Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 082 120
  • 6 309

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta tämä palstan laskeva taso on juuri samanlaista vanhojen jäärien puhetta kuin se, että nuoriso ei osaa käyttäytyä, jota on toistettu antiikin kreikasta lähtien. Kun katsoo 20 vuotta vanhoja ketjuja, niin nehän olivat ihan paskaa kun vertaa niitä nykyisiin keskusteluihin. Toki yksittäisiä helmiä (lähinnä postauksia) jää aina elämään, mutta muutoin aika kultaa muistot.
Jokainen näkee asian toki omalla tavallaan. Voi olla, että aika kultaa muistoja, tai voi olla, että aika multaa muistoja. Palstan yleinen taso ei yhtäkkiä romahda, eli kun sitä tapahtuu hiljalleen, niin siihen on aika helppo turtua ja tottua ikäänkuin vahingossa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän ketjuunhan voi varmaan myös ilmoittaa, jos on halukkuutta toimia julkkis-modena. Kun varmaan siellä joku nimimerkki kuitenkin haluaa luopua mode-statuksestaan sen tullessa julkiseksi. Eli lisävoimia kaivattaneen ja tietysti se helpottaisi moderaattoreita ottamaan tuota avoimuuden askelta jos on tiedossa että resurssit riittää jatkossakin.

Minä voin sitten arvostella, kelpaako kys. nimimerkki modeksi. Toki muutkin saa!
Tuossa jossain kohtaa mainitsin omalta kohdaltani, että en kieltäytyisi modena toimimisesta, mutta en haluaisi tehdä sitä nykyisellä tyylillä anonyymisti, koska en pidä tästä toimintatavasta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jatkoajan moderointi on ollut anonyymiksi moderoinniksi kohtalaista, koska kuri on ollut suhteellisen tiukka. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että moderointi olisi toteutettu parhaalla mahdollisella tavalla, joka näkyy myös palstan laskevassa tasossa.
Täysin samaa mieltä. Jatkoajan keskustelupalsta edustaa läpi aihealueiden varsin laadukasta verkkokeskustelua tässä maassa. Moderaattorien järjestyksenpidon onnistuminen on ollut tähän aivan keskeinen taustatekijä.

Myös yhteisön luottamus moderaattoreihin on aivan välttämätöntä, jotta moderointi onnistuisi tehtävässään.

Täällä esitettiin aiemmin kuluneella viikolla vakava epäily, että joku moderaattoreista on saattanut vuotaa käyttäjän A tekemästä raportista tietoja suoraan käyttäjälle B, ja B:n viesti oli siis A:n raportin kohteena. Tämä siis olettaen, ettei käyttäjä B ole itse moderaattori. Ylläpito on kertonut asian tulleen selvitetyksi, mutta perustelujen pitävyydestä on esitetty varteenotettavia epäilyjä. Näkisin, että tässä tilanteessa palstan toiminnasta vastaavat tahot voisivat lopulta toimia rehellisesti ja avoimesti, ja kertoa kuinka asiat ovat. Sekin olisi jonkinlainen vastaus, että avoimen eli toistaiseksi käsittelemättömän raportin otsikkotiedot on voinut nähdä useampikin moderaattori, mutta Jatkoaika ei voi osoittaa kuka tai ketkä, eikä kukaan moderaattori myönnä vuotoa tapahtuneen.

Asia on kiusallinen, ja ymmärrän että organisaation puolelta tällainen tapaus halutaan mieluiten kuitata hiljaisuudella unohduksiin. Yhtä kaikki, minulle ja myös joillekin muille on jäänyt edelleen käsitys, että nykyisessä moderointitiimissä on ainakin yksi henkilö, joka on saattanut vuotaa luottamuksellisia tietoja eteenpäin, koska tähän mennessä kerrottu selvitys ei vaikuta aukottomalta. Voidaan tietysti mennä näinkin eteenpäin, ja todeta että luottamus on kehnonlaista.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Selittäkää mulle tämä anonyymi moderointi. Jos täällä olisi moderaattoristatus näkyvillä profiilissa, niin eikös kuitenkin se itse moderointityö tapahdu taustalla jonkin sortin demokratialla? Moderaattorit osallistuvat palstakeskusteluun ihan samalla tavalla kuin ennekin. Jos joku kirjoittaja menee käsittelyyn, ei sitä käsittelyä kukaan tavallinen kirjoittaja edelleenkään näkisi, eikä sitä, mitä yksittäinen mode olisi asiasta mieltä. Ihan yhtä anonyymiä moderointia mun mielestä kuin nytkin, jos modestatus olisi julkista tietoa.

Tämähän toisi näkyvyyttä, jos kaikki ruodittaisiin julkisesti!

Voisi olla vaikkapa yleisöäänestys, johon saisi ottaa osaa kaikki palstakirjoittajat. Sen jälkeen moderaattorina toimivat tekisivät julkisesti oman harkintansa ja keskustelunsa tilanteesta. Lopuksi toki katsottaisiin sitä yhteispisteytystä, kuten mäkihypyssä konsanaan.

Toisaalta, nykymaailman menoon sopisi ihan hyvin sekin, että eniten huutava saa tahtonsa läpi.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ei tätä tarvitsisi ehkä heti perään kysyä uudelleen, mutta allekirjoittanut ja @obi-wan ainakin ehdittiin ilmoittautumaan tuossa edeltävissä viesteissä.

Tahdoin vähän koota tätä, kun on kyselty, että kukas sitä sitten ilmoittautuisi, ja onhan niitä ilmoittautumisia jo ollut. Minä en toimeen ryhtyisi oli sitten avointa tai sulkeutunutta (aukotonta) moderointia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei tätä tarvitsisi ehkä heti perään kysyä uudelleen, mutta allekirjoittanut ja @obi-wan ainakin ehdittiin ilmoittautumaan tuossa edeltävissä viesteissä.
Minäkin voisin lähteä, mutta siis vain julkisesti omalla nimimerkillä ja vuodeksi kerrallaan. Siis vähän samalla periaatteella kuin taloyhtiön hallituksen jäseneksi, kukin ottaa nakin silloin tällöin vuorollaan osin sosiaalisistakin syistä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Moderaattorit kun sanoi, että kiusaamiseen on mahdoton puuttua tai lopettaa se. Mitä jos kertoisin, että teillä on siellä valta laittaa kirjoittaja pihalle kokonaan, jolloin sen osalta se kiusaaminen täällä loppuu? Ensimmäisestä varoitus, toisesta pihalle. Ei täällä kellään jää traumoja, jos saa kenkää. Jos pitää kiusata tarkoituksella jotain nimimerkkiä jääkiekkoaiheisella palstalla, ehkä ne fudut tekee hyvää tälle kiusaajallekkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Palstan yleinen taso ei yhtäkkiä romahda, eli kun sitä tapahtuu hiljalleen, niin siihen on aika helppo turtua ja tottua ikäänkuin vahingossa.

Tästä tuskin on yhtään enempää faktaa kuin siitä, että palstan taso on romahtanut. Nämä ovat yksittäisiä näkemyksiä. Jos kuitenkin toeretisoidaan, että muutos huonompaan olisi tapahtunut, silloinkaan kyse ei välttämättä ole moderoinnista. Vaan vastaikkainasettelun lisääntymisestä myös Suomessa.

Oma mutu-pohjainen näkemys on, että palstan taso on pudonnut, jos on pudonnut, juurikin vastakkainasettelusta johtuen. Yksittäisistä tekijöistä merkittäviä on ollut mm. Jokerien KHL-sopimus ja Venäjän politiikka.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä tuskin on yhtään enempää faktaa kuin siitä, että palstan taso on romahtanut. Nämä ovat yksittäisiä näkemyksiä. Jos kuitenkin toeretisoidaan, että muutos huonompaan olisi tapahtunut, silloinkaan kyse ei välttämättä ole moderoinnista. Vaan vastaikkainasettelun lisääntymisestä myös Suomessa.
Ei tietenkään. Tämähän on ylipäätään varsin subjektiivinen asia, eli jokainen näkee tilanteen omalla tavallaan. Oleellista on juurikin se, että millainen tunne käyttäjillä on. Jos riittävän monen mielestä taso on huonontunut, niin siihen on syytä puuttua, vaikka ylläpito näkisi asian eri tavalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan sinun takiasi voisin jopa vaihtaa nimimerkkiä, jotta modeluolan ahdas oviaukko raottuisi. Käykö esim. Rudolf Ankku?
Onhan tuo oikeansuuntainen liike, mutta onko riittävä, jää nähtäväksi. Asiaa harkittuani voin antaa Rudolfille suositukseni. Olkoon voima ja mielivalta kanssasi.

On kyllä todellinen harmi etten itse ole käytettävissä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
No ketkä haluaisivat toimia omalla nimimerkillään moderaattoreina? Nimensä voi laittaa tähän:
Minä voisin ryhtyä. Vuosi kerrallaan. Mieluiten omalla nimimerkilläni sitten, että kostoni kohteet - tarkoitan siis oikeudenmukaisuuteni kohteet - näkisivät minunkin olleen hyvällä asialla auttamassa nimimerkkejä kohti parempaa käytöstä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei tietenkään. Tämähän on ylipäätään varsin subjektiivinen asia, eli jokainen näkee tilanteen omalla tavallaan. Oleellista on juurikin se, että millainen tunne käyttäjillä on. Jos riittävän monen mielestä taso on huonontunut, niin siihen on syytä puuttua, vaikka ylläpito näkisi asian eri tavalla.

Vähän punakaartin menoa siis. Olisiko yhtään perustelua saatavissa, miksi moderointi tulisi muuttaa nykyisestä nimimerkkipohjaiseksi moderoinniksi? En vastusta, tätäkin voisi ihan kokeilla alkuun, mutta en näe siitä sellaisia etuja, joilla esimerkiksi vastakkainasettelua voidaan vähentää.

Laittaisin paukut sen sijaan aivan tarkoitukselliseen vastakkainasettelun lisäämisen nykyistä parempaan moderointiin. Voi toki olla vaikea ymmärtää, mutta Jokerien osiossa on menty yli viisi vuotta välillä uskomattomalla paskalla eteenpäin. Vapaan puolellakaan samanlainen whataboutismi ja kiertely ja hämmentäminen ei ole tyypillistä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tästä tuskin on yhtään enempää faktaa kuin siitä, että palstan taso on romahtanut. Nämä ovat yksittäisiä näkemyksiä. Jos kuitenkin toeretisoidaan, että muutos huonompaan olisi tapahtunut, silloinkaan kyse ei välttämättä ole moderoinnista. Vaan vastaikkainasettelun lisääntymisestä myös Suomessa.

Oma mutu-pohjainen näkemys on, että palstan taso on pudonnut, jos on pudonnut, juurikin vastakkainasettelusta johtuen. Yksittäisistä tekijöistä merkittäviä on ollut mm. Jokerien KHL-sopimus ja Venäjän politiikka.
Sen havainnon olen tehnyt että monin paikoin keskustelun aktiivisuus on laimentunut - ja esim. kiekkoasiantuntemus on hajautunut moniin eri osioihin. Kun aika kultaa muistot niin ammoiset otteluketjut olivat vilkkaita ja sieltä normi värilasien joukosta löytyi hienoja analyysejä, joista sai paremman käsityksen pelistä kuin varsinaisesta mediasta. Vastakkainasettelu on tosiaan myös lisääntynyt ja Kierrätyskeskuksesta on tullut aika outo ja kuppikuntainen, ummehtunut. Osin vapaastakin.

Luulen että tässä on taustalla myös demografia: nuoret sukupolvet eivät enää laajalti tajua tälläistä etanakommentointia vaan ovat enemmän liveviestinnän ja muun somen parissa eivätkä hakeudu samoissa määrin tälläisille palstoille, niinpä nickien keski-ikä on kasvanut ja poterot syventyneet, kun uusiutumista tapahtuu vähemmän.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän punakaartin menoa siis. Olisiko yhtään perustelua saatavissa, miksi moderointi tulisi muuttaa nykyisestä nimimerkkipohjaiseksi moderoinniksi? En vastusta, tätäkin voisi ihan kokeilla alkuun, mutta en näe siitä sellaisia etuja, joilla esimerkiksi vastakkainasettelua voidaan vähentää.
Olen puhunut asiasta ja vastannut samaan kysymykseen aika monta kertaa tässä ketjussa eilen ja tänään. Suosittelen lukemaan ketjua läpi, jos haluat näkemykseni saada selville.

Moderoinnin avulla ei nyt varsinaisesti voi vastakkainasettelua vähentää, mutta sen avulla voidaan kitkeä ylilyönnit pois. Moderoinnin tehokkuuden ja laadun puolesta on tärkeää, että moderointi on avointa ja luotettavaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sen havainnon olen tehnyt että monin paikoin keskustelun aktiivisuus on laimentunut - ja esim. kiekkoasiantuntemus on hajautunut moniin eri osioihin. Kun aika kultaa muistot niin ammoiset otteluketjut olivat vilkkaita ja sieltä normi värilasien joukosta löytyi hienoja analyysejä, joista sai paremman käsityksen pelistä kuin varsinaisesta mediasta. Vastakkainasettelu on tosiaan myös lisääntynyt ja Kierrätyskeskuksesta on tullut aika outo ja kuppikuntainen, ummehtunut. Osin vapaastakin.

Totta, varmaankin. Mutta kun itsellä on kiekon osalta kokemuksena vain vastustajan fanien 100 % puuttuminen, ison osan pätevistä kiekkoasiantuntijoista katoaminen, niin ei se johdu modeista ja sukupolvista. Vaan ihan muusta. Surkeaa on. Ei ole sukupolvien ongelma tai modeista johtuva vika.

Kierrätyskeskusta en oikeastaan seuraa, joten paha sanoa mitään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen puhunut asiasta ja vastannut samaan kysymykseen aika monta kertaa tässä ketjussa eilen ja tänään. Suosittelen lukemaan ketjua läpi, jos haluat näkemykseni saada selville.

Moderoinnin avulla ei nyt varsinaisesti voi vastakkainasettelua vähentää, mutta sen avulla voidaan kitkeä ylilyönnit pois. Moderoinnin tehokkuuden ja laadun puolesta on tärkeää, että moderointi on avointa ja luotettavaa.

Kyllä, hyvää työtä olet tehnyt ja vastannut. Itse emmin vain siksi, että en ymmärrä missä on pihvi. Eihän hyvä moderointi vaikka nyt Jokerien osiossa vaadi muuta kuin hyvää moderointia. Ihan sama se on, onko "Jack - mode" vai "moderaattorit", joka käy raapustamassa paskan jauhamisen poikki. Kyse on siten moderoinnin sisällöstä, tavoitteista. Ei ymmärtääkseni niinkään instrumentista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä, hyvää työtä olet tehnyt ja vastannut. Itse emmin vain siksi, että en ymmärrä missä on pihvi. Eihän hyvä moderointi vaikka nyt Jokerien osiossa vaadi muuta kuin hyvää moderointia. Ihan sama se on, onko "Jack - mode" vai "moderaattorit", joka käy raapustamassa paskan jauhamisen poikki.
Sinulla on täysi oikeus omaan näkemykseesi. Jokainen käyttäjä kokee myös moderoinnin omalla tavallaan.

Mielestäni on tärkeää, että moderaattorit ovat lähellä käyttäjiä ja käyvät avoimesti keskustelua käyttäjien kanssa. En tarkoita tällä pelkästään moderoimiseen liittyvää keskustelua, vaan ihan tavallista keskustelua palstalla. Omien kokemusten mukaan avoin ote moderoimiseen johtaa parempaan lopputulokseen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä, hyvää työtä olet tehnyt ja vastannut. Itse emmin vain siksi, että en ymmärrä missä on pihvi. Eihän hyvä moderointi vaikka nyt Jokerien osiossa vaadi muuta kuin hyvää moderointia. Ihan sama se on, onko "Jack - mode" vai "moderaattorit", joka käy raapustamassa paskan jauhamisen poikki. Kyse on siten moderoinnin sisällöstä, tavoitteista. Ei ymmärtääkseni niinkään instrumentista.
Mistä sinä tiedät, että Jokerien osiossa on edes moderaattoreita, tai kiinnostaako moderaattoreita Jokerien asiat? Tuntuu, että peilaat nyt tässä kaiken sitä kautta ja siksi et löydä sitä "pihviä". Moderaattorit itse valitsevat moderaattorit joten blokkiutuminen on täysin luonnollinen lopputulema jollain aikamääreellä. Oletko varma, että Jokerit osion paska ei johdu juurikin siitä, että moderaattorit ovat blokkiutuneet. Jospa sattumalta ne Jokerit palstalla päivystävät moderaattorit kuuluvat siihen blokkiin, joiden mielestä se paska onkin samaa tavaraa kuin mitä mieltä he itse ovat ja täten he antavat noille mielestäsi paskaa suoltaville enemmän vapauksia kuin muille toista mieltä oleville? Niin, et voi tietää, kun et tiedä ketä siellä toimii moderaattorin roolissa ja, että kiinnostaako moderaattoreita edes sieltä tulevia raportteja tutkia ja sitä palstaa kuntoon laittaa.

Minä en seuraa Jokerit osiota, ja esimerkkinikin on hypoteettinen, en siis väitä, että näin on tapahtunut, mutta jospa ymmärrät miksi se moderoinnin avoimuus on tärkeää. Joku pro Venäjä/KHL moderaattori saattaa pilata osion kaikilta Venäjää vastustavilta, kun tuomiot eivät ole tasapuolisia ja toisille annetaan enemmän siimaa kuin toisille, samalla kun se moderaattori itse on aktiivinen osallistuja keskustelussa sitä omaa blokkiaan tukien. Siihenhän tämä nyky maailma on menossa, että on me ja ne ja tämä jos näkyy moderoinnissa mikä tehdään yhden nimimerkin takaa, niin käyttäjillä ei ole mitään mahdollisuutta tätä edes todeta ja kun moderaattoreistakaan ei palstalla äänestetä, vaan ne valitaan salassa moderaattorien toimesta, on riski tälläiseen blokkiutumiseen todellinen.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinulla on täysi oikeus omaan näkemykseesi.

Jätä nämä pois, ovat turhia.

Mielestäni on tärkeää, että moderaattorit ovat lähellä käyttäjiä ja käyvät avoimesti keskustelua käyttäjien kanssa. En tarkoita tällä pelkästään moderoimiseen liittyvää keskustelua, vaan ihan tavallista keskustelua palstalla. Omien kokemusten mukaan avoin ote moderoimiseen johtaa parempaan lopputulokseen.

Minun mielestäni on tärkeää, että moderointi onnistuu tuomaan lisäarvoa keskusteluun. On strategia ja tavoitteet, joita noudatetaan. Näen tämän merkityksellisempänä kuin nimimerkkimoderoinnin vs moderaattorit.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
No ketkä haluaisivat toimia omalla nimimerkillään moderaattoreina? Nimensä voi laittaa tähän:

Vuosia sitten tuumasin, etten enää koskaan hae Jatkoajan moderaattorin pestiä, siihen hakuprosessiin kun liittyi sellaisia outouksia, ettei paremmasta väliä, mutta jos (tai kun) prosessi on näin avoin ja jos sen seurauksena vieläpä päästäisi eroon - varsin oudosta - anonymiteetin korostamisesta, niin tottahan minäkin ehdolle asetun.

Montako meitä jo on? Likainen tusina vaiko kolme muskettisoturia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös