Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 080 062
  • 6 302

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tämä olisi kiinnostavaa tietää, eli voiko käyttäjätaho esimerkiksi räätälöidä keskustelupalstan moderaattorioikeuksilla saatavilla olevia palveluja, vai mennäänkö normiasetuksilla. Nyt jos mennään normiasetuksilla, niin taitaapa olla niin, että @Moderaattorit saavat raporttinappulan painalluksista ruudulleen viestejä auki klikkaamatta tiedon siitä, kuka raportoi, sekä mihin ketjuun ja kenen kirjoittajan viestiä koskien. Raporttiin liittyvän viestin voi sitten lukea, jos avaa raportin.

Moderaattorit voinevat kommentoida, pitääkö ylläoleva paikkansa Jatkoajassa.

Tämä juurikin on nyt se pointti. Että onko ”aukotonta”.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
@Moderaattorit voisi näyttää meille kaikille vaikka kuvankaappauksen testimielessä tehdystä viestiraportoinnista. Esim, kirjoittamalla viestin "testi" modeketjuun, jonka @Ylläpito raportoi. Sitten kuvakaappaus siitä, että millaisena se näkyy modeille tänne. Jos on jotain arkaa tietoa näytöllä niin senhän voi aina sutata pois. Avoimuus jne
 
Tulee väkisin mieleen, että kuinka monta moderaattoreihin kuuluvien nimimerkkien viestejä on raportoitu. Kirjoittavat kuitenkin omilla nimimerkeillä normaalisti palstalle. Sieltä sattuu ylilyönti, joka raportoidaan, niin reagoidaanko siihen millään tavalla? Linja tuntuu olevan ettei omassa pesässä ole mitään vikaa.

Siis miksi ei reagoitaisi? Varmaan kehno vertaus, mutta olen nähnyt monesti miten huonosti käyttäytyvä järkkärinä ammatikseen toimiva känniääliö on heitetty ravintolasta pihalle.

-—

Noin muutoin on todettava, että tämän palstan moderointi on omaan makuuni varsin toimivaa. Vapaan keskustelun tietyissä ketjuissa tapahtuvaa rinkirunkkausta en oikein jaksa (ja siksi en niitä luekaan pahemmin), mutta kyllä sieltäkin ne isoimmat ylilyönnit johtaa sanktioihin ja hyvä niin. Itse en näe myöskään lisäarvoa sille, että nimimerkin alla näkyisi moderaattori-status, mutta eipä se minun palstakokemukseeni vaikuttaisi, joten varsin yhdentekevä asia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis miksi ei reagoitaisi? Varmaan kehno vertaus, mutta olen nähnyt monesti miten huonosti käyttäytyvä järkkärinä ammatikseen toimiva känniääliö on heitetty ravintolasta pihalle.
Se nyt on ihan takuuvarmaa, että moderaattoreiden keskuudessa ei aivan yhtä herkästi puututa toistensa tekemisiin. Toki jos ylilyönti on kaikille ilmiselvä, niin siihen on pakko puuttua, mutta silloinkin rangaistus voi jäädä normaalia pienemmäksi. Me emme vain tiedä, että ketkä niitä moderaattoreita ovat.

Samalla modet saattavat iskeä astetta kovemmin kiinni niihin nimimerkkeihin, jotka vastaavat modeille jotain hieman sääntöjen vastaiseen tyyliin. Me emme vain tiedä sitä, kun emme tiedä minkä nimimerkkien takana modeja oikeasti on.

Jos moderaattorin status näkyisi jokaisen moden oman nimimerkin yhteydessä, niin olisi paljon helpompi uskoa, että heitä kohdellaan kuten muitakin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä juurikin on nyt se pointti. Että onko ”aukotonta”.
@Moderaattorit voisi näyttää meille kaikille vaikka kuvankaappauksen testimielessä tehdystä viestiraportoinnista. Esim, kirjoittamalla viestin "testi" modeketjuun, jonka @Ylläpito raportoi. Sitten kuvakaappaus siitä, että millaisena se näkyy modeille tänne. Jos on jotain arkaa tietoa näytöllä niin senhän voi aina sutata pois. Avoimuus jne
Kyllä. Alfredin mainitsemat tahot voisivat toimittaa tänne juurikin tuollaisen kuvakaappauksen, missä näkyy testirivi Avoimet raportoinnit-listauksesta. Siitä jokainen näkisi, miltä Jatkoajan moderaattorien ruudulla näkyy Xenforossa silloin, kun kyseistä raporttia ei ole vielä avattu.

Odotellaan mitä meille näytetään.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Se nyt on ihan takuuvarmaa, että moderaattoreiden keskuudessa ei aivan yhtä herkästi puututa toistensa tekemisiin.
Hetkinen. Etkös sinä juuri kehunut olevasi vallan palstojen aficionado ja moderoivan monilla? Sun kokemuspohjalta ponnistit tuohon takuuvarmaan osaan lainauksessa. Onneksi et moderoi ensimmäistäkään palstaa, missä minä olen käyttäjänä.

En osaa sanoa tämän päivän tilanteesta palstalla, mutta "silloin ennen muinoin" modet saivat penaltinsa siinä missä muut. Aika napakkaakin raippaa oli tarjolla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hetkinen. Etkös sinä juuri kehunut olevasi vallan palstojen aficionado ja moderoivan monilla? Sun kokemuspohjalta ponnistit tuohon takuuvarmaan osaan lainauksessa. Onneksi et moderoi ensimmäistäkään palstaa, missä minä olen käyttäjänä.

En osaa sanoa tämän päivän tilanteesta palstalla, mutta "silloin ennen muinoin" modet saivat penaltinsa siinä missä muut. Aika napakkaakin raippaa oli tarjolla.
Oletko nyt lainkaan huomannut, että mistä olen puhunut tässä jatkuvasti? Kun olen itse ollut moderaattorina, niin olen ollut sitä oman nimimerkkini kautta. Juurikin silloin moderaattoreiden toimintaa on helpompi valvoa ja väärinkäytöksiä ei tapahdu. Nyt kun täällä modet ovat täysin anonyymeja, niin väärinkäytöksiä voi tapahtua, mutta siitä eivät tavalliset käyttäjät saa koskaan tietää.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Varmastikin silloin kun moderaattorin status on ollut käyttäjän kohdalla näkyvillä? Tai jos anonyymien moderaattoreiden aikana, niin mistä tiedät?
Oletko nyt lainkaan huomannut, että mistä olen puhunut tässä jatkuvasti? Kun olen itse ollut moderaattorina, niin olen ollut sitä oman nimimerkkini kautta. Juurikin silloin moderaattoreiden toimintaa on helpompi valvoa ja väärinkäytöksiä ei tapahdu. Nyt kun täällä modet ovat täysin anonyymeja, niin väärinkäytöksiä voi tapahtua, mutta siitä eivät tavalliset käyttäjät saa koskaan tietää.
Niin. Minä olen myöskin moderoinut useita palstoja, mukaan lukien tätä jatkistakin. Siksi nuo sinun näppärät olettamukset kuulostavat, no, hassuilta.

En nyt muutamiin vuosiin ole ollut norsunluutornissa, joten en osaa sanoa, mutta aiemmin kaikki modet olivat myös palstalaisia. Tätä myöten heille oli tärkeää pitää palsta luettavana, kun "omastaan" pitivät huolta. Ja sitä myöten sitä penaltia toiselle norsunluutornin diplomaattisen koskemattomuuden omaavalle ehdotettiin aina ankarimmissa määrin.

Se anonymiteetti antoi tilaa toimia, koska kyseessä on yksi suurimmista palstoista Suomessa. Muutamalla muulla pienemmällä forumilla, missä olen moderoinut, ei sillä nimimerkillä ja modestatuksella ole ollut väliä. Kuten jo toisessa mode-ketjussa kerroin:"on tämä saatana työmaa". Ei ole jatkiksen moden hommia ikävä. Mutta sinähän olet jo cv:si esittänyt, ei muuta kuin sinne niittämään osaamisen satoa, ole se ensimmäinen mode omalla nimimerkillä ja huku palautesuohon puolestani. Voin nimittäin väittää, ettet tiedä mistä puhut.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Se anonymiteetti antoi tilaa toimia, koska kyseessä on yksi suurimmista palstoista Suomessa.

Ihan suora vertailu:

Jatkoaika:

Viestiketjut: 63 204
Viestejä: 8 767 515
Jäsenet: 17 831

Eniten vierailijoita paikalla: 3606 @ 4.1.2020 | 20.56

FF2:

Viestiketjut: 56 636
Viestejä: 12 583 508
Jäsenet: 64721

Eniten paikalla koskaan: 6175 (06.10.2016 klo 23:57:14)

Och samma på prosentteina ylemmän luvuilla:

Viestiketjut: 116,6 %
Viestejä: 69,7 %
Jäsenet: 27,6 %

Viimeinen selittyy sillä että toiseen tehdään hakemus ja toivotaan parasta, toiseen luodaan tunnukset ja lennetään pihalle sopivan perseilyn jälkeen.

Huomioitavaa myös, että FF2 vanhimmat 2006, Jatkis 2001

Toinen pitää myös tällaista nähtävillä:


Joidenkin mielestä tuo tietysti on anarkia, itse olen täysin eri mieltä.

Edit: Jopa Hommalla missä aiheet varmasti vähän helpommin vääntöä aiheuttavia modet tekevät hommia (tsihihihihi) omalla nimimerkillä
 

redpecka

Jäsen
Se nyt on ihan takuuvarmaa, että moderaattoreiden keskuudessa ei aivan yhtä herkästi puututa toistensa tekemisiin. Toki jos ylilyönti on kaikille ilmiselvä, niin siihen on pakko puuttua, mutta silloinkin rangaistus voi jäädä normaalia pienemmäksi. Me emme vain tiedä, että ketkä niitä moderaattoreita ovat.

Samalla modet saattavat iskeä astetta kovemmin kiinni niihin nimimerkkeihin, jotka vastaavat modeille jotain hieman sääntöjen vastaiseen tyyliin. Me emme vain tiedä sitä, kun emme tiedä minkä nimimerkkien takana modeja oikeasti on.

Jos moderaattorin status näkyisi jokaisen moden oman nimimerkin yhteydessä, niin olisi paljon helpompi uskoa, että heitä kohdellaan kuten muitakin.
Nyt menee paniikkisi jo ihan uusille leveleille. Kirjoitatko sinä täällä jotain ylläpito/modeheimoa vastaan/varten? Minä olen käsittänyt, että sulla on paljon annettavaa lätkiskeskusteluihin ja en oikein ymmärrä tätä kun laukalle lähtenyt koko pilttuu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin. Minä olen myöskin moderoinut useita palstoja, mukaan lukien tätä jatkistakin. Siksi nuo sinun näppärät olettamukset kuulostavat, no, hassuilta.

En nyt muutamiin vuosiin ole ollut norsunluutornissa, joten en osaa sanoa, mutta aiemmin kaikki modet olivat myös palstalaisia. Tätä myöten heille oli tärkeää pitää palsta luettavana, kun "omastaan" pitivät huolta. Ja sitä myöten sitä penaltia toiselle norsunluutornin diplomaattisen koskemattomuuden omaavalle ehdotettiin aina ankarimmissa määrin.

Se anonymiteetti antoi tilaa toimia, koska kyseessä on yksi suurimmista palstoista Suomessa. Muutamalla muulla pienemmällä forumilla, missä olen moderoinut, ei sillä nimimerkillä ja modestatuksella ole ollut väliä. Kuten jo toisessa mode-ketjussa kerroin:"on tämä saatana työmaa". Ei ole jatkiksen moden hommia ikävä. Mutta sinähän olet jo cv:si esittänyt, ei muuta kuin sinne niittämään osaamisen satoa, ole se ensimmäinen mode omalla nimimerkillä ja huku palautesuohon puolestani. Voin nimittäin väittää, ettet tiedä mistä puhut.
Voit väittää ihan mitä tahansa, mutta minä todellakin tiedän mistä puhun. Ehkä tuo viimeisin väittämä (siitä miten modet kohtelevat toisiaan) meni vähän yli, sen myönnän. En kuitenkaan ota pienintäkään taka-askelta sen suhteen, että täysin anonyymit moderaattorit on huono idea, eikä se yleensä toimi. Jatkiksessa pitkään toimi siedettävästi, mutta ei toimi enää. Asia on vaivannut minua ihan alkuajoista saakka, mutta kun modet ovat hoitaneet hommia riittävällä tasolla, niin ongelma ei ole ollut suuri.

Tällä hetkellä tämä ei vaan enää toimi. On menty liian pitkään kaavalla, joka ei ole optimaali. Moderaattorin työ ei ole koskaan helppoa, mutta palstan hyvinvointi täytyy aina tulla ensimmäisenä, eikä se, että modeilla on mahdollisimman mukava olla.

En minä moden hommista kieltäytyisi, mutta lähtökohtaisesti en haluaisi jatkiksen modeksi, jos nykyinen anonymiteetti säilyy. En ole koskaan tästä tyylistä pitänyt, enkä haluaisi tällä tavalla itse toimia. Jos ylläpito tai modet haluavat kanssani keskustella julkisen palstan ulkopuolella, niin se käy minulle mainiosti.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt menee paniikkisi jo ihan uusille leveleille. Kirjoitatko sinä täällä jotain ylläpito/modeheimoa vastaan/varten? Minä olen käsittänyt, että sulla on paljon annettavaa lätkiskeskusteluihin ja en oikein ymmärrä tätä kun laukalle lähtenyt koko pilttuu.
Myönnän, että lainaamasi viestin osalta laukkasi yli. Pahoittelen sitä. Aiempia viestejäni en kuitenkaan pahoittele, enkä ota niiden suhteen taka-askelia. Paniikista tässä ei ole kyse, vaan lähinnä turhautumisesta. Eikä tämä liity mihinkään itse saamiini tuomioihin, koska sellaisia ei tietääkseni edes ole. Minua kiinnostaa palstan hyvinvointi kokonaisuutena, koska jatkoaika on ollut merkittävä osa elämääni jo pidemmän aikaa.

Minulla on näihin asioihin vahvoja mielipiteitä, koska olen tällaisten asioiden kanssa paininut vuosien saatossa todella paljon. Keskustelupalstan hyvinvointiin liittyy monia asioita ja tällainen anonyymi moderointi ei mielestäni tee palstalle mitään hyvää. Se tekee moderaattoreiden tehtävästä kivuttomampaa, mutta se ei paranna moderaattoreiden toimintaa tai tehokkuutta - päinvastoin.
 

