Minä en taas koe, että me voisimme millään tavalla arvioida Liusjärven ja otteluvalvojien/päävideotuomareiden linjan yhdenmukaisuutta. Eikä toisaalta näiden linjojen yhdenmukaisuus ole mikään itseisarvo. Itseasiassa järkevä kurinpitojärjestelmä rakentuu ylöspäin tiukentuvalle linjalle, näin saataisiin mahdollisimman iso massa tapauksia tutkittua, ja tätä kautta kurinpito oikeasti kattavaksi ja toimivaksi.
Minä taas olen sitä mieltä, että nykyinen linja on pelin sisäisten rottailuiden suhteen suorastaan surkea. Tuntuu, että tällä hetkellä kaikki kurinpitoon liittyvät instanssit menevät samoja latuja. Itselleni tuli mieleen esimerkkinä puolustusvoimissa koulutettu kadonneen etsintä maastosta, joten yritän selittää näkemykseni sitä kautta.
Kadonneen etsinnässähän muodostetaan ihmisketju, jossa pyritään kävelemään vierekkäin joidenkin metrien erotuksella vieruskaverista. Tarkoituksena on kattaa kerralla mahdollisimman laaja ala, eikä yhdenkään lenkin tekemisen tasoa kyseenalaisteta. Näin ollen siis minun kävelemäni ja tarkastamani alue oletetaan hyvin hoidetuksi, eikä kukaan ensivaiheessa kävele perässä katsomassa, olenko toiminut oikein. Luonnollisesti takana voi tulla toinen ketju, joka katsoo saman alueen uudelleen, mutta siinäkin ketjussa jokaisen lenkin tekemiseen luotetaan. Minä näen, että Liigan kurinpito menee tällä hetkellä ketjun sijasta jonona. Tuomarit raivaavat polun, jota sitten tulee päävideotuomari ja otteluvalvoja muutaman metrin perässä. Tämän jälkeen Liusjärvi astelee kädet sidottuina tuota samaa polkua. Se yksi ura tulee kyllä tarkastettua ihan helvetin hyvin, mutta kovin laaja-alaisesti ei aluetta tule skannattua. En vain näe, että tilanteen muuttaminen parempaan olisi ihan kauhean iso duuni. Tuomarit vetävät edellä ja tekevät parhaansa. Jos he löytävät maastosta ruumiin, lähetetään se suoraan Sampon tutkittavaksi, sen sijaan, että päävideotuomari ja/tai otteluvalvoja tarkastaa, onko ruumis oikeasti kuollut. Tämä mahdollistaisi näiden kahden tahon siirtämisen tarkkailemaan niitä tilanteita, joita tuomarit eivät ole huomanneet. Näin saataisiin mahdollisimman laaja otanta jokaisesta ottelusta käytyä läpi.
Sanomattakin lienee selvää, että Liusjärvi ei etsi yhden yhtä rikettä omalle pöydälleen. Sen tekee joka ottelussa läsnä olevat instanssit; tuomarit, otteluvalvoja ja päävideotuomari (onko joka ottelussa päävideotuomari(?)). Sen sijaan, että kyseenalaistetaan kenenkään näiden työtä tekemällä se uudestaan, tai kertaamalla niitä tilanteita, annetaan tämä valta kurinpitäjälle ja katsotaan tarkasti ne tilanteet, joita ei ehkä ottelun tuoksinassa ole huomattu.