Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 088 718
  • 6 327

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Takkuaako muilla tuo Elloksen mainos vai onko minulla ihan oma ongelma? Aina kun se arvotaan ylälaitaan, Adope Flash Player jumauttaa koko koneen niin Firefoxin kuin Operan kanssa. Muiden mainosten kanssa ei ole samaa ongelmaa.
 

scholl

Jäsen
onko yksityisviestien julkaiseminen palstalla sallittua? Haluan julkaista kaikki vittuilut tms. mitä esim. TheSirPena ja kumppanit jatkuvasti minulle lähettävät. Haluan, että on ketju, johon voi kirjoittaa ne viestit, mitä on saanut. Onko se sallittua?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
onko yksityisviestien julkaiseminen palstalla sallittua? Haluan julkaista kaikki vittuilut tms. mitä esim. TheSirPena ja kumppanit jatkuvasti minulle lähettävät. Haluan, että on ketju, johon voi kirjoittaa ne viestit, mitä on saanut. Onko se sallittua?

Muistaakseni yksityisviestien julkaiseminen on kiellettyä. Pikaisella vilkaisulla ei löytynyt säännöistä suoraan, mutta mennee viimeisen pykälän alle ihan hyvin.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
onko yksityisviestien julkaiseminen palstalla sallittua? Haluan julkaista kaikki vittuilut tms. mitä esim. TheSirPena ja kumppanit jatkuvasti minulle lähettävät. Haluan, että on ketju, johon voi kirjoittaa ne viestit, mitä on saanut. Onko se sallittua?
Tuostahan pääsee sillä, että ottaa yksityisviestit pois käytöstä, jolloin et voi vastaanottaa niitä. Problem solved.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mikään ei myöskään estä julkaisemasta niitä muualla ja sattumalta ohjata lukijat sinne.

Vai estääkö?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei kai sekään voi olla ainoa ratkaisu, että jos joku (esim. scholl) saa yv-lootaansa jatkuvasti jotain viestejä tietyiltä kirjoittajilta niin hän joutuu kärsimään ja sulkemaan koko yv-ominaisuuden, jolloin kukaan ei saa häneen yhteyttä yksityisesti?

Sitä en tiedä, minkälaisia viestejä scholl on mahtanut saada, ja onko kyse vain normaalista mielipiteenvaihdosta ja -ilmaisusta vai jostain muusta. Jos yleisesti ottaen sattuu saamaan selkeästi herjaavia ja palstan linjauksia rikkovia yksityisviestejä, niin kaipa ne voisi esim. raportoida moderaattoreille?

Samahan se on, jos sattuisi saamaan ns. oikeassa elämässä kotipostiluukusta jotain naapurin lähettämiä uhkaus- ja ahdistelukirjeitä, joissa olisi nimi alla tai joiden näkisi tulevan naapurilta. Vitut ne mitään "yksityisviestejä" olisi, vaan ne voisi kiikuttaa esim. poliisille tai vaikka ilmoittaa asiasta Hymy-lehdelle tai Seiskalle, joka varmasti tekisi mielellään jutun naapurien viestiterrorista.

Muutenkin käsite kirjesalaisuus on ihmisillä vähän vääristynyt. Se on rikos ja kirjesalaisuuden rikkomista, jos Repa lähettää Pirrelle kirjeen ja Teuvo kaappaa kirjeen välistä tai lukee sen ilman Repan tai Pirren lupaa ja tietoisuutta asiasta. Sen sijaan se ei ole kirjesalaisuuden rikkomista, jos Repa lähettää Pirrelle kirjeen ja Pirre näyttää sen Teuvolle esimerkkinä, että tämmöistä paskaa se Repa nyt taas lähetti. Toki Pirren teko on Repan kannalta henkilökohtaisen luottamuksen rikkomista, mutta ei se ole silti mikään rikos. Ja jos Repa lähetti esim. kuvan munastaan ja tappouhkauksen, niin silloin Pirren on järkevääkin näyttää saamiaan viestejä sivullisille, jotta nämä tietävät missä Repan kohdalla mennään.

Sama se minun mielestäni koskee yksityisviestejä. Normaali maalaisjärki ja kunniakäsitys riittävät tässäkin, eli tavallisten (oli asia mikä hyvänsä) yksityisviestien postaaminen julkisesti tai niillä repostelu on kunniatonta eikä luottamuksen arvoista, mutta selkeät herjausviestit tai vihaposti kuuluvat ihan eri kategoriaan.

Se olisi kätevä ominaisuus ja toiminto, jossa saisi blokattua valitsemiensa kirjoittajien yksityisviestit. Tällöin ns. yksittäiset häiriköt saisi blokattua, mutta muut pystyisivät edelleen lähettämään yksityisviestejä. Eli ehkä ns. ignore list -ominaisuuksia voisi harkita laajennettavaksi?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikään ei myöskään estä julkaisemasta niitä muualla ja sattumalta ohjata lukijat sinne.

Vai estääkö?

Vai täytyykö niitä edes julkaista, eiköhän useimmat jo ymmärrä laittaa yv:n matkaan näilläkin tiedoilla.

Luulisi olevan ihan ok ominaisuus, että ignoressa oleva ei pysty lähettämään yyveetä. Oletteko varmoja ettei se toimi niin? Voisitko Musta Nuoli testata tätä lähettämällä minulle testi-yv:n?
 
Yksityisviestit

Olemme aiemmin ilmoittaneet kantamme yksityisviestien julkaisemisesta palstalla. Kyseinen linjaus on edelleenkin voimassa. Vaikka onkin erittäin harmillista että joku joutuu asiattomien yksityisviestien kohteeksi, me olemme valinneet tämän linjan. Rohkaisemme kirjoittajia ainoastaan ohittamaan ja poistamaan tällaiset viestit. Oman kokemuksemme mukaan vailla päätä ja häntää olevien viestien ohittaminen on paras ratkaisu, sillä vaikka toisin saattaisi luullakin, myös moderaattoreiden yv-laatikkoon välillä ilmaantuu asiattomia viestejä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Yksityisviestit -tuo jatkiksen moderoimaton Harmaa Alue. Hitonmoiset sanktiot niiden julkaisemisesta, mutta koska kyseessä on, kuten nimikin sen sanoo, yksityisteitse lähetetyt viestit, niin mitä tahansa kuonaa voi palstaihmiselle lähettää näemmä. Voihan se olla niinkin, että sitä kautta saa sille inhokilleen sanottua "suorat sanat", asia mikä ei välttis boardin puolella olisi mahdollista ilman seuraamuksia. Nyt jos toinen joutuu sulkemaan koko yv-toiminnon tän takia, niin ei kait liene oikein sekään. Jos ei muuta, niin ymmärtääkseni scholl käy yv-teitse keskustelua ainakin noista JA-senioritapaamisista yhtenä esimerkkinä.

edit: ja siinähän se kanta tulikin ed. viestissä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Voisitko Musta Nuoli testata tätä lähettämällä minulle testi-yv:n?

Voisin. YV lähti matkaan.

Tosin jos olen ignore-listassasi, niin sitten et saa tätä viestiä luettua. Ja jos yv-ignorekin toimisi, niin sitten et valitettavasti tiedä koskaan olenko laittanut viestiä vai en.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos Musta Nuoli tuossa yllä kertoi lähettäneensä minulle yv:n, niin ainakaan vielä se ei ole tullut perille.

edit 18.51: Ei ole vieläkään tullut perille sitä yv:tä. Tosin jos Musta Nuoli ei sitä lähettänytkään, vaan yllä olevassa viestissään esimerkiksi pilkkasi minua lavein sanakääntein, niin haistakaa paska kaikki.

Tuohon TosiFanin kysymykseen minäkin haluaisin vastauksen. Kyse on keskustelpalstan mittakaavassa helvetin vakavasta asiasta.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysyisin moderaattoreilta kantaa nimimerkki P. Sihvosen viestiin, jossa hän kehuskeli saaneensa tietoonsa nimimerkkien henkilöllisyyksiä Jatkoajan ytimestä.

Pitääkö tämä väite paikkansa?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Näyttäisikö yv-ignore sittenkin toimivan? Vai kestääkö yv:n saapuminen perille yhtä kauan kuin suomalaisten pankkien keskinäiset rahansiirrot? Sitä emme saa tietää. Mutta jos yv-ignore toimii, niin sehän on hieno juttu se.

Sinänsä ignore-toiminto on muuten varsin turha. Sitä voi jättää jotkut ketjut, jotkut tekstit ja/tai jotkut kirjoittajat muutenkin huomiotta. Pakkoko sitä on jokaiseen ärsyttävään tai erikoiseen kommenttiin vastata takaisin, ellei erityisesti nauti ikiliikkujaketjuista (monikulttuurisuus/politiikka, uskonnot, lapsettomuus, alkoholi ynnä muut).
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kysyisin moderaattoreilta kantaa nimimerkki P. Sihvosen viestiin, jossa hän kehuskeli saaneensa tietoonsa nimimerkkien henkilöllisyyksiä Jatkoajan ytimestä.

Pitääkö tämä väite paikkansa?

Et kai tosissasi usko saavasi tuohon vastausta? Moderaattorit vastaa kysymyksiin äärimmäisen harvoin, vaikka kysymykset olisivat hyvin asiallisia. Tämä on sääli, koska se ei anna toiminnasta kovinkaan yhteistyöhalukasta kuvaa, sekä luo tilaa kaikenlaisten väärien uskomusten synnylle.

Musta Nuoli hoi! Laitan sinut nyt vuorokaudeksi ignoreen. Koita lähettää kaikenlaisia törkeyksiä sisältävä yksityisviesti. Kokeillaan, tuleeko perille.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näyttäisikö yv-ignore sittenkin toimivan? Vai kestääkö yv:n saapuminen perille yhtä kauan kuin suomalaisten pankkien keskinäiset rahansiirrot? Sitä emme saa tietää. Mutta jos yv-ignore toimii, niin sehän on hieno juttu se.

Ajattelin, että puoli tuntia täytyy riittää tähän testiin, ja otin nyt ignoren pois. Ei vieläkään yv:tä sinulta. Nyt voisit tietysti yrittää lähettää uuden yyveen, laita siihen vaikka kellonaika, niin ei mene sekaisin.

Toki Moderaattoritkin voivat tulla ite kertomaan miten heidän palstansa toimii. Samalla kun kertovat ovatko itse rikkoneet palstan säännöistä tärkeintä.
 
Kysyisin moderaattoreilta kantaa nimimerkki P. Sihvosen viestiin, jossa hän kehuskeli saaneensa tietoonsa nimimerkkien henkilöllisyyksiä Jatkoajan ytimestä.

Pitääkö tämä väite paikkansa?
Moderaattorit ilmaisi kantansa asiaan jo ko. ketjussa.

Kysymykseen siitä, pitääkö väite paikkansa, emme pysty vastaamaan. Sen voimme sanoa että mikäli meillä olisi näyttöä siitä, että näin on tapahtunut, olisimme asiaan takuuvarmasti puuttuneet.

Lähtökohta on kuitenkin se, että me moderoimme tätä palstaa ja puutumme siihen mitä täällä kirjoitetaan. Emme voi, eikä resurssimmekaan riitä, valvomaan mitä esim. jossain suljetuissa FB-ryhmissä tai muilla palstoilla väitetään, niin kauan kuin keskustelut pysyvät poissa tältä palstalta eikä täällä linkitetä moisiin keskusteluihin.

Ignore-toiminto on aiemmin estänyt yksityisviestit, jossain vaiheessa palstasoftan päivitys poisti tuon toiminnallisuuden. Saattaa hyvinkin olla että uudemman päivityksen myötä tuo toiminta on taas käytössä. Kertokaa ihmeessä jos havaitsette sen näin olevan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Designer ja benicio, laitoin kummallekin nyt yksityisviestin. Beniciolle jo toisen, oletettavasti ensimmäinen ei sitten tullut perille. Katsotaan, tulevatko nämä.

EDIT: benicio kertoi jälkimmäisen yv:n tulleen normaalisti perille, ensimmäistä yv:tä (jonka lähetin ignoren aikana) ei tullut lainkaan. Eli empiiristen kokeiden perusteella ignore-toiminto näyttäisi toimivan myös yksityisviesteihin.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Voihan scholl perustaa ketjun: "Kuvitteellisia yksityisviestejä palstan nimimerkeiltä".

Eihän tuollainen ole kiellettyä, kun on jo luvallista arvioida nimimerkkien ulkonäköä ja muita vastaavia ominaisuuksia.

Että silleen...
 
Yksityisviestilistan voi jokainen rakentaa haluamakseen.

Asetuksista täppä ruutuun: Vastaanota ykstyisviestejä vain moderaattoreilta ja kontaktilistallasi olevilta käyttäjiltä

Sitten lisäätte kontaktilistalle haluamianne henkilöitä, niin asia on kunnossa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minua on jo pitemmän aikaa hämännyt nämä moninkertaiset pelikiellot. Voisivatko moderaattorit valaista, mikä on maksimimäärä pelikieltoja, mitä yksi nimimerkki voi Jatkoajassa saada ennen kuin hänet poistetaan iloisesta yhteisöstämme?

Kiitos etukäteen.
 
Minua on jo pitemmän aikaa hämännyt nämä moninkertaiset pelikiellot. Voisivatko moderaattorit valaista, mikä on maksimimäärä pelikieltoja, mitä yksi nimimerkki voi Jatkoajassa saada ennen kuin hänet poistetaan iloisesta yhteisöstämme?

Kiitos etukäteen.

Tässä laajassa ja kirjavassa joukossa kirjoittajia, on myös sellaisia jotka pääasiassa kirjoittavat asiaa ja sääntöjen puitteissa. Jos tällainen kirjoittaja ajoittain, mutta toistuvasti rikkoo sääntöjä yksittäisillä viesteillä, sanktiot kovenee kuten kaikkien kohdalla, mutta emme katso välttämättömäksi tällaisen kirjoittajan kirjoitusoikeuksia poistaa. Kun taas kirjoittaja, jonka viestihistoriassa ei ole kompensoivia kirjoituksia, toistuvasti rikkoo keskustelupalstan sääntöjä, on rima kirjoitusoikeuksien poistolle matalampi.

Mitään absoluuttista kirjoituskieltomäärää ei ole olemassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Moderaattorit ilmaisi kantansa asiaan jo ko. ketjussa.

Kysymykseen siitä, pitääkö väite paikkansa, emme pysty vastaamaan. Sen voimme sanoa että mikäli meillä olisi näyttöä siitä, että näin on tapahtunut, olisimme asiaan takuuvarmasti puuttuneet.

Ei tämä nyt oikein ole tyydyttävä vastaus, tai ainakaan tyydyttävää tiedottamista tässä asiassa. Ymmärrättekö, Johtava kiekkokirjoittaja Petteri Sihvonen on kertonut - ja hänellä tuskin on mitään motiivia tai pokkaa asiasta julkisesti valehdella - että moderaattorit ("jatkoajan ytimestä") ovat kertoneet hänelle nimimerkkien henkilöllisyyksiä. Juuri tämän pahemmin ei moderointi voi sössiä. Ja te sanotte vaan, että "ei myö tiietä, mitä jos unohdettais tää". Kysykääpä vaikka siltä Sihvoselta, kuka näitä kertoi? Ja jos tieto tuli hänelle anonyymisti käyttäjältä "Moderaattorit", niin sitten siitä on jäänyt varmaan jälki teidän yv-arkistoon?

Ja voisitte nyt edes hiukan avata sitä, että kun rekisteröityessä kehoitaan antamaan sähköposti joka on muotoa etunimi.sukunimi, niin miten näitä henkilötietoja käsitellään? Ovat siis ilmeisesti kenen tahansa kaverinsa siivellä moderaattoriksi päässeen taulapään käytettävissä ja jaettavissa ilman että siitä jää mitään jälkeä? Eli kun kirjotatte, että:
"Jokaisen kannattaa myös itse miettiä, mitä itsestään kertoo palstalla julkisesti tai yksityisviesteillä muille kirjoittajille.", se koskee myös oikean sähköpostiosoitteen antamista rekisteröityessä, koska teillä ei ole mitään keinoa valvoa, ettei joku munapää teistä jaa näitä tietoja miten huvittaa? Poistakaapa sitten ainakin tuo kehoitus rekisteröitymissivulta.

Ps. "Et voi itse muuttaa sähköpostiosoitettasi. Jos haluat muuttaa sähköpostiosoitettasi, ole hyvä ja lähetä moderaattoreille yksityisviesti asiasta."
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
... Johtava kiekkokirjoittaja Petteri Sihvonen on kertonut - ja hänellä tuskin on mitään motiivia tai pokkaa asiasta julkisesti valehdella - että moderaattorit ("jatkoajan ytimestä") ovat kertoneet hänelle nimimerkkien henkilöllisyyksiä.
- - -

En oikein ymmärrä, mitä Johtava ajaa takaa tuolla epämääräisellä viittauksellaan että hänelle olisi kerrottu "Jatkoajan ytimestä" nickien henkilöllisyyksiä. Ihme elvistelyä, miten hän voi edes tietää kuka on oikeasti "JA:n ytimessä" ja kuka vain väittää olleensa. Tulee ihan mieleen takavuosilta muudan veinikretski tms, joka myös heitteli päättömiä väitteitä.

Olen itse järjestellyt JA-porukoiden tapahtumia, enkä minä voi enkä halua tietää onko noissa puhuttu nickeistä ja heidän oikeista henkilöllisyyksistään. Näinkin pienessä maassa lätkäscene on aika rajallinen, ja moni tuntee toisensa enemmän tai vähemmän. Olen myös tavannut livenä joskus Johtavan, mutta silloin on keskusteltu ihan jostain muusta kuin Jatkoajasta ja JA-nickeistä.

Jättäisin nuo Sihvosen sepustukset ihan omaan arvoonsa.

- - -

Toinen juttu, tällainenkin heitto on tehty:
"Jos ei muuta, niin ymmärtääkseni scholl käy yv-teitse keskustelua ainakin noista JA-senioritapaamisista yhtenä esimerkkinä."

Olen näitä tapahtumia ollut organisoimassa, mutta eipä minulle asti ole tullut yhden ainutta yv-keskustelua aiheesta tai aiheeseen liittyen muuta kuin sellaiset kyselyt, että missä ja milloin. Samaten tapahtumassa kukaan ei ole moisesta häirinnästä kertonut.

Jos jollain on paha olla, minulle voi vapaasti laittaa yv:tä jos se helpottaa oloa elämän myrskyissä ja pyörteissä. Vastaan jos viitsin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kysyisin moderaattoreilta kantaa nimimerkki P. Sihvosen viestiin, jossa hän kehuskeli saaneensa tietoonsa nimimerkkien henkilöllisyyksiä Jatkoajan ytimestä.

Pitääkö tämä väite paikkansa?
Moderaattorit ilmaisi kantansa asiaan jo ko. ketjussa.

Kysymykseen siitä, pitääkö väite paikkansa, emme pysty vastaamaan. Sen voimme sanoa että mikäli meillä olisi näyttöä siitä, että näin on tapahtunut, olisimme asiaan takuuvarmasti puuttuneet.
Ei tämä nyt oikein ole tyydyttävä vastaus, tai ainakaan tyydyttävää tiedottamista tässä asiassa. Ymmärrättekö, Johtava kiekkokirjoittaja Petteri Sihvonen on kertonut - ja hänellä tuskin on mitään motiivia tai pokkaa asiasta julkisesti valehdella - että moderaattorit ("jatkoajan ytimestä") ovat kertoneet hänelle nimimerkkien henkilöllisyyksiä. Juuri tämän pahemmin ei moderointi voi sössiä. Ja te sanotte vaan, että "ei myö tiietä, mitä jos unohdettais tää". Kysykääpä vaikka siltä Sihvoselta, kuka näitä kertoi? Ja jos tieto tuli hänelle anonyymisti käyttäjältä "Moderaattorit", niin sitten siitä on jäänyt varmaan jälki teidän yv-arkistoon?
Ehkä tässä koko asiassa mennään hieman liikaa salaliittoteoriat edellä - aivan kuten Leijonat pilvessä -casessa.

Eihän nimimerkki P.Sihvonen missään vaiheessa vihjannut, että hän olisi saanut nimimerkkien henkilöllisyyksiä tietoonsa Moderaattoreilta yksityisviesteillä. Mun mielestäni myöskään "Jatkoajan ytimestä" ei tarkoita Moderaattoreita - tuo "Jatkoajan ydin" vihjaa enemmän tuonne verkkolehden puoleen. Sen taas ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, että toimittajat vaihtavat tietoja keskenään.

Alkuperäinen P.Sihvosen viestihän meni näin:
Tämä menee nyt sivu aiheen, mutta saanen kysyä: Onko tässä nyt kyseessä se sama nimimerkki, jolla oli jotain arvovaltaa joskus ammoin, kun itsekin otin ensi askeleita Jatkoajassa ja jopa ennen sitä!? Sittemmin ovat nämä Lapaset ja vastaavat osoittautuneet pelkiksi valeasiantuntijoiksi. Lahdesta kirjoitteli jokin Eisenh... tms. Jatkoajan ytimestä minulle sitten paljasteltiin näiden nimimerkkien henkilöllisyyttä. Oli kamala pettymys havaita, että kyseessä ei ollutkaan ollenkaan mitään jääkiekkoa ymmärtäviä henkilöitä. Sen tähden päätin itse ottaa roolia ja maksaa hintaa siltä osin, että toin kehiin oman nimimerkkini, jolla on sentään jotakin uskottavuutta, kai.

Johtava alias P.Sihvonen alias...
Eli P.Sihvonen oli pettynyt, kun sai tietoonsa Lahdesta kirjoittelevan Eisenh... tms. oikean henkilöllisyyden - "Jatkoajan ytimestä".

Mun mielestäni tässä ei todellakaan vihjailla yhdenkään Moderaattorin yksityisviestillä lähettämään Jatkoajan käyttäjälistaan oikeine henkilöllisyyksineen. Mielestäni tässä puhutaan ihan selkeästi toimittajien tiedonvaihdosta. Uskoisin tässä asiassa "Jatkoajan ytimellä" tarkoitetun ennemmin jotain lahtelaista Jatkoajan verkkolehden toimittajaa kuin kollektiivisesti Jatkoajan keskustelupalstan Moderaattoreita.

Miettikääpä tilanne: P.Sihvonen on Lahdessa katsomassa PEL-XXX -matsia. Viereen istahtaa Jatkoajan lahtelainen verkkotoimittaja Nönnönnöö. Jossain vaiheessa juttu menee johonkin lahtelaiseen freelance-toimittajaan ja Nönnönnöö mainitsee, että tämä freelancerihan kirjoittaa Jatkoaikaan Eisenh... tms. P.Sihvonenhan sanoi tuossa alkuperäisessä viestissään, että nämä tapahtuivat jopa ennen kuin hän rekisteröityi Jatkoajan keskustelupalstalle. Olisiko tämä Jatkoajan verkkolehden toimittaja voinut sanoa vaikkapa ihan suoraan: "Luepa palstalta Eisenh... tms.:n viestejä. Nehän on toimittaja X.X.:n kirjoittamia."? Juttu on vielä jatkunut: "Juu, ja toimittaja Y.Y. kirjoittaa nimimerkillä - - - ja Z.Z. nimimerkillä - - - jne.".

Näinhän minäkin olen saanut tietooni muutamia Turussa vaikuttavien jääkiekkotoimittajien käyttämiä nimimerkkejä. Tosin en ole saanut niitä "Jatkoajan ytimestä", vaan ihan kavereiltani. Toisaalta, jos nämä kaverini tekisivät juttuja Jatkoajan verkkolehteen, niin voisin kai tällöin kutsua heitä "Jatkoajan ytimeksi". Kuitenkin sanoisin tätä edelleen "kaverilta kaverille". Ehkäpä P.Sihvosen tapauksessa voidaan käyttää sanontaa "kollegalta kollegalle".

Toisinaan toimittajien palstanimimerkkejä ei tarvitse edes kuulla mistään erityisestä lähteestä. Joskus riittää vain kun vertailee jonkun toimittajan ja keskustelupalstan nimimerkin kirjoitustyylejä. Välillä ei tarvitse edes tehdä mitään vertailuja. Katsotaanpa, lähdenkö seuraavasta kuukaudeksi huilille 10§ perusteella.

"Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia. Tämä koskee myös Jatkoajan toimittajien ja moderaattorien nimimerkkejä ja henkilöllisyyksiä. Pykälää ei sovelleta, mikäli nimimerkki on itse paljastanut henkilöllisyytensä tai se on muuten yleisesti tiedossa. Käytä palstakirjoituksissa silti vain nimimerkkiä."

Nimimerkki ei kuitenkaan ole ollut lähes kuuteen vuoteen käytössä - lisäksi kaikki tieto on vapaasti internetissä kaikkien haettavissa.

19.10.2001-22.04.2007 Jatkoajan keskustelupalstalle kirjoitti 1.377 viestiä nimimerkki Juha Salminen - synt. 16.05.1990
14.08.2008 ilmestyi Jatkoajan verkkolehden haastattelu "Max Kolu painaa sata lasissa" - jutun kirjoittajana Juha Salminen
18.03.2012 ilmestyi Kalevan juttu "Kärpät kesti TPS-vyöryn" - kirjoittajana Juhavaltteri Salminen
19.10.2012 UrhoTV:n TPS-JOK -matsin selostajana oli Juhavaltteri Salminen
01.02.2013 Suomen freelance-journalistit ry:n listoilla on turkulainen toimittaja Juhavaltteri Salminen
01.02.2013 Eliteprospectsin pelaajakortti: Juhavaltteri Salminen - synt. 16.05.1990

En minä väitä - en yhdistä, en vihjaile enkä arvuuttele, että freelance-toimittaja Juhavaltteri Salminen olisi aikoinaan kirjoittanut keskustelupalstalle nimimerkillä Juha Salminen, mutta aika monta hassua yhteensattumaa noissakin linkeissä on. Suomalaisten jääkiekkotoimittajien piirit nyt vain ovat niin pienet, että väkisinkin jutut kiertävät hyvin nopeasti. Ei tällaisiin "paljastuksiin" tarvita mitään Moderaattoreiden salaliittoa ja jotain yksityisviestilistoja nimimerkkien henkilöllisyyksistä.

Muistetaan edelleen, että Jatkoajan verkkolehti ja keskustelupalsta ovat kaksi eri asiaa. "Jatkoajan ydin" voi tarkoittaa myös verkkolehden toimittajia. Puhtaana veikkauksena heittäisin, että jokaisella Jatkoajan verkkotoimittajalla on myös (ainakin ollut) käytössään palstanimimerkki. Jokainen palstanimimerkki tuntenee ainakin muutaman kaverinsa/kollegansa palstanimimerkin. Jos sitten näitä menee kertomaan ihan oikeassa elämässä esim. jäähallin käytävillä... niin silloinhan tieto on tullut suoraan "Jatkoajan ytimestä".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muistetaan edelleen, että Jatkoajan verkkolehti ja keskustelupalsta ovat kaksi eri asiaa. "Jatkoajan ydin" voi tarkoittaa myös verkkolehden toimittajia. Puhtaana veikkauksena heittäisin, että jokaisella Jatkoajan verkkotoimittajalla on myös (ainakin ollut) käytössään palstanimimerkki. Jokainen palstanimimerkki tuntenee ainakin muutaman kaverinsa/kollegansa palstanimimerkin. Jos sitten näitä menee kertomaan ihan oikeassa elämässä esim. jäähallin käytävillä... niin silloinhan tieto on tullut suoraan "Jatkoajan ytimestä".

Tämä on tietysti täysin mahdollista. Siksi kehotinkin moderaattoreita kysymään asiasta Sihvoselta itseltään. Hänellä tuskin on mitään ongelmaa kertoa, tuliko tietoa toiselta toimittajalta vai palstan sisältä. Toimittaja voi toki olla modekin, ja sille nyt ei sitten mitään voi, jos moderaattoriudella saatuja tietojaan väärinkäyttää.

edit: Itseasiassa sain juuri jatkojan ytimestä eli Turengista tiedon, että Sihvonen tarkoitti 95% todennäköisyydellä toista toimittajaa.

Edelleen tahtoisin moderaattoreilta vastaukset tuohon henkilötietojen käsittelyä koskevaan kappaleeseeni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös