Luulisi tämän täyttävän jo kiristyksen määritelmät. Todellakin vaikea uskoa, että Helena yhtäkkiä rahallakaan muuttuisi miksikään yhteistyökykyiseksi ex-puolisoksi.
Pakkohan näiden käsittämättömien yksinhuoltajuusvaateiden ja lähestymiskieltohakemusten on kerrottava jotain nimenomaan Helenasta, ei Mikosta (ja Nataliesta).
Luulisi Helenankin arvostavan ns. tavallista rauhallista elämää iloineen ja suruineen. Hänen vuosia jatkunut performanssinsa ei sitä ollenkaan edistä.
Niinhän sitä luulisi, että kiristyksen määritelmä täyttyisi, mutta tämäkin vaatisi varmaan sen, että Mikko lähtisi ajamaan asiaa? En usko, että Suomessa viranomaiset koskevat vapaaehtoisesti tähän paskaan, ellei ole aivan pakko, koska työtä on muutenkin liikaa. Ja olen saanut sellaisen käsityksen, että Mikko ei ihan oikeasti halua Helenalle ongelmia, mutta asiat pitää vain saada hoidettua loppuun asti.
Helena ei ole terve. Helena ja kaltaisensa ihmiset eivät todellakaan arvosta rauhaa tai muitakaan samoja asioita kuin terveet ihmiset. He saavat voimaa ja virtaa taisteluista. Tuntevat olevansa elossa. He saavat muiden huomion ja se on heille tärkeintä. Mitä enemmän muut kärsii, sitä parempi heille.
Kuten tässäkin huomataan, Helenalle kelpaa mikä tahansa huomio. Olen itse asiassa varma, että Helena itse ihan oikeasti halveksii noita omia fanejaan, koska ovat niin tyhmiä, että kaikki menee läpi. He ovat Helenalle hyödyllisiä idiootteja, manipuloitavissa olevaa karjaa ja sellainen kelpaa kyllä. Tyyppejä, jotka tekevät Helenan likaisen työn. Sillähän on se yksi fani, joka on ihan tosissaan maalittanut Mikkoa omassa instassaan. Hänkin on joku naisasia-nainen, sorrettujen asialla. Ja omalla nimellään ja kuvallaan maalittaa Mikkoa. Miksi kukaan täyspäinen ihminen toimisi noin? Helenaa ei myöskään kiinnosta, että kun hän julkaisee faniensa yksityisviestejä, vastuu siirtyy Helenalle itselleen.
Helenaa ei yksinkertaisesti kiinnosta mitkään seuraukset. Hän tuntee olevansa voittamaton, ylivertainen. Terve yksilö olisi alusta saakka toiminut toisin ihan joka sektorilla. Mutta eniten mua ihmetyttää se, että kun hänen haaveensa nyt on se American Dream, miten hän on ollut niin daiju, että on täysin sivuuttanut USA:n päässä asetetut uhkat? Kun sinne USA:han nyt ei edelleenkään pääse rikolliset eikä edes ankkurilapset auta.
Todellisuudessa Helenan American Dream oli ja meni. Hänen oma seurakuntansa katkoi välit Helenaan, kun kävi ilmi, että Helena oli valehdellut heille päin naamaa. Että ei ollutkaan mitään tyhjän päälle jäämisiä, vaan oli avioehto, jota Helena ei suostunut noudattamaan. Muut ystävät olivat joko lasten kavereiden vanhempia tai maksettuja, eli lastenhoitaja ja baby sitter, jne. Ja sitten oli tietenkin se miesystävä ja hänen frendinsä. Näiden kanssa vietettiin kolmen päivän 4th of July veneillen. Kaikilla muilla elämä menee eteenpäin, paitsi Helenalla. Poltettuja siltoja alkaa olla sielläkin liikaa.
Ja jos joku ihmettelee, miksi Mikko oli laittanut ehdoksi Helenan mahdollisen miesystävän vuokranmaksun, jos Helena muuttaisi Mikon nyt myynnissä olevaan entiseen poikamiesboksiinsa, se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että Helena on jo kerran tuonut Mikon omistamaan taloon miehen ja viulut maksoi Mikko. Tämä mies oli se, joka jätti kokkeilipöllyssään ykköstyypin diabetesta sairastavalle pienelle tyttärelleen lääkkeet antamatta ja lapsi taisi joutua jopa sairaalaan. Seurauksena valvotut tapaamiset. Tämäkin julkisista oikeuden pöytäkirjoista kaivettu tieto. Itse en pidä lainkaan ihmeellisenä sitä, että Helenan luokse Mikon omistamaan asuntoon ei muuta yhtään lokkia tai hyväksikäyttäjää. Sen voi toki nähdä kontrollointina, kuten Helena näkee, tai sitten sen voi joku muu nähdä lasten suojeluna ja itse asiassa jopa Helenan omien etujen ajamisena. Sillä Helenan harkintakykyyn ei voi tosiaan luottaa.
Ja ainahan voi itse hankkia oman asunnon, jos ei toisen ehdot kelpaa. Mutta kyllä mä vakavasti harkitsisin sitäkin, jos saisin asua kaupungin parhailla pelipaikoilla yhtiövastikkeen ja käyttömaksujen hinnalla, vaikka ex-mies asunnon omistaisikin. Ne normaalisti vuokraan menevät rahat voisi sitten vaikka sijoittaa. Mutta eihän Helena näin ajattele, kun ei kykene.
Helenan päässä asiat vain ovat kääntyneet niin, että
Mikko ei halua päästää
hänestä irti ja Mikko haluaa kontrolloida Helenan elämää. Ja samaan aikaan hän istuu yksin keskellä metsää ja valittaa ja valehtelee, että häntä kiusataan käymällä hoitamassa tonttia eikä ole lämmintä vettäkään. Vaikka moni tajusi jo ajat sitten, että se ukkosmyrsky katkoi sähköt ja lämminvesivaraaja hajosi varmaan samalla siinä. Tai, että kesähuvilan vierastalon lämminvesivaraajaa ei ole tarkoitettu neljän hengen rajattomaan lotraamiseen. Ja että niiden, jotka tulee sovittuja duuneja tekemään pihamaalla, pitäisi aina ilmoittaa
omistajalle, eli Helenalle, joka tosin ei omista yhtään mitään yhtään mistään Kakskerrassa. Siis henkilölle, joka pisti ikkunan ja ajoportin paskaksi ja vielä julkisesti ylpeili sillä?
Nämä kaikki ongelmat ratkeaisivat sillä, että Helena hankkisi oman asunnon. Sinne ei tulisi kukaan "häiriköimään". Toki huoltoyhtiö ei kerrostalossakaan kysele Helenalta, onko nyt hyvä hetki tehdä duuneja, joten ongelmia voisi olla sielläkin luvassa. Mutta se on varmaa, että Mikko ei ainakaan tulisi. Ja se on iso ongelma Helenalle. Jos Helena toimisi näin, hänellä ei olisi julkaisukelpoista materiaalia. Koska hänen elämänsä on ilman "Mikon järjestämää kiusaamista" täysin sisällötöntä. Ei ole duunia, koska ei ehdi, kun pitää tehdä rikosilmoituksia ja hakea lähestymiskieltoja talkkarille ja tehdä satoja monologeja viikossa. Hänen ainoat sosiaaliset kontaktinsa ovat lapset ja instagram-yleisö. Ja lapsetkin kasvaa. Vauvat ja taaperot on kivoja, kun ne vain palvoo äitiä. Mutta ne ajat alkavat olla takana päin. Ei kai se mikään ihme ole, jos pää pehmenee. Mutta nämä kaikki asiat olisivat todellakin ihan helposti ratkaistavissa.
Ps. Kuka tunnustaa kopioineensa viestini täältä Vauva-lehden av-palstalle? Olen melkein immarreltu :).