Kuuluvatko tappelut jääkiekkoon?

  • 94 829
  • 723

Alabama Song

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: valtiovalta

Viestin lähetti reila
On naurettavaa, että valtiovalta ottaa kantaa tappeluihin. Heille julkisuuden eteen on tehtävä mitä vaan. Tämä asia ei heille kuulu.
Milloin valtiovalta tai edes viranomaiset ovat ottaneet kantaa jääkiekko-otteluissa tapahtuneisiin tappeluihin? Yksittäiset polittikon planttut silloin tällöin yrittävät nostaa omaa profiliaan puhumalla jääkiekon väkivaltaisuudeta,mutta näitä juttuja tulee ja menee. Jos jääkiekosta haluttaisiin tappelut yms. pois niin jääkiekkopäättäjät ne saisivat. Mutta Suomessa tappelut hyväksytään osana jääkiekkoa. Toiset tykkäät, toiset ei.
 

HÄI

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti mjr
Nyt taidan snobistisesti sanoa, että "he tekevät sen itse". Mitä on tähän enää lisäämistä? Urheilukeskustelun kanssa asialla alkaa olla vähän tekemistä ja modernin urheiluliikkeen kanssa sitäkin vähemmän. Eikä siinä mitään, tämä on aivan neutraali toteamus - kysymys on puhtaasti asioiden arvottamisesta. Joukossa kuitenkin tyhmyys tiivistyy ja oheinen lainaus on hyvä esimerkki. Eli kiteyttäen, "tappelut" ovat olennainen osa jääkiekkoa, mutta ei urheilua. Täysin neutraali ja itsestäänselvä huomio, joka ei vaadi mitään itku-kiukku -kohtauksia tyyliin ystävämme Hai ohessa. Mistä tälläinen järkyttävä defensiivisyys ja olemassaolonsa anteeksipyytäminen? No, kukin tyylillään.

Eiköhän se tyhmyys tiivisty jossain ihan muualla, vaikka omassa päässäsi? Mitä jos keskittyisit vain siihen pesäpallon seuraamiseen sekä Anteron maajoukkueselostusten kuuntelemiseen, ne on ne asiat mistä sinulla riittää tietämystä, jätä sen sijaan jääkiekon "arvojen" käsittely niille ketkä oikeasti seuraavat lajia tarkemmin ja joilla on vähän laajempi näkemys kun vain sunnuntain hokinait matsien tai mm-skabojen seuraaminen. Viestisässi et taaskaan sinänsä ottanut hirveästi kantaa tuohon aikaisempaan kirjoitukseeni vaan rupesit taas viljelemään henkilökohtaisuuksia. En minäkään tule pesäpallosivuille itkemään mistään lajin arvoista ja kertomaan mikä pesäpallossa ei kuulu urheiluun tai kuuluu. Jos joku änäriä paljon seuraava tulee keskustelemaan jääkiekon arvoista niin kyllä siinä voi jo aloittaa keskustelun. Sen sijaan jos pohjanmaan pesäpallofani tulee toistamaan copy/paste:lla samaa itkuvirttä niin ei pidä ihmetellä jos ei keskustelu kauan pysy elossa. Löysennä nyt ihmeessä sitä karjalalippistä kun tuntuu että se kiristää päätä oikein urakalla, mutta ei se mitään, jokainen tallaa tyylillään. Viestejä, jotka ovat täynnä paskaa on joskus hauska lukea mutta tämän keskustelun voi jättää kyllä niille jotka oikeasti jotain asiasta ymmärtävät.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Hai
Eiköhän se tyhmyys tiivisty jossain ihan muualla, vaikka omassa päässäsi? Mitä jos keskittyisit vain siihen pesäpallon seuraamiseen sekä Anteron maajoukkueselostusten kuuntelemiseen, ne on ne asiat mistä sinulla riittää tietämystä, jätä sen sijaan jääkiekon "arvojen" käsittely niille ketkä oikeasti seuraavat lajia tarkemmin ja joilla on vähän laajempi näkemys kun vain sunnuntain hokinait matsien tai mm-skabojen seuraaminen. Viestisässi et taaskaan sinänsä ottanut hirveästi kantaa tuohon aikaisempaan kirjoitukseeni vaan rupesit taas viljelemään henkilökohtaisuuksia. En minäkään tule pesäpallosivuille itkemään mistään lajin arvoista ja kertomaan mikä pesäpallossa ei kuulu urheiluun tai kuuluu. Jos joku änäriä paljon seuraava tulee keskustelemaan jääkiekon arvoista niin kyllä siinä voi jo aloittaa keskustelun. Sen sijaan jos pohjanmaan pesäpallofani tulee toistamaan copy/paste:lla samaa itkuvirttä niin ei pidä ihmetellä jos ei keskustelu kauan pysy elossa. Löysennä nyt ihmeessä sitä karjalalippistä kun tuntuu että se kiristää päätä oikein urakalla, mutta ei se mitään, jokainen tallaa tyylillään. Viestejä, jotka ovat täynnä paskaa on joskus hauska lukea mutta tämän keskustelun voi jättää kyllä niille jotka oikeasti jotain asiasta ymmärtävät.

Jaaha, kyyneleet on kuivattu ja palattu takaisin ketjuun? Nyt on niin että tämä muistuttaa jotain itämaista kamppailulajia, sitä lennetään oman liikeradan voimasta mitä omituisimpiin asentoihin. Eipä tässä juuri väittelyä synny, edes väittelystä, enkä oikein tiedä alkaisinko keskustelemaan syntyperästäni, lippalakki-maustani ja Mertaranta-keskeisyydestäni. Noin lyhyesti mietittynä tuskinpa. Mutta jos olet purkanut nyt isommat höyryt niin niistä se nenä ja nosta housut ja ole niin kuin muutkin ihmiset. Voit aina vapaasti yrittää lukea ajatuksella mitä toinen on kirjoittanut ja sitten perustella (ei siis syntyperällä, lippalakkimaulla tai Mertaranta-keskeisyydellä) miksi tämä henkilö on väärässä. Eli missä kohtaa olen väärässä kun sanon, että tappelut kuuluvat jääkiekkoon, mutta eivät modernin urheiluliikkeen arvoihin, jonka mukaan edelleen urheilullisuutta määrittelemme? Eli jos olet toipunut tästä tasajaloin pomppimisesta ja pillittämisestä niin ole hyvä ja aloita väittelemään. En kyllä jää pidättämään henkeäni (täällä Espoossa) - voisi koitua kohtalokkaaksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti HN
Jääkiekkohan ei lajina ja urheiluna ammenna juurikaan "modernin urheiluliikkeen" arvoista. Se on syntynyt pohjoisamerikkalaisessa pelikulttuurissa, jossa olympialaisilla ihanteilla on varsin vähäinen merkitys ja painoarvo. Jääkiekon synnyttäneessä pelikulttuurissa vain voittaminen - usein keinoja kaihtamatta - on tärkeätä.

Tämä ero erilaisten urheiluihanteiden välillä aiheuttaa ristiriitoja kulttuurien kohdatessa. Ei ole mikään ihme, että jääkiekko on globaalissa mittakaavassa marginaalilaji. Se kun perustuu ihanteisiin, jotka ovat urheilukontekstissa vieraita suurimmalle osalle maailman ihmisistä.

Itse rakastan jääkiekkoa juuri sellaisena poliittisesti epäkorrektina marginaalilajina, jollainen se on. En ymmärrä tarvetta muuttaa lajin henkeä ja olemusta vastaamaan "modernin urheiluliikkeen" arvoja. Sen toki tiedostan, että jos jääkiekkoilu ei muutu ja sopeudu, se jää marginaaliin. Marginaaliin jääminen sopiikin minulle varsin mainiosti. En kaipaa kiekkoilulle "modernin urheiluliikkeen" arvoja enkä myöskään arvostusta.

Loistavaa tekstiä (jälleen kerran). Tähän ei ole paljon huomautettavaa - joskin tietysti olen sitä mieltä että urheiluliikkeen näkökulmasta etenkin NHL:n syntyminen raa'an kaupallisuuden ehdoilla oli suuri menetys jääkiekolle. Ei siis voitto. Jääkiekosta löytyy myös hyvin ylpeitä amatööri-perinteitä - eikä vähiten Pohjois-Amerikasta. Täydellinen kaupallistuminen on ollut suuri tappio koko urheilulle, myöskin jääkiekolle. Näitten idealististen arvojen ja päämäärien näkökulmasta, jääkiekko"tappelu" (niin rehellinen ja vähän vahingoittava se todellisuudessa yleensä onkin) on se äärimmäisin esimerkki siitä miten jääkiekon tausta on erilainen - ja kaupallisempi - kuin monien muiden joukkuelajien. Se että se joistain on suuri sääli (koska jääkiekko pärjäisi puhtaana urheilulajinakin), lienee täysin ymmärrettävä asenne.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Loistava viesti Hervannan Näkijältä ja nimenomaan tuo voittamisen kunnioitus on syytä muistaa kaikkien, jotka käsittelevät viesteissään Pohjois-Amerikan kiekkokulttuuria. Kyllä sielläkin ihanteita on(ei kalastella jäähyjä sukeltelulla tai mailojen mittailulla yms.), mutta tosipaikan tullen ne kaikki lentävät roskakoriin, koska vain voitolla on väliä ja niin se pitääkin olla.
 

Alabama Song

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Panzerfaust
mutta tosipaikan tullen ne kaikki lentävät roskakoriin, koska vain voitolla on väliä ja niin se pitääkin olla.
Voittamisen takiahan urheilua harrastetaan ja vain voitolla on väliä, mutta ei keinolla millä hyvänsä vaan lajin sääntöjen ja normiston mukaan sentään!
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Viestin lähetti Alabama Song
Voittamisen takiahan urheilua harrastetaan ja vain voitolla on väliä, mutta ei keinolla millä hyvänsä vaan lajin sääntöjen ja normiston mukaan sentään!

Mutta jääkiekossa nuo lajin säännöt ja "normistot" ovat valkoisen harmaata, jäähän piirrettyä viivaa. Siinä onkin yksi suuri syy, miksi lätkä on kiinnostavampaa kuin muu urheilu.
 

lampsu

Jäsen
Kyllä kuuluu.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Pula-ajan Tretjak Jos joku ei halua nähdä tappeluja vaan hienoja maaleja ja kovia taklauksia niin ei siinäkään nähdäkseni mitään vikaa ole.
Kenenkään tappeluista pitävän en ole vielä nähnyt tai kuullut vaativan maalin tekemisen kieltämistä koska hän haluaa nähdä vain tappeluita. Minun nähdäkseni jokseenkin kaikki "tappeluista pitävät" pitävät itseasiassa jääkiekosta, johon kuuluvat tappelut. Itse olen sitä mieltä, että jos jääkiekosta poistetaan tappelut menee lapsi pesuveden mukana ja peli on jotain muuta kuin jääkiekkoa. Hieno peli kai sekin voi olla, vähän kuin bridge, mutta mielellään toivoisin, että jääkiekko saisi olla se ainoa omanlaisensa.

Monimuotoisuus on kaunista, alas kulttuurifasismi ja niin päin pois.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti JPL
Haluaisitko oikeasti että pelaaja saa kahden ottelun pelikiellon, kun hän koukkaa vastustajan maalintekohetkellä nurin?
No en todellakaan. Niinkö olen väittänyt?

Viestin lähetti JPL
Jos toinen osapuoli ei jääkiekko-ottelussa halua/osaa tapella, hänen ei sitä tarvitse tehdä.

Kerronpa sinulle yhden vastakkaisen esimerkin
Ensimmäinen liigavuosi, ensimmäinen vieraspeli Raumalla. Samu Isosalo vs. Brett Lievers. Oliko Brett mielestäsi halukas siihen tappeluun? Halusiko Brett saada ottelurangaistuksen ja tulla ajetuksi ulos? Kuinka paljon Isosalon pelleä kiinnosti Brettin halukkuus?

Kai muistat tapauksen? Minä en unohda sitä koskaan, sillä se on parhaimpia esimerkkejä siitä, miten tappeleminen rapauttaa lajin. Jos on todellakin "jalaton ja kädetön" mies, teet vain kuten Isosalo, tappelet kaverin parhaan pistemiehen ulos kentältä
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Koskenkorva
No en todellakaan. Niinkö olen väittänyt?



Kerronpa sinulle yhden vastakkaisen esimerkin
Ensimmäinen liigavuosi, ensimmäinen vieraspeli Raumalla. Samu Isosalo vs. Brett Lievers. Oliko Brett mielestäsi halukas siihen tappeluun? Halusiko Brett saada ottelurangaistuksen ja tulla ajetuksi ulos? Kuinka paljon Isosalon pelleä kiinnosti Brettin halukkuus?

Kai muistat tapauksen? Minä en unohda sitä koskaan, sillä se on parhaimpia esimerkkejä siitä, miten tappeleminen rapauttaa lajin. Jos on todellakin "jalaton ja kädetön" mies, teet vain kuten Isosalo, tappelet kaverin parhaan pistemiehen ulos kentältä

Brett Lievers kanadalaisena VASTASI HAASTEESEEN! Hänen *EI* olisi tarvinnut sitä tehdä mutta Kanadassa yleensä näin tehdään. Hän olisi voinut vetää Mikko Elorantamaiset turtlet mutta ei tehnyt koska oli miestä ottaa haaste vastaan.

Ja hyvä että mainitsit tuon ottelurangaistuksen, Isosalo aloitti tappelun johon Lievers vastasi ja silti tuli OR:ää Lieversille. Todistit itse (tosin tahattomasti) kuinka naurettava SM-liigan rangaistuskäytäntö on tappeluiden suhteen.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
HOX!

Viestin lähetti Daespoo
Brett Lievers kanadalaisena VASTASI HAASTEESEEN!

Brett Lievers on kylläkin Amerikkalainen
 

Boris

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiigaEura
Viestin lähetti Koskenkorva
Kai muistat tapauksen? Minä en unohda sitä koskaan, sillä se on parhaimpia esimerkkejä siitä, miten tappeleminen rapauttaa lajin. Jos on todellakin "jalaton ja kädetön" mies, teet vain kuten Isosalo, tappelet kaverin parhaan pistemiehen ulos kentältä

No ei Isosalo nyt ehkä ihan jalaton ja kädetön ole. Katseleppas mitä kaveri on muulloin urallaan tehnyt. Tuolla kaudella tuon tappelun lisäksi kahdeksan minuuttia jäähyjä, ainoalla ihan täydellä liigakaudella kuusi. OHL-kausilla 19 ja 26. Eli taitosentteri lähinnä, vaikka iso onkin.

Tihonovhan kävi tuossa tilanteessa taputtamassa Samua ja Jaakko Harikkalaa olkapäälle, koska nämä kaksi olivat uhrattavissa ja tarpeeksi fyysisiä hoitamaan homman.

Ja ei, en hyväksy Tihon tekoa, saati että pitäisin siitä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Re: HOX!

Viestin lähetti Koskenkorva
Brett Lievers on kylläkin Amerikkalainen

No pohjois-amerikkalainen joka tapauksessa. Mutta jos et muuta vasta-argumenttia löytänyt niin otaksun että ymmärsit pointtini?
 

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
Viestin lähetti Koskenkorva


Kai muistat tapauksen? Minä en unohda sitä koskaan, sillä se on parhaimpia esimerkkejä siitä, miten tappeleminen rapauttaa lajin. Jos on todellakin "jalaton ja kädetön" mies, teet vain kuten Isosalo, tappelet kaverin parhaan pistemiehen ulos kentältä

Pannaanpa tähän pätkä Lieversin haastattelusta 01-02 kauden alusta:
...CLIP...

Viime kauden alkumetreillä jouduit tappeluun ottelussa Raumalla. Sehän oli siitä erikoinen tapaus että valmentaja (Tihonov) selkeästi käskytti vilttiketjun pelaajansa (Isosalo) ottamaan sinut pois pelistä. Vai sanoisitko että niin siinä kävi?

No niinhän siinä kävi. Jotkut Kärppien nuoremmista pelaajista tunsivat joitain Lukon pelaajia, ja myöhemmin kävi ilmi että valmentaja oli käskenyt tämän pelaajan hoitamaan minut pois pelistä. Jos hän ei sitä tekisi, niin valmentaja määräisi jonkun toisen tehtävään. En oikein tiedä mitä tein suututtaakseni hänet niin, mutta aiemmin pelissä meillä meni aika hyvin, ja ehkäpä tämä valmentaja ei pitänyt siitä mihin suuntaan asiat menivät. Joten hän yritti sekoittaa peliämme tällä tappelulla. Muu joukkue kuitenkin hoiti hommansa hienosti ja voitti tuon pelin

Oletko aiemmin joutunut pudottamaan hanskoja aikanasi Amerikan kaukaloissa?

Olen kyllä mutta vain pari kertaa. Siellä tilanne on selkeämpi siten että tappelijat yleensä tappelevat toisten tappelijoiden kanssa. Jos et erityisesti etsi hankaluuksia ei sinun tarvitse tapella. Joskus tietysti ajautuu tilanteisiin… vaikkapa jos valmentaja lähettää jonkun perääsi hoitamaan sinut, heh.

Mutta tapahtuisiko rapakon takana tällaista, että vitosketjun mies käy ykkössentterin kimppuun?

No se olisi aika harvinaista. Siinä on kyse vähän niin kuin toisten kunnioittamisesta.

Siellä taitaa olla pelaajien keskuudessa selkeämmät säännöt tämän suhteen?

Näin on. SM-Liiga ei taas halua pelaajien tappelevan joten täällä ei ole tarvetta tappelemaan erikoistuneille kavereille. Siten ei myöskään nämä ’säännöt’ ole niin selkeät.

Liigalla on ollut aika tiukka linja, juu. Pelaajat ja suurin osa katsojista kuitenkin hyväksyy pienet rähinät silloin tällöin. Mitä mieltä itse olet tappeluista?

Minä pidän niistä. Ne tekevät pelistä mielestäni puhtaampaa jääkiekkoa.

Karsisi pelistä todellisia epäpuhtaita otteita?

Nimenomaan. Siistisi mailankäyttöä, ja taitavammat pelaajat hyötyisivät tästä. Ei tarvitsisi huolehtia siitä että joka toisessa vaihdossa joku tulee perässäsi mailallaan sohien. Se olisi palkitsevaa nimenomaan taitopelajille.

...CLIP...

Eli eipä Bretille asiasta silti mitään traumoja tuntunut jääneen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti hermano
Liigalla on ollut aika tiukka linja, juu. Pelaajat ja suurin osa katsojista kuitenkin hyväksyy pienet rähinät silloin tällöin. Mitä mieltä itse olet tappeluista?

Minä pidän niistä. Ne tekevät pelistä mielestäni puhtaampaa jääkiekkoa.

Karsisi pelistä todellisia epäpuhtaita otteita?

Nimenomaan. Siistisi mailankäyttöä, ja taitavammat pelaajat hyötyisivät tästä. Ei tarvitsisi huolehtia siitä että joka toisessa vaihdossa joku tulee perässäsi mailallaan sohien. Se olisi palkitsevaa nimenomaan taitopelajille.

Kiitos tuosta lainauksesta, kun Lieverssin kaltainen pienikokoinen taitopelaaja sanoo tuon suomalaiselle medialle niin se ei jätä paljoa jossiteltavaa.
 

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti hermano

Eli eipä Bretille asiasta silti mitään traumoja tuntunut jääneen.

Miksi olisi jäänyt? Ainoastaan kokoomuksen kansanedustajille jää traumoja lätkätappeluista.
Jos taitopelaaja ilmoittaa, että pitää tappeluista ja ne siistii peliä, niin minkä ihmeen takia niistä tarvii suihkuun lentää. Herätys Upi!
 

JPL

Jäsen
Viestin lähetti Koskenkorva
No en todellakaan. Niinkö olen väittänyt?



Kerronpa sinulle yhden vastakkaisen esimerkin
Ensimmäinen liigavuosi, ensimmäinen vieraspeli Raumalla. Samu Isosalo vs. Brett Lievers. Oliko Brett mielestäsi halukas siihen tappeluun? Halusiko Brett saada ottelurangaistuksen ja tulla ajetuksi ulos? Kuinka paljon Isosalon pelleä kiinnosti Brettin halukkuus?

Kai muistat tapauksen? Minä en unohda sitä koskaan, sillä se on parhaimpia esimerkkejä siitä, miten tappeleminen rapauttaa lajin. Jos on todellakin "jalaton ja kädetön" mies, teet vain kuten Isosalo, tappelet kaverin parhaan pistemiehen ulos kentältä
Näemmä korjasit lainauksesi jälkeenpäin järkevämmäksi. Kun minä tuota ensimmäistä kohtaasi kommentoin, lainauksesi puuttui ja siitä jäi käsitykseen että kun rikkeistä annetaan kunnon rangaistuksia, tappeluita ei tarvitse. Mutta tottahan selkäänajoista yms. törkeyksistä pitää antaakkin kunnon pelikieltoja, toisin kuin pikkuisesta rähinästä.

Tuo Lieversin tapaus... Väitätkö että Brett ei ollut tilanteessa halukas tappelemaan? Heh... Bretti vastasi haasteeseen, ehkä ajattelematta että joukkue häviää siinä. Hän vain kyllästyi Isosalon tökkimiseen ja antoi takaisin. Ei siinä TARVINNUT alkaa tappelemaan, mutta kun Brett sattui haluamaan.

Tältäkin kaudelta on kymmeniä esimerkkejä siitä kun vastustaja on alkanut haastamaan ja Kärppäpelaajaa ei ole kiinnostanut, syystä tai toisesta, eikä tappelua ole syntynyt. Katsoppa vaikka nauhalta Kärpät-Frankfurt ottelu, niin saatat ymmärtää mitä tarkoitan. Jos Kärpissä olisi ko. ottelussa ollut joku pelaaja, jolla ei olisi ollut käyttöä Finaalissa, olisi hän kouluttanut (tai vaikka ottanut turpaansa) ja ottelu olisi ollut jälkeenpäin siistimpi, eikä välttämättä Viuhkolakaan olisi saanut avarilla yllättäin päin näköä. Esimerkiksi siinä ottelussa oli todella onni, että kukaan Kärppien pelaaja ei loukkaantunut pahasti.

Minä en todellakaan halua että Suomessa yksikään joukkue alkaa ikinä pelaamaan, kuten esim. Frankfurt pelasi, mutta vastaavia joukkueita on aina ollut ja tulee aina olemaan. Pelaajilla pitää yksinkertaisesti olla mahdollisuus toimia, ilman että koko loppukausi on pilalla.

Tässä ei oikeasti ole kyse siitä kuuluvatko tappelut jääkiekkoon, vaan ennemminkin siitä että miksi lajin luonteeseeen kuuluvasta asiasta pitää nostaa näin hirvittävä meteli. Allekirjoittanutta huvittaa suuresti, että monet ihmiset kritisoivat asiasta, johon heillä ei ole kompetenssia sanoa sanaakaan. Puhumattakaan että tekevät tapahtuneista rikosilmoituksia. Mene sinä kysymään k.e.n.e.l.t.ä t.a.h.a.n.s.a oikealta jääkiekkoihmiseltä asiasta, niin saat saman vastauksen. Ja ei - minä en pidä itseäni sellaisena. Virallinen ammattini ei ole jääkiekon parissa, mutta tunnen riittävän paljon ihmisiä alalta, jotta voi sanoa omaavani riittävän tiedon puolustaakseni tätä asiaa.

Huvin vuoksi tappelemista en minäkään hyväksy, eikä se liitykkään jääkiekkoon ainakaan Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Animal

Jäsen
Viestin lähetti JPL
Tältäkin kaudelta on kymmeniä esimerkkejä siitä kun vastustaja on alkanut haastamaan ja Kärppäpelaajaa ei ole kiinnostanut, syystä tai toisesta, eikä tappelua ole syntynyt. Katsoppa vaikka nauhalta Kärpät-Frankfurt ottelu, niin saatat ymmärtää mitä tarkoitan. Jos Kärpissä olisi ko. ottelussa ollut joku pelaaja, jolla ei olisi ollut käyttöä Finaalissa, olisi hän kouluttanut (tai vaikka ottanut turpaansa) ja ottelu olisi ollut jälkeenpäin siistimpi, eikä välttämättä Viuhkolakaan olisi saanut avarilla yllättäin päin näköä. Esimerkiksi siinä ottelussa oli todella onni, että kukaan Kärppien pelaaja ei loukkaantunut pahasti.

Minä en todellakaan halua että Suomessa yksikään joukkue alkaa ikinä pelaamaan, kuten esim. Frankfurt pelasi, mutta vastaavia joukkueita on aina ollut ja tulee aina olemaan. Pelaajilla pitää yksinkertaisesti olla mahdollisuus toimia, ilman että koko loppukausi on pilalla.

Samanlainen esimerkki Frankfurt Lionsin apinoiden sikailusta oli HIFK vs. Lions EHL-ottelu Helsingissä. Gooni Rick Hayward kyrpiintyi Jarkko Ruutuun sen verran, että aloitti puskista yksipuolisen myllyn Rudia vastaan... Seuraavaan otteluun Frankfurtissa HIFK luistelutti jäälle miehen nimeltä Trevor Doyle, joka oli aikaisemmalla urallaan farmisarjoissa kouluttanut Haywardia muutamaan kertaan. No ottelu pysyi siistinä ja Hayward oli yllättäen tässä ottelussa "loukkaantunut". Tämän ottelun jälkeen Doyle pakkasi hyvin pian kamansa ja poistui kotiin. Huvittava seikka oli, että E.Westerlund kertoi löytäneensä Doylesta myös"pelillisiä ominaisuuksia".
 

manemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
"Kuuluuko" tappelut jääkiekkoon?
- Mjaa, ei taida lätkän sääntökirjassa olla pykälää pakollisista tappeluista. Tosin eikai niitä siellä "kielletäkään?"

"Tarvitaanko" jääkiekossa tappeluita ?
- Ei mielestäni. Kaksi päätuomaria kentälle niin ja kunnon rangaistukset käsille huitomisista ja selkään/päähän kohdistuneista taklauksista.

"Halutaanko" jääkiekkoon tappeluita.
- Jos kannattajat sitä haluavat ja pelaajat haluavat niin, mikä ettei. Go for it guys !
Ainoana ehtona jos laitettais että tappelut ei saisi kestää paria minuuttia kauempaa. Tahtoo nuo matsit nykyäänki kestää aika kauan. Ja oikeastaan turhaan ne tuomarit väliin menee kun toinen jää "alakynteen". Antais hakata toisensa niin pahaan kuntoon ettei vähään aikaan tee mieli tapella uudelleen !
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Viestin lähetti HN
Jääkiekkohan ei lajina ja urheiluna ammenna juurikaan "modernin urheiluliikkeen" arvoista. Se on syntynyt pohjoisamerikkalaisessa pelikulttuurissa, jossa olympialaisilla ihanteilla on varsin vähäinen merkitys ja painoarvo. Jääkiekon synnyttäneessä pelikulttuurissa vain voittaminen - usein keinoja kaihtamatta - on tärkeätä.

Tämä ero erilaisten urheiluihanteiden välillä aiheuttaa ristiriitoja kulttuurien kohdatessa. Ei ole mikään ihme, että jääkiekko on globaalissa mittakaavassa marginaalilaji. Se kun perustuu ihanteisiin, jotka ovat urheilukontekstissa vieraita suurimmalle osalle maailman ihmisistä.

Lyhennetty omalla luvalla :)

Mielestäni eroa ei todellisuudessa ole. Ainoa ero on siinä, että jääkiekko (NHL) on avoimen tuloshakuista ja keinojakaihtamatonta, toisin kuin olympiaurheilu yleensä. Turha hurskastelu ja analysointi on loistanut poissaolollaan. Vasta Bettmanin aikana ja ammattilaisten tultua mukaan Olympialaisiin, koko pelikulttuurin moraali on asetettu kyseenalaiseksi, tappeluineen. Suomalainenkin kukkahattutäteily lajin tiimoilta on kai melko tuore ilmiö?

Kaukalossa on tapeltu aina. Hyvin ymmärrettävää nopeatempoisessa kontaktilajissa, että tunteet välillä kuohahtavat kilpailuhenkisten nuorten miesten kesken.

If you can't stand the heat, stay out of the kitchen...
 

dytr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kings
Joukkueiden lääkäreillähän periaatteessa on ilmoitusvelvollisuus, sillä tappelut kaukalossa tai sen ulkopuolella eivät rikosoikeudellisesti eroa toisistaan. Jos kadulla tapahtuu tappelu ja toinen heistä viedään sairaalaan, tulee tapauksesta rikosilmoitus vaikka hakattu ei sitä itse haluaisikaan, näin kaveruksetkin voivat olla oikeussalissa vastakkain.

Käytännössähän joukkueiden lääkärit eivät ilmoituksia tee.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Sanotaan, että tappelut kuuluvat jääkiekkoon siinä mielessä, että ne syntyvät tiukkojen pelitilanteiden yhteydessä. Mutta siihen naurettavaan änäritouhuun ei pidä mennä, missä joukkueiden "tappelijat" kesken pelin kyselevät toisiltaan, hoidetaanko meidän kohtaaminen alta pois, naurettavaa.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Viestin lähetti puumaila
Sanotaan, että tappelut kuuluvat jääkiekkoon siinä mielessä, että ne syntyvät tiukkojen pelitilanteiden yhteydessä. Mutta siihen naurettavaan änäritouhuun ei pidä mennä, missä joukkueiden "tappelijat" kesken pelin kyselevät toisiltaan, hoidetaanko meidän kohtaaminen alta pois, naurettavaa.

Ei se ole keneltäkään pois jos kaksi halukasta ottaa mittaa toisistaan.En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös