Master Chief kirjoitti:
Tätä on visiin kysytty ennenkin, mutta olisiko todellakin liian vaikeeaa totetutta HFBoardsin tyylinen ratkaisu jossa kirjoittajan nimerkin väristä näkee onko hän moderaattori? Ko. foorumilla ei ole mitään ongelmia tullut siitä että jonkun modestatus on tiedossa. Vai pelkäävätkö jotkut nimerkit maineen/uskottavuuden menettämistä?
On kysytty ja modet ovat muistaakseni tuohon vastanneetkin. Teenpä siis palveluksen ja säästän heidän vaivojaan.
Eli Jatkoajan alkuaikoina moderaattoreiden nickit olivat yleistä ja julkista tietoa. Mitään väriratkaisua ei muistaakseni ollut enkä ole varma, oliko nimimerkkejä selkeästi listattu jonkin otsikon alle, mutta joka tapauksessa moderointivuorossa olleet käyttivät omaa nimimerkkiään, eivät nykyistä nimimerkkiä "Moderaattorit".
Tästä kuitenkin aiheutui se ongelma, että nämä julkiset moderaattorit saivat muiden kirjoituksiensa yhteydessä jatkuvasti kuittia (joskus kyllä ihan aiheesta) statuksensa tähden, tyyliin "todella tasokasta tekstiä moderaattorilta". Vähän sama asia siis kuin nykyisinkin esiintyvä suosikkijoukkueista kuittailu: jos joukkueen X kannattaja kritisoi joukkuetta Y, hän saa todennäköisesti viimeksi mainitun joukkueen kannattajalta vastakommentin omasta suosikkijoukkueestaan, riippumatta siitä oliko kritiikki perusteltua vai ei. (Ks. esim. Blues-kannattajien vierailut HIFK:n osiossa.)
Olin pitkään sitä mieltä, että ratkaisu nykyiseen anonyymikäytäntöön siirtymisestä oli perusteltu. Pikku hiljaa olen alkanut kallistua epävarmaksi. Vanhan käytännön ongelma eli jatkuva avovittuilu oli todellinen, mutta vaikea kuvitella, etteikö tuollaista kirjoittelua voitaisi, jos ei nyt kokonaan eliminoida niin ainakin merkittävästi vähentää samanlaisilla ankarilla kurinpitotoimilla, joihin viime aikoina on muiden sääntörikkomusten osalta turvauduttu. Nykymallikaan kun ei missään tapauksessa ole ongelmaton. Tällä hetkellä moderaattorit ovat täysin kasvoton lauma, jolla ei ole kirjoittajia kohtaan minkäänlaista, edes epävirallista, julkista vastuuta. Kaikesta huolimatta heidän sanansa on laki, eikä valitusoikeutta päätöksistä ole. Tämä on minusta ongelmallista. Toisaalta, kuten mirasane mainitsi, modesetien anonyymiys aiheuttaa täysin turhia spekulointeja, malliesimerkkinä harvinaisen pitkäikäinen legenda HPK -mafiasta. Ja korostan: olen edelleenkin pääsääntöisesti tyytyväinen Jatkoajan moderointiin. Säännön vahvistavat poikkeukset alkavat kuitenkin jo lähennellä kipurajaa.
Itse alkaisin olla kypsä kannattamaan jonkinlaista avoimuutta. Toisaalta on myönnettävä, että nykykäytännön perusteluilla on puolensa ainakin minun osaltani: viimeaikaiset moderointiratkaisut ovat aiheuttaneet siinä määrin voimakkaita tuntemuksia, että jos saisin tietää, ketkä nimimerkit päätöksien takana ovat olleet, suhtautumiseni heihin tulisi todennäköisesti muuttumaan täysin. Asiallisen keskustelutavan säilyttäminen olisi tällöin epäilemättä huomattavasti vaikeampaa ja jo oman verenpaineeni vuoksi lienee parempi, että kaikki mahdollisesti ilmaantuvat antipatiat voi kohdistaa yhteen kasvottomaan nickiin kuin useisiin yksittäisiin nimimerkkeihin. Tällä hetkellä en ylipäätään kykene suhtautumaan aiheeseen objektiivisesti, joten turvaudun itsemoderointiin ja vihellän pelin omalta osaltani poikki.