Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 082 692
  • 6 313

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Voisiko joskus miettiä että vaikka otsikossa on näin, sinne voi kirjoittaa myös noin?
 

Nick Neim

Jäsen
Moderaattorit kirjoitti:
Nimimerkki Driver#66 huilaa viikon metrisestä lainauksestaan, joka löytyy Ben-Amorille syyte pahoinpitelystä-ketjusta.

Eli tässä linkki Driverin viestiin.

Ihmettelen vaan, jos metrisestä lainauksesta heitetään viikko pelikieltoa, niin eikö sitä sääntöjä rikkonutta viestiä voisi samalla muokata kuntoon? Eihän tuo palvele ketään, että täällä heitellään pelikieltoja mutta palstan luettavuus, esimerkiksi puhelimella kärsii edelleen pelikiellosta huolimatta.

En sitten tiedä miten ennen on toimittu, nyt vaan osui silmään. Tietysti jos normaalisti muokkaatte/korjaatte viestejä niin ei siinä sitten mitään.

E: Väärä linkki aluksi, korjattu
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eihän tuo palvele ketään, että täällä heitellään pelikieltoja mutta palstan luettavuus, esimerkiksi puhelimella kärsii edelleen pelikiellosta huolimatta.
Olen jo pitkään ollut sillä kannalla, että "palstan luettavuus" on vain yksi niistä keppihevosista, minkä avulla pelikieltoja langetetaan. Kuvat kiellettiin, kun "linjat ja serverit menee ihan tukkoon". Pitkät lainaukset kiellettiin, kun "tällä mun GT-2000 puhelimella selaaminen on muutenkin kankeaa". Siis oikeasti, nyt eletään 2012 loppuhetkiä ja kaikki surffaavat joko kosketusnäytöllä, rullahiirellä ja vähintään 10 mb/s laajakaistalla. Luettavuus ei todellakaan kärsi yhtään sen enempää, vaikka sivuuttaa sen metrisen lainauksen. Se on aika helppo erottaa, kun se on omassa laatikossaan. Mikä siinä lainauksen pituudessa on erityisen rangaistavaa, jos oma kontribuutio on jotain muuta kuin "samaa mieltä"? Jos sääntö on rikki, sen saa korjata.

PS. ennen kuin ensimmäinen mikro-mikolla ja modeemilla surffaaja ilmoittautuu, pyydän huomauttaa, että eniten sivujen latautumista tällä saitilla hidastavat mainokset.
 

Nick Neim

Jäsen
Olen jo pitkään ollut sillä kannalla, että "palstan luettavuus" on vain yksi niistä keppihevosista, minkä avulla pelikieltoja langetetaan.

No siis siltähän se vähän vaikuttaa. Muutenkin aikalailla voin allekirjoittaa koko viestisi. Mikäli näillä rangaistavilla teoilla, kuten tässä tapauksessa ylipitkillä lainauksilla olisi moderaattoreiden mielestä palstan luettavuutta hankaloittava vaikutus, luonnollisesti noita viestejä "siivottaisiin", tai niin ainakin mun järjen mukaan. Itse tulee luurilla hyvin vähän Jatkoaikaa edes selailtua, en oikein osaa edes arvioida häiritseekö nuo lainaukset ollenkaan luettavuutta. Tuskinpa, ainakaan merkittävästi. Sitä vaan tuossa tuli ihmeteltyä, ettei tuo ylläoleva tunnu oikein järkevältä toiminnalta.

Sitä en tosin vieläkään tiedä, onko tämä tapaus vain jonkin näköinen poikkeus. Eli onko kenties tuo lainauksen "siivoaminen" vain unohtunut, vai onko tuo ihan yleinen käytäntö. Jos on, niin tuntuu kyllä aika käsittämättömältä säännöltä. Eihän se sitten ilmeisesti niin paljoa häiritsekkään, kun ei sitä korjailla. Toisaalta häiritsee taas sen verran, että voi langettaa viikon pelikieltoa. Nih.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
PS. ennen kuin ensimmäinen mikro-mikolla ja modeemilla surffaaja ilmoittautuu, pyydän huomauttaa, että eniten sivujen latautumista tällä saitilla hidastavat mainokset.
Käsittääkseni mainokset kaikessa inhottavuudessaan mahdollistavat tämänkin foorumin olemassaolon nykyisessä laajuudessaan.

Pitkät lainaukset ilman mitään sisältöä omassa viestissä ovat tyystin turhia riippumatta koneen tehosta ja yhteyden nopeudesta.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Siis oikeasti, nyt eletään 2012 loppuhetkiä ja kaikki surffaavat joko kosketusnäytöllä, rullahiirellä ja vähintään 10 mb/s laajakaistalla.
Ei, Ei ja Ei. Ei lähelläkään totuutta. Rullahiiren toki voisi hommata himaan, mutten varmasti ole ainoa...

PS. ennen kuin ensimmäinen mikro-mikolla ja modeemilla surffaaja ilmoittautuu, pyydän huomauttaa, että eniten sivujen latautumista tällä saitilla hidastavat mainokset.
AdBlock on kiva kaveri. :)
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Miten allekirjoituksessa voi vaihtaa fonttia ja väriä? BB-koodi on kielletty, samoin luonnollisesti html.

Vai näkyykö jollain muulla jostain syystä rich -tekstieditori?
Onko tähän kysymykseen olemassa moderaattoreilla tai palstan ylläpidolla mitään vastausta?

Onko mitään mahdollisuutta saada vastausta tähän kysymykseen?
Onko mitään mahdollisuutta saada vastausta tähän kysymykseen?
 

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Onko mitään mahdollisuutta saada vastausta tähän kysymykseen?

Kyllä mulla ainakin näkyy muutamat tekstinmuokkaus nappulat siinä "muokkaa allekirjoitusta" kohassa. Jos sulla ei lue niin ihan perus [color="red'']tekstiä[/color] ja [FONT="Comic Sans MS'']tekstiä[/FONT] koodit pitäisi toimia käsin kirjoitettunakin.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kyllä mulla ainakin näkyy muutamat tekstinmuokkaus nappulat siinä "muokkaa allekirjoitusta" kohassa. Jos sulla ei lue niin ihan perus [color="red'']tekstiä[/color] ja [FONT="Comic Sans MS'']tekstiä[/FONT] koodit pitäisi toimia käsin kirjoitettunakin.
Jep, joillakin toimii mutta joillakin (tai ainakaan mulla) ei. Mulla nuo koodit tulevat sellaisenaan allekirjoitukseen.

Mielenkiintoista olisi tietää miksi.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saako täällä viljellä valheellisia sitaatteja? Mietin nimim. Renegaden allekirjoitusta, jossa kiistanalainen huuto on laitettu Valtosen suuhun.

Haluaisin kirjoittaa törkeyksiä Ville Peltosen nimissä.
 

Konkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa
Ehkä tätä on kysytty, mutta en jaksanut kahlata 34 sivua läpi ja nopea googletus ei tuottanut tulosta.

Onko mahdollista saada tykkää-nappi kirjoittajien kommentteihin? Negatiivinen peukku voidaan suosiolla jättää pois. Mikäli kysymykseen on vastattu monesti, poistakaa viestini kiitos.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä tätä on kysytty, mutta en jaksanut kahlata 34 sivua läpi ja nopea googletus ei tuottanut tulosta.

Onko mahdollista saada tykkää-nappi kirjoittajien kommentteihin? Negatiivinen peukku voidaan suosiolla jättää pois. Mikäli kysymykseen on vastattu monesti, poistakaa viestini kiitos.

http://www.facebook.com
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Saako täällä viljellä valheellisia sitaatteja? Mietin nimim. Renegaden allekirjoitusta, jossa kiistanalainen huuto on laitettu Valtosen suuhun.

Haluaisin kirjoittaa törkeyksiä Ville Peltosen nimissä.

Eiköhän Jatkoajan keskusteluista löydy satoja ellei tuhansia kiistanalaisia väitteitä siitä, mitä joku on tai ei ole sanonut. En muista, että noista olisi yhtään pekkaa jaettu. Siihen en ota kantaa, onko tuo kyseinen allekirjoitus sitten valheellinen vai ei.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Saako täällä viljellä valheellisia sitaatteja? Mietin nimim. Renegaden allekirjoitusta, jossa kiistanalainen huuto on laitettu Valtosen suuhun.

Haluaisin kirjoittaa törkeyksiä Ville Peltosen nimissä.
Tämä minuakin kiinnostaa ja kiinnosti jo silloin kuukausia sitten kun asiasta kysyin. Et nimittäin ole ainoa, joka haluaisi Ville nimissä valheellisia sitaatteja esittää. Ohessa nimimerkki sivuverkon näytteet:
http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=4489362&postcount=443http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=4489362&postcount=443http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=4489362&postcount=443
http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=4489508&postcount=452

Tuota Renegaden allekirjoitusta ei valheelliseksi yhtään perustellummin tietekään voi väittää kuin todeksikaan, eli se on nimenomaan kiistanalainen. Kuitenkin tällä palstalla on esitetty lukuisia kertoja myös lainauksia, jotka ovat kiistatta valheellisia.

Minun mielestäni jos esittää suoran lainauksen, niin sen vääristelyn pitäisi olla sääntöjen vastaista ihan samalla tavalla kuin toisten kirjoittajienkin sanomisien vääristely on. Tulkinnat ovat sitten eri asioita. Oleellista on silloinkin tehdä selväksi, että kyseessä on tulkinta. Muuten nuo monesti alkavat elämään omaa elämäänsä (lama ei koske suomea jne)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minun mielestäni jos esittää suoran lainauksen, niin sen vääristelyn pitäisi olla sääntöjen vastaista ihan samalla tavalla kuin toisten kirjoittajienkin sanomisien vääristely on.
Miksi ihmeessä tuollaista vastaan pitää olla sääntö? Eikö niitä sääntöjä ole jo ihan tarpeeksi muutenkin? Paitsi että modet taitavat käyttää niistä vain kolmea, koska ne kattavat kaikki tilanteet. Mutta siis asiaan. Jos teidän mielestänne joku vääristelee jonkun sanomisia, miksette yksinkertaisesti huomaut siitä ao. ketjuun? Tällöin kirjoittaja a) korjaa sitaatin b) ei korjaa.

Taas menee netiketti ja keskustelupalstan säännöt sekaisin. Mutta ei se mitään, niin menee aika usein modeiltakin.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksi ihmeessä tuollaista vastaan pitää olla sääntö? Eikö niitä sääntöjä ole jo ihan tarpeeksi muutenkin?
Ei ole ja älykkäät ihmiset pystyvät niin hyvin useammankin sisäistämään.

Jos teidän mielestänne joku vääristelee jonkun sanomisia, miksette yksinkertaisesti huomaut siitä ao. ketjuun? Tällöin kirjoittaja a) korjaa sitaatin b) ei korjaa.
Surkeaa argumentoitia. Samalla tavalla voitaisiin vain todeta, ettei henkilökohtaisuuksiin tarvita sääntöjä, koska kirjoittavat voivat asiasta vain toisiaan huomauttaa. Moderointi parantaa keskustelun tasoa, koska he voivat puuttua siihen, että jotkut kirjoittajat eivät halua sääntöjen mukaan toimia.

Ja tottakai olen asiasta silloin huomauttanut, kun olen nähnyt että siihen on tarvetta ollut. Kuitenkin jos/kun kyse on tahallisesti toiminnasta, niin silloin lopputulos on ollut b. Minun mielestäni toisten sanomisten tahallinen vääristely on aina trollaamista, mutta selvyyden vuoksi oli hyvä todeta eksplittisesti, että se on kiellettyä.

Taas menee netiketti ja keskustelupalstan säännöt sekaisin. Mutta ei se mitään, niin menee aika usein modeiltakin.
Keskustelupalstan säännöt ovat juuri ne mitkä niiden päätetään olevan. Jos koetaan että tämä nyt pitää sääntöihin erikseen lisätään, niin sitten se lisättäköön. Sen jälkeen se on selkeästi sääntö ja loppuisi se itku niiltä, joilla on vaikeuksia asiaa ilman rautalankaa hahmottaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Surkeaa argumentoitia. Samalla tavalla voitaisiin vain todeta, ettei henkilökohtaisuuksiin tarvita sääntöjä, koska kirjoittavat voivat asiasta vain toisiaan huomauttaa. Moderointi parantaa keskustelun tasoa, koska he voivat puuttua siihen, että jotkut kirjoittajat eivät halua sääntöjen mukaan toimia.
Seuraavaksi varmaan kiellettäisiin sitten valehtelu? Tai jopa vastoin parempaa tietoa puhuminen? Ja lopuksi väärät mielipiteet? Missä menee raja? Sitäpaitsi täällä moderointi ei ole parantanut keskustelun tasoa. Se on rankonut puusilmiä ja paria trollia siinä ohessa. Mutta lillukanvarsiin puuttuminen on sen sijaan oikeasti heikentänyt keskustelun tasoa, päinvastoin kuin väitit. On siis karsittu heikkoa ainesta, mutta sitäkin jyrkemmin myös sitä peräänkuulutettua tasoa. Saatko nyt pelikieltoa, kun vääristelit totuutta?

Ja tottakai olen asiasta silloin huomauttanut, kun olen nähnyt että siihen on tarvetta ollut. Kuitenkin jos/kun kyse on tahallisesti toiminnasta, niin silloin lopputulos on ollut b. Minun mielestäni toisten sanomisten tahallinen vääristely on aina trollaamista, mutta selvyyden vuoksi oli hyvä todeta eksplittisesti, että se on kiellettyä.
Olet toiminut siis esimerkillisesti. Jos minä jaksaisin puuttua tuollaisiin, kohauttaisin seuraavaksi olkapäitäni ja antaisin asian olla, jos kaino pyyntö ei tehoa. Natseilulla ei saavuteta oikeita lopputuloksia, tämä palsta on elävä esimerkki siitä.

Keskustelupalstan säännöt ovat juuri ne mitkä niiden päätetään olevan. Jos koetaan että tämä nyt pitää sääntöihin erikseen lisätään, niin sitten se lisättäköön. Sen jälkeen se on selkeästi sääntö ja loppuisi se itku niiltä, joilla on vaikeuksia asiaa ilman rautalankaa hahmottaa.
Olen vain eri mieltä. Nykyiset säännötkin kaipaisivat karsimista. Lisää ei enää tarvita. Maailma on väärällään keskustelupalstoja, vilkkaitakin, joilla on vain osa tämän palstan säännöistä. Ja hyvin menee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Seuraavaksi varmaan kiellettäisiin sitten valehtelu? Tai jopa vastoin parempaa tietoa puhuminen? Ja lopuksi väärät mielipiteet? Missä menee raja?
Periaatteessahan tarkoituksellinen valehtelu on jo kiellettyä kohdan 7 perusteella, mutta käytännössä tahallisuuden toteaminen on vaikeaa. Väärien mielipiteiden ei pitäisi kuitenkaan kiellettyä olla. Minun mielestäni fiksut ihmiset osaavat 7 ja 8 kohtien perusteella jo toimia (ja typeryksiä varten on sitten pykälä 18).

7 § Odotamme kaikkien kirjoittajien noudattavan yleistä netikettiä ja ymmärtävän hyvän maun käsitteen.

8 § Huhuja käsiteltäessä on syytä tehdä selväksi onko kyse omista arvailuista ja toiveista vai todellisista tiedoista.

Sitäpaitsi täällä moderointi ei ole parantanut keskustelun tasoa. Se on rankonut puusilmiä ja paria trollia siinä ohessa. Mutta lillukanvarsiin puuttuminen on sen sijaan oikeasti heikentänyt keskustelun tasoa, päinvastoin kuin väitit. On siis karsittu heikkoa ainesta, mutta sitäkin jyrkemmin myös sitä peräänkuulutettua tasoa. Saatko nyt pelikieltoa, kun vääristelit totuutta?

Maailma on väärällään keskustelupalstoja, vilkkaitakin, joilla on vain osa tämän palstan säännöistä. Ja hyvin menee.
En saa pelikieltoa, koska en ole totuutta vääristellyt. En tiedä mikä tarkastelun lähtötilanne on, mutta minun mielestäni keskustelun taso ei ole laskenut millään tarkastelujaksolla. En itseasiassa tiedä parempaa jääkiekkoaiheista palstaa. Kaikenmaailman Suomi24:t ja Iltapäivälehtien kommenttipalstat ovat tasoltaan surkeita. Niinpä minun mielestäni "natsimoderointi" on toiminut loistavasti.

Tietenkin selvää on, että lähes 12 000 käyttäjän kesken ei voi samat säännöt toimia kuin jossain muutamansadan käyttäjän palstoilla. Itsekin yhden sellaisen adminina toimin ja olen tyytyväinen siitä, että siellä ei ole koskaan tarvinnut moderointityökaluihin koskea rankaisumielessä, sillä pienessä piirissä ihmiset osaavat käyttäytyä fiksusti. Tällaisellä jäsenmäärällä se ei olisi mahdollista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Voisitteko siirtää Parhaat letkautukset -ketjusta Valtaoja-keskustleun omaan ketjuunsa, kun sellainenkin taitaa olla olemassa, kiitos.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sen vielä ymmärrän, että tungetaan mainoksia viestien väliin, mutta että ihan sisälle. Luulin että mainostaminen on säännöissä kielettyä, mutta ei näköjään sittenkään. On todella heikkoa ja kirjoittajia kohtaan epäkunnioittavaa sijoittaa mainoslinkkejä nimimerkkien kirjoituksiin. Hyvin te vedätte.

Anteeksi mitä vittua?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Uudet mainoslinkit

Komento takaisin, ja pistän sittenkin tähän ketjuun.

Sen vielä ymmärrän, että tungetaan mainoksia viestien väliin, mutta että ihan sisälle. Luulin että mainostaminen on säännöissä kielettyä, mutta ei näköjään sittenkään. On todella heikkoa ja kirjoittajia kohtaan epäkunnioittavaa sijoittaa mainoslinkkejä nimimerkkien kirjoituksiin. Hyvin te vedätte.

Kenen idea?

Anteeksi mitä vittua?

Minulla ainakin on linkki nettipeleihin peli-sanoissa. Siis sanoissa, jotka esiintyvät kirjoittajien omissa viesteissä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Komento takaisin, ja pistän sittenkin tähän ketjuun.

Sen vielä ymmärrän, että tungetaan mainoksia viestien väliin, mutta että ihan sisälle. Luulin että mainostaminen on säännöissä kielettyä, mutta ei näköjään sittenkään. On todella heikkoa ja kirjoittajia kohtaan epäkunnioittavaa sijoittaa mainoslinkkejä nimimerkkien kirjoituksiin. Hyvin te vedätte.

Kenen idea?



Minulla ainakin on linkki nettipeleihin peli-sanoissa. Siis sanoissa, jotka esiintyvät kirjoittajien omissa viesteissä.

Eipä itselle ole tullut ikinä vastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös