui. Porkkanaa nyt voisi pistää reilummin.

Käytin valmista kastikepussia ja hyvin toimi sekin. Toki sitä joskus voisi koittaa itsekin vääntää, mutta en tiedä tarvitseeko edes. Luulin ostaneeni pelkän valkokastikkeen, mutta se olikin vähän erilainen ja oikeastaan parempi noin. Koulun lasagnea vihasin, kun siinä oli liikaa "löysää". Tuossa oli siis jo tomaattia ynnämuuta joukossa. Suunnilleen tällainen tuli tehtyä:

- 500g paistijauhelihaa
- 1 pieni sipuli
- 1 pieni punasipuli
- 3 valkosipulin kynttä
- 1 porkkana raastettuna
- jalopenoja ~kourallinen
- n. puolet tomaattikastikepurkista (yrtti, Pirkka, sellainen pahvinen)
- tomaattipyree, sellainen pieni säilykepurkki

- pussi valmista lasagnekastiketta (Maggi)
- sekaan 3dl maitoa

- 2,5 dl vettä, jossa lihaliemikuutio uitettuna

- n kappaletta lasagnelevyjä (olisiko ollut 4 kerrosta, eli 12 levyä)


Jauhelihat ja sipulit ensin ruskeiksi, sitten porkkanat, jalopenot ja tomaattikastikkeet ja pyreet sekaan. Valmis pussi maidon kanssa sekaisin ja pannulta kaikki sinne joukkoon. Lihaliemi myös mukaan ja koko setti sekaisin. Kannattaa haudutella hetki kattilassa.

Voideltuun vuokaan vuorotellen lasagnelevyjen kanssa ja joka väliin vähän juustoa + päälle reilusti.

175 astetta 45min tai enemmän. Parempaa seuraavana päivänä.
 
Viimeksi muokattu:

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On nämä aivan helvetin upeita, siis " pussi valmista lasagnekastiketta" jne. Ettekö osaa itse tehdä valko/juustokastiketta, siis sitä kuuluisaa valkoista kuolemaa. Opetelkaa!! Eli 8 dl maitoa, kylmää. Siihen neljä rkl vehnäjauhoja, sekoitetaan ja eikun paistinpannulle soimaan. Kun hän ryhtyy kuplimaan, niin sinne sitten juustoa, goudaa, emmentalia, mikä maittaa. Voi heittää vähän sinihomettakin settiin. Suola ja mustapippuri tottakai.

Mutta jos ruuasta puhutaan, niin stifado on ykkönen ja tulee taas syksyn pimeisiin hetkiin. Pitkä porina vesikansipadassa ja nauttimaan!
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Valkokastike tehdään juu itse, mutta vähän varioiden. Eli ensin margariinit kattilaan sulamaan, sekoitetaan jauhot mukaan ja sitten maidot perään. Ja lopuksi juustot. Hyvää tulee.

Tein nyt sitten melko perinteisen lasagnen eli jauheliha, sipulit ja paprikat pannulla ruskeiksi ja sinne tomaattisoseet perään. Ihan hyvää settiä, mutta ajattelin, että voiko lasagneen ylipäänsä laittaa jotain "eksoottisempaa". Jalopenot voisi kyllä olla kokeilulistalla seuraavaksi.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
On nämä aivan helvetin upeita, siis " pussi valmista lasagnekastiketta" jne. Ettekö osaa itse tehdä valko/juustokastiketta, siis sitä kuuluisaa valkoista kuolemaa. Opetelkaa!!
Ettekö uskalla kokeilla valmista? Ostakaa!! Parempaa.

Ruokakeskusteluissa nousee kyllä esiin pahempia/parempia puristeja kuin musiikki-vastaavissa. "Misfits ilman Danzigia ei oo mitään" = "Kaikki ruoanlaittoa helpottavat/nopeuttavat keksinnöt ovat saatanasta".
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ettekö uskalla kokeilla valmista? Ostakaa!! Parempaa.
Vitut on. Mutta porkkana varmaankin kokeilemisen arvoinen, sillä bolognesekastikkeessa olen sitä itsekin käyttänyt, joten mikä ettei lasagnessakin. Jalopenot on mulle vähän lian rock, lasagnessa. Noista Pirkka tomaattikastiketetroista suosittelen käyttämään chilimaustettua tai yrttimaustettua, nekin toimii.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ettekö uskalla kokeilla valmista? Ostakaa!! Parempaa.

Ruokakeskusteluissa nousee kyllä esiin pahempia/parempia puristeja kuin musiikki-vastaavissa. "Misfits ilman Danzigia ei oo mitään" = "Kaikki ruoanlaittoa helpottavat/nopeuttavat keksinnöt ovat saatanasta".

Ei ole. Ja siinähän se on. Mutta jos haluat sitten omaa varioida, niin tiedät ainakin mikä on lähtökohta. Tossa esitetty "rasvat pannuun ja ja jauhot perään" on ihan vastaava tälle kylmälle. Ja suosittelen runsasta pippuria, etenkin mustan ohella kannattaa kokeilla vanhaa kunnon maustepippuria!
 

d2uce

Jäsen
Ja suosittelen runsasta pippuria, etenkin mustan ohella kannattaa kokeilla vanhaa kunnon maustepippuria!

Vanha suosikkini, maustepippuri (etenkin paistettujen perunoiden päällä), on jäänyt jostain syystä hieman paitsioon. Kiitos muistutuksesta, pitääkin laittaa ostoslistalle!
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Lasagne maistuu parhaalta seuraavana päivänä, kun sen ottaa jääkaapista ja lämmittää. Uunivalmiina maut eivät pääse millään esiin. Seuraavana päivänä nautittuna se onkin jo sitten Jumalten ruokaa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
On nämä aivan helvetin upeita, siis " pussi valmista lasagnekastiketta" jne. Ettekö osaa itse tehdä valko/juustokastiketta, siis sitä kuuluisaa valkoista kuolemaa. Opetelkaa!! Eli 8 dl maitoa, kylmää. Siihen neljä rkl vehnäjauhoja, sekoitetaan ja eikun paistinpannulle soimaan. Kun hän ryhtyy kuplimaan, niin sinne sitten juustoa, goudaa, emmentalia, mikä maittaa. Voi heittää vähän sinihomettakin settiin. Suola ja mustapippuri tottakai.

Hyi saatana! Käytätkö muka valmiita juustoja? Itsehän en koskekaan muihin kuin omista lehmistäni lypsetystä maidosta tehtyihin juustoihin. Suolan kuivaan merivedestä ja pippurit kasvatan kasvihuoneessani. Vielä kun venhä kypsyisi niin saisin jauhoja ja pääsisin lasagnen tekoon.

Lähdenpäs tästä etsimään rautamalmia, jotta saan paistinpannuni tehtyä juustojen homehtumista odotellessa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Asiallisesti ottaen, noista kaupan täys- tai puolivalmisteista on usein kyllä apua jos haluaa itse laittaa ruokaa mutta suht nopeasti. Itse käytän lähinnä pussikastikkeita, esim. punaviinikastiketta, mutta maustan ne sitten itse vielä lisäksi. Punaviinikastikkeeseen vähän valkosipulia, voita, soijaa ja tietenkin oikeaa punaviiniä lisäksi niin kyllähän sitä sitten syö.

Normaalisti teen kuitenkin kastikkeetkin alusta asti. Ei se ole vaikeaa, eikä juuri hitaampaakaan. Käytössäni on varmuuden vuoksi kastikekirja jostain 50-luvulta, ja hyvin nuo reseptit edelleen toimivat.

Ruoanlaitossa mottoni on: "Ruoka tietää, milloin sen tekemisestä tykätään." Ja silloin ruoasta tulee hyvää. Ex-anoppini inhosi ruoanlaittoa ja pöperöt olivat sen mukaisia.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Valkokastike tehdään juu itse, mutta vähän varioiden. Eli ensin margariinit kattilaan sulamaan, sekoitetaan jauhot mukaan ja sitten maidot perään. Ja lopuksi juustot. Hyvää tulee.

Valkokastike tehdään meillä täsmälleen samalla tavalla.

Lihaosasto näin:
- Paistinpannulle tilkkanen oliiviöljyä lämpenemään
- Helvetisti valkosipulinkynsiä ja ne murskataan paistumaan
- Hetimiten perään paistijauhelihaa n.400 grammaa ja paistetaan tasaisesti ruskeaksi
- Mausteiksi maustepippuria ja jauhelihamaustetta
- Tomaattimurskaa purkillinen ja toisen purkillisen verran kylmää vettä
- Oreganoa/pizzamausteainetta vasta tässä vaiheessa
- Lopuksi lihaliemikuutio/lihaliemijauhetta
- Annetaan kiehua kotva, ja sitten kastike on valmis

Vuokaan kerroksittain: Pohjalle jauhelihakastiketta, sitten valkokastiketta, yksi kerros lasagnelevyjä. Sama uudestaan toisen, kolmannenkin kerran ja neljännen kerran vielä kastikkeet. Vuoka uuniin, 200:ssa asteessa 45 minuuttia. Mielellään folio vuoan päälle, niin ei kuivetu vaan säilyy mehukkaana.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lihaosasto näin:
- Paistinpannulle tilkkanen oliiviöljyä lämpenemään
- Helvetisti valkosipulinkynsiä ja ne murskataan paistumaan
- Hetimiten perään paistijauhelihaa n.400 grammaa ja paistetaan tasaisesti ruskeaksi
- Mausteiksi maustepippuria ja jauhelihamaustetta
- Tomaattimurskaa purkillinen ja toisen purkillisen verran kylmää vettä
- Oreganoa/pizzamausteainetta vasta tässä vaiheessa
- Lopuksi lihaliemikuutio/lihaliemijauhetta
- Annetaan kiehua kotva, ja sitten kastike on valmis
Jos pilkun viilaaminen sallitaan niin...pieni kysymys: kannattaako valkosipuli laittaa ensimmäisenä pannulle? Itse oon tottunut että laittaa sen myöhemmin koska v-sipuli palaa suht helposti ja maistuu silloin pahalle. Eli mä laittasin sen vasta tossa kun maustan muutenkin..
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
En o Teemu, mutta arvatenkin hän ajaa sitä takaa, että valkosipuli pitäisi pyöritellä öljyssä jolloin sen maku pehmenee. Saman asian saa ajetuksi sillä että puristaa tai pilkkoo valkosipulit pikku kuppiin ja lorauttaa siihen päälle oliiviöljyä ja antaa olla hetken. Laittaa sitten maustaessa muun soosin joukkoon niin ei kärähdä. Mutta kukin tyylillään.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
kannattaako valkosipuli laittaa ensimmäisenä pannulle?

Kuten tuossa tulikin esille, niin valkosipulin paloja/murskaa pitää pyöritellä öljyssä ja tarkkana siinä tietysti pitää olla, ettei mene kärventämään pilalle. Tämäkin asia on kantapään kautta opeteltu. Ei sillä tosin loppujen lopuksi paljon merkitystä ole missä vaiheessa ne valkosipulit sinne laittaa, kunhan laittaa. Olen testannut eri järjestyksiä ja jotenkin vain tuo "heti kättelyssä" -vaihtoehto tuntuu parhaimmalta.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Teemun Megakebab (ohjeella saa tehtyä 2 isoa annosta):

- Ostetaan kaupasta Pouttu -kebablastuja ja paistetaan pannussa (with oliiviöljy)
- Uuniin lämpöä 225 astetta, puoli pussia Kokin parhaat -ranskalaisia, paistoaika 12 min
- Kolme pitaleipää, kostutetaan ne, paloitetaan kuutioiksi, laitetaan palat uuniin ranskalaisten sekaan n.6 min kohdalla
- Asetetaan lautaselle sopivassa määrin viipaloituna: jäävuorisalaatti, kurkku, suolakurkku, sipuli, valkosipuli
- Seuraavaksi lautaselle ranskalaiset ja pitaleipäkuutiot
- Leipäkuutioiden päälle paistettu kebabliha
- Lihan päälle tulinen tai mieto kastike ja maustamaton jogurtti
- Syödään tääla tai otetan mukan
 

Liitteet

  • kotikebab.jpg
    kotikebab.jpg
    87,1 KB · kertaa luettu: 835

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä on hyvän näkönen kotikepaapi yllä. Ei voi muuta sanoa, kuin että kimppuun kävisin jos joku kantais eteen. Hyviä ohjeita...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Nopea ja kardiovaskulaarinen ja flatulaatiota aiheuttava retkimuonaresepti

Ota kaksi purkkia hernaria - mielellään tarunhohtoisinta eli Jalostajaa.
Ota yksi purkki nötköttiä; ei svin- och nötköttiä vaan nötköttiä. Niillä on vinha ero.

Keitä vettä Trangialla ja lyö hernarit sekaan ihan missä vaiheessa haluat. Pilko nötkötti siten, että vetele puukolla poikittaissiivuja ja sitten pitkittäissiivuja nötkötin ollessa purkissa. Kun hernari alkaa näyttää Aurajoen vedeltä eli valmiilta, ala vedellä limittäin viistoja viiltoja nötkötistä suoraan kattilaan.

Kun murkina edelleen on kattilassa pilko vielä lisää paloja, jottei kaverisi saisi suurempia sattumia kuin sinä. Annapa hautua vielä viitisen minuuttia.

Mikäli sinulla on valkosipulia luontaisessa tahi jauhemaisessa tahi sitten raemaisessa muodossa, niin pane toki sekaan. Juo ruoan päälle puoli konttia Karjalaa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Riisi-jauheliha mättö

Keitä riisiä vähässä vedessä kolme desiä. Paista jauhelihaa 400g ja lisää valkoisia papuja tomaattikastikkeessa kaksi purkkia. Mausta jauheliha-papumössö. Sekoita riisit ja jauheliha-papumössö keskenään. Nauti!

Riisille tulee hintaa n. 50c, jauheliha 2€ ja pavut 1€. Yhteensä n. 3,5€ ja tästä syö monta kertaa.
 

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Hernekeittoon kannattaa kokeilla lisätä pizzamaustetta. Tuo ihan uuden elämän sopalle. Ainakin silloin jos on saanut juuri 'laskuvirhe pankissa eduksesi' -kortin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Riisi-jauheliha mättö

Tuohon vaan chiliä, valkosipulia, paprikajauhetta ja oreganoa perusmausteiden (suola, pippuri, lihaliemikuutio) lisäksi niin on helkkarin hyvät chili con carnet tulilla. Ja vielä kun hifistelee parilla eri papulaadulla esim. valkoisia- ja kidneypapuja niin nam.
 

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ja välipalaksi tietenkin cocktailhedelmiä raejuuston kera! Nams.

Kouluruokailu on kyllä sellainen asia, että se kannattaa käyttää aina hyväkseen. Vaikka siellä kävisi vähän salaattia ja leipää mutustamassa niin tulee se yleensä aina edullisemmaksi ja terveellisemmäksi vaihtoehdoksi kuin lähikaupastavälipalan hakeminen.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Satokauden gourmet

Nyt aidosti helppo, hyvä ja halpa resepti. Mene kauppaan ja rehupuolelle. Ota pussi ja lappaa sinne avomaan kurkkuja. Sitten vaan himaan, kurkut huuhdontaan ja nautitaan. Parempaa ei ole ja olen itse asiassa varma, että heti kun luoja oli tehnyt Aatamille kylkiluusta petikaverin hän funtsi hetken ja loi avomaan kurkun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös