Löytyykö kokkeja?

  • 581 378
  • 2 902

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Olen syönyt jossain ravintolassa pannacottaa, jossa oli osa kermasta korvattu kookoskermalla. Hyvää, jos pitää kookoksen mausta.

Meillä oli ainakin listalla kookoskermasta tehty versio, jossa oli passionhyydykettä päällä. Ihan vain sen takia, että piti olla joku laktoositon jälkkäri listalla. Sopivasti maistui kookos, sopii pannacottaan.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Eipä kyllä poronfileestä enää liha parane. Naudan sisäfile on parhaimmillaan ihan hyvää, mutta poron sisä- tai ulkofileeseen verrattuna bulkkia. Illallinen oli menestys monessa mielessä! Hyvä ruoka on kyllä eräs elämän suurimmista nautinnoista!

En vois enempää olla samaa mieltä kanssasi. En muutenkaan oikein ymmärrä kuka tuon naudan sisukan on aikanaan nostanu ihan omalle jalustalleen kun sitä monet pitää jotenki ylivertaisena lihana? Mieluummin vetäisin esim. Entrecôtea (nimenomaan sitä välikyljystä) jota harvemmin ravintoloista saa, tai ainakaan niistä missä itellä on tulllu pyörittyä.

Poron filettä on tähän mennessä sattunu silmään ainoastaan pakastettuna versiona joita yleensä kartan viimeiseen asti. En tosin ole hirveästi etsinytkään joten eiköhän tuota Rovaniemeltä jostain luulisi saavan ns. "tuoreena".
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En vois enempää olla samaa mieltä kanssasi. En muutenkaan oikein ymmärrä kuka tuon naudan sisukan on aikanaan nostanu ihan omalle jalustalleen kun sitä monet pitää jotenki ylivertaisena lihana?

Oisko siksi, että tuo maistuu oikein valmistetuna ihan vitun hyvältä? Toiseksi sitä on helpolla saatavissa. Poron sisäfilettä kun saa samaan hintaan ravintoloista niin tilaan taatusti.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Oisko siksi, että tuo maistuu oikein valmistetuna ihan vitun hyvältä? Toiseksi sitä on helpolla saatavissa. Poron sisäfilettä kun saa samaan hintaan ravintoloista niin tilaan taatusti.

Niin se kuule maistuu melkeinpä mikä tahansa liha oikein valmistettuna ihan vitun hyvältä. Porsaan etuniska, naudan kulmapaisti.. aah... Toki näihin pitää jo vähän nähdä vaivaakin eikä riitä et paistaa pannulla, tekee soosin ja jotkut potut kaveriksi. Toki sisukkaa puoltaa myös se ettei siinä ole juuri nimeksikään rasvoja tai kalvoja..
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Niin se kuule maistuu melkeinpä mikä tahansa liha oikein valmistettuna ihan vitun hyvältä. Porsaan etuniska, naudan kulmapaisti.. aah... Toki näihin pitää jo vähän nähdä vaivaakin eikä riitä et paistaa pannulla, tekee soosin ja jotkut potut kaveriksi. Toki sisukkaa puoltaa myös se ettei siinä ole juuri nimeksikään rasvoja tai kalvoja..
Komppaan tätä siinä mielessä, että todella hyvä kokki osaa tehdä herkkuruokaa vähän vaativammistakin ruhonosista. Helpoin tie valmistaa lihaa on paistaa tai grillata pihvi. Kiva tietysti, että ihmiset viitsivät valmistaa ruokaa edes sen pihvin verran, mutta ei sisäfilepihvi ole välttämättä parasta mitä voi suuhunsa laittaa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Helpoin tie valmistaa lihaa on paistaa tai grillata pihvi.
Vannoutuneena grilli- ja paistetun pihvilihan ystävänä pidän tätä henkilökohtaisena loukkauksena. Eihän paistaminen ja/tai grillaaminen tietenkään vaikeaa ole, mutta kyllä hyvänkin lihan voi sekä grillissä että paistinpannulla pilata ihan huolella.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Poron filettä on tähän mennessä sattunu silmään ainoastaan pakastettuna versiona joita yleensä kartan viimeiseen asti. En tosin ole hirveästi etsinytkään joten eiköhän tuota Rovaniemeltä jostain luulisi saavan ns. "tuoreena".
No eihän poroa tulekaan jatkuvasti "tuoreena" lihatiskiin. Siellä on ihan erikseen ajat, jolloin noita poroja teurastetaan ja liha on sen verran kalluista, että käsittääkseni suurin osa pakastetaan. En tiedä ihan tarkasti, kun meille on aina ostettu pakastin täyteen poroa kerran vuodessa (siis kokonainen poro ostettu).

Mutta siis - mun käsittääkseni poro useimmiten pakastetaan.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vannoutuneena grilli- ja paistetun pihvilihan ystävänä pidän tätä henkilökohtaisena loukkauksena. Eihän paistaminen ja/tai grillaaminen tietenkään vaikeaa ole, mutta kyllä hyvänkin lihan voi sekä grillissä että paistinpannulla pilata ihan huolella.
Tuossa on lievä käsite-ero. Kyllähän nuo valmistusteknisesti ovat äärettömän helppoja. Nukettaminen taitaa olla vielä helpompaa. Myös pilalle saamisen osalta. Sinä taidat kuitenkin puhua onnistumisesta. Itse (terveisiä taas Evilille) valmistan pihvejä niin harvoin, että en todellakaan anna neuvoja kenellekään paistamisessa. Viimeksi onnistui kyllä ihan kohtuullisesti, omien standardien perusteella ainakin.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
No eihän poroa tulekaan jatkuvasti "tuoreena" lihatiskiin. Siellä on ihan erikseen ajat, jolloin noita poroja teurastetaan ja liha on sen verran kalluista, että käsittääkseni suurin osa pakastetaan. En tiedä ihan tarkasti, kun meille on aina ostettu pakastin täyteen poroa kerran vuodessa (siis kokonainen poro ostettu).

Mutta siis - mun käsittääkseni poro useimmiten pakastetaan.

Jos en aivan väärässä ole niin syksyllä on yksi teurastusaika poroille ja siitä toisesta en ole varma. Kyllähän täälläkin tuota pakastekamaa saa jo esim. Supermarketista.. Näin Lapissa on muuten pariin kertaan tullu erinäisten valtateiden sivuissa vastaan kylttejä kuten "Poronlihaa tarjolla" yms. ja kyseessä ei ole minkään ruokakaupan mainos ollut. Pitääpä ensi kerralla ottaa riski ja lähteä siihen nuolen osoittamaan suuntaan seikkailemaan.

Toinen vaihtoehto tietenkin olisi mennä suoraan jolleki porotilalle kyselemään josko sopivaan hintaan irtoais sitä tavaraa. Tiedä sit miten tarkkaan niitäkin kytätään et mihin myyvät ja millaseen hintaan..

Niin ja mitä tulee siihen pakastamiseen niin tähän mennessä kaikki ravintoloissa vastaan tullut poro on ollut pakastettua mikä osaltaan puoltaa käsitystäsi. En sen tarkemmin osaa sanoa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Vannoutuneena grilli- ja paistetun pihvilihan ystävänä pidän tätä henkilökohtaisena loukkauksena. Eihän paistaminen ja/tai grillaaminen tietenkään vaikeaa ole, mutta kyllä hyvänkin lihan voi sekä grillissä että paistinpannulla pilata ihan huolella.
Minkä tahansa ruoan voi pilata huolella. Tarkoitin kommentillani sitä, että teknisesti pihvin paistaminen on hyvin simppeli tehtävä, riittää kun huolehtii lihan lämpötilasta, pannun/parilan kuumuudesta ja paistoajasta. Ei aikaa ja vaivaa vieviä monimutkaisia valmisteluja, ainoastaan liha ja pannu. Uskon myös sinun vannoutuneena grillilihan tai paistetun pihvilihan ystävänä pitävän muustakin kuin sisäfileestä, ehkä jopa enemmän.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kiva tietysti, että ihmiset viitsivät valmistaa ruokaa edes sen pihvin verran, mutta ei sisäfilepihvi ole välttämättä parasta mitä voi suuhunsa laittaa.

Liharuokia syön paljon ja erilaisia mutta naudan sisäfileellä on se oma ominaismakunsa joka viehättää. Ja varsinkin juuri mediumina. Toiseksi kyseisen pihvin rakenne suussa tuntuu hyvältä kun saa hyvin raakakypsyneen yksilön lautaselle.

Possusta parhaalta maistuu kassler...varsinkin grillissä.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kaipaisin hieman neuvoja viikonloppu varten kulinaristi-kanssakirjoittelijoiltani. Tarkoitus olisi istua hyvässä seurassa ihan jätkäporukalla ja nautiskella hyviä viinejä sekä hyvää ruokaa. Alkuruoaksi syömme nyt todennäköisesti kampasimpukkachevicheä eikä tässä ole oikeastaan mitään epäselvää.

Pääruoaksi olisi sitten tarkoitus laittaa hieman riistalintua eikä vielä ole päätetty miten. Ilmeisesti keitettynä tai vaihtoehtoisesti täytettynä. Mutta tähän kaipaisin vinkkejä.

Jälkiruoaksi lupauduin tekemään tiramisua. Olen tehnyt sitä vain kerran aikaisemmin ja silloin meni kaikki nappiin, oli kuin suoraan Italiasta. Ainoa ongelma, etten muista reseptiä tarkalleen. Toki tärkeintä ovat ensiluokkaiset raaka-aineet, eli ostan toki kunnon aitoa vähintään 70% tummaa suklaata, Saviardi-keksejä, ensiluokkaista espressoa sekä mascarponejuustoa. Perinteisen Marsalan korvasin edellisellä kerralla Amaretolla, mikä ilmeisesti on aika yleinen tapa. Kärsiikö lopputulos tästä? Ja toisekseen, mitä mieltä olette vatkatut kananmunanvalkuaiset vs. kuohukerma?

Lisäksi hyvät viinisuositukset ovat aina tervetulleita. Alku- ja pääruoan yhteydessä mieluiten noin 20e hintaluokassa enimmillään. Jälkiruokaviiniksi toki voisi juoda loppupullon Marsalaa mikäli sitä käytän tiramisuun.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Possusta parhaalta maistuu kassler...varsinkin grillissä.

Tarkoitatko nyt sitä sianniskaa mistä aiemmin puhuin vai jotain aivan muuta? Tuo kassler tuntuu olevan kovin häilyvä käsite ainakin näillä perukoilla. Itse asiassa Ruotsista saa kassler- nimikkeeltä jotain aivan eri tavaraa mitä Suomen maalta ja Suomessakin tuo nimike tuntuu käsittävän vähän mitä sattuu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tarkoitin kommentillani sitä, että teknisesti pihvin paistaminen on hyvin simppeli tehtävä, riittää kun huolehtii lihan lämpötilasta, pannun/parilan kuumuudesta ja paistoajasta. Ei aikaa ja vaivaa vieviä monimutkaisia valmisteluja, ainoastaan liha ja pannu.

Tästä johtuen en tilaa ikinä ravintolassa naudan sisäfilettä, mun mielestä ruoassa josta maksetaan a'la carte -hinta pitää näkyä selvästi kokin käden jälki ja naudan pihvi vierellään perunat/juurekset ei liikoja vaadi. Hinta noin 25€. Huh huh.

Esimerkiksi viimeksi olin positiivisesti yllättynyt Japanilaiseen keittiöön, taidokkaasti väännettyjä monipuolisia maki rollseja 6kpl ja alkuun vaikka miso-sopat ja yhteishinta noin 10-14€ Helsingin keskustassa. Tuohon voi sitten ottaa vaikka lisäksi 4kpl nigiri-susheja missä reilusti tuoretta kalaa ja ei olla vieläkään häränpihvin hinnoissa. Ja lounasaikaan kaikki tämä melkein puoleen hintaan.

Makuasioitahan nämä mutta häränpihvini laitan mielummin itse.


_
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus hyvän valmistaminen on hyvinkin yksinkertaista.

Resepti:

tuoretta basilikaa
neitsytoliiviöljyä

Murskaa basilika. Laita ne öljypulloon. Ikkunalaudalle pariksi viikoksi. Välillä vähän voi ravistella. Suodata basilikanjämät jos haluat.

Sopii lisukkeena lähes minkä tahansa ruuan kanssa (pizza, pasta, makaronilaatikko, kalaruuat jne). Helvetin hyvää.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Helppoa & helvetin hyvää

Aurinkokuivattua tomaattia
basilikaa
snadisti chiliä
parmesaania
oliiiöljyä
valkosipulia

--> tehosekoittimeen, sopii lähes kaikkeen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Helppoa & helvetin hyvää

Aurinkokuivattua tomaattia
basilikaa
snadisti chiliä
parmesaania
oliiiöljyä
valkosipulia

--> tehosekoittimeen, sopii lähes kaikkeen.
Tuohon kun heität vielä pussillisen pinjansiemeniä, niin punainen pesto on valmis. Paitsi basilikaa mun reseptissä ei ole.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Pinjansiemenet tietysti ihan must.
Noista pinjansiemenistä olisin kysynyt tässä välissä, että onko tietoa kuinka yleistä on pestossa pinjansiemenet korvata munuaispuun hedelmällä joka myös cashew-pähkinänä tunnetaan? Jossain reseptissä tätä kerran ehdotettiin ja olen itse paljon harrastanut, lähinnä oksidoituneiden pinjansiementen aiheuttamien makuaistihäiriöiden pelossa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Noista pinjansiemenistä olisin kysynyt tässä välissä, että onko tietoa kuinka yleistä on pestossa pinjansiemenet korvata munuaispuun hedelmällä joka myös cashew-pähkinänä tunnetaan? Jossain reseptissä tätä kerran ehdotettiin ja olen itse paljon harrastanut, lähinnä oksidoituneiden pinjansiementen aiheuttamien makuaistihäiriöiden pelossa.
Olen korvannut pinjansiemenet välillä saksanpähkinällä, välillä manteleilla. Kaippa nuo cashewitkin ajavat saman asian. Anna mennä vaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pinjan voi korvata myös auringonkukansiemenillä.

Tuli taas keitettyä kieltä. Monikäyttöistä, herkullista ja edullista, mutta myös ylenkatsottua, joten sitä enemmän jää itselle.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
No niin, JA-kokit!

Sain lahjana Deli-systeemiltä lahjakortin ja päätin käyttää sitä hyväkseni tulevana itsepäisyyspäivänä. Kertokaahan miten pääruoka olisi tehtävä, jotta se olisi mahdollisimman hyvä.

Raaka-aine on karitsan kare ja sitä on neljälle hengelle n. 900 grammaa. Paljon wanhana kotikokkina olen ruokaa laittanut mutta en aiemmin näitä karitsan kyljyksiä. Ongelmana on mielestäni se, että niissä ei paljon lihaa ole, luuta enemmänkin ja miten ne tulisi laittaa jotta niistä saa parhaan irti. Olen toki syönyt niitä jonkun kerran, hienoissakin paikoissa, mutta aina on jäänyt hiukan sellainen olo että eipä noissa paljon syömistä ollut.

Mikä neuvoksi? Pankaa parastanne nyt!
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Kare

Ihan yleisiä ohjeita vaan, reseptit voit etsiä tai keksiä itse.

vaihtoehto 1. Marinoi ne kareet, kannattaa leikata ne jo ennen sitä, niin on enemmän imeytymispinta-alaa. Nuiji kevyesti se "pihvi" sieltä luun päästä. Sitten kun on aika syödä, paistat kuin pihvin.

vaihtoehto 2. Marinoi, ota väri pintaan ja paista kokonaisena. Leikkaa ja tarjoile.

Tarjoile vaikkapa risoton ja paksuhkon punaviinikastikkeen kera. Voit käyttää minttua tai valkosipulia tai molempia. Itse ehkä tekisin (tuore)mintturisoton ja valkosipulipunkkusoosin.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
vaihtoehto 1. Marinoi ne kareet, kannattaa leikata ne jo ennen sitä, niin on enemmän imeytymispinta-alaa. Nuiji kevyesti se "pihvi" sieltä luun päästä. Sitten kun on aika syödä, paistat kuin pihvin.

vaihtoehto 2. Marinoi, ota väri pintaan ja paista kokonaisena. Leikkaa ja tarjoile.

Tarjoile vaikkapa risoton ja paksuhkon punaviinikastikkeen kera. Voit käyttää minttua tai valkosipulia tai molempia. Itse ehkä tekisin (tuore)mintturisoton ja valkosipulipunkkusoosin.

Siinäpä ne tärkeimmät. Punkkusoosi on aika perushyväkastike tässä tapauksessa ja tuoreet yrtit toimii aina. Valkosipuliperunat on sit toinen vaihtoehto risotolle. Ite lihan sisälämpötilaksi heittäisin aika tasan 58- astetta, paljon yli ei ainakaan kannate vetää.

Punkkusoosin jos haluaa tehdä ihan alusta alkaen niin pannulle vaan joitain juureksia (porkkanaa, lanttua yms.) sekä sipulia, kevyt kuullotus, vettä niskaan ja pari laakerinlehteä. Tota keittelee aikansa jonka jälkeen ottaa sen liemen talteen siivilän läpi. Tän jälkeen pannulle sokeria joka paahdetaan, lisätään punaviinit ja lopuksi toi liemi. Kamaa keitellään sen aikaa et maku on kohdillaan ja lopuksi tarvittava määrä Maizenaa niskaan. Yrtit toimii melkeinpä aina punaviinikastikkeessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös