Kaivanto kirjoitti:
Et voi kysyä tosissasi, vai voitko?
Säännöissä ei puhuta "mainitsemisesta", vaan käytetään ilmauksia "yhdistäminen", "vihjailu" ja "arvuuttelu", mistä ei ole erityisen vaikea päätellä, että säännön tarkoitus on suojella salaisuutta. Salaisuuden suojelemiseksi on oltava olemassa salaisuus. Julkinen tieto ei ole salaisuus.
Itse asiassa, pykälä numero 10 antaa tulkinnanvaraa: saako nimimerkki ITSE kertoa oman, oikean nimensä näin halutessaan?
Siis:
10 § Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia.
JOS nimimerkki saa vaikkapa linkittää oman oikean nimensä kaikkien näkyville täällä Jatkoajan keskustelupalstalla, niin tällaisen linkityksen jälkeen kenelläkään muulla kirjoittajalla ei ole oikeutta ottaa tätä oikeaa nimeä esille (yhdistää tai vihjata) ko. nimimerkkiin. Tämähän on ihan selvä juttu. Säännöt eivät ota kantaa julkisiin tietoihin tai salaisuuksiin. Ne ovat sääntöjä, joiden mukaan pitää vaan toimia. Helppoa kun vaan ottaa asiakseen. Toinen vaihtoehto on kapinoida ja ottaa rangaistus.
Jos taas nimimerkki ei saa itse kertoa oikeaa nimeään täällä, niin sitten tällainen linkitys esimerkkinä voidaan katsoa sääntöjen rikkomiseksi jo tämän oikean nimensä paljastaneen kirjoittajan osalta. Tämäkään ei tietenkään oikeuta muita kirjoittajia yhdistämään tai vihjailemaan nimimerkkiä oikeaan nimeen.
No joo, aika säätämistähän tämä on, mutta niin sitä vaan täytyy lakiakin noudattaa, jos tällainen vertaus tässä sallitaan.