Areenassa on nähtävissä tuo dokumentti Ice Guardians. Monelle varmaan tuttu, mutta itse en ole tainnut nähdä tätä ennen. Ihan katsomisen arvoinen.
Monien tappeluita puolustavan pääargumentti tuntuu olevan se, että poliiseja tarvittaisiin suojeluun likaisia temppuja vastaan. Tappelijat pitävät pelin puhtaampana pelotevaikutuksensa takia. Varmasti näin, mutta tuo argumentti ei minusta oikein pidä sen vuoksi, että tarpeeksi pitkillä pelikielloilla on ihan sama vaikutus pelaajiin. Jos tiedät, että olet jostain katalasta tempusta helvetin pitkään sivussa, ja menetät liksan siltä ajalta, niin sillä on aivan takuulla sama, ellei jopa kovempi pelotevaikutus.
Tappelijoista on lisäksi niin moni kärsinyt kaikenlaisista vakavista päävammoista, mielenterveys- ja päihdeongelmista, että tämän moraalisen kysymyksenkin vuoksi olen sitä mieltä, että tappelut eivät kuulu jääkiekkoon. Olen joskus ollut tästä eri mieltä, mutta olen kääntänyt kelkkaani.
Loppujen lopuksi kuitenkin kyse on siitä, että mitä katsojat haluavat nähdä, koska katsojien rahoilla tätä bisnestä kuitenkin viime kädessä pyöritetään. Ja minä olen ainakin sellainen katsoja, joka ei välitä enää tappeluista, niin paljoa, että sillä altistetaan pelaajat noille em. ongelmille.