Nyt tarvittaisiin hyvän lasagnen ohje.
- - -
- sellainen valmis juustokastikepussi käytössä
- ei valkosipulia
Ajattelin vääntää tuon jo tänään, kun h-hetki on sunnuntaina.
- - -
Oikein punaista näkyy nyt ja pään päällä sellainen harmaa vihakiehkura!
Lasagne, yksi maailman parhaista ruoista, koetetaan pilata jollain pikaruokaresepteillä.
Hyvän lasagnen valmistamiseen tarvitaan aikaa, aikaa ja aikaa. Noilla sun argumenteilla kaupasta saa valmista mikrolasagnea, syö sitä. Ei se kuitenkaan kelpaa edes koirille.
Noh, jos kuitenkin kerron miten tehdään oikea lasagne. Joka myös tarjoillaan suoraan uunista. Ok, juustokastikkeen ja jauhelihakastikkeen voi tehdä etukäteen, mutta suoraan uunista otettuna lassu on parasta. Pöytään vielä siten, että varmasti polttaa kielensä jos hötkyilee.
Ensin juustokastike. Torino-lasagnelaatikossa on hyvä perusohje juustokastikkeen tekoon, unohda valmispussit. Perusohjeeseen tehdään seuraavat muutokset:
- juustoraastetta 1,5 kertaa enemmän kuin ohjeessa
- viherpippurin tilalle muskottipähkinää. Mieluummin kokonaisesta muskottipähkinästä raastettuna, mutta jauhekin käy
- juustokastiketta on tehtävä riittävästi, ettei lassu kuivu, esim. tuo ohje on kuudelle hengelle mutta käytännössä oikea määrä neljän hengen lassuun.
Jauhelihakastike sitten joko tuon Torinon tai sitten oman maun mukaan ja sen osaa kuka tahansa tehdä, kunhan muistaa että siinä on hiukan potkua. Oikea lasagne ei ole mitään kouluruokaa. Ja ehdottomasti siinä on oltava sipulia JA valkosipulia. Jos et valkosipulista muka pidä, niin laita sitten vähemmän mutta sitä siinä on oltava. Itse teen lasagnen hirven ja possun jauhelihasta suhteella 70-30, mutta toki miedompi nautakin käy.
Torino-paketin ohjeen mukaan ladot vuorotellen ainekset ja muista käyttää reilusti juustokastiketta. Voi aluksi näyttää hurjalta, mutta se imeytyy lasagnelevyihin pian. Päälle reilusti juustoraastetta ja uuniin.
Niin ja vielä se, että mitä voimakkaampaa juustoa käytät, sen parempaa tulee. Edamin voit unohtaa kokonaan, jos vierastat emmentalia niin aloita sinisellä; itse käytän mustaleimaa. Tietysti olet suunnitellut ostavasi valmista pizzajuustoraastetta, mutta unohda ja raasta itse. Pieni vaiva, parempi maku.
Hemmetti, että hermostuttaa vieläkin..