Selittäkää mulle tämä anonyymi moderointi. Jos täällä olisi moderaattoristatus näkyvillä profiilissa, niin eikös kuitenkin se itse moderointityö tapahdu taustalla jonkin sortin demokratialla? Moderaattorit osallistuvat palstakeskusteluun ihan samalla tavalla kuin ennekin. Jos joku kirjoittaja menee käsittelyyn, ei sitä käsittelyä kukaan tavallinen kirjoittaja edelleenkään näkisi, eikä sitä, mitä yksittäinen mode olisi asiasta mieltä. Ihan yhtä anonyymiä moderointia mun mielestä kuin nytkin, jos modestatus olisi julkista tietoa.
Tällä hetkellä moderaattorit ovat jollain tasolla mukana palstakeskustelussa, mutta kukaan ei tiedä, että ketkä niitä moderaattoreita ovat, joten sillä ei ole mitään merkitystä käyttäjille. Itse moderointiin käytettävä tili sen sijaan ei osallistu palstan normaaliin keskusteluun, vaan sillä tehdään vain ja ainoastaan moderointia.
Kukaan ei tiedä, että kuinka monta moderaattoria palstalla on, eikä tiedetä, että ketkä niitä ovat. Avoin kanssakäyminen moderaattoreiden kanssa on mahdotonta. Syntyy vain epäilyksiä siitä, että tietyt nimimerkit saattavat olla moderaattoreita, mutta varmuutta tähän ei voi saada. Tämä synnyttää epäluottamusta moderointia kohtaan, joka on todella huono asia. Tavallinen käyttäjä ei saa oikein mitään kosketuspintaa moderaattoreihin, kun he toimivat yhden anonyymin nimimerkin kautta, eivätkä osallistu keskusteluihin käytännössä ollenkaan sen kautta. Kukaan ei myöskään tiedä, että onko jokaisen modeviestin takana eri ihminen.
Tätä asiaa on selitetty tässä ketjussa todella monen viestin voimin, mutta jos se ei sinulle aukea, niin en valitettavasti voi sille oikein mitään. Tämän asian pitäisi aueta varsin helposti jokaiselle käyttäjälle, joka on sellaisia palstoja käyttänyt, missä jokainen moderaattori näkyy palstalla omana nimimerkkinään. Toki asiaa voi olla hieman hankala tarkastella pelkästään käyttäjän näkökulmasta, jos ei ole moderoinnin kanssa ollut erityisesti tekemisissä tai pohtinut sen vaikutuksia palstaan kokonaisuutena.