Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 080 438
  • 6 304

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eikö netistä löydy muuta paikkaa keskustella K18-aiheista kuin jatkoaika?

Varmasti löytyy. Netistä varmasti löytyisi myös parempia paikkoja keskustella kotimaisesta ja ulkomaisesta politiikasta, elokuvista, YouTube-musiikkilinkeistä, BB:stä, kalsarikännäämisestä, musiikista, kissoista, uutisista ja mustalaisista. Tietokonepeleillekin on omia foorumeitaan, Pelit-lehdestä voi aloittaa.

Eli jos johdonmukaisesti mennään, niin koko kierrätyskeskuksen ja vapaan keskustelunhan voisi poistaa, koska vastaavista aiheista keskustellaan muualla netissä, usein vieläpä paljon rankemmalla kielellä koska moderointi on muualla niin lepsua ja rekisteröityä voi kuka tahansa. Mutta olisiko Jatkoajan keskustelupalsta entisensä jos täällä olisi vain ja ainoastaan kiekkoaiheisia ketjuja, otteluketjuja ja fanien keskinäisiä haukkumaketjuja toinen toisensa perään?

Onhan täällä suoraan sanottuna monta varsin paskaa ketjua ja omasta mielestäni turhaa aihetta. Mutta näihin löytyy helppo ratkaisu: en lue niitä. Kun ei esimerkiksi BB kiinnosta hevon vittua, niin en lue kyseistä ketjua. Jotain ketjuja voin vilkaista, mutta en jaksa niihin kirjoittaa (vaikka minun väitetäänkin kirjoittelevan joka ketjuun, niin tämä ei suinkaan pidä paikkaansa). Esimerkiksi mulkun mitta -ketjuun en ole jaksanut kirjoittaa tällä erää mitään.

Mauttomuutta ja turhimpia viestejä/ketjuavauksia voivat moderaattorit linjansa mukaan säädellä, ja niin he ovat tehneetkin. Joskus lepsusti, joskus ylireagoiden, mutta kuitenkin. Aihe kuin aihe kohtuullisuuden rajoissa sopii kuitenkin keskustelun aiheeksi, aikuiset ihmisethän täällä lähinnä kirjoittelevat.

Joskus voi mennä yli äyräiden, mutta turha sitä on kenenkään yksittäisen kirjoittajan kantaa huolta esim. "Jatkoajan maineesta". Antaa JA:n omistavien tahojen kantaa siitä huolta jos haluavat. Sitä paitsi Iltalehdessäkin oli välittömästi juttu pillukarvojen ajelun hygieenisyydestä kun aihe nousi täällä esille, joten JA-foorumi toimii inspiraationa kansallisille medioille.

Myös termi "K18" on minusta vähän kyseenalainen ja väärin käytetty. Ehkä on jonkun mielestä tympeää lukea viestejä vaikkapa naisten häpykarvoista, mutta onko aihe K18 eli kielletty alaikäisiltä? Ei ole, sillä elokuvienkin ikärajoitus voi olla K12, vaikka jossain saunakohtauksessa pimperon karvoitus pilkahtaisi. 16-vuotiaskin teini saa jo ihan luvan kanssa tutustua livenä niin moneen pilluvärkkiin kuin vain ehtii.

Sitä paitsi jos ketjun nimessä mainitaan sana "pillukarvat" tai vaikkapa "mulkun pituus", niin pakkoko sitä on lukea ja sitten moralisoida siitä muissa ketjuissa? Eiköhän otsikko jo kerro tarpeeksi - jätetään lukijoillekin vähän omaa vastuuta.

Eikä näitä alapääketjuja nyt niin usein synny. Nyt on ollut vähän buumia, mutta pistetään se NHL:n työsulun, vaaliputken loppumisen sekä marraskuun kaamoksen piikkiin. Paineet on jollain purettava, eikä uloskaan viitsi poistua asunnosta pimeään, sateeseen ja tuuleen. Mitäpä sitä muutakaan tekisi kuin itkisi, nuolisi vitun ja vetäisi käteen - ja natsiupseerina tunnustaisi ne kaikki.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Voisitteko moderaattorit jotenkin ohjeistaa keskustelemaan ketjun aiheesta (ei välttämättä heti jakamalla pelikieltoja)? Esim. ketju "SM-liigan erotuomaritoiminta, ajatuksia ja kehittämisideoita" on tällä hetkellä täynnä kitinää ja vinkunaa yksittäisistä tuomioista tai yksittäisten otteluiden tekemisistä. Eikä noilla asioilla ole mitään tekemistä esim. kehittämisideoiden kannalta. Itse en halua lähteä avautumaan tuonne ketjuun asiasta, kun sitä voitaisiin ilmeisesti tulkita itsemoderoinniksi ja siitä voisi tulla pelikieltoa.

SM-liigan erotuomaritoiminta, AJATUKSIA ja...

Ratkaisu on helppo. Vaimennetaan kritiikki.

Tai sitten nimetään ketju uudelleen
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Sitä paitsi jos ketjun nimessä mainitaan sana "pillukarvat" tai vaikkapa "mulkun pituus", niin pakkoko sitä on lukea ja sitten moralisoida siitä muissa ketjuissa? Eiköhän otsikko jo kerro tarpeeksi - jätetään lukijoillekin vähän omaa vastuuta.

En tiedä oliko tämä minulle suunnattu vai yleisesti kaikille, mutta taisin kirjoittaa oman viestini perään myös ettei minua häiritse. Myöskään moralisointi muissa ketjuissa ei kuulu harrastuksiini. Jos ketjun aihe ei kiinnosta niin sen voi skipata kokonaan.

Antaa kaikkien kukkien kukkia.
Peace & Love
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En tiedä oliko tämä minulle suunnattu vai yleisesti kaikille, mutta taisin kirjoittaa oman viestini perään myös ettei minua häiritse. Myöskään moralisointi muissa ketjuissa ei kuulu harrastuksiini. Jos ketjun aihe ei kiinnosta niin sen voi skipata kokonaan.

Antaa kaikkien kukkien kukkia.
Peace & Love

Ei ollut suinkaan sinulle suunnattu, ihan yleisesti kirjoitin.

Juuri näin kuten kirjoitit, eli ketjuja voi aina skipata jos ei itseä kiinnosta. Se on aina vaarallinen polku, jos asioita halutaan rajoittaa tai kieltää siksi, ettei niitä itse satu hyväksymään tai niistä pitämään. Tämähän on kaikkien uskonnollisten ja ideologisten moralistien lähtökohta: "en pidä siitä ja siitä asiasta, se on Herran/moraalin/Allahin vastaista ja se on kiellettävä vapailta, täysivaltaisilta aikuisilta".

Esimerkiksi Suomessa vellova prostituution täyskieltofantasiointi perustuu juuri tähän. Kun oikeusministeri ei asiasta pidä, niin hän haluaa kieltää vapailta, täysivaltaisilta ihmisiltä oikeuden harjoittaa keskenään seksiä sopimuspohjaisesti (eli rahasta).

Seksityöläisten hyväksikäytön ja muun riiston/pakotuksen kielto onkin toki perusteltua ja suotavaa rikoslain nojalla, mutta jos vaikkapa minä haluaisin naida naapurin Niinaa (nimi muutettu) ja Niina pyytäisi toimituksesta viisikymppiä, niin eipä se oikeusministeriölle tai valtiolle kuuluisi pätkääkään. Samaten jos uskovaista kismittää rock-musiikki tai vaikkapa kahvin juonti, niin hän voi siitä itse pidättäytyä mutta hän ei voi eikä saa kieltää sitä muilta.

(P.S.: Naapurin Niinaa ei ole olemassa, enkä ole muutenkaan seksistä ikinä maksanut, mutta jos Niina olisi olemassa, Niina olisi suht nuori ja nätti ja viidelläkympillä irtoaisi, niin eiköhän siitä jo kaupat syntyisi. Kertoisin sitten pillukarvakeskustelussa tarkemman raportin alapään karvoituksesta.)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kai te muuten olette sen huomanneet, että TosiFanin ehdotus ei sisällä minkään keskusteluaiheen kieltämistä, tai keskustelun rajoittamista millään tavoin?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
SM-liigan erotuomaritoiminta, AJATUKSIA ja...

Ratkaisu on helppo. Vaimennetaan kritiikki.

Tai sitten nimetään ketju uudelleen

Ei kritiikkiä kannata vaimentaa, jos sille on aihetta. Mutta sen voi tehdä oikeassa paikassa. Yksittäisten tuomioiden tai pelien osalta oikeampi ketju olisi mielestäni Tuomarointi / säännöt -ketju.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ei kritiikkiä kannata vaimentaa, jos sille on aihetta. Mutta sen voi tehdä oikeassa paikassa. Yksittäisten tuomioiden tai pelien osalta oikeampi ketju olisi mielestäni Tuomarointi / säännöt -ketju.

Kyse on liigan tuomaroinnista. Eli eikös se tuolla kannata olla
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Olen sitä mieltä, että kaikkien viestit Kierrätyskeskukseen pitäisi ensin lähettää TosiFanille kotiosoitteeseen paperikirjekuoressa. Hän sitten lukisi viestit etukäteen ja päättäisi, että onko liian roisia kieltä. Näin maailma olisi turpaisa mesta ja kaikilla olisi hyvä olla.
 
Palstalla pitäisi olla ketjuille oma ignore-toiminto, näin Tosifani voisi lopettaa riettaiden ketjujen olemassaolon muutamalla klikkauksella. Ei lukisi enää "pillukarva" näytöllä kun tytär käy vilkasemassa mitä se isi oikein puuhaa.

Kierrätyskeskuksessa on muutamia ihan seuraamisen arvoisia ketjuja, mutta kyllä sitä huttuakin mahtuu todella paljon joukkoon. Blokkaamalla ketjuja ei päällimmäisenä keikkuisi enää mitään turhia lempiväri-äänestyksiä. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa muiden palstalaisten lempivärit mutta uteliaat voisivat vahdata näitä ketjuja silmä tarkkana tai joku muu ruumiinosa kovana.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oisko jatkoajalla mitään mahdollisuutta vaikuttaa noihin mainosbannereihin? Hyväksyn ihan täysin Möttösen Maansiirtoliikkeen yms kaltaiset perusmainokset, mutta tällaiset liitteen mukaiset on minusta aivan perseestä. Vai onko tulossa mahdollisesti myös enlarge your penis -mainoksia, palstan nykymenon mukaisesti?

Olisko tähän mitään kommenttia modeilta. Tai miksei muiltakin, onko mielestänne ok? Kuvankaappaus on viestin liitetiedostossa.
Vai olenko aivan paranoidi,jos väitän, että mitään Ikean, Citymarketin tai Gigantin sponssaamaa kilpailua ei ole olemassakaan? Kuten ei se peniskään kasvanut, enkä myöskään saanut sexiä single motherilta tonight.

Olen sitä mieltä, että kaikkien viestit Kierrätyskeskukseen pitäisi ensin lähettää TosiFanille kotiosoitteeseen paperikirjekuoressa. Hän sitten lukisi viestit etukäteen ja päättäisi, että onko liian roisia kieltä. Näin maailma olisi turpaisa mesta ja kaikilla olisi hyvä olla.
Ei luojan tähden kotiosoitteeseen! Lapsethan voi kirjeet avata ja järkyttyä iäti. TJ voisi ilmoittaa postilokeron johon kirjelmät saa lähettää.
 

Liitteet

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    42,4 KB · kertaa luettu: 487

Niklaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Blues, Tuomarit
Saako muille keskustelupalstoille linkittää

Tuoreena jatkoaikalaisena olen havainnut, että täällä täytyy olla varsin tiukka kuri ja järjestys, ja etiketti on tiukkaan määrätty. Siksi kysynkin, ennen kuin teen mitään kamalaa ja joudun jäähylle: saako keskusteluissa linkittää muille keskustelupalstoille, jos ko. asia on käyty siellä läpi?

Tämä tuli mieleen sääntökysymyksiä lukiessa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Olisko tähän mitään kommenttia modeilta. Tai miksei muiltakin, onko mielestänne ok? Kuvankaappaus on viestin liitetiedostossa.
Vai olenko aivan paranoidi,jos väitän, että mitään Ikean, Citymarketin tai Gigantin sponssaamaa kilpailua ei ole olemassakaan? Kuten ei se peniskään kasvanut, enkä myöskään saanut sexiä single motherilta tonight.

Muistaisin jostain lukeneeni, että kusetustahan toi on. Eli benicio on tässä hyvällä asialla. Ja onhan toi jo pelkästään todella typerän näköinen.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisikohan palstasoftaa mahdollista virittää toimimaan ääkkösellisten linkkikuvausten kanssa?

Aika siansaksaa nuo linkit helposti jos niit¶Ã¶ ei jaksa omak¶Ã¶tisesti korjailla, kuten monet eiv¶Ã¶t jaksa.
 

Mairouh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça
Yritin löytää sopivaa ketjua tähän ja tänne lopulta päädyin. Kysymys samalla Jatkoajan johtoportaalle, kun palstaveljillekin:

Oletteko koskaan harkinneet kommenttien "tykkäämistä" tai päinvastoin? Eli ihan peukkua ylös tai peukkua alas tyyliin.

Ajatus tästä kysymyksestä tuli mieleen kun usein lukee loistavia kommentteja - oli ne hauskoja tai osuvia - niin ajattelee, että olen täysin samaa mieltä tuosta kommentista tai muuta vastaavaa. Jos itsellä ei ole mitään annettavaa juuri siihen ketjuun, niin turha siinä on kommentoida erikseen, että on samaa mieltä. Samalla siinä voisi pistää lyttyyn jonkun täysin provoavan ja huonon viestin. Toimii siis kumpaakin suuntaan.

Hieman yli tuo voisi mennä, mutta ilman syvällisempiä ajatuksia heitinpä taas tälläisen kysymyksen ilmaan.

Ps. Toivottavasti tätä ei ole vielä käyty läpi, sillä en jaksanut käydä läpi kuin 5 aikaisempaa ketjua, joten please forgive me.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ps. Toivottavasti tätä ei ole vielä käyty läpi, sillä en jaksanut käydä läpi kuin 5 aikaisempaa ketjua, joten please forgive me.

Onhan tuosta parikin kertaa jauhettu, mutta ei kai näistä kaikista perässä pysy.

Itse olen edelleen noita vastaan. Facebookit ja muut sosiaaliset mediat erillään Jatkoajasta. Menee muuten pelkäksi plussien metsästämiseksi kirjoittelut.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen edelleen noita vastaan. Facebookit ja muut sosiaaliset mediat erillään Jatkoajasta. Menee muuten pelkäksi plussien metsästämiseksi kirjoittelut.

Peukku tälle ja hymiö perään!

Tosiaan kiitos ei. Kierrätyskeskuksessa on se Parhaat läpät -ketju mihin voi listata kaikkia hauskoja juttuja. Mielestäni se riittää.

Jos tuollainen toiminto täällä olisi, niin se täytyisi ainakin olla suodatettavissa pois silmistä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ei tuo peukkutoiminto oikein sopisi tänne. Sitäpaitsi, sitä pystyy skripteillä vääristämään, eli siis oikeanlaisella skriptillä voi antaa vaikka 50 peukkua kerralla ylös tai alas. Surullisin esimerkki tästä on Taloussanomien kommenttiosio, missä ilmeisesti toimituksesta käsin peukutellaan kommenteille sen mukaan, edustavatko ne lehden linjaa vai ei.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Voisivatko moderaattorit tehdä jotain nimeltä mainitsemattomalle Lukko-osiossa kirjoittavalle nimimerkille, joka ei vieläkään käytä asianmukaista kappalejakoa, vaikka hänelle on tästä jo kerran pelikiellolla huomautettu?
 

RDivis

Jäsen
Yritin löytää sopivaa ketjua tähän ja tänne lopulta päädyin. Kysymys samalla Jatkoajan johtoportaalle, kun palstaveljillekin:

Oletteko koskaan harkinneet kommenttien "tykkäämistä" tai päinvastoin? Eli ihan peukkua ylös tai peukkua alas tyyliin.
Aika monessa paikassa, jossa olen vastaavanlaisia systeemejä nähnyt menee homma tykkäysten kalasteluksi.

Avat ottaisin tänne kyllä itse koska tahansa, vaikka kyllähän tällä pohjalla hyvin nimimerkin tunnistaa.

Sigu-kuvista en edes haaveile, kun tekstin muotoiluistakin on ollut vääntöä. Vaikka kivahan semmoinenkin olisi vääntää jo kustomoinnin ja näpertelyn vuoksi.

Noh, pidetään Jatkis kuitenkin "siistinä". Ehkä olisin itse loppupeleissä kuitenkin sitä mieltä, että moiset eivät tänne sovellu...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisitteko laittaa kellon oikeaan aikaan

"Kaikki ajat ovat aikavyöhykkeen GMT +3 aikaa. Kello on nyt 01:04."

Olemme siirtyneet normaaliaikaan, eli GMT+2. Kello on nyt 00:06.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisko mahdollista saada ohjeistus, että pelaajille perustettavat ketjut nimettäisiin muotoon "Tyler Redenbach" tai jotain, eikä muotoon Tyler Redenbach HIFK:hon". Ei iso asia, mutta minusta se olisi loogisempaa, ketjut kun palvelevat koko pelaajaan seura-aikaa, eivät vain hänen hankintaansa.

Toki jokainen ketjun avaaja voisi ihan ite miettiä, miten otsikoida. Mut ohjeistus olisi kiva, mielivaltainen penaltti toki paras.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Voisiko tuota Otteluketjuforumin perinteistä otteluketjua muokata sääntöjen osalta? Otsikoitavat viestit. Onko se liikaa vaadittu kirjoittajilta, että lisäisivät otsikoksi sen ottelun mitä kommentoivat? Lisäisi luettavuutta tuolta sontalaatikolta huomattavasti.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Hyvä ajatus, mutta ei taida palstalaisille sopia. Joskushan vaadittiin, että viestistä käy ilmi mitä ottelua kommentoidaan ja väki päätti lyödä koko homman aivan läskiksi.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Olisko mahdollista saada ohjeistus, että pelaajille perustettavat ketjut nimettäisiin muotoon "Tyler Redenbach" tai jotain, eikä muotoon Tyler Redenbach HIFK:hon". Ei iso asia, mutta minusta se olisi loogisempaa, ketjut kun palvelevat koko pelaajaan seura-aikaa, eivät vain hänen hankintaansa.
Ehdotettu jo pari vuotta sitten, mutta ei taida ottaa tuulta alleen. Aika läppä kyllä, että muuten viilataan pilkkua, mutta sitten otsikoinnit jätetään sellaselle tasolle, että on mahdollista nostella kaiken maailman "Martin Spanhel HIFK:iin" topiceja ylös. Mutta ehkä sillä juuri sellaista nitropurkki-efektiä haetaankin kun palstan päävalikkoon tulee.

Voisiko tuota Otteluketjuforumin perinteistä otteluketjua muokata sääntöjen osalta? Otsikoitavat viestit. Onko se liikaa vaadittu kirjoittajilta, että lisäisivät otsikoksi sen ottelun mitä kommentoivat? Lisäisi luettavuutta tuolta sontalaatikolta huomattavasti.
Nythän mä keksin. Mitä jos perustettaisiin jokaiselle ottelulle oma topicci ja kommentoitaisiin sen ottelun kulkua juuri siihen topiciin? Onkohan tätä koskaan missään kokeiltu?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös