Kantola - Kankaanperä tilanteessa on muutama huomionarvoinen seikka.
Itse kontakti on malliesimerkki oikeaoppisesta avojään pommista, Kankaanperän kyynerpää on kiinni vartalossa, osumakohta kohdistuu Kantolaa vartaloon, luistimet jäässä ja Kankaanperä omalla luistelulla ehkäisee ettei taklaus tule kuolleesta kulmasta (lue ei lähde oikomaan, vaan liukuu Kantolan eteen). Oikeastaan täydellinen avojäänpommi syntyy silloin kun taklattava itse määrittää osumanopeuden/kohdan ja taklaajan ei tarvitse kuin luistella eteen ja toimia tilanteessa seinänä. Kuten tässäkin osuma on ennemmin törmäys, kuin taklaus sanojen varsinaisessa merkityksessä. (ja juu taklaushan se oli, kun Kanki luisteli eteen)
Enemmän kyseenalainen seikka on se että tulkitaanko Kantola kiekottomaksi vai kiekottomaksi. Sehän olisi helvetin helppoa jokaisen peruskoulun käyneen tulkita että Kantola on kiekoton pelaaja ja en itsekkään lähtisi tästä kiistelemään terveen näkökyvyn omaavan ihmisen kanssa, Kantolalla ei todellakaan ole kiekkoa. Kuitenkin jääkiekossa pelaaja tulkitaan kiekolliseksi sillä hetkellä kun kiekko napsahtaa lapaan, joten Kankaanperästä katsottuna tilanne oli sikäli harmillinen että Kantola ei koskaan saanut kiekkoa haltuun. Jos olisi saanut, olisi ajoitus taklaukselle ollut täydellinen. Toki Kankaanperä on vastuussa siitä että voi taklata vasta kun Kantola saa kiekon, mutta vastaavasti jos hänellä olisi ollut aikaa odottaa katsoa saako Kantola kiekon, olisi paikka taklaamiseen ollut mennyttä.
Itse ymmärrän Kankaanperää että lähtee taklaamaan Kantolaa, koska Kantolan voi tulkita kiekolliseksi pelaajaksi koska on aika oleellisessa osassa peliä, koska: Kantolalle pyritään pelaamaan kiekkoa, Kantola on vastaanottamassa kiekkoa ja Kantola kamppailee kiekosta. Toki ymmärrän että taklaus ei ollut puhdas, koska Kantola ei lopulta saanut kiekkoa.
Itse antaisin itse teolle 2 minuuttia estämisestä, toki voidaa tulkita esim kohtuuttoman kova peli pykälää ja todeta että nykyinen 5+20 min oli ok. Toki arvostelu kykyyn voi vaikuttaa se että tilanne oli tunteita herättävä, taklaaja oli Kankaanperä ja nyt on mm. kurinpitäjällä pirunmoiset paineet kun kyseenalaisia tilanteita tulee ovista ja ikkunoista.
-----
Haluaisin antaa yleisen parannusehdotuksen tänne Jatkoajan keskustelu palstalle, että avatkaa jokaisesta kyseenalaisesta taklauksesta äänestys-puolelle äänestys montako peliä kyseisestä takaluksesta pitäisi antaa. Tää ketju on äärinmäisen raskasta lukea koska samat nimimerkit, tulee antaa "minä-tiedän-koska-olen-seurannut-jääkiekkoa-koko-ikäni" mentaliteeillä oman mielipiteensä vuodesta toiseen ja oikeastaan jo siitä että näkee kuka on edellisen viestin lähettänyt tietää muutaman nimimerkin kohdalla viestin sisällön, koska se pysyy samana aina siihen hetkeen asti kunnes oman suosikkijoukkueen pelaaja on taklaajana.
Ja kyllä voisin itsekin lähteä avaamaan äänestyksiä, enkä delegoida hommia muille, mutta en sitä tee koska ei kiinnosta...