redpecka

Jäsen
Minua kiinnostaa palstan hyvinvointi kokonaisuutena, koska jatkoaika on ollut merkittävä osa elämääni jo pidemmän aikaa.
Tämä itselläni vahva sama. Vanhasanalasku kertoo, että omalla tekemiselle voi vaikuttaa hyvin paljon kaikkeen. Toki emme enää elää afrikan savanneilla tai sademetsissä, mutta luulisi ettei sielläkään perseilijöitä katottais kovin kauaa hyvällä. Eli yhteisö/yhteiskunta/perkeleenjatkis(mikätahansa) luo oman kulttuurin ja omat säännöt ja niin kauan kun eivät riko euroopan lakeja se on minulle bueno ja tykkään olla osapaskis tätä yhteisöä. Varmuuden vuoksi sanon etten aio olla osa jatkisyhteisöä tulevaisuudessa jos täällä aletaan tosissaasn harrastaa kiusaamiskulttuuria. En toki usko, että näin voisi tapahtua kiitos hyvän moderoinnin. Mitä me tiedetään mitä tuolla baareissa ja narikoissa tapahtuu, mutta onko se enää Jatkiksen asia ottaa sellaiseen kantaa. Itte soittasin ennemmin poliisille kuin raportoisin modeille.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä itselläni vahva sama. Vanhasanalasku kertoo, että omalla tekemiselle voi vaikuttaa hyvin paljon kaikkeen. Toki emme enää elää afrikan savanneilla tai sademetsissä, mutta luulisi ettei sielläkään perseilijöitä katottais kovin kauaa hyvällä. Eli yhteisö/yhteiskunta/perkeleenjatkis(mikätahansa) luo oman kulttuurin ja omat säännöt ja niin kauan kun eivät riko euroopan lakeja se on minulle bueno ja tykkään olla osapaskis tätä yhteisöä. Varmuuden vuoksi sanon etten aio olla osa jatkisyhteisöä tulevaisuudessa jos täällä aletaan tosissaasn harrastaa kiusaamiskulttuuria. En toki usko, että näin voisi tapahtua kiitos hyvän moderoinnin. Mitä me tiedetään mitä tuolla baareissa ja narikoissa tapahtuu, mutta onko se enää Jatkiksen asia ottaa sellaiseen kantaa. Itte soittasin ennemmin poliisille kuin raportoisin modeille.
Kiusaamiskulttuuri on todella huono ilmiö. Minä väitän omien kokemusten perusteella, että jos palstan moderaattoreilla ja ylläpidolla on homma hallussa, niin kiusaamiseen voidaan puuttua tehokkaasti ja ehkäistä sellaisen kulttuurin pesiytymistä palstalle. Moderattoreiden täysin anonyymi toiminta eriyttää modet palstan tavanomaisesta elämästä niin vahvasti, että palstan käyttäjien ja moderaattoreiden suhde on hyvin heikoissa kantimissa, joka edesauttaa pahojen pesäkkeiden syntymistä.

Kun moderaattorit toimivat omien nimimerkkiensä takaa, niin heistä syntyy sellainen tunne tavallisille käyttäjille, että jokainen mode on yksi meistä, mutta sillä erotuksella, että heillä on mahdollisuus puuttua huonoon käytökseen tavallista käyttäjää enemmän. Avoin ja aktiivinen modetiimi on äärimmäisen tärkeässä roolissa, kun keskustelupalstan hyvää tasoa pyritään pitämään yllä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kiusaamiskulttuuri on todella huono ilmiö. Minä väitän omien kokemusten perusteella, että jos palstan moderaattoreilla ja ylläpidolla on homma hallussa, niin kiusaamiseen voidaan puuttua tehokkaasti ja ehkäistä sellaisen kulttuurin pesiytymistä palstalle. Moderattoreiden täysin anonyymi toiminta eriyttää modet palstan tavanomaisesta elämästä niin vahvasti, että palstan käyttäjien ja moderaattoreiden suhde on hyvin heikoissa kantimissa, joka edesauttaa pahojen pesäkkeiden syntymistä.
Ei-avoin kulttuuri eli anonyymi moderointi on vastaavasti haastava myös moderaattoreille, jos ajatellaan luottamuksen syntymistä ja ylläpitämistä modejen ja käyttäjien välillä. Arviointivirheitä sattuu ennen pitkää, olivatpa moderoijat tiedossa tai ei, mutta anonyymi moderaatio johtaa kiistanalaisissa tilanteissa arvioni mukaan herkemmin siihen, että luottamus rehtiin ja oikeudenmukaiseen moderointiin saattaa kyseenalaistua herkemmin kuin silloin, kun moderaattoreina toimivat tahot ovat tiedossa. Oletko kokemustesi valossa samaa mieltä?

En sälyttäisi vastuuta kiusaamisen suitsimisesta kokonaan moderaattoreille, mutta kyllä heilläkin tässä iso ja keskeinen rooli vain on. Jatkoajassa tämä on ratkaistu ns. raportointinapilla, mikä on tietysti hyvä, koska keskusteluja on paljon. Moderaattorit neuvovat täällä käyttäjiä ilmoittamaan sääntörikkomuksista raportoimalla, ei jankkaamalla palstalla tai ryhtymällä itsemoderointiin. Sitä suuremmalla syyllä käyttäjillä pitää olla luottamus siihen, että raportointi käsitellään luottamuksellisesti, johtaa se seuraamuksiin tai ei. Jos raportointinappulan painaminen johtaa kiusaajan välittömään aktivoitumiseen aiheen tiimoilta raportoijaa kohtaan, niin en yhtään ihmettele, jos luottamus alkaa horjua.

Edelleen odottelen Moderaattorien tai Ylläpidon aukottomia kommentteja tai kuvakaappauksia aiemmissa viesteissä kysyttyihin asioihin.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Tulin vielä tästä lakosta kysymään. Koskeeko se myös tätä ketjua vai pelkästään muita ketjuja?
Omalta kohdaltani sanon, ettei koske tätä ketjua. Tämä on tärkeetä dialogia ja olisi sääli jos kritiikistä vauhkoontuneet sorsat jätettäisi lammelle pyristelemään ihan ilman luistimia tai emoa.

Mutta, asiaan, @mikko600 on onneksi jo kirjoittanut palstalle (ehkä vapauttaakseen tämän kolmen nimimerkin lakkolahkon) joten itse aion kirjoitella vielä johonkin ketjuihin. Terve ja tsemii siskot!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei-avoin kulttuuri eli anonyymi moderointi on vastaavasti haastava myös moderaattoreille, jos ajatellaan luottamuksen syntymistä ja ylläpitämistä modejen ja käyttäjien välillä. Arviointivirheitä sattuu ennen pitkää, olivatpa moderoijat tiedossa tai ei, mutta anonyymi moderaatio johtaa kiistanalaisissa tilanteissa arvioni mukaan herkemmin siihen, että luottamus rehtiin ja oikeudenmukaiseen moderointiin saattaa kyseenalaistua herkemmin kuin silloin, kun moderaattoreina toimivat tahot ovat tiedossa. Oletko kokemustesi valossa samaa mieltä?
Täsmälleen samaa mieltä. Juuri tätä tarkoitin sillä, että anonyymisti moderoiminen voi tuntua helpommalta, mutta tehokkaampaa se ei ole. Luottamus moderointiin kärsii paljon helpommin ja moderaattorit eivät saa tarvitsemaansa arvostusta.

En sälyttäisi vastuuta kiusaamisen suitsimisesta kokonaan moderaattoreille, mutta kyllä heilläkin tässä iso ja keskeinen rooli vain on. Jatkoajassa tämä on ratkaistu ns. raportointinapilla, mikä on tietysti hyvä, koska keskusteluja on paljon. Moderaattorit neuvovat täällä käyttäjiä ilmoittamaan sääntörikkomuksista raportoimalla, ei jankkaamalla palstalla tai ryhtymällä itsemoderointiin. Sitä suuremmalla syyllä käyttäjillä pitää olla luottamus siihen, että raportointi käsitellään luottamuksellisesti, johtaa se seuraamuksiin tai ei. Jos raportointinappulan painaminen johtaa kiusaajan välittömään aktivoitumiseen aiheen tiimoilta raportoijaa kohtaan, niin en yhtään ihmettele, jos luottamus alkaa horjua.

Edelleen odottelen Moderaattorien tai Ylläpidon aukottomia kommentteja tai kuvakaappauksia aiemmissa viesteissä kysyttyihin asioihin.
Eihän se tietysti moderaattoreiden vika ole, että kiusaamista tapahtuu, mutta jos moderaattorit eivät sitä saa kitkettyä pois, niin ei saa kukaan muukaan. Moderaattoreiden vastuulla se siis viimekädessä on, että palstan taso säilyy hyvänä ja epäkohtiin puututaan tehokkaasti.

En ole lainkaan vakuuttunut siitä, että nyt on taas modet pitäneet yli vuorokauden hiljaiseloa tässä ketjussa. Joko siellä yritetään tukahduttaa keskustelu hiljaisuudella, jossa ei ole pienintäkään järkeä ja on suuri virhe, jos näin tehdään - tai sitten siellä yritetään valmistella jotain älyttömyyksiin asti pohdittua vastinetta, jolla todennäköisesti yritetään selittää, että meidän toimintatapa on ainoa oikea, eikä mitään tulla muuttamaan.

Toivoisin todellakin, että modetiimi ryhdistäytyisi nyt ihan tosissaan, koska tälle palstalle tulee käymään vielä huonosti, jos nykyinen toimintatapa ei muutu mihinkään. Jos modeilla ei riitä voimat tai uskallus tehdä muutoksia ja aktivoitua kunnolla, niin silloin tarvitaan vahvistuksia. Tuntuu siltä, että modet ja ylläpito eivät ole tilanteen tasalla, eikä siellä ymmärretä miten vahvasti palstan ilmapiiri on muuttumassa selvästi huonompaan suuntaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Selittäkää mulle tämä anonyymi moderointi. Jos täällä olisi moderaattoristatus näkyvillä profiilissa, niin eikös kuitenkin se itse moderointityö tapahdu taustalla jonkin sortin demokratialla? Moderaattorit osallistuvat palstakeskusteluun ihan samalla tavalla kuin ennekin. Jos joku kirjoittaja menee käsittelyyn, ei sitä käsittelyä kukaan tavallinen kirjoittaja edelleenkään näkisi, eikä sitä, mitä yksittäinen mode olisi asiasta mieltä. Ihan yhtä anonyymiä moderointia mun mielestä kuin nytkin, jos modestatus olisi julkista tietoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Selittäkää mulle tämä anonyymi moderointi. Jos täällä olisi moderaattoristatus näkyvillä profiilissa, niin eikös kuitenkin se itse moderointityö tapahdu taustalla jonkin sortin demokratialla? Moderaattorit osallistuvat palstakeskusteluun ihan samalla tavalla kuin ennekin. Jos joku kirjoittaja menee käsittelyyn, ei sitä käsittelyä kukaan tavallinen kirjoittaja edelleenkään näkisi, eikä sitä, mitä yksittäinen mode olisi asiasta mieltä. Ihan yhtä anonyymiä moderointia mun mielestä kuin nytkin, jos modestatus olisi julkista tietoa.
Tällä hetkellä moderaattorit ovat jollain tasolla mukana palstakeskustelussa, mutta kukaan ei tiedä, että ketkä niitä moderaattoreita ovat, joten sillä ei ole mitään merkitystä käyttäjille. Itse moderointiin käytettävä tili sen sijaan ei osallistu palstan normaaliin keskusteluun, vaan sillä tehdään vain ja ainoastaan moderointia.

Kukaan ei tiedä, että kuinka monta moderaattoria palstalla on, eikä tiedetä, että ketkä niitä ovat. Avoin kanssakäyminen moderaattoreiden kanssa on mahdotonta. Syntyy vain epäilyksiä siitä, että tietyt nimimerkit saattavat olla moderaattoreita, mutta varmuutta tähän ei voi saada. Tämä synnyttää epäluottamusta moderointia kohtaan, joka on todella huono asia. Tavallinen käyttäjä ei saa oikein mitään kosketuspintaa moderaattoreihin, kun he toimivat yhden anonyymin nimimerkin kautta, eivätkä osallistu keskusteluihin käytännössä ollenkaan sen kautta. Kukaan ei myöskään tiedä, että onko jokaisen modeviestin takana eri ihminen.

Tätä asiaa on selitetty tässä ketjussa todella monen viestin voimin, mutta jos se ei sinulle aukea, niin en valitettavasti voi sille oikein mitään. Tämän asian pitäisi aueta varsin helposti jokaiselle käyttäjälle, joka on sellaisia palstoja käyttänyt, missä jokainen moderaattori näkyy palstalla omana nimimerkkinään. Toki asiaa voi olla hieman hankala tarkastella pelkästään käyttäjän näkökulmasta, jos ei ole moderoinnin kanssa ollut erityisesti tekemisissä tai pohtinut sen vaikutuksia palstaan kokonaisuutena.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Selittäkää mulle tämä anonyymi moderointi. Jos täällä olisi moderaattoristatus näkyvillä profiilissa, niin eikös kuitenkin se itse moderointityö tapahdu taustalla jonkin sortin demokratialla? Moderaattorit osallistuvat palstakeskusteluun ihan samalla tavalla kuin ennekin. Jos joku kirjoittaja menee käsittelyyn, ei sitä käsittelyä kukaan tavallinen kirjoittaja edelleenkään näkisi, eikä sitä, mitä yksittäinen mode olisi asiasta mieltä. Ihan yhtä anonyymiä moderointia mun mielestä kuin nytkin, jos modestatus olisi julkista tietoa.
Vähän samaa olen pohtinut, että mitä lisäarvoa tuo ei-anonyymius toisi paitsi mahdollisen lyömäaseen nimenomaan sitä yksittäistä kirjoittajaa vastaan? Jos moderointi tapahtuu tosiaan (kuten täältä on luettu) joukkuepelinä ja oletettavasti niiden äänestysten tms. julkistamista ei kuitenkaan kukaan ole vaatimassa, niin silloin sitä toimeenpanevaa moderointia tekee mielestäni se nimetön, kollektiivinen entiteetti "moderaattorit", eikä yksittäinen nimimerkki mikä osallistuu päätöksentekoprosessiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän samaa olen pohtinut, että mitä lisäarvoa tuo ei-anonyymius toisi paitsi mahdollisen lyömäaseen nimenomaan sitä yksittäistä kirjoittajaa vastaan? Jos moderointi tapahtuu tosiaan (kuten täältä on luettu) joukkuepelinä ja oletettavasti niiden äänestysten tms. julkistamista ei kuitenkaan kukaan ole vaatimassa, niin silloin sitä toimeenpanevaa moderointia tekee mielestäni se nimetön, kollektiivinen entiteetti "moderaattorit", eikä yksittäinen nimimerkki mikä osallistuu päätöksentekoprosessiin.
Kuten täällä on monta kertaa nostettu esille, niin on hyvin epätodennäköistä, että moderaattorit tekevät aina päätöksiä yhdessä, vaikka niin onkin väitetty. Ja vaikka tekisivätkin, niin jokaisen pienimmänkin päätöksen yhdessä tekeminen on erittäin tehotonta ja outoa toimintaa. Toki pientä keskustelua siellä voidaan modetiimin välillä käydä jatkuvasti, mutta pääosin päätösten pitäisi tulla yksittäiseltä modelta, jos ei ole erityisen vakavasta tilanteesta kyse.

Joka tapauksessa oleellisia asioita on tässä ketjussa selitetty moneen kertaan. Kyse on pohjimmiltaan avoimesta otteesta palstan tavallisiin käyttäjiin, koska sitä kautta syntyy luottamus moderaattoreiden toimintaan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kuvitteellinen esimerkki.

Nimimerkki K saisi hirvittävän ison bannin oltuaan palstalla usein eri mieltä jäsenen J kanssa. Jos tällä nimimerkillä J olisi kaikkien nähtävillä statuksessa Moderaattori, niin oikeusturvan kannalta se olisi parempi kirjoittajalle K. Se estäisi J:n masinoimaa mielivaltaa moderaatiokeskuksessa. Laatu paranisi, koska mielivaltainen suhmurointi näkyisi herkemmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös