Populismille on monta määritelmää, joista useisiin liittyy tuo kansan ja eliitin vastakkainasettelu. Olivatko Persut sitten eliittiä ollessaan hallituksessa?
Ainakin heidän kannatus laski kuin lehmän häntä. Näin käy useimmiten, kun kovia puheita ei lunasteta.
Sanoisin, että demaritkin ihan mielellään edustavat ns. "tavallista kansaa". Itse olen lähtenyt ajatuksesta, että populismi on vetoamista "kansan syviin riveihin" "kansankiihotusta" kärjistäen monimutkaisia asioita helpoita kuulostaviin ratkaisuihin. Siinä mielessä tuo vappusatanen käy minulle kelpo esimerkiksi populismista. Mutta, toki, termin voi kukin määritellä itselleen sopivalla tavalla. Minulle ei ole merkitystä sillä, onko joku puolue uusi tai vanha, silloin kun arvioin puolueiden ulostulojen realistisuutta / kansansuosion tavoittelua.
Boldauksessa on ongelmansa. Kun jokin termi vesitetään tarkoittamaan melkein mitä tahansa, siltä katoaa selitysvoima.
Kaikki politiikka on toki osin populistista, koska politiikalla haetaan hyväksyntää ja kannatusta omille tavoitteille. Kaikki puolueet eivät kuitenkaan ole populistisia, vaan yleensä niillä on jokin selkeä intressiryhmä tai tavoiteohjelma.
Mainituilla demareilla on esim. hyvin selkeitä eturyhmiä (eläkeläiset, palkansaajat, toimihenkilöt) sekä aatteellisia tavoitteita (hyvinvointivaltio, kohtuullinen tulotaso työläisille jne). Siihen peilaten tuo vappusatanen on pikemminkin perinteistä intressipolitiikkaa, jossa ajetaan omien äänestäjäryhmien etuja sekä poliittisia tavoitteita.
Populistipuolueilla, kuten persuilla, on joukko keskenään ristiriitaisia tavoitteita ja ideoita, jotka ovat usein vaikeasti toteutettavissa. Populismi toimiikin parhaiten oppositiosta käsin, kun voi haukkua kaikkien muiden yritykset, mutta samanaikaisesti välttyä likaamasta omia käsiä.
Se, mistä maahanmuuttopolitiikassa puhutaan, on humanitaarinen maahanmuutto. Näemmä myös sinun osaltasi. Se osio, jossa tänne halutaan osaajia, on sama kaikilla puolueilla. Tai sitten ymmärsin kirjoituksesi jotenkin väärin.
Päinvastoin, itseäni kiinnostaa maahanmuutto kokonaisuutena. Humanitäärinen osuus on siitä melko pieni.
En myöskään näe, että maahanmuutosta voisi poimia vain rusinat pullasta. Jos Suomi on monokulttuurinen ja erilaisuutta karsastava, tuskin tänne hakeutuu sankoin määrin edes niitä saksalaisia insinöörejä.
Huoltosuhteeseen liittyen: sitä ei voi jatkuvasti parantaa tekemällä lisää lapsia tai haalimalla maahanmuuttajia.
Miksei voisi?
Käytännössä Suomen ikärakenne ei korjaannu muutoin kuin luettelemillasi keinoilla. Ihmisiä ei voi pakottaa lisääntymään, joten maahanmuutto on "helpompi" skenaario. Toki huoltosuhteen kannalta myös tuottavuuden kasvu on yksi mahdollisuus, mutta sekään ei ole helppo tie.